0

بررسی روش‌های قیمت‌گذاری در گوگل ادز + راهنمای انتخاب مناسب‌ترین روش

تا اینجای سری دیدیم که می‌توانیم به ازای هر کلمه کلیدی در گوگل ادز، یک قیمت به گوگل پیشنهاد دهیم. یعنی به گوگل بگوییم که اگر کاربری این کلمه کلیدی را جستجو کرد، تبلیغ مرا دید و پس از کلیک روی آن وارد سایت من شد، حاضرم انقدر به تو پول بدهم.

خب، این کار یعنی قیمت‌گذاری روی کلمات کلیدی. به طور کلی ما ۲ استراتژی (روش) قیمت‌گذاری روی کلمات داریم که عبارتند از:

  • قیمت‌گذاری دستی (Manual bidding strategy)
  • قیمت‌گذاری اتوماتیک (Automated bid strategy)

روش های قیمت گذاری در گوگل ادزدر ادامه این مقاله هر دوی این روش‌ها را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

قیمت‌گذاری دستی کلمات کلیدی (Manual bidding strategy)

قیمت گذاری دستی گوگل ادزبا این استراتژی می‌توانید قیمت تک تک کلمات را به صورت دستی تعیین کنید. در این روش شما بیشترین میزان کنترل را روی هزینه کلمات کلیدی دارید.

البته برای شروع، لازم است یک قیمت پایه (به عنوان مثال ۰.۰۴ درهم) درنظر بگیرید. بهتر است قیمت پایه شما حداقل میزان ممکن باشد. زیرا هنوز گوگل نتوانسته امتیاز کیفی شما را برآورد کند و در نتیجه انتخاب قیمت بالا چندان بهینه نخواهد بود.

به عنوان مثال، ممکن است قیمت کلمه‌ای را ۱ درهم تعیین کنیم، اما پس از مشخص شدن امتیاز کیفی، متوجه شویم که با ۰.۲ درهم نیز می‌توانستیم همان نتیجه را بگیریم. به همین دلیل، بهتر است با یک قیمت پایین کار را شروع کنیم. در ادامه پس از آنکه کمپین ما روی روال افتاد، می‌توانیم قیمت هر کلمه را هر زمان که خواستیم تغییر دهیم.

ما معمولاً بری مشتری‌هایمان برای شروع از این روش قیمت‌گذاری استفاده می‌کنیم. زیرا کنترل کاملی روی هزینه‌ها خواهیم داشت. به شما هم توصیه می‌کنم برای شروع از این روش قیمت‌گذاری استفاده کنید.

البته در صورت استفاده از این روش، لازم است به صورت مداوم قیمت کلمات کلیدی را بررسی کنید. زیرا قیمت‌ها دائماً در حال تغییر هستند و گاهی ممکن است روی یک کلمه کلیدی با قیمت پایین‌تر هم بتوانید تبلیغ‌تان را نمایش دهید. گاهی هم ممکن است کلمه کلیدی شما حداقل میزان لازم برای نمایش را نداشته باشد (Below First Page Bid) که در این صورت لازم است قیمت کلمه کلیدی را افزایش دهید.

البته در صورت انتخاب این استراتژی، گوگل ادز به شما پیشنهاد می‌کند که از امکان Enhanced CPC استفاده کنید. با انتحاب این گزینه، علاوه بر آنکه می‌توانید قیمت تمامی کلمات را دستی تعیین کنید، گوگل هم به شما کمک می‌کند تا قیمت‌گذاری بهینه‌تری داشته باشید.

این استراتژی ترکیبی از روش‌های قیمت‌گذاری دستی و قیمت‌گذاری اتوماتیک است. شما قیمت هر کلمه کلیدی را مشخص می‌کنید (Manual bidding)، اما به گوگل اجازه می‌دهید که برای گرفتن بیشترین میزان نرخ تبدیل، قیمت کلمات را تغییر دهد (Automated bidding) تا به بیشترین میزان مشتری نهایی (نرخ تبدیل) برسید.

البته برای استفاده از این روش قیمت‌گذاری، لازم است حتماً نرخ تبدیل کمپین خودتان را فعال کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد نرخ تبدیل، حتماً مقاله «نرخ تبدیل گوگل ادز چیست» را مطالعه کنید.

