0

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛ از همه ظرفیت‌ها استفاده کنید!

چند نفر را می‌شناسید که هیچ شبکه اجتماعی نداشته باشند؟ حتی اگر با فضای مجازی خصومت شخصی هم داشته باشند، بالاخره از یکی از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و یا پیامرسانی مثل تلگرام استفاده می‌کنند.

وقتی هر کس حداقل در یک رسانه حضور فعال دارد و روز به روز استفاده از این شبکه‌ها بیشتر می‌شود، چرا از این ظرفیت برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده نکنید؟

بله، از رسانه‌های اجتماعی می‌توانید برای برای رشد بیشتر کسب و کارتان استفاده کنید؛ این یعنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی!

کسب و کارها در ابتدا از این پلتفرم‌ها برای به اشتراک گذاشتن محتوا استفاده می‌کردند تا بتوانند از این طریق ترافیک سایت خود را بیشتر کنند و امیدوار باشند که فروششان هم بیشتر می‌شود.

اما رسانه‌های اجتماعی ظرفیتشان خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. در این فصل راجع به بازاریابی با این شبکه‌های مجازی که همه افراد را معتاد به خود کرده است صحبت می‌کنیم.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

قبل از هر چیز باید بازاریابی شبکه‌های اجتماعی Social Media Marketing (SMM)  را تعریف کنیم. وقتی از شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به بازاریابی و فروش خود استفاده می‌کنید، در واقع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی انجام داده‌اید؛ منظورمان این نیست که مثلاً در اینستاگرام صفحه فروش راه بیندازید و محصولاتتان را بفروشید؛ البته این کار را هم می‌شود کرد ولی بهتر است ظریف‌تر و حرفه‌ای تر عمل کنید.

پایگاه اصلی مشتریان شما سایت است و این شبکه‌ها قرار است با نزدیک کردن شما به مخاطبان، به رشد سایت، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت کمک کنند.

در‌واقع پیج‌ شما در شبکه‌های اجتماعی مثل مغازه‌ای است که برای اجارۀ آن هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید اما می‌توانید به تعدادی زیادی از مشتریان دسترسی داشته باشید. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (از جمله اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شما را بزرگتر می‌کند و تاثیرات بلندمدتی در برندسازی و تبلیغات دارد.

برای مثال بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ با همکاری اینفلوئنسرهای اینستاگرام (افراد تاثیرگذار اینستاگرام) محصولاتشان را در ذهن مردم جا می‌اندازد و آن‌ها به خرید تشویق می‌کنند.

چرا کسب و کارم باید در شبکه‌های اجتماعی باشد؟

می‌دانید که سوشال مدیا بیشترین روند رشد را در تاریخ داشته است؟ حتی از روند رشد استفاده از اینترنت هم بیشتر! خیلی‌ها بیشتر زمان خود را در این شبکه‌ها می‌گذرانند، وارد شدنشان به اپلیکیشن با خودشان است و خارج شدنشان با خدا!

خود شما چند ساعت از زمان خود را در این شبکه‌ها می‌گذرانید؟ در چند تا از این برنامه‌ها عضو هستید؟ چند بار در روز اینستاگرام، توییتر یا برنامه‌های دیگر خود را چک می‌کنید؟

واقعیت این است که این رسانه‌ها وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و تعاملات ما هستند و حالا بخش زیادی از زندگیمان  شده‌اند. یک کسب و کار هم برای اینکه بتواند با مخاطبانش ارتباط برقرار کند و فرآیند بازاریابی خود را بهتر پیش ببرد، باید جایی باشد که کاربرانش آنجا هستند. به همین دلیل حضور کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد، ولی هر برندی باید با توجه به نوع بیزینس خود، مخاطبان هدف و هدفی که دارد، پلتفرم مناسب خود را انتخاب کند.

پر طرفدارترین رسانه‌های اجتماعی این روزها زیاد استفاده می‌شوند، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ‌چت هستند.

به عنوان یک بیزینس می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی:

  • با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید
  • نیازهایشان را بشناسید
  • برند خود را بسازید
  • ترافیک سایت خود را افزایش دهید
  • سرنخ بدست آورید و نرخ تبدیل را افزایش دهید
  • فروش خود را زیاد کنید
  • نظرات و مشکلات مخاطبان خود را بشنوید

و تعامل خود را با مخاطبان زیاد کنید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید تا بهترین مشتری شما شوند.

