0

انواع متن تبلیغ در جستجوی گوگل ادز را بشناسیم

خب تا اینجای سری به صورت کلی با نحوه کار گوگل ادز، آماده‌سازی مقدمات قبل از راه‌اندازی تبلیغ و نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب آشنا شدیم. حالا زمان آن رسیده که بتوانیم برای تبلیغات خود متن یا متن‌های تبلیغ مناسب بنویسیم.

نوشتن متن تبلیغ در گوگلمتن تبلیغ در گوگل همان چیزی است که شما پس از جستجوی کلمه موردنظرتان در صفحه اول گوگل، در چند لینک بالا یا پایین صفحه مشاهده می‌کنید.

همان‌گونه که قبلاً هم اشاره کردیم، نوشتن یک متن تبلیغ عالی نقش اساسی در هزینه‌ها و میزان ورودی سایت شما دارد. زیرا اولین نقطه تماس شما با مشتریان احتمالی شما است. اجازه بدهید خودمانی بگویم، متن تبلیغ اولین و شاید مهم‌ترین جایی است که باید مخ مشتری را بزنید!

بنابراین باید حساسیت زیادی در نگارش آن به خرج دهید. در واقع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما باید نوشتن یک متن تبلیغ جذاب باشد. اما این متن از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. پس لازم است قبل از آغاز نوشتن متن تبلیغ، ابتدا انواع و قسمت‌های مختلف آن را با هم بررسی کنیم.

انواع متن تبلیغ در گوگل ادز

همانطور که در شکل زیر هم مشاهده می‌کنید، در یکی از مراحل راه‌اندازی کمپین، گوگل ادز از شما می‌خواهد حداقل یک متن تبلیغ برای محصول یا خدمات مورد نظرتان بنویسید.

ایجاد متن تبلیغ کمپین گوگل ادزدر همین ابتدا گوگل ادز به شما دو حق انتخاب می‌دهد. اول اینکه یک متن تبلیغ از نوع Text ads ایجاد کنید، یا اینکه Responsive search ads را انتخاب نمایید. اجازه دهید در ادامه تمامی انواع متن‌های تبلیغ را بررسی کنیم.

تبلیغ استاندارد نوشتاری (Text Ad)

در این نوع از متن تبلیغ شما بخش‌های مختلفی را باید پر کنید. در تصویر زیر هر کدام از این بخش‌ها را مشاهده می‌کنید. در قسمت سمت چپ شما می‌توانید محتوای تبلیغ خودتان را بنویسید. در قسمت سمت راست هم گوگل ادز پیش نمایشی از تبلیغ نهایی شما را در ۳ حالت موبایل، رایانه شخصی و شبکۀ نمایش (Display Network) به شما نشان می‌دهد.

بخش های محتلف متن تبلیغ در جستجوی گوگل

۱. آدرس نهایی (Final URL)

در این قسمت، آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید کاربر پس از کلیک روی تبلیغ از آن بازدید کند را باید وارد کنید. البته آدرس شما در متن تبلیغ نهایی به کاربران نمایش داده نمی‌شود.

۲. عنوان‌های‌ تبلیغ (Headline)

این بخش شامل ۳ قسمت عنوان اول، عنوان دوم و عنوان سوم است که در هر قسمت نهایتاً تا ۳۰ کاراکتر می‌توانید بنویسید. این بخش مهم‌ترین مولفه تبلیغ شماست، چون معمولاً اولین بخشی از متن تبلیغ است که کاربران مشاهده می‌کنند. دقت داشته باشید که کاربران فقط می‌توانند روی یکی از این سه عنوان کلیک کنند تا بتوانند وارد سایت شما شوند. به عبارتی دیگر، تنها بخشی از متن تبلیغ شما که قابلیت کلیک دارد، همین عنوان‌ها است.

۳. مسیر قابل نمایش (Display Path)

این بخش از دو قسمت مجزا تشکیل شده است و شما می‌توانید در هر بخش تا ۱۵ کاراکتر بنویسید. دقت داشته باشید که این قسمت هیچ ارتباطی به صفحه فرود یا آدرس URL سایت شما ندارد. این قسمت تنها برای نمایش به کاربر است.