قیمت‌گذاری اتوماتیک کلمات کلیدی (Automated bidding strategy)

استراتژی قیمت گذاری اتوماتیکگاهی ممکن است حال و حوصله‌ای برای قیمت‌گذاری تک تک کلمات نداشته باشید! خبر خوب این است که گوگل ادز برای شما روش‌های قیمت‌گذاری جذابی فراهم کرده است. البته، از شوخی که بگذریم، این روش‌ها امکانات بی‌نظیری را در اختیار شما قرار می‌دهند که با استفاده از آنها می‌توانید نتایج بسیار جالبی از تبلیغات خود بگیرید.

در اینجا تنها کاری که باید انجام دهید، این است که به گوگل بگویید چه هدفی از تبلیغات دارید، به صندلی راحتی خود لم دهید و سپس همه چیز را به گوگل بسپارید!

سیستم گوگل ادز اطلاعات اولیه لازم را از شما می‌گیرد و سپس با استفاده از یادگیری ماشین و الگوریتم‌های هوشمند، سعی می‌کند قیمت کلمات را طوری تنظیم کند تا شما در بهینه‌ترین حالت به نتیجه دلخواه و مورد انتظارتان برسید.

بخوانید!  اسرار افزایش فروش و موفقیت در کسب و کار

البته گوگل به زمان نیاز دارد تا بتواند هزینه‌های شما را در بهینه‌ترین حالت ممکن تنظیم کند و ممکن است در ابتدای کار، هزینه‌های شما چندان هم بهینه نباشد!

بنابراین، در صورتی که قصد دارید از استراتژی‌های اتوماتیک استفاده کنید، باید به گوگل فرصت بدهید تا به مرور زمان کمپین شما را بهینه کند. حتی گاهی ممکن است گوگل به ۱ هفته زمان نیاز داشته باشد. استراتژی‌های اتوماتیک انواع مختلفی دارند که ما با توجه به نیازمان، می‌توانیم یکی از آنها را انتخاب کنیم. در ادامه به طور مختصر هر کدام از این‌روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

به دنبال یک راهکار سریع برای حضور در گوگل هستید؟

ما به شما کمک می‌کنیم یک کمپین پر قدرت و کم هزینه برای تبلیغات گوگلی خود راه بیندازید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
تبلیغات گوگل ادوردز
021-63404داخلی 3

هدفگیری هزینه پرداختی به ازای عمل کاربر (Target CPA bidding)

قیمت گذاری بر اساس نرخ تبدیلاجازه دهید با یک مثال این روش قیمت‌گذاری را توضیح دهم. فرض کنیم شما یک فرم مشاوره در سایت خود دارید. هدف شما این است که کاربر پس از ورود به سایت، روی گزینه «ثبت درخواست مشاوره» کلیک کند.

در اینجا، شما می‌توانید به گوگل ادز بگویید که به ازای هر کلیک روی این دکمه، حاضرید چقدر هزینه کنید. در واقع، ارزش کلیک کاربر روی این دکمه (cost-per-acquisition) را تعیین می‌کنید.

پس از این کار، گوگل ادز با استفاده از فرایندهای یادگیری ماشین، به گونه‌ای قیمت کلمات شما را تعیین می‌کند تا با توجه به CPA اعلام شده، بیشترین نرخ تبدیل را دریافت کنید.

یعنی گوگل ادز هزینه‌ها را روی کلماتی متمرکز می‌کند که شانس بیشتری برای تبدیل ورودی به مشتری نهایی داشته باشند و در عین حال، به طور متوسط به ازای هر کلیک تقریباً به میزانی که تعیین کرده‌اید هزینه شود. البته گاهی ممکن است گوگل بیشتر از هزینه اعلامی شما مصرف کند، اما همواره تلاش می‌کند تا قیمت هر کلیک را به CPA اعلامی شما نزدیک کند.

یک پیشنهاد حیاتی! و مهم! و اساسی! و ضروری و…!