یکی دیگر از خوبی‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که می‌توانید با مخاطب خود به صورت مستقیم صحبت کنید؛ از آن طرف مخاطب شما هم می‌فهمد، پشت این برند تجاری، انسان‌هایی هستند که به مخاطبشان اهمیت می‌دهند، نه یک برند خشک و ماشین‌گونه که فقط به فکر تجارت خودش است.

شبکه‌های اجتماعی جایی است که می‌توانید، با متن، عکس و ویدئو، استفاده از احساسات و سایر محتواهایی که باعث جذب مخاطب می‌شوند، حسابی افراد را درگیر کنید و اعتمادشان را جلب کنید که در سایت همچین فضایی نخواهید داشت.

در ادامه این فصل به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی بیشترین بهره را برای بازاریابی و فروش خود ببرید و حضور اجتماعی خود را بیشتر کنید.

چگونه بازاریابی شبکه‌های انجام دهیم؟

چه قصدتان از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که مردم برند شما را بشناسند و چه می‌خواهید کسب و کارتان را توسعه دهید و فروشتان را بیشتر کنید، یک روزه و یک شبه نمی‌شود! این هم مثل هر برنامه دیگری، نیاز دارد قدم‌های درست بردارید؛ البته لازم نیست زیاد سختش کنید، همین که بدانید دارید چه می‌کنید و چه هدفی دارید و به کجا می‌روید کافی است. از آن به بعد شروع به اجرا می‌کنید.

ولی قبل از آن مراحل زیر را بخوانید، خوب که درکش کردید، می‌توانید بگذاریدشان کنار و یک برنامه ساده برای خود بچینید.

جمله مشهوری هست که می‌گوید: اول باید قوانین را یاد بگیری، بعد می‌توانی آن‌ها را بشکنی! پس برویم اول قوانین را یاد بگیریم.

۱. استراتژی داشته باشید

سوشال مارکتینگ بدون برنامه مثل این است که بدون نقشه به جنگل رفته باشید، ممکن است به شما خوش بگذرد ولی صد در صد گم می‌شوید. درست است که قیافه شبکه‌های اجتماعی به برنامه‌ریزی و این حرف‌ها نمی‌خورد، اما الان بحث فرق می‌کند؛ اگر بخواهید به هدف‌های بیزینسی خود برسید؛ بدون برنامه امکان پذیر نیست.

البته قرار نیست یک پلن سخت و عجیب و غریب بچینید، فقط کافیست در این برنامه چند چیز را برای خود مشخص کنید:

هدفتان چیست؟

اول هدف خود را از حضور در شبکه‌های اجتماعی مشخص کنید؛ می‌خواهید چه چیزی بدست آورید؟ بعضی از بیزینس‌ها هدفشان از حضور در این شبکه‌ها آگاهی از برند است، می‌خواهند مردم آن‌ها را بشناسند. بعضی از کسب و کارها از رسانه‌های اجتماعی به عنوان اهرمی برای رشد ترافیک سایت و فروششان استفاده می‌کنند.

بخوانید!  چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم

بهرحال شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به شما کمک کنند که برندتان اینگیجمنت بالایی داشته باشد، حتی می‌تواند یک کانال پشتیبانی برای مشتری‌هایتان باشد.

کدام پلتفرم مناسب کار شماست؟

در حال حاضر بزرگترین شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، لینکدین، توییتر، فیسبوک، پینترست و توییتر هستند.

شما باید رسانه‌ای را انتخاب کنید که می‌دانید، مخاطبان هدف شما آنجا حضور دارند. مثلاً برای یک کسب و کار B2B (کسب و کاری که مشتریانش کسب و کارهای دیگر هستند) لینکدین بهترین برنامه است؛ چون یک شبکه کاری است که شرکت‌ها در آن حضور دارند.

اگر محصولات عمومی دارید یا مخاطب شما می‌توانند عموم مردم باشند، اینستاگرام بهترین فضا برای فعالیت شماست.

