0

 برنامه وفادارسازی مشتریان چیست و شامل چه نوع پاداشی می باشد؟

طراحی سایت

برنامه وفادارسازی مشتریان یک طرح تشویقی برای مشتریان است که در طی این طرح با ارائه پاداش به مشتریان دائمی که میزان خرید آنها زیاد است، مشتریانی که فقط یک بار خرید  کرده اند را برای بازگشت دوباره تشویق می کند. این پاداش ها شامل کالاهای رایگان، کوپن های تخفیف ویژه خرید محصولات و یا استفاده از خدمات می باشد که می تواند داخل سازمانی باشد یا با همکاری سازمان های دیگری باشد.

شروع برنامه وفادارسازی مشتریان در جهان به دهه  ۱۹۵۰ بر میگردد، در آن زمان فروشگاه ها به مشتریان کوپن هایی برای خرید مواد غذایی می دادند تا آنها را برای بازگشت به فروشگاه و خرید دوباره تشویق کنند. این برنامه وفادارسازی مشتریان تا سال ۱۹۸۰ همه گیر شد و کسب و کارهای مختلف شروع به پیاده سازی برنامه وفادارسازی مشتری به روش های مختلف و مناسب با کسب و کارشان کردند.

چرا باید از برنامه وفادارسازی مشتریان بهره برد؟

اگر برنامه های وفادارسازی مشتریان به درستی انجام شوند می توانند یک مقدار سود قابل توجه را به همراه داشته باشند. با توجه به هزینه های بازاریابی، جذب یک مشتری جدید ۵ برابر نگه داشتن مشتری فعلی هزینه بر است. همچنین مشتریانی که بار اول خرید آنها نیست، ۶۷ درصد بیشتر خرید می کنند. از طرف دیگر ارتباط با مشتریان در طول زمان ایجاد میشود. مشتری که برای اولین بار از شما خرید می کند، ممکن است به خاطر عدم اطمینان ، خرید زیادی انجام ندهد،  اما در طول تماس های آنلاین و یا خدمات پس از فروش، این اطمینان را برای دفعات بعدی مراجعه کسب خواهد نمود. پس از مراجعه دوباره و بهره بردن از پاداش هایی که طی برنامه وفادارسازی مشتریان دریافت نموده است، احتمال مراجعه دوباره بیشتر می شود. در صورتی که برنامه وفادارسازی مشتریان به صورت شفاف و استانداردی پیاده سازی شده باشد، ۹۵ درصد مشتریانی که یک بار از آنها بهره برده اند، به استفاده کردند از آن ادامه می دهند.

بخوانید!  نیچ مارکتینگ چیست؛ گوشۀ بازار چه خبر است؟

برنامه وفادارسازی مشتریان یک راه برای این است که در عین حال که به آنها انگیزه ای برای برگشت دوباره می دهید، از مشتریانتان قدردانی کنید، و به آنها نشان دهید که ارزششان را می دانید.

چگونه یک برنامه وفادراسازی مشتری طراحی کنیم؟

برنامه وفادرسازی مشتریان، یک برنامه ثابت که قابل استفاده برای همه انواع کسب و کارها باشد، نیست. هر کسب و کاری ویژگی های منحصربفردی دارد. علاوه بر محصولات و خدمات که بر نوع برنامه وفادارسازی تاثیر می گذارد، مشتریان که از قشر متفاوتی هستند، کسب و کار ها را بر آن میدارد که متناسب با مشتریان خود برنامه وفادارسازی مشتریان خود را طراحی کنند.

پاداش های متداول در برنامه وفادار سازی مشتریان

  • برنامه های وفادارسازی با سطوح پاداش های مختلف

در این نوع برنامه ها افراد برای اینکه برای پاداش های بیشتر واجد شرایط باشند، امتیاز خود را با خرید از فروشگاه افزایش می دهند. پاداش ها در امتیاز های مشخصی تعریف شده اند و مشتریان برای استفاده از پاداش مورد نظرشان، باید امتیاز خود را افزایش دهند.

برنامه وفاداری در این برنامه ها، ترغیب افراد به رفتن به سطح بعدی می باشد.

  • ارائه مزایا برای اقدامات متنوع

برنامه وفادارسازی مشتری بر اساس امتیاز، میتوان با خرید همراه نباشد. یعنی برای دریافت امتیاز، نیازی به خرید نیست. برای مثال کاربران می تواند در ازای مشارکت هایی نظیر به اشتراک گذاشتن یک مطلب در صفحات اجتماعی، بازدید روزانه، تماشای فیلم محصولات و … امتیاز دریافت کنند. همه مواردی که ذکر شد در طراحی سایت و طراحی باشگاه مشتریان قابل پیاده سازی می باشند. مزیت این اقدامات برای کسب و کارها از این رو است که ترافیک وب سایت را افزایش می دهند، و باعث بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو را بهبود می بخشند. از طرفی مشتریان کسب امتیاز بدون هزینه برای مشتریان خوش آیند می باشد.

بخوانید!  اینفوگرافیک چیست؟ آیا طراحی اینفوگرافیک در طراحی سایت تاثیر گذار است؟

نکته ای که در خصوص این برنامه وفادارسازی باید به آن دقت کنید این است که کاربرانی که از سمت تلفن های هوشمند به سمت شما راهنمایی می شوند را فراموش نکنید! از آنجایی که پیاده سازی این برنامه در بستر آنلاین با توجه به ویژگی های و امکاناتی که کاربران در اختیار خواهند داشت، موثر تر خواهد بود، اطمینان حاصل کنید که تمامی کاربران بدون مشکل بتوانند در برنامه های وفادار سازی شرکت کنند.

 

نوشته  برنامه وفادارسازی مشتریان چیست و شامل چه نوع پاداشی می باشد؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.