توجه داشته باشید که قبل استفاده از این روش، باید رصد کردن نرخ تبدیل را برای کمپین‌تان فعال کنید. ما به شدت استفاده از این روش را توصیه می‌کنیم! تا جایی که به نظر ما بدون این استراتژی (و استراتژی بعدی که توضیح می‌دهیم)، شما هیچ کاری برای بهینه‌سازی هزینه‌هایتان انجام نداده‌اید!

بنابراین، اگر خودتان مدیریت کمپین را برعهده دارید، همین حالا دست به کار شوید. اگر هم مدیریت کمپین شما بر عهده دیگران است، از آن‌ها بخواهید رصد کردن نرخ تبدیل را برای شما فعال کنند. در این صورت مطمئن‌ می‌شوید که هزینه‌های شما دقیقاً روی کلمات هدف متمرکز هستند و به فروش شما کمک می‌کنند. مزیت دیگر این روش، حذف کلمات کلیدی است که هیچ کمکی به فروش شما نمی‌کنند.

و اینکه ما در نوین همواره به مشتریان خودمان پیشنهاد استفاده از این روش‌های قیمت‌گذاری را پیشنهاد می‌کنیم و شاهد نتایج فوق‌العاده‌‍ای هستیم. برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر صفحه «خدمات گوگل ادز نوین» را ببینید. در ادامه، استراتژی قیمت‌گذاری جذاب‌تری را بررسی می‌کنیم.

هدفگیری بر اساس نرخ بازگشت سرمایه (Target ROAS bidding)

قیمت گذاری بر اساس نرخ بازگشت سرمایهامکان بسیار جالب دیگری که گوگل ادز دارد، این است که به شما اجازه می‌دهد تا ارزش هر تبدیل را هم مشخص کنید! به عنوان مثال، می‌توانید به گوگل بگویید که کلیک هر کاربر روی دکمه «ثبت سفارش» چقدر برای شما ارزش دارد، یعنی چه میزان هزینه می‌کنید و در ازای آن هزینه چه سودی عاید شما می‌شود.

پس از آنکه ارزش هر تبدیل (conversion value) را تعیین کردید، گوگل قیمت کلمات شما را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا علاوه بر رسیدن به بیشترین تعداد مشتری نهایی (conversion)، به بیشترین حاشیه سود هم دست پیدا کنید.

بخوانید!  تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اجازه دهید برای شما مثالی بزنم تا بهتر متوجه این روش قیمت‌گذاری بشوید. تصور کنید کاربر وارد سایت شما شده و محصولاتی را به سبد خرید خود اضافه کرده است. فرض کنیم هدف شما این باشد که به ازای هر ۱۰۰۰ تومان هزینه تبلیغات، ۵۰۰۰ تومان حاشیه سود داشته باشید (همان ارزش تبدیل یا conversion value).

در این صورت، شما به دنبال نرخ بازگشت سرمایه (ROAS) 500 درصدی هستید. یعنی اینکه می‌خواهید ۵ برابر هزینه تبلیغات، سود داشته باشید. این درصد به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۵۰۰۰ / (۱۰۰۰ x 100%) = 500%

بر این اساس، گوگل ادز به صورت اتوماتیک نرخ کلیک کلمات شما را تغییر می‌دهد تا شما به بیشترین نرخ تبدیل دست پیدا کنید و در عین حال به بازگشت سرمایه ۵۰۰% برسید. در واقع گوگل هزینه‌های شما را روی کلماتی متمرکز می‌کند که شانس بیشتری برای رساندن شما به این میزان سود داشته باشند.

به حداکثر رساندن تعداد کلیک (Maximize clicks bidding)

به حداکثر رساندن تعداد کلیکساده‌ترین روش قیمت‌گذاری اتوماتیک روی کلمات در گوگل ادز است. در این روش، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بودجه روزانه کمپین را تنظیم کنید. گوگل باقی کارها را خودش انجام می‌دهد.

در این روش همانطور که از عنوانش هم مشخص است، گوگل با توجه به بودجه روزانه‌ای که تعیین کرده‌اید، سعی می‌کند قیمت کلمات را به نحوی تغییر دهد (کاهش یا افزایش دهد) تا بیشترین میزان کلیک را دریافت کنید.