در حالت کلی با توجه به سه عامل پلتفرم‌های مناسب کارتان را انتخاب کنید:

  1. مخاطب هدف
  2. نوع کسب و کار
  3. نوع محتوا (که در قسمت بعد توضیح می‌دهیم)

چه محتوایی به اشتراک بگذارید؟

نوع محتوایی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را با توجه به مخاطبین هدف، کسب و کارتان و شبکه‌ای که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، مشخص کنید. متن، عکس یا ویدئو مناسب است یا بهتر است لینک بدهید به جای دیگر؟ می‌توانید برای پیدا کردن جواب این سوالات از پرسونای مشتری کمک بگیرید. پرسونا کاراکترهای خیالی هستند که ویژگی‌هایی مشتری‌های شما را دارند و کمک می‌کنند که برنامه خود را با توجه  خصوصیات و نیارهای مشتری‌ها تدوین کنید. (مطالعه بیشتر)

پس با توجه به مخاطب و نوع کسب و کار، محتوای مناسب را انتخاب کنید.

به عنوان مثال یک شرکت گردشگری باید هر چه توان دارد برای تولید عکس و ویدئو بگذارد تا بتواند زیبایی‌ها و مناظر شهرها و کشورهای مختلف را به مخاطب نشان بدهد. از این طریق می‌تواند کاری کند که مخاطب دلش قنج برود برای اینکه به این مناطق سفر کند.

از انجا که این محتواها  قرار است جذابیت بصری داشته باشند، در اینستاگرام و پینترست بیشتر دیده می‌شوند، چون این برنامه‌ها بصری‌تر و تصویرمحورتر هستند. می‌بینید؟ با توجه به نوع کسب و کار، هم محتوا مشخص شد و هم رسانه مناسب!

۲. وقت تولید و انتشار است!

همانطوری که خیلی ساده یک عکس یا ویدئو را در اینستاگرام یا فیسبوک خود منتشر می‌کنید، برای برند خود هم قرار است همانکار را انجام دهید؛ منتها در انتشار پست‌های شرکت، باید حواستان به یکسری چیزها باشد.

مثلاً باید محتوایی که تولید کنید که مخاطب دوست داشته باشد یا در روزها و ساعت‌هایی پست بگذارید که مخاطبان بیشتر آنلاین هستند تا بیشترین بازدید را داشته باشید. شبکه‌های اجتماعی معمولاً در قسمت آمار و داده‌هایشان این اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارند.

مثلاً اگر در اینستاگرام به قسمت Insight بروید، تمام اطلاعاتی که لازم دارید در اینجا می‌توانید پیدا کنید.

در بخش content می‌توانید ببینید که کدام یک از محتواهای شما فیدبک بهتری گرفتند یا به قولی کدام پست‌ها را کاربران بیشتر دوست داشته‌اند. می‌توانید در آینده این پست‌ها را بیشتر کنید.

در قسمت activity می‌بینید که در چه روزهایی کاربران بیشتر پیج شما را دیده‌اند؛می‌توانید پست‌های مهم‌تر را در این روزها منتشر کنید.

در قسمت audience می‌توانید بفهمید که رنج سنی کاربران شما چقدر است؟ بیشتر زن هستند یا مرد؟ و در چه ساعاتی از روز بیشتر آنلاین هستند؟

از این داده‌ها می‌توانید در تدوین استراتژی اینستاگرام خود استفاده کنید، چه نوع محتوایی را در چه زمانی منتشر کنید.

اگر در شروع کار هستید، با توجه به اهداف، مخاطبان و نوع کسب و کارتان برنامه را بچینید، بعدا سر فرصت با توجه به فیدبک‌ها برنامه را تغییر دهید.

الان با خودتان می‌گویید نمی‌شود که کل روز را درگیر ساخت و انتشاز پست شبکه‌های مجازی باشیم یا مثلا ساعت یک شب از خواب بیدار شوید و پست بگذارید. معلوم است که نباید باشید، شما برنامه مشخصی دارید که طبق آن می‌توانید از قبل پست‌هایتان را آماده کنید. از این طرف هم ابزارهایی مثل  Buffer Publish و نوین هاب به شما کمک می‌کنند که پست‌های از قبل آماده شده را برنامه‌ریزی کنید تا در ساعت خاصی به طور اتوماتیک منتشر شوند.

کمی که در فضای مجازی فعال باشید، مکالمات روزانه شما زیاد می‌شود، افراد در مورد پست‌های شما اظهارنظر می‌کنند، در دایرکت به شما پیام می‌دهند تا مستقیم با شما صحبت کنند!

