0

ابزار آمارگیری وب سایت چیست؟

طراحی سایت

سرشماری بازدید کنندگان سایت با ابزار آمارگیری

در همه کشورها برای توسعه و کمک به برنامه ریزی و گرفتن تصمیم های استراتژیک و به موقع و اجرای تغییرات لازم برای بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه، باید اول از همه آمار دقیقی از تعداد افراد جامعه داشته باشیم، و بعد از اطلاع از تعداد نفرات و خانواده ها فاکتورای دیگه ای هم مثل سن جمعیت ، جنسیت، موقعیت جغرافیایی زندگی، وضعیت درآمد و…. هم اهمیت دارند که بررسی بشن و ممکنه کاربرد این سرشماری فقط در سطح خود کشور باشه یا در سطح وسیع تر و بین المللی.

مثلاً اگر هدف ما بهبود کیفیت سیستم آموزشی در سطح ابتدایی باشه باید اول از همه آماردقیقی از تعداد بچه هایی که تو این مقطع زمانی یا آینده ای نزدیک به سن ورود به مدرسه میرسنداطلاع داشته باشیم و بعد هم در مورد جنسیت، سطح در آمد خانواده ها ، سطح تحصیلات پدر و مادرها ، جایی که زندگی میکنن(جزو جمعیت شهری یا روستایی) و … آمار دقیقی داشته باشیم تا بتونیم سیستم جدید برای بهبود کیفیت سیتم آموزشی ارائه بدیم و یا تغییراتی در مورد همون سیستم قبلی اعمال کنیم .

در کسب و کار آنلاین و تجارت الکترونیک هم دقیقا به همین صورت به ابزار آمارگیری و سرشماری در قلمرو سایت خودمون نیاز داریم تا در نقش مدیر، استراتژیست و یا طراح سایت و یا به طور کلی ارائه دهنده خدمات و کسب و کار آنلاین بتونیم به کمک این آمار و آنالیز این داده ها، شناخت درستی از رفتار مشتریان و علایق اونها داشته باشیم و در نهایت با اعمال تغییرات لازم در طراحی سایت و بهینه سازی سایت باعث افزایش بازدید کنندگان و افزایش فروش در سایت خودمون بشیم.

بیاید اول با یه مثال تو کسب و کار سنتی و فیزیکی شروع کنیم. ما به عنوان مدیر یا موسس یه هایپر مارکت یا یه فروشگاه، برای آنالیز موفقیت یا عدم موفقیت کسب و کار خودمون و چشم انداز بهتر برای آینده کسب و کارمون به عنوان یه اقدام ابتدایی نیاز به آنالیز دقیق و هم جانبه مشتری هامون داریم. به نظر شما برای رسیدن به این هدف کافیه فقط یه نگهبان یا شمارنده جلوی درب فروشگاه بذاریم تا تعداد ورودی به فروشگاه رو بررسی کنیم؟

بخوانید!  آموزش کار کردن با نرم افزار AnyDesk

این اقدام شاید لازم باشد، برای فهمیدن اینکه کسب و کارمون چه قدر مخاطب داشته است. ولی مشخصا کافی نیست و باید از ابزار آنالیز دقیق تری استفاده کنیم که علاوه بر کمیت بازدید کننده ها، کیفیت بازدیدها رو هم نشون بده. مثلا تو همین مثال فروشگاه از لحظه وررد مشتری به فروشگاه ردیابی کنه که چه قدر زمان رو تو فروشگاه ما گذروندن و بعد خارج شدن ، خرید کردن یا نه و فقط برای گردش و چرخیدن به فروشگاه ما اومده بودن ،کدوم قسمت از فروشگاه یا محصولات بیشتر جذبشون کرده و… .