البته برای آنکه بهتر بتوانید هزینه‌ها را کنترل کنید، می‌توانید برای حداکثر میزانی که گوگل اجازه دارد به ازای هر کلیک هزینه کند، سقف تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر سقف مصرف به ازای هر کلیک را ۰.۲ درهم تعیین کنید، گوگل قیمت کلمات شما را بالاتر از ۰.۲ درهم نمی‌برد.

توجه داشته باشید که گوگل برای رسیدن به بهینه‌ترین هزینه هر کلیک، به زمان نیاز دارد. پس ممکن است در ابتدای کار، هزینه‌های شما خیلی بهینه نباشد. اما به مروز زمان گوگل هزینه‌ها را بهینه‌تر خواهد کرد.

حداکثر رساندن تعداد تبدیل (Maximize conversion bidding)

در این روش هوشمند، گوگل قیمت‌ کلمات کلیدی شما را به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا با توجه به بودجه روزانه، به بالاترین نرخ تبدیل برسید.

البته لازمه استفاده از این روش، این است که ابتدا دریافت نرخ تبدیل را برای کمپین خود فعال کنید. در نتیجه این کار، گوگل سعی می‌کند تمرکز هزینه‌های شما را روی کلماتی بگذارد که منجر به فروش در سایت شما شده‌اند. در واقع، گوگل با تحلیل آماری و با توجه به سابقه کمپین شما، نتیجه می‌گیرد که چه کلماتی فروش بیشتری برای شما داشته‌اند.

به خاطر داشته باشید که در این روش قیمت‌گذاری، گوگل سعی می‌کند تا کل بودجه روزانه شما را مصرف کند. بنابراین اگر میزان مصرف شما تا قبل استفاده از این روش، کمتر از سقف بودجه روزانه شما بود، از اینکه گوگل کل بودجه روزانه شما را مصرف کرده است، متعجب نشوید.

دو روش قیمت‌گذاری دیگر که در حال حاضر گوگل ادز غیر فعال کرده!

در گوگل ادز تقریباً هر روز شاهد تغییراتی هستیم. گاهی این تغییرات کلی‌ و اساسی هستند. در ادامه، دو روش قیمت‌گذاری که اخیراً در گوگل ادز غیر فعال شده‌اند را بررسی می‌کنیم. شاید روزی دوباره امکان استفاده از آن‌ها فراهم شد!

هدفگیری مکان صفحه (Target search page location bidding)

در این روش، گوگل قیمت کلمات شما را به گونه‌ای تنظیم می‌کند (کاهش یا افزایش می‌دهد) تا تبلیغ شما بالای نتایج طبیعی یا در صفحه اول گوگل نمایش داده شود.

اگر این روش را انتخاب کنید، پس از چند دقیقه تا چند ساعت، قیمت‌های شما بروزرسانی ‌می‌شود. همچنین نرخ کلمات شما چندین و چند بار در طول روز تغییر خواهد کرد. به طور کلی هم شما می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را هدفگیری کنید:

  • تبلیغ شما بالای صفحه اول نمایش داده شود
  • تبلیغ شما هرجایی در صفحه اول نمایش نمایش داده شود
بخوانید!  ۱۰ روش برای تبلیغ کسب و کار آنلاین به صورت رایگان

هر کدام از گزینه‌های بالا را انتخاب کنید، گوگل قیمت کلمات شما را بر همان اساس تعیین می‌کند. البته این روش قیمت‌گذاری تنها در کمپین‌هایی قابل اجرا است که در شبکه جستجوی گوگل پیاده‌سازی شده‌اند. گوگل برای بالا نمایش دادن تبلیغ شما تضمینی نمی‌دهد! بلکه تنها تلاش می‌کند تا به هدف خود برسید.

این مسئله را هم به خاطر داشته باشید که لینک ۱ بودن، لزوماً منجر به فروش نمی‌شود. در واقع، مهم این است که چه هزینه‌ای برای شما منطقی و بصرفه است.