حتی گاهی بدون اینکه از شما اجازه بگیرند یا شما بدانید، درباره برندتان صحبت می‌کنند. زیر پست‌هایتان کامنت‌های مثبت و منفی می‌گذارند. حالا این حرف‌ها می‌تواند تعریف و تمجید باشد، می‌تواند گفتن مشکلات و انتقاد کردن باشد.

یکی از کارهایی که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید انجام دهید این است که بر این اتفاقات نظارت کنید و آن‌ها را کنترل کنید.

اگر نظر مثبت داده بودند که تشکر کنید و لذت ببرید؛ اما اگر پای شکایت و مشکلی وسط بود، قبل از اینکه کار به جاهای باریک کشیده شود، از طریق پشتیبانی مشکل را حل کنید.

۳. نتایج را لحظه به لحظه رصد کنید!

در مسیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی که قرار بگیرید دوست دارید بدانید عملکردتان چگونه است. آیا افراد بیشتری شما را می‌بینند؟ آیا بیشتر با شما تعامل می‌کنند؟ چندتا منشن مثبت در ماه می‌گیرید؟ چند نفر هشتگ برند شما را می‌زنند؟

همانطور که قبلاً گفتیم، پلتفرم‌های مختلف خودشان داده‌هایی را در اختیارتان قرار می‌دهند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها عملکرد خود را در آن برنامه بسنجید؛ اما اگر بخواهید ببینید این شبکه‌ها به کسب و کارتان چه کمکی کرده، می‌توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید؛ با این ابزار می‌توانید بفهمید چند نفر از شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شما شما شده‌اند؟ چند نفر به مشتری شما تبدیل شده‌اند؟

بخوانید!  چگونه یک وب سایت رستوران عالی بسازیم

۴. و اما تبلیغات…

تا اینجا کار شما این بود که آستین بالا بزنید و با فعالیت مستمر شبکه‌های اجتماعی‌تان را پر رونق نگهدارید (البته با در نظر گرفتن برنامه و اهداف کسب و کارتان). بعد از این‌ها اگر بودجه بیشتری برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی داشتید، می‌توانید یک قدم جلوتر بروید و تبلیغات کنید.

پلتفرم‌های اجتماعی از ابزارهای قدرتمند برای تبلیغات هستند که می‌توانند دایره مخاطبان شما را وسیع‌تر کنند.

برای تبلیغات می‌توانید با کسانی که کارشان با شما مرتبط است، تبادل کنید یا از آن‌ها بخواهید شما را در کانال خودشان معرفی کنند. مثلاً یک بنر خوب طراحی کنید و به آن‌ها بگویید که در صفحه‌شان به اشتراک بگذارند؛ شک نکنید که معرفی شدن توسط کسی که تخصصش به شما مرتبط است یک امتیاز مثبت حساب می‌شود برای اینکه مردم به شما اعتماد کنند و شما را بشناسند.

کمک گرفتن از اینفلوئنسرها، راه‌حل بعدی تبلیغات در شبکه‌های مجازی است. اینفلوئنسر کسی است که به واسطه شهرت یا موقعیت اجتماعی‌اش می‌تواند روی افراد تأثیر بگذارد، یعنی حرفش برای مردم خریدار دارد. مثلاً سلبریتی‌ها و افراد معروف، متخصصان یا بلاگرها که مردم آن‌ها را دنبال می‌کنند، یا حتی در حوزه کاری خودتان افرادی که مردم بیشتر آن‌ها را می‌شناسند، می‌توانند جزو اینفلوئنسرها باشند.

این افراد در ازای دریافت مبلغی، برند یا محصول شما را تبلیغ می‌کنند؛ ولی گاهی به خاطر شهرتشان این مبلغ سر به فلک می‌گذارد و شاید اصلاً برایتان توجیه اقتصادی نداشته باشد.

هرچند که هزینه تبلیغات اینفلوئنسری همچنان از بیلیوردها و تبلیغات تلویزیون کمتر است، اما پیشنهاد ما این است که اول روی پیج و صفحه خودتان کار کنید و ارتباطاتتان را به جایی برسانید که مردم خودشان خودجوش شما را معرفی کنند.