تو دنیای تجارت الکترونیک و کسب و کار آنلاین هم بدون داشتن آنالیز و ارزیابی رفتار مشتریان فقط میتونیم حضور داشته باشیم و نفس بکشیم ولی برای موفقیت و حضور پررنگ و کارا و دائمی حتما باید با ابزارهایی مثل ابزار آمارگیری و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها آشنایی داشته باشیم و نحوه کاربرد و استفاده اشون و بدونیم.

تمایل به تعیین سطح و رتبه بندی و رقابت با انسانهای دیگه تو وجود همه ما کم و بیش هست ، این حس به فضای آنلاین هم راه پیدا کرده و این روزا مثلا رتبه الکسای خوب یه عامل برتری و حس پیروزی بین وبلاگ ها و وب سایت ها برای حضور در دنیای آنلاین شده .

پس بیاید باهم به چند تا از این ابزارهای آمارگیری رایگان و یا تا محدوده ای رایگان یه نگاه کلی بندازیم:

گوگل آنالیتیکس Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یک ابزار آمارگیری رایگان گوگل هست که با این ابزار علاوه بر تعداد و تراکم بازدید کنندگان، میتونیم تعداد صفحات لینک دهنده به ما ، میزان فعالیت کاربرای سایت ، زمان ورود و خروج بازدیدکنندگان و… بررسی کنیم. به نظر میاد این ابزار یکی از بهترین و پر استفاده ترین و عمومی ترین ابزار آمارگیری سایت باشه .

الکسا Alexa

الکسا یه وب سایت برای آنالیز و سنجش ترافیک در فضای وب هست که اگر ما به این سایت سری بزنیم www.alexa.com میتونیم با تایپ کردن نام سایت خودمون یا سایتهای دیگه، رتبه اون سایت رو توی کشور خودمون و بعد جهان ببینیم. که هرچی این عدد کوچیکتر باشه، به مفهوم رتبه بهتره( مثل رتبه کنکور)، مثلا رتبه سایتهایی مثل گوگل یا فیس بوک تک رقمیه .

بخوانید!  طراحی سایت کتابخانه عمومی

از طریق این سایت میتونیم به search traffic برسیم یعنی بدونیم چند درصد از بازدیدکنندگان سایت از طریق موتورهای جستجو به سایت ما رسیدن ، یا به عنوان یه نمونه دیگه ، یکی از پارامترهای مهم که سایت الکسا به ما نشون میده bounce rate (نرخ پرش) هست که از این طریق میتونیم از درصدکاربرای سایت که بعد از خوندن یک صفحه و بدون گشتن و دیدن صفحه های دیگه ی سایت، ما رو ترک کردن اطلاع پیدا کنیم. یه قابلیت کاربردی دیگه در گزارش الکسا اینه که میتونیم متوسط تعداد صفحه‌هایی را که هر کاربرسایت ما میخونه، به همراه متوسط زمانی که هر کاربر در سایت ما میمونه رو ببینیم .
رتبه‌ی الکسا به عنوان یکی از معیارهای ترافیک یک سایت و میزان فعال بودن در نظر گرفته میشه.

ولی باید توجه داشته باشیم که برای سایت های خبری و فروشگاه های آنلاین یا سایت هایی که هدفشون فروش بنر و فضای تبلیغاتی هست ، رتبه الکسا میتونه یکی از نشونه های موفقیت و قدرت و افزایش اعتبار اونها باشه ولی برای سایت هایی با موضوعات خاص که برای افراد محدودتری کاربرد داره این رتبه نمیتونه خیلی کمکی بکنه و باید از روشهای مناسب تر و کاراتر برای بهینه سازی سایت خودمون استفاده کنیم تا بتونیم جزو اولین سایت هایی باشیم که موتورهای جستجو به بازدید کنندگان معرفی میکنن.

