0

آموزش بازگردانی بکاپ در دایرکت ادمین

در آموزش های پیشین به صورت کامل نحوه بکاپ گیری از هاست دایرکت ادمین و ضرورت بکاپ گیری از سایت را تشریح کردیم در این آموزش از پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم به طریقه بازگردانی بکاپ در هاست دایرکت ادمین بپردازیم. به گونه ای که کاربر پس از تهیه بکاپ از سایت قادر به ریستور فول بکاپ در دایرکت ادمین خود بوده و با تمام گزینه های تنظیماتی بازگردانی بکاپ دایرکت ادمین آشنا باشد. در پایان این مقاله با مباحثی همچون بازیابی دیتابیس sql ، ریستور یا انتقال اکانت های ftp و همچنین بازگردانی ایمیل های دایرکت ادمین آشنا خواهیم شد.

در پایان مقاله آموزشی می آموزیم که:

  • نحوه بازگردانی بکاپ از دایرکت ادمین چگونه است؟
  • بازگردانی اطلاعات اصلی سایت در دایرکت ادمین
  • ریستور اکانت های ایمیل هاست دایرکت ادمین
  • ریستور اکانت های ftp دایرکت ادمین
  • نحوه بازگردانی دیتابیس دایرکت ادمین
  • چالش های کاربران دایرکت ادمین

چالش های یک مدیر برای مقابله با مخاطرات و تهدیدات احتمالی سایت!

  • بکاپ گیری کنیم یا اجازه دهیم هاستینگ این مورد را انجام دهد؟
    اصولا شرکت های هاستینگ عملیات بکاپ گیری از سرویس ها را به صورت زمان بندی شده انجام می دهند اما بهتر است خودتان نیز در بازه های زمانی مرتب از سایت و اطلاعات آن نسخه بکاپی تهیه کنید تا در صورت وجود مشکل سریعا ریستور گردد.
  • در صورت عدم بکاپ گیری با چه مخاطراتی مواجه می شویم؟
    در زمان هایی مثل خرابی سرور، هک شدن سایت، تزریق کدهای مخرب به سایت، وجود تغییرات ناخواسته و بهم ریختگی سایت و… به راحتی می توان نسبت به ریستور فول بکاپ در دایرکت ادمین اقدام کرد.
  • چه افزونه ای برای بکاپ گیری و ریستور برای وردپرس کاران وجود دارد؟
    افزونه های متعددی برای وردپرس توسعه داده شده مقوله بکاپ گیری سایت نیز از این قائده مستثنی نبوده و موارد متعددی برای این امر نوشته و منتشر شده از جمله آن ها می توان به UpdraftPlus اشاره نموده. برای آشنایی بیشتر با افزونه های کاربردی می توانید لیستی از بهترین افزونه های وردپرس را بررسی کنید.
  • چرا به این میزان روی مقوله بکاپ گیری از سایت و ریستور فول بکاپ مانور داده می شود؟
    چون در صورت وجود هر گونه اشکال اولین اقدام برای رفع مشکل ریستور فایل بکاپ سایت است. با بکاپ گیری از سایت می توانید ریسک از دست رفتن اطلاعات سایت خود را به صفر برسانید.
بخوانید!  ریتارکتینگ یا ریمارکتینگ؛ فروش بیشتر با بازاریابی مجدد
 

نحوه بازگردانی بکاپ از دایرکت ادمین

فرض کنیم از طریق آموزش های پیشین یک نسخه بکاپ از هاست دایرکت ادمین خود تهیه کرده اید و اکنون قصد بازگردانی بکاپ سایت خود را دارید. ابتدا به کمک آموزش ورود به دایرکت ادمین وارد کنترل پنل خود شوید.

پس از ورود به هاست دایرکت ادمین خود با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه می شوید. روی گزینه Create/Restore Backups کلیک کنید.

بازگردانی بکاپ در دایرکت ادمین

پس از کلیک با صفحه ای مواجه می شویم که لیستی از فایل های بکاپ تهیه شده از هاست را نمایش می دهد. اکنون می توان بکاپ مورد نظر خود را جهت ریستور انتخاب کنیم.

بازگردانی بکاپ در دایرکت ادمین

همان طور که مشاهده می کنید در انتهای این صفحه لینکی تحت عنوان Click here for a list of your current backups نمایش داده می شود که با کلیک روی آن به محل ذخیره سازی فایل های بکاپ هدایت خواهید شد. روی هر فایل بکاپ کلیک کنید دانلود و در سیستم شما ذخیره خواهد شد.

کمی پایین تر در بخش Select a File to Restore نیز کشابی وجود دارد که نسخه های بکاپ تهیه شده در دایرکت ادمین را نمایش می دهد. نسخه مورد نظرتان جهت بازگردانی بکاپ سایت را انتخاب نموده سپس روی دکمه Select Restore Options کلیک کنید. تا به بخش تنظیمات نهایی هدایت شوید. در صفحه تنظیمات گزینه های متعددی نمایش داده می شود که در ادامه به شرح مفصل هر کدام خواهیم پرداخت.

  دقت داشته باشید فعال و غیر فعال بودن گزینه های این بخش به تنظیمات شما حین بکاپ گیری بستگی دارد. به عبارت دیگر در صورتی که این بخش ها موقع بکاپ گیری فعال بوده باشد امکان ریستور آن ها را خواهید داشت.

بازگردانی سایت در دایرکت ادمین

در بخش ابتدایی تنظیماتی بازگردانی بکاپ سایت، به بخشی تحت عنوان Website Data بر میخوریم. در این قسمت می توانیم تنظیمات کلی مربوط به داده های اصلی سایت را اعمال کنیم. هر کدام از آیتم هایی که انتخاب نمایید جهت ریستور آماده خواهند شد.

