0

استاندارد w3c چیست و چراباید در طراحی سایت رعایت شود؟

طراحان سایت همواره با مشکل سازگاری با مرورگرهای مختلف و یکپارچه سازی پروتکل ها و تکنولوژی های مورد استفاده خود روبرو هستند. استاندارد سازی کمک می کند راحت تر بر این مشکلات غلبه کرد. استاندارد w3c مخفف عبارت World Wide Web Consortium است که توسط شبکه جهانی وب تصویب شده تا با رعایت آن طراحان وب سایت راحت تر بتوانند کار خود را انجام دهند و سازگاری با مرورگر ها ساده تر شود.

استاندارد w3c چیست؟

استاندارد w3c کمک می کند وب سایت شما در همه مرورگرها به درستی نمایش داده شود، همچنین بهتر در موتورهای جستجو ایندکس شود. رعایت استانداردw3c تاثیر شگرفی در رنکینگ سایت و یافتن آن در موتورهای جستجو دارد چراکه موتورهای جستجو به وب سایت هایی که استانداردها را رعایت می کنند بیشتر توجه می کند.

بیش از ۴۵۰ سازمان در w3c همکاری می کنند که شامل تولید کنندگان نرم افزار و سخت افزار ، تامین کننده محتوا ، نهادهای علمی و شرکتهای ارتباط از راه دور می شود.

این مجموعه توسط سه سازمان تحقیقاتی بزرگ هم مورد حمایت و میزبانی قرار می گیرد که عبارت اند از: MIT آمریکا ، INRIA اروپا و Keio University ژاپن. این استاندارد هر چند وقت یک بار به روز رسانی شده و بخش های جدیدی به آن اضافه می شود.

بیشتر در سال های ۲۰۱۰،۲۰۰۸و  ۲۰۱۳ در چندین نوبت اصلاحیه هایی در استانداردw3c اعمال شد که لازم است برنامه نویسانی که از این استاندارد پیروی می کنند آن ها را رعایت کنند.

مزایای استاندارد w3c

رعایت استانداردw3c امکان بروز خطاهای مختلف در سایت را کاهش می دهد. به این ترتیب می توانید عملکرد سایت را در زمان حال و آینده تضمین کنید.

بخوانید!  چرا وب سایت داشته باشیم؟

استاندارد w3c کمک می کند کاربران به راحتی بتوانند سایت شما را در موتورهای جستجو بیابند و این امر به افزایش بازدید های شما می انجامد.

رعایت استانداردw3c سایت شما را در همه مرورگرها در دسترس قرار می دهد به این ترتیب هیچ کاربری را از دست نخواهید داد و هر فردی با هرتکنولوژی قادر خواهد بود وارد سایت شما شده و در صفحات مختلف به بررسی و مطالعه بپردازد.

طراحی سایت بر اساس  استاندارد w3c

طراحی سایت بر اساس  استاندارد w3c

تمام سایت ها براساس کد های HTML نوشته می شوند که در مرورگرهای مختلف به شیوه های متفاوت بازخوانی می شوند. اولویت مرورگر ها در کدهای HTML و CSS متفاوت است. دراین زمینه استاندارد خاصی تعریف نشده است. بنابراین یک کد ممکن است در یک مرورگر به خوبی کارکند اما در سایر مرورگرها با مشکلاتی مواجه شود.

بسیاری کدنویسان تنها به سراغ مرورگر اینترنت اکسپلورر می روند و به دیگر مرورگر ها توجه نمی کنند این درحالی است که مدت هاست مردم ایران از مرورگرهای دیگری مثل کورل هم استفاده می کنند.

رعایت استانداردw3c نیاز شما به تست سایت در مرورگرهای مختلف را مرتفع کرده و کمک می کند بدون مشکل سایتی منطبق با نیازهمه مرورگرها داشته باشید.

آیا همه سایت ها از استاندارد w3c پیروی می کنند؟

هیچ تضمینی وجود ندارد که کدهایی که با دست نوشته شده از استاندارد w3c پیروی کنند مگر اینکه کدنویس از جدید ترین تغییرات استانداردها مطلع باشد.

بسیاری از افکت ها در برخی مرورگرها پشتیبانی نمی شوند و رعایت استانداردw3c سبب می شود نتوانیم ازآن ها استفاده کنیم به همین دلیل برخی از برنامه نویسان از استفاده کنندگان برخی مرورگر ها می گذرند تا بتوانند افکت های مورد علاقه خود را در طراحی سایت اعمال کنند.

بخوانید!  چرا طراحی موبایل اپلیکیشن برای کسب و کار شما الزامی است؟

تاثیر استاندارد w3c بر هزینه ها

رعایت استاندارد w3c در وب سایت شما به افزایش رنکینگ سایت شما و نمایش در موتورهای جستجو کمک می کند. به این ترتیب لازم نیست شما هزینه زیادی برای استخدام متخصص سئو یا تبلیغات داشته باشید.

کاربران سایت شما با رعایت استاندارد w3c به شکل فزآینده ای افزایش می یابند و این به معنی درآمد بیشتر خواهد بود. به این ترتیب بدون صرف هزینه های زیاد خواهید توانست در بازار به جایگاه مناسبی دست یابید.

بنابراین پرداخت هزینه بیشتر برای طراحی سایتی که استانداردw3c را رعایت کرده باشد در طولانی مدت به کاهش هزینه ها منجر می شود.

برای رعایت استاندارد w3c چه باید کرد؟

استانداردw3c در طراحی یک سایت عمومی که کاربر به راحتی بتواند از آن استفاده کند بسیار تاثیر گذار است. سایت های استاندارد قطعا برای موتورهای جستجو هم جذابیت بیشتری دارند.

برای اینکه سایتی داشته باشیم که از استاندارد w3c تبعیت کند رعایت نکات زیر ضروری است:

  • انتخاب هاست و دامین مناسب
  • گرافیک و قالب متناسب بامحتوا و هدف سایت
  • برگزیدن فونت مناسب سایت
  • تست سایت در مرورگرهای متفاوت که ممکن است کاربران ازآن استفاده کنند.
  • سازگاری با تلفن های هوشمند مختلف که بخش زیادی از کاربران اینترنت را به خود اختصاص می دهند.

نتیجه گیری

استانداردw3c برای غلبه بر مشکل وجود مرورگرهای مختلف و نیاز به نمایش سایت به شیوه صحیح در تمام مرورگرها ایجاد شده است.

رعایت استاندارد w3c کاملا بستگی به خواست و سلیقه شما دارد درصورتی که بخواهید از برخی افکت های خاص در وب سایت خود استفاده کنید که برخی مرورگر ها ازآن پشتیبانی نمی کنند باید از یک سری از بازدید کنند گان خود چشم پوشی کنید.

بخوانید!  نکات مهم در تولید محتوای طراحی سایت

استانداردw3c نقش بسیار موثری در نتایج سرچ در موتورهای جستجو دارد و می تواند به رنک سایت شما (سئو سایت) کمک بسیار زیادی کند به شرط آنکه استانداردw3c را به خوبی رعایت کنید.

تنها درصد کمی از طراحان وب سایت با استاندارد w3c به شکل کامل و به روز آشنایی دارند بنابراین در هنگام انتخاب طراحان سایت خود دقت کنید.

نوشته استاندارد w3c چیست و چراباید در طراحی سایت رعایت شود؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.