0

دامنه یا دامین (Domain) چیست؟

دامنه چیست ؟ به طور ساده نام وب سایت شما است، در دنیای شگفت انگیز اینترنت به نام انحصاری و اختصاصی هر سایت دامین یا دامنه اینترنتی گفته می شود. معنای واژه دامنه در زبان فارسی از کلمه انگلیسی Domain ( دامین ) به معنی «گستره» گرفته شده است.

اولین دامنه اینترنتی در سال 1985 با آدرس Symbolics.com به وسیله یک شرکت سیستم‌های رایانه‌ای به نام سیمبولیکس در کمبریج ماساچوست کشور آمریکا ثبت شد.
بیاید یه مثال ساده بزنیم، دامنه سایت شبکه اجتماعی فیس بوک facebook.com فقط یک آدرس به این شکل در جهان وجود دارد و از دو بخش اصلی تقسیم شده است که با یک نقطه (دات) جدا می شوند.

قسمت اول دامنه سایت فیس بوک از کلمه facebook تشکیل شده که به اصطلاح نام دامنه ( Domain Name ) گفته می شود.
قسمت دوم دامنه از com است که پسوند سایت به حساب می آید که توسط توسط موسسه ICANN استانداردسازی شده است.

نام دامنه سایت ( Domain Name ) چیست؟

نام دامنه مهمترین قسمت تشکیل دهنده آدرس یک سایت است، این نام از ترکیب 3 الی 64 حرف ، عدد یا خط تیره « – » و (بدون فاصله) تشکیل می شود.
شما می توانید براساس نام شرکت یا برند خود یک دامنه را انتخاب و ثبت کنید، البته باید ترکیب نام دامنه و پسوند دامنه قبلا ثبت نشده باشد.
گفتنی است که بهترین انتخاب برای نام دامنه کوتاه و دارای مفهومی به زبان انگلیسی یا فارسی داشته باشد، زیرا مردم سایتهای با تلفظ آسان و دارای معنی را زودتر به خاطر می سپارند. شاید قبل از طراحی سایت و انجام امور مربوط به بهینه سازی سایت، انتخاب نام دامنه اولین گام است.

بخوانید!  هوای مشتری قدیم را با ۷۰% تخفیف مگبار داریم


tdl-domain

پسوند دامنه سایت ( TLD ) چیست؟

پسوند دامنه یا TLD دومین بخش یک دامین که اختصار کلمه دامنه سطح بالا، Top Level Domain است علت اینکه دامنه سطح بالا نامیده می شود بخاطر تعیین این عبارت توسط موسسه ICANN است البته در زبان فارسی بخاطر ساده تر شدن مفهوم آن از عبارت پسوند دامنه استفاده می کنیم.

انتخاب پسوند برای یک دامنه لازم و ضروری است ، پسوند را می توان از میان گزینه های موجود که توسط موسسه ICANN به رسمیت شناخته شده و به کارگزاران ثبت کننده مشاهده کنید.
پسوندها دامنه بصورت کلی به دسته زیر تقسیم می شوند:

1- پسوندهای عمومی (gTLD):

پسوندهای عمومی com, .net, .org. info. برای ثبت آن توسط عموم جامعه بدون محدودیت آزاد بود و می توانند به راحتی با ارائه مشخصات شخصی دامنه را ثبت کنند.
دامنه با پسوند com :
پرکاربردترین و معروفترین پسوند برای دامنه های اینترنتی در دنیا پسوند com . مخفف کلمه Commercial به معنای تجاری است. البته بسیاری از سایت‌های غیرتجاری نیز com استفاده می‌کنند که بیشتر بخاطر متداول بودن آن است.
دامنه با پسوند net:
این پسوند مخفف کلمه Network به معنی شبکه است و معمولا برای زیربناهای شبکه و شرکت های خدمات اینترنتی بکار میروند، البته بطور متداوال آدرس DNS هاست و سرورها بروی این پسوند دامنه ها ثبت می شود.
دامنه با پسوند org:
این پسوند مخفف کلمه Organizations به معنی سازمان یا تشکیلا‌ت‌ است و معمولا‌ توسط انجمن ها، NGO ها، مؤسسات، سازمان‌های غیرانتفاعی که عموماً فعالیت غیرتجاری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دامنه با پسوند info:
این پسوند مخفف کلمه information به معنی اطلاعات است که عموما برای موضوعات اطلاع رسانی و با امور اطلاع‌ رسانی عمومی کاربرد دارد.

