0

بازاریابی لحظه، میدان جنگ جدید برای برندها

بازاریابی لحظه چیست؟

به دلیل وجود تلفن های هوشمند و فراگیر شدن استفاده از آنها، بازاریابی لحظه یا همان Micro Moments میتواند در هرزمان و هرکجا رخ دهد. در این لحظات مشتریان انتظار دارند برند یا سایت شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ مناسب را در اختیار آنها قرار دهد.

Micro Moments یا همان ریز لحظه ها، نقاط ارتباط شما با مشتریان هستند. از اتصال این نقاط مسیر ارتباط با مشتری شکل گرفته و تا پایان راه که خرید از شما و رضایت مشتری است ادامه می یابد.

بازاریابی لحظه یا Micro moments چیست

تاثیر تلفن هوشمند بر بازاریابی دیجیتال

گوشی موبایل چه نقشی در زندگی شما دارد؟ زمانیکه پشت میز کار هستید یا در خانه روی مبل نشسته اید تا چه اندازه به آن وابستگی دارید؟

یک بانوی 47 ساله آمریکایی در مورد وابستگی خود به تلفن همراه میگوید؛ من هر روز و در تمام طول روز از گوشی موبایل استفاده میکنم، اگر گوشی خود را در خانه جا گذاشته باشم احساس ترس و برهنگی میکنم.

زمانیکه این سوال از افراد مختلفی پرسیده شده بیشتر آنها از عباراتی مثل “عضوی از بدنم”، “راهنمای زندگی” و “خدمتکار” استفاده کرده اند. هیچ وقت چنین عباراتی را در مورد ابزارهای دیگه مثل تستر یا ماشین لباسشویی استفاده نمی کنیم.

تحقیقات نشان میدهد؛

  • 68 درصد افراد، حداکثر تا 15 دقیقه پس از بیدار شدن حداقل یک بار گوشی موبایل خود را چک میکنند.
  • 30 درصد مردم جهان اگر گوشی موبایل همراهشان نباشد دچار اضطراب و نگرانی میشوند.
  • 87 درصد مردم گوشی موبایل را در تمام طول روز و شب نزدیک خود نگه میدارند.
تاثیر موبایل بر بازاریابی دیجیتال

این دستگاه کوچک، که همیشه در دسترس ما قرار دارد به مرور فرهنگ جدیدی را در ما ایجاد کرده است. استفاده از موبایل مسیرهای جدیدی برای انجام فعالیت های روزانه و یادگیری در اختیار ما قرار میدهد. به ما کمک میکند ایده های نو و موقعیت های کاری مناسب را شناسایی کنیم. فعالیت های روزانه خود را با آن مدیریت کرده و یا برنامه زندگی خود را در آن نگه داری می کنیم.

جستجو از طریق موبایل نیز یکی از همین عادات روزانه است. در بسیاری از کشورهای جهان تعداد جستجوهای روزانه در گوگل که از طریق موبایل انجام میشود، بیشتر از تعداد جستجو از طریق لپ تاپ یا تبلت است.

بخوانید!  ویژگی های محتوای یک طراحی سایت

زمانیکه چیزی جدید نیاز داریم اولین جایی که به آن مراجعه میکنیم گوشی موبایل است. بیشتر فعالیت های ما در دنیای دیجیتال از طریق همین ابزار کوچک انجام میشود.

بیشتر مردم گوشی موبایل خود را بیش از 150 بار در روز چک میکنند. همچنین به طور متوسط روزانه 177 دقیقه در حال نگاه کردن تلفن همراه خود هستیم.

بیشتر ارتباطات ما با گوشی کمتر از یک دقیقه زمان میبرد گویی که روزی 100 بار با گوشی خود ملاقات میکنیم.

لحظاتی که ما به آنها Micro Moments می گوییم

در پس این ارتباطِ مستمر و پرتعداد با تلفن همراه، فعالیت های مختلفی را انجام میدهیم. ارسال یک پیام متنی، پاسخ به یک ایمیل کاری در صف خود پرداز بانک، ارسال تصویر آخرین تعطیلاتی که رفته ایم در شبکه های اجتماعی و … همگی از دلایل استفاده ما از تلفن همراه است.

