0

سرور مجازی یا هاست؟ کدام برای میزبانی سایت مناسب تر است؟

خرید هاست مناسب اولین گامی است که باید برای راه اندازی یک وب سایت موفق و حرفه ای برداشته شود. اما زمانی که شما آشنایی چندانی با انواع هاست یا سرور و ویژگی های مختلف هر یک از آنها نداشته باشید، ممکن است کمی در هنگام انتخاب سرور میزبان خود دچار تردید شوید و سوالات متعددی ذهن شما را درگیر کند. قبل از هر چیزی باید کاملا بدانید که تفاوت هاست با سرور چیست؟ هاست اشتراکی چیست؟ سرور اختصاصی چه ویژگی هایی دارد؟ مزایا و معایب میزبان اشتراکی چیست؟ مزایا و معایب میزبان اختصاصی چیست؟ تفاوت هاست اشراکی با سرور اختصاصی چیست؟ اینها سوالاتی هستند که باید برای انتخاب و خرید هاست از خودتان بپرسید.

اما اگر تاکنون پاسخی برای تمامی سوالات ذهن خود درباره هاست یا سرور پیدا نکرده اید، اصلا نگران نباشید. چرا که ما قصد داریم در این مقاله پایگاه دانش میزبان فا پاسخ یکی از مهم ترین سوالات ذهن شما را بدهیم و به معرفی هاست اشتراکی و سرور اختصاصی همچنین بررسی تفاوت میان آن دو بپردازیم.

موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت، عبارتند از:

  • تفاوت هاست و سرور
  • تفاوت هاست و سرور مجازی چیست؟
  • مقایسه هاست اشتراکی و سرور اختصاصی
  • سرور اختصاصی چیست؟
  • مزایا و معایب سرور اختصاصی
  • هاست اشتراکی چیست؟
  • مزایا و معایب هاست اشتراکی
  • معرفی بهترین سرویس های هاست

تفاوت هاست و سرور چیست؟

برای اینکه بتوانیم به بررسی تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی بپردازیم، ابتدا باید تفاوت میان هاست و سرور را درک کنیم. سرور در واقع یک ابر رایانه قدرتمند از نظر سخت افزاری است که در تمامی روزهای هفته به صورت 24 ساعته کار می کند و سبب می شود که وب سایت های حاضر روی آن همیشه در دسترس مخاطبین خود باشند. از سرورها برای میزبانی سایت ها و کنترل و مدیریت آنها استفاده می شود. زمانی که کاربران یک سایت وارد وب سایت شما می شوند، این سرور است که درخواست کاربر را دریافت کرده و اطلاعات مورد نیاز او را جهت نمایش ارسال می کند.

هاست چیست

به تصویر بالا دقت کنید. یک سرور در سمت چپ قرار دارد و به چندین بخش تقسیم شده. هر کدام از این بخش ها یک هاست نام دارد. حالا با توجه به ماهیت سرور و اینکه برای چه منظوری بهینه سازی شده نوع هاست نیز متفاوت خواهد بود.

اما این اطلاعات دقیقا در کجا ذخیره شده اند؟ همان طور که ذکر شد هر یک از این سرورها به قسمت های مشخصی تقسیم می شوند که به هر یک از این بخش های مشخص شده هاست گفته می شود. هاست در اصل فضایی است که اطلاعات یک وب سایت روی آن ذخیره می شود و وظیفه میزبانی سایت شما را برعهده دارد. این ساده ترین تعریفی است که می توان برای هاست و سرور ارائه داد.

در واقع شما سرور را می توانید مادر و هاست را فرزندان آن در نظر بگیرید. حالا با توجه به اینکه سرور به چند بخش تقسیم می شود و چند سایت روی سرور میزبانی می شود قدرت هاست و منابع نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. طبیعتا هر چه تعداد سایت هایی که روی سرور نگهداری می شوند کمتر باشند، قدرت و منابع هاست بیشتر خواهد بود.

