0

اینترنت اشیا چیست و چه نقشی در زندگی آینده ما خواهد داشت؟

اینترنت اشیا چیست؟

برای نخستین بار MIT’s Auto-ID در سال ۱۹۹۹ کوین اشتوین از پراکتر و گمبل ازمرکز دانشگاه ،مفهوم اینترنت اشیا را مطرح کردند.

اینترنت اشیا یک مفهوم بسیار هیجان انگیز است که تقریبا همه چیز را می تواند شامل شود و به این مفهوم است که انسان قادر است بسیاری چیزهای  اطراف خود (اعم از اشیا یا جهان اطلاعات) را به اینترنت متصل نماید و از طریق تلفن هوشمند یا تبلت کنترل و مدیریت کند.

دامنه این دانش به حدی است که گارتنر معتقد است تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۶  میلیارد دستگاه به اینترنت اشیا مجهز می شوند. دراین فرآیند دیگر نیازی به ارتباط انسان با انسان و یا حتی انسان با کامپیوتر نخواهد بود، داده ها به صورت منظم و بر اساس زمان بندی مشخص شده در لحظه ارسال می شوند و دستورات کاربر بر روی دستگاه یا به اصطلاح شی اعمال می شود. اینترنت اشیا مانند بسیاری دیگر از تکنولوژی های نوین از دستاورد های رشد و توسعه اینترنتی بی سیم یا تکنولوژی وایرلس است.

Iot app ازکجا آمد؟    

Internet of Things که به اختصار IoT  گفته می شود در لغت به معنای اینترنت چیزهاست. IoT با IoE یا همان Internet of Everything متمایز است و این دو را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت. IoT به کلیه اشیا در سراسر جهان اطلاق می شود که هنوز در معرض برنامه های دیجیتال قرارنگرفته اند. اما IoE بر مجموعه داده‌ها و روشی که آنها با یکدیگر ادغام می شوند وجهت ایجاد مفهوم آنالیز می‌شونداطلاق می شود.

بخوانید!  طراحی سایت سفارشی داشته باشید

دامنه فعالیت اینترنت اشیا

یکی از دلایلی که آینده IoT را در نظر متخصصان روشن می نماید دامنه وسیع فعالیت آن است.دامنه گسترده ای از وسایل از ایمپلنت نظارت بر قلب تا دستگاه چای ساز منزل شما می توانند از این تکنولوژی بهره برده و کیفیت زندگی شما را ارتقا بخشند.

در بخش ساختمان های هوشمند انتظار می رود تکنولوژی اینترنت اشیا این صنعت را متحول نماید.همانطور که تا این لحظه ابتکارات بی نظیری در این حوزه صورت پذیرفته آینده ساختمان های هوشمند بدون تکنولوژیIoT غیرقابل تصور خواهد بود. اتوماسیون خانگی، لوازم خانگی ، اتومایسون و سیستم گرمایشی ، تهویه مطبوع ومدیریت انرژی از طریق اینترنت اشیا به جمع آوری اطلاعات پرداخته و با استفاده از وای فای آن ها را از راه دور کنترل می کند.

در علم پزشکی اینترنت اشیا به کمک پزشکان و کادر درمان خواهد شتافت و نظارت بر بیماران از راه دور را به شیوه ای نوین ارتقا خواهد بخشید.

در بخش سلامت IoT در حفظ سلامت و ارتقای کیفیت زندگی سالم می تواند نقش بی نظیری ایفا کند.

دستگاه‌های تجزیه و تحلیل دی ان ای برای نظارت بر محیط زیست، مواد غذایی و پاتوژن با اینترنت اشیا متحول خواهد شد.

در گجت های پوشیدنی و دستگاه های عملیاتی نیروی آتش نشانی با اینترنت اشیا می توان جان بسیاری را نجات داد.

روش کار اینترنت اشیا

به هر چیزی که به اینترنت اشیا متصل است یک شناسه اختصاصی و یک پروتکل اینترنتی IP  اختصاص داده می شود. از این پس اطلاعات مورد نظر را برای پایگاه داده ها ارسال می نماید. این داده ها توسط دستگاه های مختلف مثل تلفن همراه هوشمند، کامپیوترهای مختلف و تبلت ها قابل ملاحظه است.

بخوانید!  ۴ نکته در خصوص ساختار و نحوه اجرای برنامه وفادار سازی مشتری

اینترنت اشیا به صورت لحظه ای می تواند اطلاعات مورد نیاز را در لحظه به هر پایگاه داده هایی که به آن متصل باشد در هر گوشه ای از جهان منتقل سازد. تغییرات فیزیکی ، داخلی و خارجی بدن هر موجود زنده ای با این تکنولوژی قابل اندازه گیری است. با این تکنولوژی شما حتی قادر خواهید بود در آن سوی جهان بایک دکمه گیاه خود را در منزل آبیاری کنید.

امنیت اینترنت اشیا

هرگاه سخن از اینترنت به میان می آید یکی از مباحث مهم امنیت و حفظ آن در فضای وب است. در بحث اینترنت اشیا امنیت یکی از شاخص های کلیدی است و هر شخص یا برندی که بتواند بیشترین امنیت را در استفاده از اینترنت اشیا فراهم آورد قطعا در بخش فروش و بازاریابی محصولات خود یک سر و گردن از سایرین پیشی خواهد گرفت.

یک ایده کلی به حد اقل رسانی اطلاعات است، به این معنی که حد اقل اطلاعات شخصی افراد به شرکت ها داده شود و اطلاعات افراد باید به صورت کد گذاری شده و بی نام در سیستم ها ذخیره شوند.

در این زمینه پروژه های بسیاری قابل تعریف است که می تواند برای کارآفرینان و مبتکران درآمد های بسیاری به ارمغان آورد. در واقع بخش امنیت شاه کلید اینترنت اشیا است که در هر پروژه ای نقش اساسی ایفا خواهد کرد.

چالش های اینترنت اشیا

چالش های اینترنت اشیا

این تکنولوژی نوظهور با چالش های متعدد فنی، رگولاتوری یا مقرراتی و چالش های مربوط به صنایع و بازار دست و پنجه نرم می کند.

باید زیر ساخت های متناسب فنی برای بهره گیری صحیح از آن ایجادشود از سوی دیگر باید چارچوب های قانونی دقیق و منظمی تدوین شود تا استفاده کنندگان این تکنولوژی به خوبی در جریان حقوق و تکالیف خود قرار گیرند و در نهایت نقش صنایع مختلف و بازار در این فرآیند بسیار مهم است و  هر یک باید به خوبی جایگاه خود در برخورد با اینترنت اشیا را بشناسند و نقش خود را به خوبی باز تعریف نمایند.

بخوانید!  آموزش انتقال رکوردهای dns کلودفلر به ابر آروان

نوشته اینترنت اشیا چیست و چه نقشی در زندگی آینده ما خواهد داشت؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.