این لحظات بخش مهمی از زندگی روزانه ما هستند ولی لزوما موجب ارتباط ما با یک برند نخواهند بود. حتی اگر یک برند تلاش کند که با ارسال پیام یا تبلیغات وارد این بخش از زندگی ما شود احتمالا برخورد مناسبی با آن نخواهیم داشت.

طبق تعریف گوگل، Micro Moments لحظاتی هستند که ما از گوشی موبایل خود برای انجام یک کار و یا دریافت اطلاعات استفاده میکنیم. این لحظات ترکیبی از ضرورت، هدف و متن هستند. به عبارتی دیگر زمانیکه ما ضرورتی احساس میکنیم، برای بیان هدف خود آن را به یک محتوای متنی تبدیل میکنیم.

micro moments یعنی بیان یک ضرورت و هدف به صورت متنی

جالب است بدانید که 82 درصد مردم هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی از گوشی موبایل خود مشاوره میگیرند. 91 درصد کاربران هنگام انجام یک کار از گوشی خود برای پیدا کردن ایده های جدید و مرتبط استفاده میکنند.

توجه به ریز لحظه ها کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال است. لحظاتی که برند شما را با مشتری پیوند داده و از ترکیب آنها مسیر تصمیم گیری مشتری شکل میگیرد.

دقت داشته باشید که بازاریابی محتوا بخشی از بازاریابی دیجیتال است و آنچه در مبحث Micro Moments مطرح میشود تنها در مورد تکنیک های بازاریابی محتوا یا سئو نیست.

زمان تصمیم گیری مشتریان از یک جلسه یا دیدار به یک لحظه رسیده است. در دنیای موبایل، تصمیم گیری مشتری دیگر پشت میز و در اتاق جلسات اتفاق نمی افتد، فروشنده های حضوری تاثیر کمتری بر انتخاب یک کالا توسط مشتری دارند. امروز تصمیم گیری در مورد یک محصول یا برند در مجموعه ای از صدها لحظه ی کوتاه اتفاق می افتد. از برنامه ریزی برای یک سفر تفریحی گرفته تا خرید یک پیچ گوشتی برای منزل.

بخوانید!  کامنت مارکتینگ چیست و چه نقشی در موفقیت دیجی کالا داشت؟!

طی یک سال گذشته آمار بازدید سایت ها از طریق موبایل بیش از 20 درصد افزایش یافته است. همچنین زمان حضور کاربران در هر مراجعه 18 درصد کمتر از گذشته بوده است.

تاثیر استفاده از موبایل بر رفتار کاربران در سایت

شاید تصور کنید که افزایش جستجو از موبایل و کاهش زمان حضور کاربران به این دلیل است که آنها پاسخ مناسبی در سایت ها پیدا نکرده اند. ولی اشتباه میکنید. نرخ رضایت از نتایج در موبایل 29 درصد بیشتر از گذشته بوده است.

کمی بیشتر فکر کنید. کاربران دیگر زمان زیادی برای تصمیم گیری صرف نمی کنند. گوشی موبایل خود را برمیدارند و سریعتر از آنچه تصور کنید نیاز خود را برآورده میکنند. آیا این اتفاق فقط از طریق موبایل رخ میدهد؟ خیر. رفتار مشتریان در همه کانال های ارتباطی مانند مراجعه حضوری، لپ تاپ، تماس تلفنی و … نیز به همین سرعت انجام میشود.

به یک فروشگاه زنجیره ای سر بزنید و به مردم نگاه کنید. با اینکه زمان حضور مشتریان در فروشگاه ها به نسبت گذشته کاهش داشته است ولی میزان خرید و سرعت انتخاب آنها افزایش چشم گیری یافته است. زیرا بیشتر آنها قبلا بررسی های لازم را کرده و تصمیم خود را گرفته اند.