نمودار عملکرد هاست

تفاوت هاست و سرور مجازی چیست؟

در توضیحات بالا به درک نسبی از سرور اختصاصی و هاست رسیدید. گفتیم که روی هر سرور سیستم عامل و کنترل پنلی نصب و سپس به بخش هایی تقسیم می شود به هر کدام از این بخش ها هاست گفته می شود. اما برخی کاربران به امکاناتی فراتر از یک هاست نیاز دارند  به عنوان مثال:

  • برخی تمایل دارند برنامه های خاصی را روی سرویس میزبای خود پیاده کنند.
  • تمایل دارند نسخه سیستم عامل مورد نظر خودشان را نصب کنند. (به عنوان مثال سرور لینوکس اوبونتو یا دیبان)
  • به دسترسی SSH نیاز دارند.
  • تمایل دارند کنترل پنل دلخواه خودشان را داشته باشند.
  • تمایل دارند خودشان سرویس میزبانی را کانفیگ و پیکربندی کنند.
  • قصد  راه اندازی ربات هایی را دارند که مصرف بالایی دارد.
  • و…
بخوانید!  اشتباهات رایج تولید محتوا در طراحی سایت

حالا اگر مجازی ساز روی سرور نصب شود و باز سرور به بخش های متعددی تقسیم گردد با این تفاوت ک شما محیطی مشابه سرور با امکاناتی مثل دسترسی SSH و امکان نصب کنترل پنل دلخواه و… را در اختیار دارید به این تقسیم بندی ها سرور مجازی گفته می شود چرا که در حقیقت سرور اختصاصی در اختیار ندارید اما امکاناتی مشابه سرور دارید حالا می دانید که با سرور مجازی یا همان vps چه کارهایی میشه کرد. البته دقت کنید برخی سرویس های هاست هم قدرتی معادل سرور مجازی دارند و نیازی نیست که هزینه های جانبی مثل لایسنس کنترل پنل، وب سرور و… را بپردازید. بیایید کمی بیشتر تفاوت هاست و سرور بررسی کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرور مجازی و هاست ابری می توانید مقالات مربوطه را مطالعه نمایید:

  • هاست ابری چیست و چه مزیت هایی دارد؟
  • سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

مقایسه هاست اشتراکی و سرور اختصاصی

حال که با تعریف هاست و سرور آشنا شدید و تفاوت آن با سرور مجازی را یاد گرفتید، می توانیم به بررسی تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی بپردازیم. هر دو آنها وظیفه ذخیره و حفظ اطلاعات وب سایت شما را برعهده دارند و نوع کار آنها یکی است. اما هر یک از آنها ویژگی های مربوط به خود را دارند که سبب تفاوت آنها شده است. اصلی ترین تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی که می توان به آن اشاره کرد نوع ذخیره کردن اطلاعات وب سایت ها روی سرور است. در هاست اشتراکی یک سرور به قسمت های مشخصی تقسیم شده و هر یک از این قسمت ها وظیفه میزبانی از یک وب سایت مجزا را خواهند داشت. اما در سرور اختصاصی یک کاربر تمام فضای موجود روی یک سرور را دریافت می کند. حال هر یک از آنها مزایا و معایبی را دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. اگر شما بتوانید تفاوت میان هاست اشتراکی و سرور اختصاصی را به خوبی درک کنید، می توانید بهترین انتخاب را برای وب سایت خودتان داشته باشید.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی به این معنا است که یک سرور به طور کامل در اختیار یک نفر قرار بگیرد. اگر بخواهیم تفاوت هاست اشتراکی و سرور اختصاصی را با مثال عنوان کنیم، باید بگوییم در سرور اختصاصی تمام اتوبوس تنها به یک نفر تعلق پیدا می کند. این بدین معنا است که شخصی اتوبوس را به صورت دربست کرایه کند و از راننده بخواهد او را به مقصد برساند. البته همان شخص می تواند در صورت تمایل چند نفر از دوستانش را نیز همراه خود سوار کند. در سرور اختصاصی نیز به همین شکل است. هر سرور با انتخاب کاربر از وب سایت یا وب سایت های او میزبانی می کند.

