0

ایده های بازاریابی محتوا: از قدرت بصری استفاده کنید!

فشار آوردن به مغز برای ارائه ایده های بازاریابی محتوایی ممکن است شما را دچار سردرد کند! با این حال، بهترین ایده ها لزوماً به یک نوع قالب محدود نمی شوند. در این پست در مورد استفاده از اینفوگرافیک ها و ویدیوها برای ارتباط با مخاطبان هدف صحبت می شود؛ که امروزه یکی از راههای نوین برای تعامل و ارتباط هر چه بیشتر با مخاطبان شناخته شده است. تا جایی که این حرفه و یا تکنیک در غالب رشته ای جدید بسیار مود توجه صاحبان کسب و کار و مدیران تبلیغاتی قرار گرفته است. سعی می کنیم در این مقاله توضیح مختصری در خصوص اهمیت تولید محتوای اینفوگرافیک، کاربرد و معرفی برنامه ساخت اینفوگرافیک بپردازیم.

چرا به ایده های جذاب برای تولید محتوا نیاز دارید؟

بازاریابی محتوایی خوب منجر به وفاداری و اعتماد مشتریان هدف شما می شود. هنگامی که به آن نقطه رسیدید، محتوای خوب بیشتر منجر به روابط قوی تر با مشتری، بهینه سازی نرخ تبدیل و افزایش سود می شود.

بازاریابی محتوایی مستلزم به کار زیادی است، اما اگر ایده‌های مناسب و موثری نداشته باشید، تمام این تلاش‌ها می‌تواند به هدر رود. موفقیت در این کار به معنای ادامه دادن در مسیرمشخص شده ایده ارائه شده است. در اینجا شش نکته برای حفظ جریان خلاقیت وجود دارد:

  1. تجزیه و تحلیل خود را بررسی کنید.
  2. از ابزار تحقیق استفاده کنید
  3. مخاطبان هدف خود را بشناسید.
  4. از مخاطبان خود بپرسید که آنها چه می خواهند.
  5. ترندهای بازار را شناسایی کنید.
  6. از متخصصان این زمینه بیاموزید.

بیایید روی شماره شش تمرکز کنیم. برخی از افراد واقعاً باهوش در بازاریابی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا ایده های بسیار عالی برای این کار پیدا کنید. به یاد داشته باشید که حتی هنرمند بزرگی مانند پیکاسو از دیگران الهام گرفته است. پابلو پیکاسو در یک سخنان حکیمانه و مشهور گفتند:

بخوانید!  طراحی سایت با دکمه نامرئی یا ghost button چه مزایا و معایبی دارد؟

Good artists copy, great artists steal.  هنرمندان خوب، کپی می کنند هنرمندان بزرگ دزدی می کنند.                                     

این به این معنا نیست که شما باید آشکارا ایده‌ها را بدزدید، اما می‌توانید از ایده‌های ناب و عالی که دیگران استفاده کرده‌اند الهام بگیرید. بنابراین، بیایید نگاهی به چند نمونه از ایده‌های محتوای عالی که شامل تصاویر بصری است بیندازیم. گاهی اوقات هرچه کمتر باشد، تاثیرش بیشتر خواهد بود و این بدان معنی است که زیبایی درسادگیست. ساخت اینفوگرافیک به دلیل استفاد ه کمتر از کلمات و تصاویر بیشتر می تواند محتوای جذاب تری به شما بدهد. شاید ندانید که مغز انسان می‌تواند داده‌های بصری را با سرعت حیرت‌انگیز ۶۰۰۰۰ برابر سریع‌تر از متن پردازش کند. و قطعا درک این موضوع کار خیلی سختی نخواهد بود چرا که گاهی اوقات خواندن برای همه ما در مقابل مشاهده کردن، بسیار سخت است.

 

چرا اینفوگرافی؟

 

چرا اینفوگرافی؟

ترکیب تکنیکی اطلاعات (information) و گرافیک (graphics) نوعی متفاوت از محتوای جذاب بصری را به وجود می آورد. که طی این جریان اطلاعات هدف شما به صورت بصری در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

از آن جایی که تولید محتوای اینفوگرافیک بسیار سرگرم کننده و جذاب است، یکی از بهترین انتخاب ها جهت تولید محتوای شبکه های اجتماعی در نظر گرفته می شود. این نوع محتوا سه برابر بیشتر نسبت به محتوای متنی در اینستاگرام جذب مخاطب داشته است.

ما در دنیایی از اسکنرهای سریع زندگی می کنیم. این بدان معناست که بسیاری از مصرف‌کنندگان محتوا به جای صرف زمان برای بررسی همه محتوا، تمایل دارند به مرور محتوا بپردازند. دلیلش این نیست که محتوا لزوماً بد است، بلکه صرفاً به این دلیل است که مردم در دنیای گوشی‌های هوشمند و داستان‌های اجتماعی ۳۰ ثانیه‌ای، حوصله کمی برای وقت گذاشتن خواندن و درک محتوای متنی را دارند. به همین دلیل است که محتوای بصری، مانند اینفوگرافیک، می تواند عالی باشد. توجه بیننده را با تصاویری جلب می کند که نکات اصلی یک موضوع را ارائه می دهد و به درک و حفظ اطلاعات و جایگذاری آن  کمک شایانی می کند. ویدئوها سرگرم کننده، تعاملی، و به راحتی قابل مصرف در دنیای skimming محتوای امروزی هستند. خوشبختانه منابع وسیعی از این نوع ویدیوهای اینفوگرافیک، فارسی و انگلیسی در صفحات وب وجود دارد که شما می توانید با جستجویی ساده ایده هایی در حوزه فعالیت خودتان داشته باشید و آن ها را عملی کنید. البته شما نیاز دارید تا قبل از پیاده سازی ایده محتوایی سبک خود، ابزارهای آن را بشناسید و انتخاب کنید.

بخوانید!  نرخ پرش (bounce rate) چیست و چرا اهمیت دارد؟

برنامه رایگان در حوزه تولید محتوای اینفوگرافیک در اینترنت تنوع بسیاری دارنند که از محبوب ترین برنامه ساخت اینفوگرافیک می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • Piktochart
  • Canva
  • Venngage
  • Visme
  • Easelly
  • Infogram

( توجه داشته باشین که ممکن است برای نصب و راه اندازی برنامه ساخت اینفوگرافیک که در ایران نیاز به فعال کردن آنتی فیلتر داشته باشید.)

البته بسیاری ازافراد به دلیل کمبود وقت و نداشتن تخصص کافی ترجیح می دهند تولید محتوای اینفوگرافیک را به متخصصان آن بسپارند تا نتیجه مطلوب تری را در کوتاه ترین زمان کسب کنند.

سخن آخر

انجام بازاریابی محتوای موثر آسان نیست. محتوای عالی مستلزم صرف زمان زیاد و تفکر خلاقانه و دقیق است. قدرت محتوای بصری را دست کم نگیرید و از رفتن به جایی که نوابغ بازاریابی رفته اند نترسید. یک روز، ممکن است متوجه شوید که یک بازاریاب شده اید. در نهایت باید بگوییم که تهیه محتوای بصری جذاب باعث افزایش اعتبار شما در فضای مجازی شده و نشانه ای از حرفه ای بودن شما است.

 

برای مشاوره رایگان جهت تولید انواع محتوا بصری و … می توانید با کارشناسان لیموترش در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته ایده های بازاریابی محتوا: از قدرت بصری استفاده کنید! اولین بار در پدیدار شد.