بخوانید!  نحوه استفاده از تصاویر در طراحی سایت

 

پسوندهای اختصاصی (sTLD):

پسوندهای اختصاصی که افراد، شرکت ها و سازمانهایی با مشخصات و فعالیتهای خاص بر روی آنها با ارائه مدارک لازمه می توانند اقدام به ثبت دامنه نمایند یا فعالیت بر روی این پسوند ها می بایست از قوانین خاصی تابعیت بنماید. مانند .biz , .edu , .info , .gov , .int , .pro , aero, .arpa , .coop, .museum که در هنگام ثبت یا در مدت استفاده ارائه مدارک و رعایت قوانینی خاص اجباری خواهد بود. البته تعداد این پسوند ها هر روز گسترش می یباد و تاکنون بیشتر چند دهه پسوند اختصاصی موجود است.

دامنه با پسوند biz :
gov مخفف کلمه Goverment به معنی دولت می‌باشد و این پسوند مربوط به نهادهای دولتی، دولت مرکزی، ایالتی و سطوح منطقه ای در کشور آمریکا داده می شود.
دامنه با پسوند biz :
biz مخفف کلمه Business به معنی تجارت می‌باشد که خــاص سایت‌های شغلی- تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی، ایجاد گشته است.
دامنه با پسوند int :
int مخفف کلمه International به معنی بین‌المللی است تنها برای ثبت سازمانهای بین المللی ایجاد شده توسط عهد نامه های بین المللی به کار می رود.
دامنه با پسوند jobs:
کلمه jobs به معنی مشاغل است، برای سایت های مرتبط با استخدام نیروی انسانی به کار می رود.
دامنه با پسوند asia:
کلمه asia به معنی آسیا است و سازمان ها، شرکت ها و اشخاص در منطقه آسیا و اقیانوس آرام مشغول فعالیت هستند، به کار می رود.
دامنه با پسوند edu:
edu مخفف کلمه edu به معنی آموزش است برای مؤسسات آموزشی پس از دوره متوسطه و نهادهای معتبر آموزشی به کار می رود.
دامنه با پسوند museum:
کلمه museum به معنی موزه است تنها برای موزه های جهان به کارمی رود.

بخوانید!  ۱۲ ایده برای شروع کسب و کار آنلاین بدون سرمایه یا با سرمایه اندک

 

پسوندهای ملی یا کشوری(ccTLD):

هریک از کشورهای دنیا دارای یک یا چند پسوند ملی یا به اصطلاح دامنه سطح بالای کد کشوری (country code Top-Level Domain ) هستند که برای سایت‌های واقع در به آن کشور استفاده می‌شوند.
به عنوان مثال پسوند ملی کشور ایران ‎.ir و پسوند ملی کشور کانادا ca. است. هدف اصلی از ایجاد پسوندهای ملی ایجاد تمایز میان کشورها است تا براحتی حوزه فعالیت یک سایت شناخته شود.
مدیریت ثبت دامنه ها در این پسوندها قوانین، دستورالعمللها آن کشور تعیین و امکان ثبت آن را به شهروندان آن کشوراختصاص داده می شود. مسئولیت ثبت و نگهداری دامنه‌های IR به عهده پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ایران است.

دامنه خوب چیست
دامنه با پسوند ir:
ir مخفف کلمه Iran به معنی ایران است، نشان دهنده یک سایت مربوط به یک سازمان داخل کشور، یک شخص ساکن ایران یا با تابعیت ایرانی است.
زمان ثبت دامنه چگونه است؟
دامنه ها را می توان به صورت حداقل یک ساله و حداکثر ده ساله ثبت نمود. همچنین در صورت پایان دوره ثبت دامنه تا 60 روز دامنه مسدود و فقط فرد ثبت کننده امکان تمدید مجدد آن را دارا است و پس از آن دامنه عمومی شده و امکان ثبت توسط عموم جامعه امکان پذیر است.

 

اگر هنوز سوالی در رابطه با دامنه چیست دارید از ما سوال بپرسید…