سرور چیست

یکی از انتخاب های بسیاری از شرکت ها یا سازمان های بزرگ فعال خرید سرور اختصاصی است. در پایان این مقاله می آموزیم که سرور چیست و چه کاربردی دارد؟ و سرور اختصاصی چیست.

مزایا و معایب سرور اختصاصی

سرور اختصاصی دارای منابع بسیار زیادی است چرا که خودتان به تنهایی از آن استفاده می کنید اما در نظر داشته باشید شاید وبسایتی اصلا به سرور نیاز نداشته باشد یا هزینه های ناشی از نگهداری سرور برای برخی قابل قبول نباشد. پس باید با دقت بالا در خصوص انتخاب هاست یا سرور عمل کرد.

مزایا هاست اشتراکی مزایا سرور اختصاصی

  • از آنجایی که در سرور اختصاصی تمام سرور به یک کاربر اختصاص داده می شود، منابع سرور به طور کامل در اختیار او قرار می گیرد. در نتیجه سایت از سرعت و قدرت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل برای سایت های پرترافیک گزینه بسیار مناسبی است.
  • در سرور اختصاصی کاربر مدیریت سرور را برعهده خواهد داشت. به همین دلیل قابلیت شخصی سازی سرور را داشته و می توانند با توجه به نیازهای خود تغییراتی را روی سرور اعمال کند.
بخوانید!  ۹ راهکار برای موفقیت کسب و کار اینترنتی شما

معایب سرور اختصاصی

  • از آنجایی که تمام سرور در اختیار یک نفر قرار می گیرد، هزینه آن در مقایسه با سرویس های دیگر بیشتر است. به همین دلیل تنها برای شرکت ها یا سازمان های بزرگ که ترافیک بسیار بالایی دارند مناسب می باشد.
  • به دلیل اینکه بهینه سازی سرورهای اختصاصی برعهده خود فرد می باشد، باید اطلاعات تخصصی کاربر در زمینه پیکربندی سرور و ارتقاء آن بالا باشد. چرا که تمام مسئولیت سرور برعهده خود فرد می باشد.

هاست اشتراکی چیست؟

همانطور که گفته شد هاست اشتراکی با تقسیم یک سرور به فضاهای مجزا برای میزبانی از چندین سایت به وجود می آید. برای درک بهتر برای شما مثال می زنیم. یک اتوبوس واحد را در نظر بگیرید. این اتوبوس را می توان یک سرور دانست. همانطور که وظیفه اتوبوس رساندن مسافران به مقصد است، وظیفه سرور نیز رساندن اطلاعات یک سایت به مخاطبین است. حال روی هر یک از صندلی های این اتوبوس یک مسافر مشخص نشسته است. شما می توانید کل اتوبوس را به صورت اختصاصی در اختیار خود داشته باشید (سرور اختصاصی) یا اینکه آن را با چند نفر شریک باشید و اجازه دهید اتوبوس شما و چند نفر دیگر را به مقصد برساند. (هاست)

هاست چیست

سرور نیز با تقسیم بندی مشخصی به چندین وب سایت ارائه می شود. مسئله ای که باید در نظر داشته باشید این است که اطلاعات در یک فضای کاملا اختصاصی ذخیره می شود و هیچ کس به غیر از خودتان امکان دسترسی به اطلاعات شما را نخواهد داشت.

مزایا و معایب هاست اشتراکی

هاست اشتراکی مزایا و معایب خاص خود را دارد البته برخی هاستینگ ها سعی کرده اند با ارائه خدمات مازاد، ارائه منابع بالا، امکانات و… در خصوص قدرت بخشیدن به هاست ها قدم بردارند.