  • Domains Directory: با فعال کردن این گزینه مشخص میکنیم که به ریستور اطلاعات مربوط به تمام دامنه های این هاست تمایل دارم.
  • Subdomain Lists: بازگردانی بکاپ ساب دامین های تعریف شده برای تمامی دامنه ها
بخوانید!  آموزش تغییر دامنه سایت

این بخش برای آن دسته از کاربرانی که دامنه و ساب دامنه های متعددی را روی هاست خود تعریف کرده اند بسیار کاربردی می باشد. حتی در صورت نیاز می توانید ساب دامنه یا دامنه خاصی را به این طریق به هاست دیگری منتقل نمایید.

ریستور اکانت های ایمیل هاست دایرکت ادمین

یکی از چالش هایی که کاربران هاست دایرکت ادمین همواره با آن مواجه هستند نیاز یا عدم نیاز به اکانت های ایمیل و صندوق های ورودی و ارسال می باشد. در صورت عدم تمایل به بکاپ گیری و انتقال ایمیل ها می توانید از بخش E-Mail صرف نظر نمایید. اما آن دسته از اشخاصی که ایمیل های شرکتی یابسیار مهمی دارند نباید تنظیمات ایمیل را فراموش کنند!

  • names and passwords) E-Mail Accounts List for all domains): بازگردانی اکانت های ایمیل و رمزهای عبور مربوطه
  • E-Mail Data: بازیابی اطلاعات کلی ایمیل ها
  • E-Mail Settings: تنظیمات ایمیل ها را نیز بازیابی کن.
  • Forwarders: اکانت ها و فورواردرها را نیز نیاز دارم.
  • Autoresponders: پاسخ دهنده های خودکاری که تنظیم کرده ام باز گردانی شوند.
  • Vacation Messages: قصد دارم پیغام های Vacation (پیغام های آماده و زمان بندی آن ها) را بازگردانی کنم.
  • Mailing Lists: به لیست های ایمیل و… نیاز دارم.

ریستور اکانت های ftp دایرکت ادمین

در صورتی که تنها قصد دارید اکانت های FTP هاست شما بازیابی شوند یا حتی در صورتی که اکانتی در هاست دیگر تعریف کرده باشید از این شیوه قادر به ریستور آن خواهید بود. برای این منظور کافیست از بخش Ftp دو گزینه زیر را بنابر نیاز خود انتخاب نمایید.

  • Ftp Accounts: می خواهم اکانت های FTP من ریستور شود.
  • Ftp Settings: قصد دارم تنظیمات مربوط به اکانت ها نیز بازگردد.

نحوه بازگردانی دیتابیس دایرکت ادمین

در این صفحه بخشی تحت عنوان Databases وجود دارد. همان طور که می دانید دیتابیس مهم ترین قسمت سایت است. در صورت فقدان این بکاپ سایت شما به صورت ناقص بازگردانی می شود. اینجا دو گزینه مشاهده می گردد:

چالش های کاربران دایرکت ادمین

کاربرانی که از هاست دایرکت ادمین استفاده می کنند همواره با 2 چالش اساس مواجه هستند. یکی اینکه در صورت حذف شدن سهوی یا عمدی اطلاعات، دیگر قادر به بازگردانی آن نیستند  مورد دوم اینکه در صورت نیاز به پاکسازی هاست، ابتدا می بایست در جهت ریست و حذف اطلاعات اقدام نمود. در چنین شرایطی نسبت به ریستور فول بکاپ اقدام می نماییم.

پاکسازی هاست دایرکت ادمین

در صورتی که هاست شما دچار مشکل گردد یا تنظیمات آن برهم ریخته شود یا به صورت کلی نیاز به پاکسازی هاست خود داشتید پس از ریست هاست توسط ناجیه کاربری یا پشتیباتی هاست خود می توانید نسبت به ریستور فول بکاپ مربوط به تاریخ سالم بودن فایل های وب سایت اقدام نمایید.

برگرداندن فایل پاک شده در دایرکت ادمین

یکی از چالش هایی که کاربران همواره با آن مواجه بوده اند حذف شدن اطلاعات در دایرکت ادمین است. چرا که برخلاف سی پنل اطلاعات حذف شده در دایرکت ادمین به سطل بازیافت هدایت نمی شوند بلکه مستقیما و به صورت کامل حذف می گردند بنابراین در صورت حذف کردن دیتا برای همیشه باید با آن خداحافظی کنید. در چنین شرایطی نیز پیشنهاد می شود در صورت ضروری بودن اطلاعات نسبت به ریستور بکاپ اقدام گردد. اینجاست که اهمیت بکاپ گیری منظم پررنگ تر می شود. پس توصیه میکنیم  همین حالا برنامه زمانی منظمی برای تهیه نسخه بکاپ از هاست دایرکت ادمین اقدام کنید.

در این آموزش سعی شد تمام موارد و مشکلات و چالش هایی که حین بکاپ گیری و ریستور بکاپ از هاست دایرکت ادمین رخ می دهد به صورت کامل بررسی و تشریح گردد. ریستور بکاپ از دیتابیس، بازیابی اطلاعات دیتابیس و برگرداندن اطلاعات حذف شده از هاست دایرکت ادمین تمامی نکاتی است که در مرحله تنظیمات بکاپ گیری هاست قابل اعمال می باشد. امید است موثر واقع گردد. مشکلات و تجربیات خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید. 🙂

بک آپ گیری در دایرکت ادمین  آموزش 0 تا 100 دایرکت ادمین

نوشته آموزش بازگردانی بکاپ در دایرکت ادمین اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.