0

بهترین ساختار برای کمپین جستجوی گوگل ادز چگونه است؟

اگر تصمیم به خواندن این مقاله گرفته‌اید، به احتمال زیاد به دنبال پاسخ به این سوال هستید که: بهترین و مناسب‌ترین ساختار تبلیغات در گوگل ادوردز چگونه است؟ یکی از بهترین و موثرترین راه حل‌ها برای حل مشکلات بشر از گذشته تا به امروز، این است که مسئله بزرگ را به قسمت‌های کوچکتری تقسیم کنیم تا با حل قسمت‌های کوچک شده مسئله اصلی هم حل شود.

فرض کنیم شما یک فروشگاه اینترنتی با کلی محصول، صفحه و کلمات کلیدی دارید و تصمیم گرفته‌اید در گوگل تبلیغ کنید. اما مسئله این است که قبل از هرکاری، باید بدانیم که کدام محصول را هدفگیری کنیم؟ کاربران را به کدام صفحه سایت بفرستیم؟ کاربری که فلان کلمه را جستجو کرد، به کدام صفحه از سایت هدایت شود؟ آیا مجبوریم همه کاربران را به صفحه اصلی سایت خود بفرستیم؟

خب، برای حل این مسئله بزرگ در تبلیغات گوگل، از همان فلسفه تقسیم مسئله بزرگ به قسمت‌های کوچکتر استفاده می‌کنیم! یعنی قبل از هرچیزی، ابتدا باید ساختار سایت خود را بررسی کنیم و بتوانیم محصولات خود را دسته‌بندی و تفکیک کنیم. باید بدانیم چند محصول داریم، چند صفحه فرود داریم و برای هر محصول از چه کلمات کلیدی باید استفاده کنیم.

البته قبل از شروع تبلیغات ادوردز، لازم است نکات دیگری را نیز در سایت خود رعایت کنیم که در این خصوص پیشنهاد می‌کنم مقاله چگونه سایت خود را برای تبلیغات در گوگل ادوردز آماده کنیم؟ را حتما مطالعه کنید.

اهمیت-شناخت-ساختار-تبلیغ-در-گوگل

خوشبختانه سیستم گوگل ادز به گونه‌ای طراحی شده که شما بتوانید ساختاری منطقی برای هدفگیری محصولات خود بچینید. در این مقاله، قصد داریم ساختار تبلیغ در گوگل ادز را با هم بررسی کنیم. شناخت این ساختار به مدیریت هرچه بهتر کمپین تبلیغاتی شما کمک خواهد کرد.

سطح حساب کاربری یا Account Level

سطح-حساب-کاربری-ادوردز

اولین و بالاترین سطحی که در تبلیغات گوگل با آن سروکار داریم، سطح حساب کاربری است. درواقع، کمپین(های) تبلیغاتی شما در یک حساب کاربری ایجاد می‌شود. هر مبلغی که قصد داشته باشید برای کمپین تبلیغاتی خود هزینه کنید بایستی از طریق این حساب کاربری شارژ شود. همانگونه که در شکل بالا هم مشاهده می‌کنید، می‌توانید در هر حساب کاربری ادوردز چند کمپین تبلیغاتی داشته باشید.

بطور کلی می‌توان گفت که هر حساب کاربری در ادوردز دارای مولفه‌های زیر است:

  • پرداخت‌های شما (Billing & payments) از طریق این حساب انجام می‌شود
  • هر حساب متصل به یک ایمیل اختصاصی است و با استفاده از رمز عبور برای شما قابل دسترسی خواهد بود
  • هر حساب دارای یک کد شناسایی مشتری (Customer ID) است که در سیستم گوگل با آن شناسایی می‌شوید

البته به واسطۀ تحریم‌های شرکت گوگل، شما نمی‌توانید از ایران برای خود یک حساب کاربری ایجاد و آن را شارژ کنید و لازم است به واسطۀ یکی از شرکت‌های ایرانی که در خارج از کشور حساب دارند و خدمات تبلیغ در گوگل ادز را ارائه می‌دهند، حساب خود را شارژ و کمپین‌تان را راه‌اندازی کنید.

بخوانید!  اصول کلی مدیریت طراحی سایت

سطح کمپین یا Campaign Level

سطح-کمپین-تبلیغاتی-گوگل-ادوردز

پس از آنکه حساب کاربری شما ایجاد شد، می‌توانید کمپین(های) خود را در این حساب راه‌اندازی کنید. فرض کنیم تا اینجا برای خود یک حساب کاربری راه‌اندازی و مبلغ ۱۰۰ درهم امارات در آن شارژ کرده‌اید. قدم بعدی شما ایجاد یک کمپین تبلیغاتی برای فروشگاه‌تان است.

بطور کلی هر کمپین تبلیغاتی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • بودجه روزانه (Daily budget) که مشخص‌کننده حداکثر هزینه مصرفی شما برای کمپین مورد نظرتان در هر ۲۴ ساعت است
  • تنظیماتی مانند زمان نمایش، مکان نمایش، دستگاه‌های مورد هدفگیری (دسکتاپ، موبایل و تبلت) و استراتژی‌های قیمت‌گذاری (Bid strategy)
  • هر کمپین شامل گروه‌های تبلیغ (Ad groups) شما است.
  • هر کمپین تبلیغاتی می‌تواند افزونه‌های تبلیغاتی مختص به خودش را داشته باشد.