همین اتفاق زمان مراجعه به یک سایت هم رخ میدهد. زمان حضور کاربران در سایت و تعداد صفحاتی که مشاهده میکنند به نسبت سال های پیش کاهش داشته ولی نرخ تبدیل به مشتری بیشتر از گذشته است.

ریز لحظه ها قدم های کوچکی هستند که کاربران قبل از مراجعه به سایت یا انتخاب محصول شما برداشته اند.

چطور در بازاریابی لحظه موفق باشیم؟

برای موفقیت در فضای رقابتی امروز، شما باید توجه کاربران را در لحظات حساس به خود جلب کنید. زیرا مشتریان بیش از آنکه به یک برند وفادار باشند به رفع نیاز خود در سریعترین زمان ممکن فکر میکنند.

65 درصد کاربران اینترنت، زمانی که جستجویی را از طریق تلفن همراه انجام میدهند؛ بیش از آنکه به نام برند توجه کنند به محتوایی که در اختیار آنها قرار گرفته بها میدهند. همین نکته ساده موجب شده که بازاریابی لحظه به میدان جنگ جدید برندها تبدیل شود.

بخوانید!  طراحی سایت موتور جستجوی کالا ایمالز

سه استراتژی مهم برای موفقیت در بازاریابی لحظه وجود دارد:

  1. حضور داشته باشید؛ شما باید ریز لحظه های مرتبط با کسب و کار خود را پیش بینی کرده و متناسب با آن پاسخ مناسب و کاربردی برای مخاطبین آماده کرده باشید.
  2. مفید باشید؛ زمانی که مشتری به دنبال پاسخی میگردد و از طریق جستجو به سایت یا برند شما میرسد باید بهترین و دقیق ترین جواب را به او ارائه دهید.
  3. سریع باشید؛ صحبت در مورد لحظه هاست، کاربران دوست دارند به سرعت پاسخ خود را دریافت کنند و مسیر دسترسی به این پاسخ باید سریع و ساده باشد.

بررسی یک نمونه موفق از بازاریابی لحظه

شرکت Red Roof Inn در زمینه رزور آنلاین هتل فعالیت میکند. این شرکت یک کمپین بسیار موفق در زمینه بازاریابی لحظه اجرا کرده است. مدیران بازاریابی این مجموعه متوجه شدند که کنسل شدن پروازها موجب میشود روزانه 90 هزار مسافر در فرودگاه ها سرگردان شوند.

نمونه موفق از بازاریابی لحظه ای

تیم بازاریابی این شرکت یک سیستم آنلاین و لحظه ای برای اطلاع از تاخیر یا کنسل شدن پروازها طراحی کرده است. همزمان با کسنل شدن هر پرواز کمپین تبلیغاتی این شرکت در گوگل برای افرادی که در نزدیکی آن فرودگاه هستند فعال میشود.

زمانیکه کاربران عباراتی مانند “رزرو سریع هتل” را جستجو میکنند تبلیغ این سایت در نتایج جستجو نمایش داده میشود و متن این تبلیغ عبارت است از “پرواز شما کنسل شده؟ پذیرای شما هستیم”.

پیاده سازی این کمپین موجب شده تعداد رزرو هتل از طریق این سایت نزدیک به 60 درصد بیش افزایش یابد.

سخن پایانی

شرکت هایی که بازاریابی لحظه را به خوبی درک کرده و اجرا میکنند شانس بیشتری برای موفقیت در فضای رقابتی امروز دارند. استفاده از موبایل موجب شده که 70 درصد از شرکت ها استراتژی و کانال بازاریابی خود را تغییر دهند.

برای شروع بازاریابی لحظه باید بیاموزیم که چطور حضور داشته باشیم، مفید باشیم و سریع باشیم تا در لحظات حساس ارتباط موثری با کاربران ایجاد کنیم. پیوستگی این ارتباط و ایجاد نقاط بیشتر مسیر تبدیل یک کاربر به مشتری را شکل میدهد.

نوشته بازاریابی لحظه، میدان جنگ جدید برای برندها اولین بار در وبسیما پدیدار شد.