0

طراحی رابط کاربری چیست؟ آشنایی با مفهوم UI

Ui مخفف واژه User Interface است که در فارسی با نام رابط کاربری شناخته می شود. آنچه هنگام مشاهده یک وب سایت یا اپلیکیشن مشاهده می کنید همان رابط کاربری سایت است. طراحان رابط کاربری به فکر شیوه های موثر ارائه یک محصول هستند. طراحی رابط کاربری برطراحی صفحاتی که کاربر با آن سروکار دارد تمرکز می کند.
طراحی رابط کاربری  شامل  تصاویر، متن ها، ماژولها، جداول ، ویدئوها ، رنگ، دیاگرام ها، و مکان می شود.

طراح رابط کاربری کیست؟

برخی با مطالعه تعریف رابط کاربری به این نتیجه می رسند که طراحی رابط کاربری کار گرافیست است در حالی که اگرچه گرافیست ها در طراحی سایت، طراحی اپ موبایل و طراحی فروشگاه اینترنتی نقش اساسی دارند اما طراحی رابط کاربری کار یک گرافیست نیست.

طراحی رابط کاربری زیرمجموعه گرافیک است و گرافیست به طراحی طرح های دیداری می پردازد که یک هنر است. اما طراحی رابط کاربری یک علم است که فرم ها را برای کاربر ساده سازی کرده پیام ها را درمقابل چشم او نمایش می دهد و محل قرارگیری دکمه ها را مشخص می کند.

طراحی رابط کاربری بر ظاهر هنری و زیبا تمرکز ندارد بلکه تمام تلاش خود را به کار می بندد که ساده ترین راه برای همراه ساختن کاربران با سایت و مشاهده صفحات مورد انتظار را فراهم آورد.

مهارت های مورد نیاز طراح رابط کاربری

طراح جهت طراحی رابط کاربری باید مهارت های گرافیکی و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی را به خوبی داشته باشد.

تاحدی از زبان برنامه نویسی مطلع باشد این به آن معنا نیست که طراح رابط کاربری باید به اندازه طراحی سایت برنامه نویسی بداند اما باید از اصول کلی آن مطلع باشد تا بتواند با برنامه نویسان تعامل خوبی برقرار کند.

بخوانید!  راه اندازی درگاه پرداخت ووکامرس با استفاده از افزونه

آشنایی با شیوه های مختلف طراحی سایت و نرم افزارهای مختلف برای طراحی رابط کاربری یک مزیت به شمار می آید.

آنچه در طراحی رابط کاربری باید رعایت شود

آنچه در طراحی رابط کاربری باید رعایت شود

طراحی رابط کاربری نیازمند یک مهندسی دقیق است. برای این کار باید گام های زیر رعایت شود:

۱-اصل نخست سادگی

کاربر هنگام مراجعه به هر سایت هدف مشخصی دارد که در طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن لحاظ شده است بنابر این در پی مشاهده یک اثر هنری زیبا و پیچیده نیست بنابراین در طراحی رابط کاربری باید اصل سادگی را رعایت کنید و بکوشید نیاز کاربر از مراجعه سایت را در سریعترین و راحت ترین شکل ممکن بر طرف سازید.

۲-درک نیاز مخاطب

مخاطب شناسی در طراحی سایت بسیار مهم است شما می بایست مخاطب سایت را به خوبی بشناسید و اهداف کاربر را با اهداف خود منطبق کنید.

کاربر پادشاه شماست و تمام تلاش شما در راستای این باشد که کاربرسایت شما را مشاهده کرده و از محصولات شما خرید کند. تمرکز خود را بر کاربر و همراهی او با اهدافتان قراردهید در این صورت موفق خواهید بود.

۳-بررسی سایت های مشابه

سایت های مشابه و رقیب خود را به دقت بررسی کنید نظر مخاطبان را جویا شوید و با آشنایی دقیق از نقاط ضعف و قوت آن ها تمرکز خود را بر طراحی رابط کاربری مناسب با کمترین نقاط ضعف استوار کنید.

به این ترتیب مزیت های رقابتی شما در مقابل سایت های دیگر به شکل چشم گیری افزایش یافته و موفقیت آینده سایت و اپلیکیشن شما را تضمین می کند.

بخوانید!  آموزش تغییر دامنه سایت

دقت کنید هنگام بررسی سایت های مشابه به ویژه سایت های خارجی دچار آسیب کپی نشوید طراحی رابط کاربری برای مخاطبان هر فرهنگ متفاوت خواهد بود.

۴-طراحی مناسب پیام های خطا

کاربرهنگام مراجعه به سایت شما ممکن است با بعضی بخش های سایت به خوبی ارتباط برقرار نکند این ضعف از طراحی شماست باید بکوشید این موارد را در طراحی رابط کاربری به حد اقل رسانده و با ارائه پیغام های خطای صحیح و دقیق کاربر را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنید.

دریافت نظرات کاربران در این خصوص می تواند در رفع مشکلات موجود سایت شما بسیار تاثیر گذار باشد و به رفع ابهامات و مشکلات موجود کمک کند.

۵-استفاده صحیح از عناصر

هرسایت و اپلیکیشن عناصرو اجزای خاص خود را دارد در طراحی رابط کاربری باید به شکلی صحیح این عناصر و اجزا در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند و شما بیاموزید به چه شکل ارتباط بین آن ها را برقرار نمایید. به این ترتیب کاربر به شکل صحیح و کاربردی قادر خواهد بود از تمامی عناصر و اجزا به شکل صحیح استفاده کند.

طراحی رابط کاربری چه بخش هایی از یک محصول را شامل می شود؟

Skin: نمایش بصری و گرافیکی یک محصول را در بر می گیرد.

Sense: در طراحی  رابط کاربری کنش و واکنش محصول با ورودی کاربر و یا محیط های نمایش متفاوت خواهد بود.

Makeup : راهنماهایی شامل دستورالعمل و نکات متفاوت است است که تجربه بهتر کاربر هنگام بازدید از سایت کمک شایانی می کند.

نتیجه گیری

هرسایت یا اپلیکیشن بدون طراحی رابط کاربری یک مجموعه بی روح و مجسمه ای صامت است که با طراحی رابط کاربری روحی در آن دمیده شده و قادر به برقراری ارتباط با کاربران سایت خواهد بود.

بخوانید!  توسعه موبایل اپلیکیشن – Native App یا Web App شاید همHybrid؟

به کمک یک طراحی رابط کاربری مناسب می توانید در تصمیم گیری کاربر موثر باشید و او را به شکلی که دلخواه خودمان است در صفحات مختلف سایت به گردش در آوریم.

طراحی رابط کاربری یک علم و تخصص است که تنها از سوی متخصصانی که در این حوزه مطالعه کرده اند امکان پذیر است و هر طراح گرافیکی قادر به طراحی Ui نخواهدبود.

نوشته طراحی رابط کاربری چیست؟ آشنایی با مفهوم UI اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.