بخوانید!  طراحی سایت باما

به عنوان مثال اگر بخواهید برای صفحه تور استانبول خود تبلیغ بنویسید، می‌توانید در قسمت اول این بخش عبارت «تور خارجی» و در قسمت دوم آن کلمه «استانبول» را بنویسید. به این صورت کاربر متوجه می‌شود که قرار است پس از کلیک روی این تبلیغ به صفحه تور استانبول هدایت شود. بنابراین، این قسمت تنها برای راهنمایی کاربر است و امکان کلیک روی آن وجود ندارد.

۴. توضیحات (Description)

قطعاً بخش عنوان تبلیغ برای شما کافی نخواهد بود تا بتوانید توضیحات کاملی از محصولات و خدمات خود به کاربر ارائه دهید. به همین دلیل گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد تا توضیحات بیشتری از محصولات خود را به متن تبلیغ اضافه کنید.

در واقع گوگل ادز در این بخش دست شما را نسبت به سایر بخش‌ها بازتر گذاشته است. این بخش از ۲ قسمت توضیحات ۱ و توضیحات ۲ تشکیل می‌شود که در هر قسمت شما مجاز هستید تا نهایتاً ۹۰ کاراکتر به متن تبلیغ خود اضافه کنید.

در این بخش می‌توانید در مورد محصولات و خدمات خود توضیحات تکمیلی بنویسید تا کاربر بیشتر با خدمات، مزایا و محصولاتی که ارائه می‌دهید آشنا شود. توصیه می‌کنیم که در متن تبلیغ خود حتماً از کلمات کلیدی مرتبط استفاده نمایید.

تبلیغ واکنش‌گرا (Responsive Search Ad)

در این نوع از تبلیغ شما می‌توانید برای بخش‌های مختلف متن تبلیغ، عبارت‌های متعددی بنویسید. گوگل ادز به صورت گزینشی و تصادفی عبارت‌های مختلف را در ترکیب‌های متنوع به کاربران نمایش می‌دهد تا به مرور زمان ببیند کدام ترکیب بازخورد بیشتری برای شما دارد.

تبلیغ واکنش گرا در گوگل ادز

بخش‌های مختلف این نوع تبلیغ را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. در این نوع از تبلیغ تا می‌توانید ترکیب‌های متنوعی از عبارات تبلیغی بنویسید 🙂 چون تقریباً هیچ‌وقت نمی‌توانیم مطمئن شویم که بهترین ترکیب متن تبلیغ چیست! در ادامه بخش‌های مختلف تبلیغ واکنش‌گرا را بررسی می‌کنیم.

۱. آدرس نهایی (Final URL)

در این قسمت، آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید کاربر پس از کلیک روی تبلیغ از آن بازدید کند را باید وارد کنید. البته آدرس شما در متن تبلیغ نهایی به کاربران نمایش داده نمی‌شود

۲. آدرس قابل نمایش (Display URL)

این بخش از دو قسمت مجزا تشکیل شده است و شما می‌توانید در هر بخش تا ۱۵ کاراکتر بنویسید. دقت داشته باشید که این قسمت هیچ ارتباطی به صفحه فرود یا آدرس URL سایت شما ندارد. این قسمت تنها برای نمایش به کاربر است.

۳. عنوان‌های‌ تبلیغ (Headline)

در این بخش شما باید ۳ الی ۱۵ عبارت مختلف تبلیغاتی بنویسید. گوگل ادز این عبارات را با ترتیب‌های متفاوتی به کاربران نمایش می‌دهد. معمولاً اندازه دستگاه کاربر در نمایش ترکیب‌ها تاثیر می‌گذارد. در نهایت گوگل ادز به دنبال ترکیبی است که بیشترین بازخورد را داشته باشد.

البته، شما همچنان می‌توانید از گوگل بخواهید که عبارت‌های مورد نظرتان را حتماً در یکی از بخش‌ها نمایش دهد. توجه داشته باشید که در هر بار نمایش تبلیغ نهایتاً ۳ عبارت (Headline 2 ،Headline 1 و Headline 3) قابل نمایش هستند. در هر قسمت هم می‌توانید تا ۳۰ کاراکتر بنویسید.