مزایا هاست اشتراکی  مزایا هاست

  • به دلیل اینکه سرور به چندین قسمت مجزا تقسیم می شود، هاست اشتراکی از قیمت پایین تری برخوردار است.
  • به دلیل اینکه بهینه سازی سرورهای هاست اشتراکی بر عهده شرکت های هاستینگ ارائه دهنده آن است، نیازی به داشتن اطلاعات تخصصی زیادی نیست.
  • نیازی به تهیه لایسنس های مورد نیاز سرور نخواهید داشت.
  • کانفیگ و پیکربندی های لازم از پیش اعمال شده اند.
  • نیازی نیست سیستم عامل و کنترل پنل نصب کنید و هر بار ان ها را آپدیت نمایید.
  • می توانید از امکانات امنیتی سرور استفاده کنید.
  • پایدار نگه داشتن سرور و رفع مشکلات آن بر عهده شما نیست.
  • و..

معایب هاست اشتراکی  معایب هاست

  • از آنجایی که برای ارائه هاست اشتراکی، سرور میزبان به چندین قسمت مجزا تقسیم می شود، منابعی که ارائه می شود، مشترک است. به عنوان مثال به دلیل ترافیک بالای وب سایت های قرار گرفته روی یک سرور، سرعت نیز به همان نسبت کاهش پیدا می کند البته اگر تعداد سایت هایی که روی سرور نگهداری می شوند کنترل شوند و اصطلاحا سرور اور سل نباشد دچار چنین مشکلاتی نخواهید شد. برخی هاستینگ ها با تقسیمات نامعقول موجب کندی و آزار کاربر می شوند.
  • مدیران وب سایت های قرار گرفته روی یک سرور اشتراکی امکان مدیریت سرور و ایجاد تغییرات روی آن را نخواهند داشت. این نوعی مزیت هم محسوب می شود بستگی دارد شما چه نیازهایی داشته باشید اگر تمایل دارید موارد خاصی روی سرور پیاده سازی شود در سرویس هاستینگ این اختیار را نخواهید داشت.
  • به دلیل اشتراکی بودن سرور و حفظ امنیت دسترسی SSH برای کاربران هاست اشتراکی فراهم نمی باشد.

🟢🔵 مجموعه میزبان فا ارائه دهنده خدمات هاست اشتراکی می باشد و تاکنون در این راستا از چندین نوع سرویس رونمایی کرده که در ادامه با شرح هر کدام آشنا خواهید شد.

1- هاست ایران میزبان فا

هاست ایران یکی از انواع هاست های اشتراکی بسیار مناسب است که شرکت میزبان فا در اختیار کاربران خود قرار می دهد. این هاست به دلیل قرار گرفتن سرورهای آن در داخل کشور از سرعت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بر همین اساس آن دسته از افرادی که به دنبال کیفیت و سرعت بالا هستند، می توانند از سرویس های هاست ایران استفاده نمایند. هاست اشتراکی ایران برای شرکت های نوپا و استارتاپی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. ارائه فضای بالا در این سرویس ها برای سهولت توسعه و بکاپ گیری از مزیت های خاص آن بشمار می رود.

بخوانید!  آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایت

میزبانی وب اشتراکی ایران

2- هاست وردپرس میزبان فا

یکی دیگر از سرویس های ارائه شده توسط شرکت میزبان فا، هاست وردپرس است که اولین بار توسط این شرکت معرفی شده است. هاست وردپرس مخصوص سایت های وردپرسی طراحی و بهینه سازی شده است. به همین دلیل کسانی که می خواهند از سیستم مدیریت محتوا وردپرس برای سایت خود استفاده کنند، می توانند این سرویس عالی را تهیه نمایند. از مهم ترین ویژگی های این هاست می توان به سرعت بسیار بالا، ارائه فضای بالا، ترافیک، عدم محدودیت منابع، تعداد وب سایت های کم روی سرور و امنیت زیاد آن اشاره کرد.