هر مبلغی را که شما در حساب کاربری خود شارژ نموده‌اید، با توجه به بودجه رزوانه‌ای که برای هر کمپین تعریف کرده‌اید، توسط کمپین‌های فعال مصرف می‌شود. شما در حسابی که دارید می‌توانید هر تعداد کمپینی که مدنظرتان است ایجاد کنید. به عنوان مثال فرض کنیم شما یک سایت برای فروش موبایل دارید و یک سایت هم برای فروش تلویزیون. برای هرکدام این سایت‌ها می‌توانید یک کمپین جداگانه راه‌اندازی کنید.

در واقع، مهم‌ترین ویژگی هر کمپین در سیستم تبلیغات گوگل ادز، هدفی است که شما از راه‌اندازی آن کمپین دارید. شما می‌توانید به ازای هر هدفی که دارید، نوع کمپین متناسب با آن را انتخاب کنید. به زودی مقاله‌ای جامع درباره انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل به همراه کارایی آن‌ها را برایتان آماده می‌کنیم.

البته به یاد داشته باشید که در کمپین‌های مختلفی که دارید، کلمات کلیدی یکسانی نباید هدفگیری شود. به عنوان مثال اگر شما ۲ سایت مشاوره حقوقی دارید و می‌خواهید تبلیغ هر دو سایت را برای کلمۀ «مشاوره حقوقی» فعال کنید، باید هر کمپین را در حساب جداگانه‌ای ایجاد کنید. مگر اینکه کلمات مشابه نداشته باشند.

البته وجود کلمات مشابه موجب مسدود شدن تبلیغ شما نمی‌شود. بلکه گوگل بین کلمات مشابه، تبلیغ شما را روی کلمه‌ای نمایش می‌دهد که از نظر خودش عملکرد بهتری دارد. بنابر این، کمپین‌های شما به ظرفیت نمایش و ورودی مناسبی نمی‌رسند و با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

سطح گروه تبلیغاتی یا Ad Group Level

گروه-تبلیغاتی-در-گوگل-ادوردز

تا اینجای کار، شما حساب کاربری و سپس یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کرده‌اید. حالا نوبت آن رسیده که گروه‌های تبلیغاتی خود را هم ایجاد کنید. هر کمپین تبلیغاتی می‌تواند یک تا چند گروه تبلیغاتی (Ad group) داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه موبایل دارید و دو دسته محصول سامسونگ و اپل در سایت شما موجود می‌باشند، بهتر است دو گروه تبلیغاتی جداگانه راه‌اندازی کنید. هر گروه تبلیغاتی دارای موارد زیر است:

  • یک یا چند متن تبلیغ (Ad text) مرتبط با محصول یا خدماتی که در سایت هدفگیری کرده‌ایم
  • یک صفحۀ فرود (Landing page) از سایت شما که همان صفحۀ محصول یا خدمات مورد نظرتان است
  • تعدادی کلمات کلیدی (Keywords) مرتبط با هر محصول و خدماتی که هدف گرفته‌اید
  • هر گروه تبلیغاتی می‌تواند افزونه‌های تبلیغاتی مختص به خودش را داشته باشد.
بخوانید!  آموزش نصب وردپرس روی ادان دامین دایرکت ادمین

در واقع شما به ازای هر صفحه فرود از سایتی که قصد دارید هدفگیری کنید، لازم است یک گروه تبلیغاتی مجزا داشته باشید. به یاد داشته باشید بهتر است تا جایی که می‌شود از گروه‌های تبلیغاتی جداگانه استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شما ۳ محصول کفش، پیراهن و جوراب در فروشگاه اینترنتی خود دارید، بهتر است برای هر محصول، یک گروه تبلیغاتی جداگانه ایجاد کنید.

در این‌صورت، قطعا امتیاز شما افزایش می‌یابد و در نتیجه آن، هزینه‌های شما کاهش خواهد یافت. زیرا هدف‌گیری شما دقیق‌تر است و کاربر راحت‌تر به چیزی که می‌خواهد دسترسی پیدا می‌کند. بنابر این پیشنهاد ما این است که بجای آنکه صدها کلمه کلیدی را تنها با یک متن تبلیغ به صفحه اصلی ارسال کنید، چند گروه تبلیغاتی داشته باشید که هر کدام با کلمات کلیدی مرتبط، صفحه مرتبطی از سایت شما را هدف‌گیری می‌کند.