بخوانید!  نکاتی برای بهبود تولید محتوای متنی برای وب سایت ها

۴. توضیحات (Description)

در قسمت توضیحات هم شما می‌توانید ۲ تا ۴ توضیح مختلف را بنویسید. هر توضیح باید زیر ۹۰ کاراکتر باشد. در اینجا هم گوگل ترکیب‌های مختلفی را در هر بار نمایش به کاربران نشان می‌دهد تا بهترین ترکیب مشخص شود.

تبلیغ فقط تماس (Call Ad)

تبلیغ فقط تماس هم نوع دیگری از تبلیغات متنی است که می‌توانید در کمپین‌های جستجوی گوگل از آن استفاده کنید. در این نوع از تبلیغ شما می‌توانید فقط شماره تماس خودتان را در متن قرار دهید.

تبلیغ فقط تماس در گوگل ادز

این نوع از تبلیغ با هدف دریافت بیشترین تماس ممکن از سوی مخاطبان طراحی شده است. البته در ایران نمی‌توانیم از این نوع متن تبلیغ استفاده کنیم. بنابراین در حال حاضر از توضیح بخش‌های مختلف آن می‌گذریم. اما قول می‌دهم هر زمانی که امکان استفاده از این تبلیغ در ایران فراهم شد، این قسمت را کامل کنم 🙂

تبلیغ داینامیک (Dynamic Search Ad)

و حالا رسیدیم به یکی از خفن‌ترین انواع متن تبلیغ در گوگل ادز! در اینجا متن تبلیغ به صورت داینامیک (پویا) بر اساس اسنیپت (همان متا تایتل و دیسکریپشنی که برای هر صفحه می‌نویسید) ایجاد می‌شود.

البته این نوع از متن تبلیغ تنها برای ادگروپ‌های داینامیک قابل استفاده است. بنابراین قبل از استفاده از این تبلیغ، ابتدا باید تنظیمات تبلیغ داینامیک را در قسمت Campaign Settings انجام دهید.

تنظیمات تبلیغ داینامیک در گوگل ادز

در این تنظیمات شما باید دامنۀ سایت خودتان را بدون هرگونه پسوند و پیشوندی وارد کنید. بعد از آن هم باید زبان وب‌سایت خودتان را به گوگل اعلام کنید تا بتواند محتوای سایت شما را به درستی تحلیل کند. پس از این تنظیمات هم باید یک اد گروپ داینامیک ایجاد کنید.

تبلیغات داینامیک چگونه کار می‌کند؟

در این روش، گوگل ادز محتوای تمامی صفحات سایت شما را بررسی می‌کند تا موضوع هر صفحه را بفهمد. سپس زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو کرد، اگر گوگل ادز آن عبارت را مرتبط با یکی از صفحات سایت ما دانست، تبلیغ آن صفحه را به کاربر نمایش می‌دهد. در اینجا متن تبلیغ به صورت پویا ایجاد می‌شود. به عبارتی دیگر، گوگل از متا تایتلی که در زمان ایجاد صفحه برای آن درست کرده‌ایم، در متن تبلیغ استفاده می‌کند.

ایجاد تبلیغ داینامیک در گوگل ادز

در ادامه بخش‌های مختلف این نوع تبلیغ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. بخش پویای تبلیغ

همانگونه که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید، در اینجا دیگر نیازی نیست ما برای تبلیغ خودمان Headline بنویسیم و گوگل از همان تایتل صفحه استفاده می‌کند. آدرس نهایی هم طبیعتاً همان صفحه‌ای است که از نظر گوگل با جستجوی کاربر مرتبط است.

