0

راهنمای تبدیل یک ایده به اپلیکیشن موبایل – قسمت اول

آیا شما یک ایده خوب در خصوص طراحی یک اپلیکیشن دارید که پیش از این توسط کسی اجرا نشده؟ اما نمی دانید که برای شروع تبدیل یک ایده عالی به یک اپلیکیشن موبایل کاربردی چه کاری باید انجام دهید؟ در ادامه با ۱۲ قدم که نقش اساسی در طراحی اپلیکیشن موبایل دارد آشنا می شوید.

قدم اول : هدف را تعیین کنید

داشتن یک ایده خوب تنها نقطه شروع برای هر پروژه ای می باشد. اما قبل از اینکه درگیر جزییات شوید، لازم است به طور شفاف هدف خود را از طراحی اپ موبایل مشخص نمایید و همچنین هدفی که اپلیکیشن دنبال می کند  نیز باید مشخص باشد. اپلیکیشن در چه دسته ای قرار میگیرد؟کاربران با اپلیکیشن شما چه کاری انجام می دهند؟ اپلیکیشن موبایل در کدام قسمت زندگی کاربران تاثیر گذار است؟

 

تعریف یک هدف واضح برای هر اپلیکیشن موبایل ، باعث می شود مراحل توسعه با سرعت بیشتری در جریان باشد.

قدم دوم: طرح اپلیکیشن موبایل را بکشید

توجه کنید که برای کشیدن طرح اپلیکیشن موبایل ، نیاز نیست که شما یک طراح حرفه ای باشید. شما با کشیدن طرح اولیه اپلیکیشن ، بستر رابط کاربری اپلیکیشن را طراحی می کنید و ویژگی های اصلی برنامه شما مشخص می شود. این مرحله برای قابل فهم شدن ساختار اپلیکیشن برای اعضای تیم توسعه بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین این طرح اولیه می تواند یک منبع خوب برای افراد تیم باشد تا از طریق آن با فاز بعدی توسعه آشنا شوند.

قدم سوم: تحقیق در مورد طرح

بعد از روشن شدن هدف دقیق اپلیکیشن و طرح اولیه رابط کاربری ، وقت آن رسیده است تا تحقیقات خود را در چهار گروه اصلی آغاز کنید:

  • پیدا کردن اپلیکیشن موبایل دیگری که در این زمینه فعالیت می کند.
بخوانید!  طراحی سایت بیمه آتش سوزی

در صورتی که شما احتمالا فکر می کنید که یک ایده عالی و خاص دارید که می تواند تغییرات بزرگی در زندگی مردم ایجاد کند، اگر نگاهی به آمار اپلیکیشن موبایل که تا کنون طراحی شده است بندازید احتمالا نا امید خواهید شد. طبق آماری که در مارس ۲۰۱۷ منتشر شد ، در حال حاضر ۲.۸ میلیون اپلیکیشن اندروید و ۲.۲ میلیون اپلیکیشن ios طراحی شده است. بنابراین طراحی اپلیکیشن موبایل که پیش از این طراحی نشده باشد، بنظر غیر ممکن می رسد.

با این وجود، شما نباید به خاطر دیگر افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند دلسرد شوید. بر روی پروژه و کسب و کار خود تمرکز کنید و از اشتباهات رقبای خود درس بگیرید و سعی کنید ویژگی منحصر به فرد خود را پیدا نموده و بر روی پرورش آن تمرکز کنید.

  • یک طرح که برای طراحی اپ موبایل خود می توانید از آن الهام بگیرید پیدا کنید.

وب سایت های در این زمینه وجود دارد که انواع طراحی را در آنها می توانید پیدا کنید. برای مثال میتوانید با جستجو در سایت Dribbble یک طراحی مناسب پیدا کنید که برای طراحی اپلیکیشن از آن الهام بگیرید.

  • اطلاعات مربوط به شرایط فنی اپلیکیشن موبایل خود را جمع آوری کنید.

بررسی کنید که آیا ایده شما از لحاظ فنی عملی است یا نه ! معمولا برای عملی کردن یک ایده بیشتر از یک راه وجود دارد. بنابراین می توانید راه های مختلف را بررسی کرده و در انتها بهترین راه را انتخاب کنید. همچنین یکی دیگر از مواردی که باید در مورد آن تحقیق کنید موارد قانونی مانند، قانون کپی رایت ، حریم شخصی و از این دست موارد می باشد که با توجه به نوع کسب و کار شما شاید مجبور به تهییه مجوز های دیگری برای طراحی اپلیکیشن موبایل شوید.

  • در مورد راه های کسب درآمد از اپلیکیشن خود اطلاعات جمع آوری کنید.
بخوانید!  استراتژی رشد استارت‌آپ شما ، به کمک استراتژی برند شروع می‌شود!

اکنون که با تحقیقات امکان اجرای اپلیکیشن خود را تایید کرده اید، زمان آن رسیده است که در خصوص  استراتژی های بازاریابی خود فکر کنید. شما باید مشخص کنید که برای رسیدن به مشتریان و جامعه هدف خود  از چه راهی عمل خواهید کرد. آیا استفاده از کمپین های تبلیغاتی موبایل می تواند برای شما موثر باشد؟
پس از تعیین استراتژی بازاریابی ، شما میبایست برنامه کسب در آمد خود را تهیه کنید. در اپلیکیشن موبایل راه های متفاوتی برای کسب در آمد موجود است. اما تعیین روشی که شما از آن استفاده خواهید کرد بر روی مراحل توسعه تاثیر گذار است. به همین دلیل نیاز است که پیش از شروع کار طراحی اپ ، روش خود را مشخص نمایید.

قدم چهارم: برای اپلیکیشن موبایل خود wireframe ایجاد کنید

در این مرحله نیاز است که از طرح شما یک تصویر واضح تر وجود داشته باشد. بنابراین می توانید بر اساس طرح ابتدایی که تهیه کرده بودید، با استفاده از ابزارهای آنلاینی نظیر mockingbot ، Balsamiq، Moqups و HotGloo، یک wireframe از اپلیکیشن موبایل تهیه کنید. این ابزار ها امکان اضافه نمودن کلید را به شما میدهند، به همین دلیل در انتها می توانید یک طراحی داشته باشید که مراحل تا رسیدن به هدف را در آن مشخص باشد.

hotgloo - طراحی اپلیکیشن موبایل

در حالی که wireframe را طراحی می کنید می توانید در کنار آن یک storyboard نیز طراحی کنید. در storyboard هدف این است که صفحات مختلف اپلیکیشن و نحوه حرکت کاربر بین این صفحات با استفاده از عکس و فلش مشخص شود.

بخوانید!  توجه به ویژگی های طراحی سایت

storyboard - طراحی اپلیکیشن موبایل

در قسمت دوم مقاله به موارد فرآیند طراحی ، توسعه ، تست و موارد بیشتری خواهیم پرداخت.

 

نوشته راهنمای تبدیل یک ایده به اپلیکیشن موبایل – قسمت اول اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.