کجا چه جوری باشیم؟

در این بخش می‌خواهیم درباره هر شبکه صحبت کنیم و ببنیم که پلتفرم‌های مختلف چه سبک و سیاقی دارند و چگونه باید در آن‌ها حضوری پررنگ و فعال داشته باشیم

فیسبوک

محیط دوستانه و صمیمی فیسبوک، نیاز دارد که یک استراتژی بازاریابی فعال و پرانرژی داشته باشید؛ هر روز از کار خود و محصولات و اتفاقاتی که در حوزه کاریتان می‌افتد، پست بگذارید و احتمال برندسازی و فروشتان را بیشتر کنید. دقت کنید که هر چقدر که وارد بحث بیزینسی می‌شوید نباید از صمیمی بودن و ارتباط دوستانمه دور شوید. دقت کنید،فیسبوک مکانی است که افراد برای استراحت و گفتگو با دوستانشان به انجا می‌روند، پس هر چقدر هم که وارد بحث بیزینسی می‌شوید باید لحن صمیمی و دوستانه خود را حفظ کنید.

این پلتفرم چون در ایران فیلتر است، کمتر امورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینستاگرام

اینستاگرام یک محیط کاملاً بصری است و مخاطبان بیشتر عکس‌ها و ویدئوها را دنبال می‌کنند تا محتوای متنی! حتی اگر طوفانی‌ترین کپشن دنیا را هم بزنید، اول باید با یک عکس خوب، توجه کاربر را به پست جلب کنید.

این یک فرصت مناسب است که با بنرها و تصاویر محصولات و خدمات و فعالیت‌های خود حسابی دلبری کنید. یا می‌توانید از پشت صحنه برند خود عکس و ویدئو منتشر کنید تا کاربران با برندتان احساس نزدیکی کنند و اعتمادشان بیشتر شود.

از آنجایی که اکثر ایرانی‌ها از این پلتفرم استفاده می‌کنند، شما به طیف وسیعی از افراد دسترسی دارید؛ بنابراین می‌توانید کسب و کار خود را با جذب مخاطبان جدید توسعه دهید.

۳ نکته مهم برای دیده شدن در اینستاگرام هست که باید همیشه به یاد داشته باشید:

  1. روی محتوای بصری خود کار کنید و عناوین جذابی برایش انتخاب کنید تا توجه مخاطب جلب شود
  2. به صورت مداوم تولید محتوا کنید
  3. لحن صمیمی و ارتباط دوستانه با کاربران را فراموش نکنید
  4. برای وایرال شدن نیاز دارید که روتین و کلیشه نباشید

توییتر

توییتر یکی از شبکه‌های محبوب اجتماعی است که به شما این امکان را می‌دهد که خبرهای جدید، مطالب جالب، تخفیفات و آپدیت‌های خود را اطلاع رسانی کنید.

سبک توییتر متنی، کوتاه، صمیمانه و کمی جسورانه‌تر از بقیه پلتفرم‌هاست. شما ۲۸۰ کاراکتر در هر توییت در اختیار دارید که پیام خود را بنویسید، بنابراین جایی برای حاشیه‌ و مقدمه‌چینی نیست و باید یک راست بروید سر اصل مطلب.

از آن‌طرف هم بخاطر سبک جسورانه‌ توییتر، کاربران هم صریح و مستقیم حرفشان را می‌زنند؛ گاهی بی‌رحمانه مسائل را زیر سوال می‌برند و گاهی با زبان طنز انتقاد خودشان را بیان می‌کنند.  برای همین از پیام‌هایی که مسئولیت اجتماعی را هدف قرار داده‌اند یا کمی طنازی چاشنی کارشان کرده‌اند، بیشتر استقبال می‌شود که می‌توانید در کمپین‌های تبلیغاتی توییتری خود لحاظ کنید.

یادتان باشد که کاربران توییتر به دنبال چیزی متفاوت از بقیه هستند بنابراین گاهی باید کمی مرزها را بشکنید تا بتوانید قلمرو کسب و کارتان را گسترش دهید.

وقتی کسی از شما تعریف می‌کند، ریتوییت کنید و فراموش نکنید که جواب سوالات افراد را بدهید. توییتر به عنوان یک ابزار اجتماعی حول محور گفتگو میچرخد، بنابراین تا حد امکان با کاربران تعامل داشته باشید تا مخاطبان جدید پیدا کنید.