میزبانی وب وردپرس

3- هاست ووکامرس میزبان فا

اگر شما یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و در حال رشد وردپرسی دارید، بهتر است همین الان برای تهیه هاست ووکامرس میزبان فا اقدام نمایید. این سرویس برای فروشگاه های اینترنتی وردپرسی که نیاز به سرعت و فضای بالا دارند، بهترین انتخاب است. هاست ووکامرس میزبان فا امکانات و منابعی مشابه یک سرور مجازی را با قیمتی پایین تر در اختیار کاربران خود قرار می دهد. علاوه بر موارد گفته شده می تواند به CPU و RAM نامحدود هاست ووکامرس نیز اشاره کرد.

میزبانی وب ووکامرس

4- هاست بکاپ/دانلود میزبان فا

در صورتی که وبسایتی دارید و اطلاعات آن برای شما حائز اهمیت است می بایست در برابر مخاطرات احتمال تمهیداتی در نظر گرفته باشید. فرض کنید به یکباره وبسایت شما دچار مشکلی شود، افزونه ها تداخل پیدا کنند، هک شوید یا به هر دلیلی وبسایت شما بهم بریزد و هچ نسخه بکاپی از سایت خود نداشته باشید در این شرایط با حجم عظیمی از مشکلات مواجه خواهید شد چرا که کل اطلاعاتتان از دست خواهد رفت! پس بهتر است نسبت به تهیه فضایی برای ذخیره بکاپ و تهیه نسخه های بکاپ منظم در یک فضای ذخیره سازی اقدام نمایید.

سرویس های میزبانی هاست دانلود و بکاپ

5- هاست ابری میزبان فا با آپتایم 100 درصد

سرویس هاست ابری با آپتایم 100 درصد که برای اولین بار در ایران رونمایی شده است دارای زیرساخت کاملا متفاوتی می باشد. در واقع برای ارائه این نوع هاست از تکنولوژی کلاسترینگ استفاده شده و دارای آپتایم 100 درصدی می باشد. در حقیقت چندین سرور با هم تجمیع شده اند و از سایت شما میزبانی می کنند پس اگر یکی از سرورها دچار مشکل شد قدرت سایر سرورها مانع از داون شدن وب سایت ها می گردند بر همین اساس شما هیج وقت تجربه قطعی سایت را نخواهید داشت. 😍 از سوی دیگر برای میزبانی سایت ها از سرورهای نسل 9 نوع hp استفاده شده. چنین هاست هایی در برابر سایر هاست ها از قدرت بیشتری برخوردار هستند چون از یک تک سرور استفاده نمی شوند بلکه قدرت چندین سرور تجمیع شده تا از سایت ها میزبانی کنند. جالبتر اینکه سروس های هاست وردپرس و ووکامرس نیز با چنین زیرساختی قابل ارائه هستند تا شما آپتایم 100 را روی سرورهای نسل 9 تجربه کنید. اگر تمایل دارید با این نوع سرویس بیشتر آشنا شوید می توانید جزئیات آن را در صفحه هاست ابری مطالعه نمایید.

خرید هاست ابری

انتخاب هاستینگ مناسب نقش بسیار مهمی در موفقیت شما ایفا می کند. چرا که با داشتن یک انتخاب درست می توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید. در این مقاله پایگاه دانش میزبان فا تلاش بر این بود تا تفاوت هاست اشتراکی با سرور اختصاصی و مزیا و معایب هر کدام را به شکلی جامع توضیح دهیم تا در پایان آموزش کابر بتواند انتخاب دقیق و مناسبی با توجه به نیاز خود داشته باشد.

سرویس هاست ابری

نوشته سرور مجازی یا هاست؟ کدام برای میزبانی سایت مناسب تر است؟ اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.