گوگل ترندز google trends

واژه Trend به معنی”روند” هست که از طریق این سرویس شرکت گوگل میتونیم روند جستجوی واژه های مختلف رو در موتور جستجوی گوگل طی سالهای اخیر ببینیم. با این سرویس همچنین میتونیم حجم جستجو برای واژه های مختلف رو با هم مقایسه کنیم و سایر ترکیب هایی که با این کلمه ها میشه ساخت رو هم به ما نشون میده.
این سرویس هم مثل تمام سرویسهای دیگه مزایا و معایبی داره که بهتره با توجه به هدفمون در تجزیه و تحلیل سایت خودمون ازش استفاده کنیم و نمیتونیم به عنوان تنها معیار ازاین ابزار استفاده کنیم.

ما اینجا به عنوان نمونه دو تا واژه بهینه سازی سایت و سئو رو تو این سایت با هم مقایسه کردیم :
سئو و بهینه سازی سایت در ابزار آمارگیری گوگل ترندز
و با این ابزار توی این مثال خاص میتونیم ببینیم کلمه کلیدی سئو به تعداد بیشتری توسط بازدید کننده ها نسبت به بهینه سازی سایت جستجو شده .

بخوانید!  خدمات سئو در نیوزلند

ابزار آمارگیری برای بهینه سازی نرخ تبدیل

وقتی ما به بازاریابی اینترنتی یا کسب و کار آنلاین وارد میشیم، میتونیم از دو راه در آمد بیشتر کسب کنیم ، اول اینکه میتونیم به ترافیک سایتتمون اضافه کنیم تا باعث افزایش فروش محصول یا خدماتی که ارائه میدیم بشیم یا اینکه از طریق بهینه سازی سایت و کارایی سایت خودمون با همون میزان ترافیک معمول و قبلی باعث افزایش فروش بشیم که مفهوم بهینه سازی نرخ تبدیل Conversion rate optimization (CRO) روی حالت دوم تمرکز میکنه.
ابزار آمارگیری که در موردش با هم صحبت کردیم میتونه برای اطلاعات اولیه برای رسیدن به هدف افزایش نرخ تبدیل بازدید کنندگان به مشتری یا مشترک هم مفید باشه . مثلا ممکنه تو یه آمارگیری از بازدید کننده ها و بررسی رفتار اونها مشخص بشه برای یه سایت خاص استفاده از رنگ قرمز به جای سبز برای دکمه ها باعث افزایش تعدادکلیک و افزایش فروش یا اشتراک سایت شده .
(تاثیر رنگ ها بر افزایش نرخ تبدیل) 
در آخر اینکه اگر میخوایم یه سایت داشته باشیم که مثل یه جاروبرقی آنلاین عمل کنه و بازدیدکننده های زیادی رو به درون خودش بکشه! باید راهکارهای مختلف وکارا و به روزی رو به کارببریم و برای رسیدن به این هدف بهتره اول با آشنایی با ابزار آمارگیری مناسب شروع کنیم تا در نهایت به رفتار بازدید کنندگان سایتمون پی ببریم، اونها رو بشناسیم و سعی کنیم با بکار گیری تکنیک های کلاه سفید white hat( تکنیک های تمیز : تلاش برای اینکه با تولید محتوای خوب و با ارزش و بهینه سازی شده واستاندارد موقعیت بهتری توی موتورهای جستجو داشته باشیم ) به جای تکنیک های کلاه سیاه black hat ( تکنیک های کثیف یا ابزارهای تهاجمی : یعنی مخاطب رو فراموش کنیم و تمرکزمون فقط رو موتورای جستجو باشه مثل استفاده بی رویه از کلمه ها یا ارائه لینک های خراب و نامربوط و…) . هرچند که باید بدونیم هر روزبیشتر از قبل الگوریتم موتورهای جستجو به سمت کارایی بیشتر تکنیک های تمیز گرایش پیدا میکنن و برای حضور تو صفحه اول موتورهای جستجو مشخصا بهتره هدفمون رو استفاده بیشتر از تکنیک های کلاه سفید بذاریم .

نوشته ابزار آمارگیری وب سایت چیست؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.