درست است که این شبکه در ایران محدودیت دارد ولی همچنان محبوبیت خودش را حفظ کرده و یکی از پلتفرم‌های پرطرفدار به حساب می‌آید. پس خیلی راحت می‌توانید از این برنامه برای ارتباط با مشتریان جذب مخاطب، فروش و بازاریابی و برندسازی استفاده کنید.

اگر با توجه به ویژگی‌هایی که از توییتر گفتیم، یک برنامه خوب بازاریابی برایش داشته باشید، رشدتان از شبکه‌های دیگر بیشتر خواهد بود.

پینترست

تا چند وقت پیش فکر می‌کردیم در ایران کسی از پینترست استفاده نمی‌کند تا اینکه دیدیم روزانه ده‌ها نفر مقالات پینترست در وبلاگ نوین را می‌خوانند و درباره تنظیمات این برنامه سوال می‌پرسند. پینترست هم به کاربران اجازه می‌دهد که محصولات و شخصیت برندشان را با تصاویر تبلیغاتی منحصر به فرد به نمایش بگذارند.

بخوانید!  چگونگی افزایش ترافیک طراحی سایت

چون پینترست در ایران کمتر استفاده می‌شود، کمی سخت است که تعیین کنید چه استراتژی برای ابن شبکه بیش‌تر جواب می‌دهد، بنابراین کمی نیاز به آزمون و خطا دارید تا بهترین رویه را برای خود انتخاب کنید.

فقط به یاد داشته باشید که بیشتر کاربران این شبکه خانم‌ها هستند، اگر مخاطب هدف کسب و کارتان بانوان هستند، به حضور در Pinterest نیاز دارید!

لینکدین

LinkedIn یکی از سایتهای حرفه‌ای برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. چون شما به طور مستقیم با کسب و کارها در ارتباط هستید. گروه‌های لینکدین بهترین جایی است که می‌توانید با افراد صنایع مشابه وارد گفتگو بشوید و مطالب کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید.

در این شبکه باید کمی بیزینسی‌تر رفتار کنید و بیشتر درباره کسب و کار حرف بزنید؛ کسانی که در لینکدین عضو هستند، برای استراحت و تفریح به این شبکه نیامده‌اند، آمده‌اند تا از اطلاعات و اخبار کاری استفاده کنند.

این بهترین فرصت است که از تخصص خود صحبت کنید و تجارت خود را قابل اعتمادتر کنید. برای استخدام نیرهای متخصص هم می‌توانید از این شبکه کمک بگیرید. برای آشنایی کامل با این شبکه، مقاله لینکدین و ساخت حساب کاربری و شرکتی را بخوانید

یوتیوب

یوتیوب بهترین مکان برای به اشتراک گذاشتن محتوای ویدئویی است و همچنین می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باشد. همه برندها سعی می‌کنند با هدف ویروسی شدن ویدئوهای تبلیغاتی  بسازند که به سرعت در یوتیوب پخش شود، اما در واقعیت این کار آنچنان ساده هم نیست.

اما میتوانید روی ویدئوهایی کارکنید که فیلم‌های مفید و آموزنده هستند و کاربران هر روز سرچ می‌کنند و به دنبالش هستند. اینطوری در رتبه‌بندی نتایج جستجوی ویدئو در گوگل برای خود جایگاه خوبی کسب کنید. بنابراین در اول کار می‌توانید قدرت محتوای ویدئویی را در نظر نگیرید و بیشتر روی موضوعات و آموزش تمرکز کنید.

چند ابزار برای مدیریت و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

وقتی بخواهید چندین شبکه اجتماعی را همزمان مدیریت کنید کارتان خیلی سخت می‌شود.

ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی دقیقاً با همین هدف ساخته شدند تا به راحتی بتوانید چندین پروفایل را در شبکه‌های اجتماعی مختلف همزمان مدیریت کنید. بعضی از این سرویس‌ها امکان تولید محتوای سریع هم دارند و بعضی فقط ابزاری برای آمارگیری و تحلیل پیشرفته هستند.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه شبکه‌های اجتماعی برای هر پلتفرم بسیار متنوع هستند. در ایران با توجه به این که اینستاگرام محبوبیت بیشتری دارد، بیشتر ابزارهای مرتبط با اینستاگرام استفاده می‌شوند.