هدفگیری کسب رتبه بهتر (Target outranking share bidding)

یکی از روش‌های قیمت‌گذاری است که به شما کمک می‌کند تا تبلیغ خود را بالاتر از سایت رقیب‌تان نمایش دهید! در واقع، شما دامنه سایت رقیب خود را به گوگل می‌دهید و از او می‌خواهید تا قیمت کلمات را به گونه‌ای تعیین کند (کاهش یا افزایش دهد) تا تبلیغ شما از رقیب‌تان بالاتر قرار بگیرد. البته شما می‌توانید سقف هزینه را هم تعیین کنید.

به عنوان مثال، به گوگل بگویید که نهایتاً تا ۳ درهم به ازای هر کلمه هزینه کند و اگر بیش از آن برای بالاتر قرار گرفتن از رقیب هزینه لازم بود، افزایش قیمت اعمال نشود.

این روش قیمت‌گذاری تنها در کمپین‌هایی قابل اجرا است که در شبکه جستجوی گوگل پیاده‌سازی شده‌اند. همچنین شما تنها می‌توانید ۱ رقیب (دامنه) را هدفگیری کنید و تبلیغ خود را بالاتر از او نمایش دهید. در این صورت، گوگل سعی می‌کند تا تبلیغ شما را بالاتر از تبلیغ سایت هدف شما نمایش دهد.

توجه داشته باشید که این استراتژی قصد ندارد تبلیغ شما را در لینک مشخصی قرار دهد. بلکه هدف این است که تبلیغ شما در رتبه بالاتری نسبت به تبلیغ رقیب شما قرار بگیرد. حالا فرقی ندارد که تبلیغ رقیب شما در چه جایگاهی باشد.

نکته بسیار مهم دیگر هم است که هرچند گوگل تلاش می‌کند تا تبلیغ شما را بالاتر از رقیبتان نمایش دهد، اما همچنان امتیاز کیفی تبلیغ شما، نقش تعیین کننده‌تری در رتبه تبلیغ‌تان دارد.

به یاد داشته باشید که گوگل به بیش ۱ روز زمان نیاز دارد تا بتواند قیمات کلمات شما را بروزرسانی کند. البته برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید و بتوانید تغییرات را لمس کنید، ممکن است به ۷ روز زمان نیاز داشته باشید. بنابراین ممکن است ۱ هفته زمان لازم باشد تا گوگل بتواند رضایت شما را جلب کند!

کدام استراتژی قیمت‌گذاری برای ما مناسب‌تر است؟

دوستان عزیز، تلاش من این بود که به ساده‌ترین شکل ممکن انواع روش‌ها قیمت‌گذاری در گوگل ادز را به شما معرفی کنم. امیدوارم مباحث این فصل خیلی برای شما پیچیده نشده باشد.

اما شاید سوالی که الان در ذهن شما شکل گرفته، این است که کدام یک از این استراتژی‌ها برایتان مناسب‌تر است؟ خب، در خصوص استراتژی قیمت‌گذاری دستی که تکلیف تا حدود زیادی مشخص است. این روش تقریباً برای همه مناسب است. به خصوص آنهایی که بودجه محدودی دارند یا می‌خواهند کنترل کاملی روی هزینه کلماتشان داشته باشند.

اما وضعیت برای استراتژی‌های اتوماتیک شاید کمی پیچیده‌تر باشد و ندانید کدام روش را انتخاب کنید. البته اصلاً نگران نباشید. زیرا در جدولی که برای شما آماده کرده‌ام، می‌توانید به راحتی همه این روش‌ها را با هم مقایسه کنید و ببینید کدامشان باتوجه به هدفی که دارید، مناسب‌تر هستند.

استراتژی قیمت گذاری گوگل ادز

به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید هر کدام از استراتژی‌های بالا را انتخاب کنید. البته برخی از این استراتژی‌ها به تنظیمات و ملزوماتی نیاز دارند که ابتدا باید آنها را فراهم کنید. همچنین شما هر زمانی که خواستید، می‌توانید استراتژی‌تان را تغییر دهید و حالت‌های مختلف را آزمایش کنید.

نوشته بررسی روش‌های قیمت‌گذاری در گوگل ادز + راهنمای انتخاب مناسب‌ترین روش اولین بار در نوین. پدیدار شد.