۲. توضیحات (Description)

تنها بخشی که شما می‌توانید در تبلیغات داینامیک چیزی بنویسید، بخش توضیحات است. باتوجه به اینکه این بخش قرار است برای تبلیغ تمامی صفحات شما نمایش داده شود، بهتر است عبارت‌های کلی‌تر در آن بنویسید. به عنوان مثال اگر شما فروشگاه عطر و ادکلن دارید، می‌توانید از اینگونه جملات استفاده کنید: «فروش ویژۀ انواع عطر و ادکلن‌های برند | مردانه و زنانه | انواع رایحه و طعم»

بخوانید!  قرار دادن لوگو در کنار لینک سایت در نتایج جستجوی گوگل

چه زمانی از تبلیغات داینامیک استفاده کنیم؟

این نوع از تبلیغ بیشتر برای سایت‌های فروشگاهی است که محصولات زیادی دارند. فرض کنید در سایت دیجی کالا بیش از ۲۰ هزار محصول وجود داشته باشد. منطقی نیست که ما برای تک تک این محصولات تبلیغ ایجاد کنیم و متن بنویسیم. بلکه از گوگل ادز می‌خواهیم محتوای تمامی صفحات را بررسی کند و خودش تبلیغ مرتبط با جستجوی کاربر را به او نمایش دهد.

گاهی هم ممکن است بخواهید وبلاگ سایت خودتان را هدفگیری کنید. در این شرایط هم با توجه به تعدد صفحات، استفاده از تبلیغات داینامیک منطقی‌تر است.

نکته بسیار مهم: شما می‌توانید به گوگل بگویید که تنها صفحات خاصی از سایت شما را در تبلیغات داینامیک استفاده کند. به عنوان مثال، می‌توانید تعیین کنید تنها تبلیغ صفحاتی از سایت به کاربران نمایش داده شود که در URL آن‌ها عبارت blog یا shop یا هر عبارت دیگری که مدنظرتان هست قرار داشته باشد. یا حتی صفحاتی را هدف قرار دهد که در عنوان آن‌ها عبارت «فلان» قرار داشته باشد.

نکته مهم دیگر: گوگل ادز باید راحت بتواند محتوای صفحات شما را بخواند و بفهمد. بنابراین مطمئن شوید که محتوای صفحات شما کامل و برای گوگل قابل فهم است. در غیر این صورت، تبلیغات داینامیک شما نمایش نخواهد داشت.

البته تبلیغات داینامیک ریزه‌کاری‌های دیگری هم دارد که در این مقاله نمی‌توان به همۀ نکات آن پرداخت. ما در دورۀ ۱۵ ساعته تبلیغات گوگل که در آکادمی نوین برای شما آماده‌ کردیم، قدم به قدم تبلیغات داینامیک و نوشتن انواع متن‌های تبلیغ را به شما آموزش داده‌ایم. برای مشاهدۀ اطلاعات بیشتر این دوره و البته دریافت یک فصل رایگان آن، اینجا را کلیک کنید.

و اما در ادامه!

به عنوان یک نکتۀ کلیدی، به خاطر بسپارید که داشتن متن‌های تبلیغ متنوع و متعدد به شما در پیدا کردن بهترین آن کمک می‌کند. بنابراین تا می‌توانید، متن تبلیغ مختلف بنویسید. داشتن متن تبلیغ خوب علاوه بر جلب نظر مشتریان بیشتر، امتیاز کیفی تبلیغات شما را هم افزایش می‌دهد که در نتیجۀ آن، هزینه‌های شما کاهش قابل توجهی خواهند داشت.

تا اینجای کار ما انواع متن‌های تبلیغ در کمپین‌های جستجوی گوگل را با هم بررسی کردیم. حالا وقت آن رسیده که ببینیم چگونه می‌توانیم متن‌ تبلیغ جذاب و درست و حسابی بنویسیم تا بتوانیم نظر مخاطبان را جلب کنیم و آن‌ها را به سایت خودمان بکشانیم. اما صبر کنید، هنوز بخش دیگر و البته بسیار مهمی از متن تبلیغ در تبلیغات گوگل را بررسی نکرده‌ایم: افزونه‌های گوگل ادز! پس در ادامۀ این سری به سراغ بررسی این افزونه‌ها می‌رویم. همراه ما باشید.

نوشته انواع متن تبلیغ در جستجوی گوگل ادز را بشناسیم اولین بار در نوین. پدیدار شد.