همانطور که توضیح دادیم، هر گروه تبلیغاتی از ۳ مولفۀ متن تبلیغ، کلمات کلیدی و صفحۀ فرود تشکیل می‌شود. در ادامه این ۳ مورد را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱- صفحه فرود یا Landing Page

صفحه فرود تبلیغات ادوردز

صفحۀ فرود درواقع یکی از آدرس‌های صفحه سایت یا URL شما است. شما با استفاده از آدرس صفحه فرود می‌توانید مشخص کنید که در یک گروه تبلیغاتی، کاربر پس از کلیک روی متن تبلیغ شما در گوگل، به کدام صفحه از سایت هدایت شود. در واقع، هر صفحه‌ای که شامل محصول یا خدمات شما است و قصد دارید روی آن صفحه تبلیغ بدهید، یک صفحۀ فرود محسوب می‌شود.

هر اد گروپ شما باید یک صفحه فرود داشته باشد. در واقع شما به ازای هر گروه تبلیغاتی، یک صفحه فرود در سایت خواهید داشت.

۲- متن تبلیغ یا Ad Text

متن تبلیغ گوگل ادوردز

هر گروه تبلیغاتی می‌تواند یک یا چند متن تبلیغ داشته باشد. هر متن تبلیغ نوشته‌ای است که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی خود آن را در صفحه اول گوگل مشاهده و بر روی آن کلیک می‌کند. اما گوگل در هر بار نمایش، یک متن تبلیغ را انتخاب و به کاربر نمایش می‌دهد. در واقع اینکه شما برای یک گروه تبلیغاتی ۳ متن تبلیغ داشته باشید، گوگل بین این ۳ متن هر بار به انتخاب یک متن را نشان می‌دهد.

بخوانید!  هاست چیست ؟ و چرا باید یک هاست خوب بخریم ؟ + فیلم آموزشی

به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای هر گروه تبلیغاتی خود چند متن تبلیغ متفاوت داشته باشید، این کار به شما کمک می‌کند که پس از مدتی متن تبلیغ جذاب‌تر که نرخ کلیک بیشتری نسبت به سایرین پیدا کرده را انتخاب و سایر متن‌ها را متوقف کنید. اینکار یکی از ترفندهایی است که جهت بهینه‌سازی تبلیغات گوگلی باید انجام شود.

۳- کلمات کلیدی یا Keywords

کلمات کلیدی گوگل ادوردز

آخرین و مهم‌ترین سطح تحلیل در گوگل ادز کلمات کلیدی هستند. شما می‌توانید برای هر گروه تبلیغاتی کلمات کلیدی جداگانه‌ای داشته باشید. به عنوان مثال کلمات مرتبط با گوشی سامسونگ را به گروه تبلیغات سامسونگ اضافه و کلمات مرتبط با گوشی اپل را به گروه تبلیغاتی اپل خود اضافه کنید. در این صورت افرادی که کلمات کلیدی سامسونگ را جستجو می‌کنند، متن تبلیغ مرتبط با گوشی سامسونگ را مشاهده کرده و پس از کلیک بر روی آن، وارد صفحه سامسونگ خواهند شد.

سعی ما باید بر این باشد که تا جای ممکن مرتبط‌ترین کلمات را با متن تبلیغ و صفحه فرود انتخاب کنیم تا علاوه بر دریافت امتیاز کیفی بالاتر، شاهد کاهش هزینه‌ها نیز باشیم.

در اینجا اجازه دهید یکی از مهم‌ترین راز‌های موفقیت در تبلیغات گوگل را فاش کنم!

ایجاد ارتباط مناسب و منطقی بین کلمات کلیدی که کاربر جستجو می‌کند، با متن تبلیغی که می‌بیند و صفحه فرودی که به آن هدایت می‌شود.

مطمئن باشید رعایت این نکته ساده اما پر اهمیت، در کاهش هزینه‌های شما معجزه خواهد کرد.

خلاصه ساختار یک کمپین تبلیغاتی در سیستم گوگل ادوردز

در شکل زیر تصویر کلی از ساختار یک کمپین تبلیغاتی در سیستم گوگل ادوردز را مشاهده می‌کنیم:

ساختار کمپین تبلیغاتی در گوگل ادوردز

در پایان لازم است بار دیگر یادآوری کنم که هرچقدر شما بتوانید ساختار مناسب تری برای تبلیغات خود ایجاد کنید، کیفیت تبلیغ شما افزایش و هزینه‌های آن کاهش می‌یابد. همچنین با کسب شناخت ساختار تبلیغات در گوگل ادز مدیریت آن نیز برای شما آسان‌تر خواهد بود. بنابراین لازم است قبل از شروع تبلیغات، برنامه‌ریزی کنید. حتی گاهی به مشتریان پیشنهاد می‌کنیم که تغییراتی را در سایت اعمال کنند و حتی اگر نیاز است، صفحات یا دسته‌بندی‌های جدیدی را اضافه کنند تا در نهایت بهترین نتیجه را بگیرند.

حالا که با ساختار تبلیغ در جستجوی گوگل ادز آشنا شدید، به سراغ مرحلۀ بعدی این سری، یعنی آموزش انواع کلمات کلیدی می‌رویم. این مقالۀ مهم را از دست ندهید!

نوشته بهترین ساختار برای کمپین جستجوی گوگل ادز چگونه است؟ اولین بار در نوین. پدیدار شد.