socialblade

فرض کنید می‌خواهید به یک اینفلوئنسر اینستاگرامی پول بدهید تا برای شما تبلیغ کند؛ این اینفلوئنسر ۵۰۰ هزار فالور دارد ولی نمی‌دانید که این فالورها و لایک‌ها واقعی هستند یا نه؛ می‌دانید که اضافه کردن فالوورهای فیک و لایک غیرواقعی امکان‌پذیر است. از کجا معلوم که نصف این فالورها فیک نباشند و تبلیغ شما بی‌فایده باشد؟

ابزار socilablade می‌تواند این مسئله را برای شما روشن کند، فقط کافی است نام کاربری مدنظرتان را در این ابزار وارد کنید تا آمار مربوط به صفحه را به شما نشان دهد. socialblade آمار یوتیوب، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و … را پوشش می‌دهد. بهترین راه بررسی شبکه‌‌های اجتماعی خودتان یا هر فرد دیگر، داشتن آمار بلند‌مدت و سنجش شاخص‌های پیشرفت است.

هزینه: اطلاعات اولیه و محدود رایگان است. پلن‌های غیررایگان از ۴ دلار ماهانه شروع می‌شود.

Ninjalitics

Ninjalitics یک ابزار رایگان است که به‌طور اختصاصی برای رصد و آمارگیری اینستاگرام استفاده می‌شود و اطلاعاتی از تغییر تعداد فالوورها، نرخ تعامل (Engagement) و … را به شما نمایش می‌دهد.

Buffer

بافر را احتمالاً می‌شناسید؛ یک ابزار قوی در دیجیتال مارکتینگ که برای مدیریت شبکه‌های احتماعی استفاده می‌شود. با این ابزار می‌توانید شبکه‌های اجتماعی خود در اینستاگرام، پینترست، توییتر، فیسبوک، لینکدین و یوتیوب را به صورت همزمان مدیریت کنید. هدف اصلی بافر خودکارسازی پت‌سگذاری، مانیتورینگ و افزایش بازدهی است. شما می‌توانید پلتفرم‌های مختلفی را به این ابزار متصل کنید و کارهای متنوعی انجام دهید. هزینه این ابزار به خدمات موردنیاز شما بستگی دارد.

نوین‌هاب

نوین‌هاب رقیب ایرانی سرویس‌‌های خارجی مدیریت شبکه‌های اجتماعی به خصوص بافر است. نوین‌هاب یک پنل در اختیارتان می‌گذارد که می‌توانید شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلفی مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر، یوتیوب، پیام‌رسان بله، گپ و … را به آن متصل کنید. می‌توانید پست‌های خود را همانجا بسازید، زمانبندی کنید و آمار پیشرفت هرکدام را زیر نظر بگیرید. هزینه استفاده از این ابزار از ۴۹ هزار تومان ماهانه شروع می‌‌شود.

Facebook Creator Studio

با برنامه ساده و رایگان Creator Studio به راحتی می‌‌توانید پست‌های اینستاگرام خود را برای انتشار زمانبندی کنید و آمارهای اینستاگرام خود را رصد کنید. اگر کسی فقط پیج اینستاگرام داشته باشد، همین یک ابزار نیازش را برطرف می‌کند.

اجتماعی باشید تا کامروا شوید…

تمام آنچه که گفتیم کلیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بود و کارهایی که می‌توانید در این شبکه‌ها برای برندتان انجام دهید، اما این‌ها فقط تئوری کار هستند؛ شما وقتی وارد گود شوید و فعالیت خود را در این شبکه‌ها شروع کنید، باید با هزاران نکته دیگر سر و کله بزنید که در حین کار خودشان را نشان می‌دهند. ولی نگران نباشید؛ خیلی راحت قلقشان دستتان می‌آید و می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید.

و به عنوان حرف آخر این همه بازاریابی‌های دنیا دیگر دارد به سمت ارتباطات قوی با مشتری می‌رود و هیچ جایی بهتر از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل مشتری و برند نیست. حالا اگر دوست دارید رابطه‌ ما و شما هم صمیمی‌تر شود، خوشحال می‌شویم ما را در شبکه‌های اجتماعی هم دنبال کنید.

  • توییتر نوین
  • لینکدین نوین
  • تلگرام نوین
  • اینستاگرام نوین
  • آپارات نوین

نوشته بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛ از همه ظرفیت‌ها استفاده کنید! اولین بار در نوین. پدیدار شد.