0

تفاوت هاست و دامنه چیست؟ آشنایی با اصطلاحات حوزه طراحی سایت

هاست و دامنه چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

برای کسانی که تازه به فضای وب قدم می گذارند آشنایی با مفاهیم اولیه بسیار ضروری است. با فراگیری مفاهیم پایه فضای وب قادر خواهید بود بهتر از آن بهره برداری کرده و سریعتر به اهداف خود دست یابید. تفاوت هاست و دامنه یکی از مفاهیم کلیدی است که هنگام ورود به فضای وب باید از آن مطلع باشید. همه کسانی که به اینترنت سر می زنند در طول شبانه روز بارها با هاست و دامنه سرو کار دارند.

هاست چیست؟

تعریف درست مفاهیم می تواند تفاوت هاست و دامنه را به درستی برای شما آشکار کند. Host در لغت به معنای میزبان است و به معنای شرکتی است که شما برای میزبانی خود برگزیده اید. هاست و دامنه به یکدیگر وابسته اند.

شرکت میزبان از داده ها و کدهای شما میزبانی کرده و آن ها را در فضای وب نگهداری می کند.  هاست امکان ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و دسترسی به دیتابیس را در اختیار شما می گذارد.

آشنایی با تفاوت هاست و دامنه به شما کمک می کند که دیگر هیچ گاه این دو را بایکدیگر اشتباه نگیرید. اشکالی که به بسیاری از کاربران فضای مجازی وارد است.

فراموش نکنید هاست یک کامپیوتر تحت شبکه است که با امکانات خاصی که در اختیار دارد به اینترنت متصل شده و اطلاعات شما را پخش می کند.

شرکت های هاستینگ در حقیقت فضایی برای نگهداشت داده ها و کدهای وب سایت در اختیارتان قرار می دهند و در قبال آن به عنوان میزبان از شما کرایه دریافت می کنند. به این ترتیب کلیه اطلاعات شما اعم از تصویر، متن و… در کلیه ۲۴ ساعت شبانه روز در اختیار کاربران سراسر جهان قرار می گیرد. فضای میزبانی هاست از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در انتخاب آن باید دقت کرد.

بخوانید!  طراحی سایت ان آی سی موزیک

شما می توانید از کامپیوتر شخصی خودتان به عنوان هاست استفاده کنید اما باید کامپیوتر خود را به صورت ۲۴ ساعته روشن بگذارید و در صورت قطعی برق یا اینترنت کاربران به سایت شما دسترسی نخواهند داشت. تامین امنیت هاست هم کار دشواری است و درصورتی که فروشگاه اینترنتی دارید فضای میزبانی هاست از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دامنه چیست؟

برای درک  تفاوت هاست و دامنه لازم است تعریفه هم از دامنه ارائه کنیم. دامین یکی از مهمترین بخش های URL  بوده و آدرس سایت شما را برای کاربران مشخص می کند.

بنابراین دامنه نقش اساسی در شناسایی شما در فضای وب بازی می کند. Domain از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. پسوند های بین المللی ثبت شده در سراسر جهان برای کاربران آشکار می کند که شما از طریق کدام کشور با آن ها در ارتباط هستید یا چطور سایتی را در فضای وب در اختیاردارید.

پسوند سایت حتما باید از میان یکی از پسوند های شناخته شده جهان انتخاب شود در حالیکه نام سایت کاملا سلیقه ای است و بر عهده مدیر سایت است که دوست دارد با چه عنوانی شناخته شود.

برخی از شناخته شده ترین پسوند های جهان عبارت اند از : com، org، net و… .

هنگامی که کاربران دامین سایت شما را در مرور گر خود تایپ می کنند و بر روی دکمه اینتر فشار می آورند یک اتفاق ساده می افتد. ابتدا ip آدرس سایت شما ترجمه می شود و به این ترتیب سرور اطلاعات سایت شما را برای کاربران ارسال می کند. در همین زمان کاربر قادر خواهد بود از طریق اینترنت وارد سایت شما شده و از اطلاعات مورد نظرش استفاده کند.

بخوانید!  چگونه برنامه نویس و توسعه دهنده وب استخدام کنید

در حالت عادی هم تا شما آدرس اقوام و خویشاوندان خود را نداشته باشید نمی توانید به منزل آن ها سربزنید و از حالشان مطلع شوید. در فضای وب هم تنها با در اختیار داشتن دامنه سایت و یا از طریق موتورهای جستجو می توانید به سایت مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

تفاوت هاست و دامنه

تفاوت هاست و دامنه

حال که مفاهیم دامنه و هاست را برای شما تعریف کردیم تفاوت هاست و دامنه آشکار می شود. این دو مفهوم اگرچه درهم تنیده و مرتبط هستند اما از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت هاست و دامنه در کارکرد و ساختار آن هاست. دامنه همانطور که پیشتر اشاره شد آدرس سایت شما را آشکار می کند و کاربران را به سایت شما هدایت می کند در حالیکه هاست فضایی در وب است که اطلاعات سایت شما در خود جای می دهد.

شباهت هاست و دامنه

درست است که در این مقاله قصد داریم تفاوت هاست و دامنه را بیان کنیم اما بد نیست به شباهت آن ها هم اشاره ای بکنیم. دامنه و هاست به صورت سالیانه یا ماهیانه در اختیار کاربران قرار می گیرند یا به زبان ساده تر اجاره داده می شوند بنابر این باید به صورت سالیان هزینه های آن را پرداخت کنید که البته خیلی هم گران و دور از ذهن نیست.

فراموش نکنید که شما دامنه و هاست را خریداری نمی کنید و حق مالکیت دائم بر آن ها ندارید. در واقع شما به اجاره دامنه و هاست می پردازید.

شرکت های مختلفی خدمات دامنه و هاست را ارائه می کنند که می توانید از آن ها استفاده کنید. بسیاری از یک شرکت مشترک جهت خدمات هاست و دامنه خود استفاده می کنند اما این قانون نیست و شما می توانید از شرکت های مختلف جهت خدمات دامنه و هاست استفاده کنید.

بخوانید!  ۲۰۰ فاکتور مهم رتبه‌بندی سایت در گوگل (آپدیت سال ۲۰۲۰)

نوشته تفاوت هاست و دامنه چیست؟ آشنایی با اصطلاحات حوزه طراحی سایت اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.