0

سه گام برای ساخت پرسنا مشتری ایده آل

طراحی سایت

برای ساخت پرسنا مشتری نیاز به پاسخ به این چهار سوال اصلی و اساسی در مورد مشتری و جود دارد: «چه کسی؟»،«چرا؟»، «چه چیزی؟» «چگونه؟»

در ادامه با مراحل پاسخ به سوالات آشنا می شویم.

مرحله اول: جمع آوری داده های اولیه

ساده ترین راه برای جمع آوری داده های اولیه این است که از طریق پایگاه اطلاعات مشتریان خود که در حال حاضر موجود دارید به این اطلاعات دست پیدا کنید. اگر یک وب سایت با تنظیمات تجزیه و تحلیل دارید، وب سایت شما نیز یک مکان عالی برای جمع آوری این داده ها است. سعی کنید بتوانید داده هایی مثل موقعیت، گروه سنی، جنسیت، سطح تحصیلات و همچنین عنوان حرفه و درآمد را جمع آوری کنید. همچنین در مورد مشتریان «خوب» و «بد» نیز فکر کنید و آن‌ها را از هم متمایز کنید.

درک و شناخت جمعیت شناسی مشتریان موجود، به شما کمک خواهد کرد که به سوال «چه کسی؟» در یکی از بخش های ساخت پرسنا مشتری پاسخ دهید.

مرحله دوم: ترتیب دادن مصاحبه

اکنون شما تا حدودی اطلاعات مشتریان خود را دارید، حال زمان آن رسیده است که مشتریان موجود خود را فرا بخوانید و از آن‌ها بخواهید برای مصاحبه با شما وقت بگذارند. خودتان را  تنها به مشتریان موجود محدود نکنید و حتی با آن‌هایی که نمی‌خواهند با شما کار کنند یا از شما خرید کنند و مشتریانی که در دسته مشتریان بد قرار داده اید نیز گفتگو کنید.

داده های این مصاحبه ها بخش عمده ای از پرسنا مشتری شما را تشکیل می‌دهند. بنابراین با دقت این مصاحبه را انجام دهید. اما چه سوالاتی باید در این مصاحبه پرسیده شود؟

بخوانید!  آشنایی با طراحی سایت دکوراسیون داخلی

برای پاسخ به سوال «چه چیزی»، شما می‌خواهید بر اهداف و چالش های مشتریان خود تمرکز کنید و همچنین اینکه چطور کسب و کار شما می‌تواند به مشتری در این موارد کمک کند. باید سوالاتی بپرسید از قبیل: انگیزه های آنان در کار چگونه است و چگونه زندگی آن‌ها آسان تر می‌شود؟ همیشه از آن‌ها بپرسید چرا چنین اهدافی دارند؟ به عنوان مثال ممکن است شخصی به شما بگوید هدفش این است که در ماه به ۳۰ عدد از انتظارات خود برسد. از او پرسید چرا چنین هدفی دارد. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک پرسنا عمیق تر از مشتری بسازید.

برای پاسخ به سوال «چرا؟»، شما باید از نقل قول ها و اظهارات خاصی که این مصاحبه شوندگان دارند نت برداری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا زبان مشتری را درک کنید و به کارکنان فروش خود کمک کنید تا مسایل رایج را در ارتباط با مشتری درک کنند و زبان مشتری را بدانند.

پاسخ به سوال «چگونه؟» مربوط به شرکت خود شما می‌شود. بهترین راه برای نزدیک شدن به مشتری ایده آل شما چیست؟ چگونه می‌توانید محصولات خود را برای آن‌ها توصیف کنید تا بتوانند آن‌ها را درک کنند؟ پیام های بازاریابی اصلی خود را برای شخصیت هر مشتری طراحی کنید.

مرحله ۳: همه را با هم ترکیب کنید

یادتان باشد هنگامی که شما شخصیت مشتری یا پرسنا مشتری نهایی خود را ایجاد می‌کنید، یک نام و عکس نیز به آن بدهید. به طور استاندارد بهتر است که نامی که برای آن‌ها انتخاب می‌کنید عنوان شغلی آن‌ها باشد همراه با یک نام هم قافیه با آن، تا برای تلفظ و پیدا کردن راحت باشد. یک عکس آنلاین برای کسی که پرسنا برای آن شخص می‌سازید پیدا کنید، به طوری که هر شخص در شرکت شما بتواند آن شخص را تجسم کند و یک تصویر ذهنی از او داشته باشد. شما می‌توانید برای کسب و کار خود بیش از یک پرسنا بسازید. بیشتر شرکت ها حداقل ۲ پرسنا دارند که این کاملا درست است.

بخوانید!  مدیران محترم لطفا رفتار مخرب خود را کنار بگذارید

اکنون که پرسنا مشتری شما ساخته شد، می‌توانید استراتژی بازاریابی خود را هدفمندتر کنید و امیدوار باشید که این استراتژی موثر باشد و از این طریق درآمد شرکت شما یا کسب و کار آنلاین شما بیشتر شود.

نوشته سه گام برای ساخت پرسنا مشتری ایده آل اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.