0

باشگاه مشتریان و ارتباط آن با وفادارسازی مشتریان

طراحی باشگاه مشتریان و طرح وفادارسازی مشتریان

مشتریان از جمله ارکان اصلی یک کسب و کار می باشند که وجود شان بقای یک کسب و کار را تضمین می کند. صاحبان کسب و کارهایی که از میزان اهمیت مشتریان آگاه هستند، همواره در تلاش هستند که رضایت مشتریان را کسب نمایند.

پیش از این کسب و کار ها با ارائه خدمات مناسب و با کیفیت، سعی در کسب رضایت مشتریان داشتند. اما امروزه در این بازار رقابتی که مشتریان در بمباران تبلیغاتی قرار دارند، خدمات به تنهایی نمی تواند کافی باشد. طراحی باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ در بازار رقابتی امروز یک راهکار برای کسب رضایت مشتری است که در صورتی که به درستی انجام شود می تواند وفادارسازی مشتریان را به دنبال داشته باشد.

فعالیت ها و خدماتی که در باشگاه مشتریان قابل ارائه می باشد، ممکن است جدید نباشد و پیش از این توسط صاحبان کسب و کار ها به صورت سنتی ارائه شده باشد. اما راهکار طراحی باشگاه مشتریانی که فعالیت مشتریان در آن ثبت شده و با تمامی مشتریان با یک دید نگاه می شود یک راهکار هوشمندانه و نوین می باشد.

هدف از طراحی باشگاه مشتریان

وفادار سازی مشتریان در باشگاه مشتریان

 

هدف باشگاه مشتری، فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آنها به وسیله ایجاد یک رابطه عاطفی با آنهاست این موضوع در ادبیات بازاریابی به طور کامل مورد قبول واقع شده است که مشتریان بلند مدت نسبت به مشتریان موقتی سودآورتر هستند. باشگاههای مشتری هم بر اساس این منطق تأسیس می شوند. هر اندازه مشتری وفادارتر باشد و هر چه بیشتر حفظ شود، او فروش و سود بیشتری را ایجاد خواهد کرد هر اندازه باشگاهها به طور وسیع تبلیغ شوند، بیشتر مورد قبول واقع می شوند.

بخوانید!  مشتری هدف من چه کسی است؟ بازار هدف دقیقاً کجاست؟

همچنین هزینه های وفادارسازی مشتریان بسیار کمتر از هزینه های تبلیغات با هدف جذب مشتری می باشد.

طرح وفادارسازی مشتریان

پیش از این گفته شد که هدف از طراحی باشگاه مشتریان، کسب وفاداری مشتری می باشد. اما برای رسیدن به این هدف تنها داشتن یک باشگاه مشتریان کافی نمی باشد . باید برنامه وفادار سازی مشتریان موجود باشد که بر اساس آن برنامه که معمولا بر اساس پاداش برای مشتریان است، کسب وفاداری مشتری امکان پذیر شود.

برای مثال یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید. کاربران وارد حساب کاربری خود شده و خرید خود را ثبت می نمایند و به ازای هر ۱۰۰ هزار تومان خرید یک بن تخفیف ۵ درصدی دریافت می نمایند که می توانند در خرید های بعدی از آن استفاده نمایند.

در مثال بالا طرح وفادار سازی، دریافت بن تخفیف ۵ درصدی در ازای هر ۱۰۰ هزار تومان خرید بود. حال ممکن است که یک فروشگاه طرح های متفاوتی داشته باشد.
طرح وفادار سازی مشتریان یا customer loyalty program با توجه به سیاست های داخلی مجموعه شکل می گیرد. برخی از سازمان ها مایلند که مشتریان از خدمات داخل سازمان به عنوان پاداش بهره ببرند. این در حالی است که برخی دیگر با مذاکره با سازمان ها و مجموعه های دیگر خدماتی را به عنوان پاداش انتخاب می کنند.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده، باشگاه مشتریان و وفادارسازی مشتریان را می توان مکمل یکدیگر دانست.مدیریت طرح ها و ارتباط با مشتریان و اجازه استفاده و مدیریت پاداش ها در بستر باشگاه مشتریان قابل اجرا می باشد، از طرفی هیچ باشگاه مشتری بدون داشتن یک سناریو برای دادن امتیاز و پاداش به اعضا، موفق نخواهد بود.

بخوانید!  راهنمای تنظیمات حساب کاربری مشتری در ووکامرس

در صورتی که کسب و کار شما دارای باشگاه مشتریان می باشد و یا به صورت سنتی طرح وفادار سازی مشتری را انجام میدهید، باعث خرسندی ما است تا در کامنت ها آن را با ما در میان بگذارید.

 

نوشته باشگاه مشتریان و ارتباط آن با وفادارسازی مشتریان اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.