0

سنجه کلیدی چیست؟ – داستان استارت آپ های موفق از کجا شروع می شود؟

طراحی سایت

این روز ها که تب راه اندازی استارت آپ بسیار داغ است ، بسیاری از افراد تمایل به راه اندازی استارت آپ دارند. ایده هایی که می توانند به یک کسب و کار اینترنتی پر سود تبدیل شوند. اما چه چیزی است که کسب و کار های موفق را از استارت آپ هایی که با شکست رو به رو می شوند ، متفاوت می کند؟ در این نوشتار قصد داریم در مورد سنجه کلیدی یا key metrics صحبت کنیم.

چه استارت آپ هایی به موفقیت می رسند؟

یکی از اشتباهات رایجی که استارت آپ ها مرتکب می شوند ، عدم توجه به سنجه های کلیدی می باشد. سنجه های کلیدی یا key metrics  که از آن ها به نام KPI نیز یاد می شود ، اطلاعاتی است که به صاحبان و مدیران استارت آپ ها کمک می کند تا کسب و کار خود را بیشتر بشناسند و در راستای موفقیت آن برنامه ریزی کنند.
بیشتر استارت آپ ها توسط تیم های فنی که دانش برنامه نویسی دارند راه اندازی می شود. این امر باعث می شود که دانش تیم استارت آپی نسبت به مدیریت یک استارت آپ کم باشد یا بدلیل آنکه همواره در حال تست سیستم و از بین بردن باگ های احتمالی هستند ، از آنالیز سنجه های کلیدی یا key metric ها غافل بمانند.

این همان مرحله ای  است که یک تیم استارت آپی موفق را از سایر تیم ها که با شکست رو به رو می شوند ، جدا می کند. در یک استارت آپ موفق ، افراد تیم می آموزند که ضمن توجه به قسمت فنی استارت آپ باید به آمار و ارقام نیز توجه کنند .

بخوانید!  ۴ نکته بررسی کارآمدی وب سایت – آیا فکر می کنید وب سایت شما کارآمد نیست؟

اهداف کلیدی خود را تعریف کنید!

برای راه اندازی یک استارت آپ موفق ، برای هر اقدام خود باید هدف کلیدی ای داشته باشید . یا مجموعه اقدامات در راستای رسیدن به یک هدف کلیدی باشد. بنابراین بعد از هر اقدام با سنجش شاخص کلیدی می توانید موفقیت مجموعه برای رسیدن به اهداف کلیدی را بسنجید.

اهداف کلیدی می تواند افزایش فروش ، پر کردن فرم اشتراک خبرنامه ، ثبت نام در سایت و  …. باشد. پس از مشخص نمودن اهداف کلیدی ، باید سنجه کلیدی که نشان دهنده میزان پیشرفت در رسیدن به هدف مورد نظر می باشد را شناسایی کنید.

برای مثال در صورتی که هدف کلیدی شما ، افزایش فروش باشد. سنجه کلیدی آمار بازدید به تنهایی نمی تواند مشخص کننده میزان پیشرفت شما باشد. در این حالت ، نرخ بازگشت مشتری ( customer return) ، افزایش نرخ ماندگاری در صفحه ، کاهش نرخ پرش ، می تواند شاخص کلیدی موثرتری باشد.

نتیجه گیری :

شناسایی سنجه های کلیدی که با مدل کسب و کار تناسب داشته باشد و دنبال کردن آن ها می تواند به شما کمک کند تا در مورد صحت فرضیاتی که از کسب و کار خود می دانید به اطمینان برسید. در نهایت اطلاع داشتن از موقعیتی که کسب و کار شما در آن قرار دارد ، سبب می شود که تصمیمات استراتژی درستی اتخاذ کنید.

در صورتی که قصد راه اندازی استارت آپ را دارید یا در حال مدیریت یک کسب و کار نوپا هستید ، علاوه بر توجه به قسمت فنی ، در مورد شاخص های کلیدی اطلاعات کسب کنید و به صورت دوره ای آن ها را شخصا بررسی کنید.

بخوانید!  بهبود تجارت الکترونیکی از طریق طراحی سایت

مقاله مرتبط : چه زمانی نباید اقدام به راه اندازی استارت آپ کرد؟ – قسمت اول

نوشته سنجه کلیدی چیست؟ – داستان استارت آپ های موفق از کجا شروع می شود؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.