0

طراحی سایت با دکمه نامرئی یا ghost button چه مزایا و معایبی دارد؟

درسال های اخیر به سادگی در طراحی سایت اهمیت ویژه ای داده شده است به طوریکه طراحان تلاش می کنند صفحات سایت تا حد امکان ساده بوده و از المان های کمتری استفاده کنند. طراحی سایت با دکمه نامرئی ِیا ghost button به تحقق این هدف کمک می کند.

دکمه ها یکی از بخش های مهم در هر وب سایت هستند که در گذشته به صورت دکمه های مرئی تقریبا بزرگ طراحی می شدند. اما در سال های اخیر روند طراحی دکمه ها به سمت ghost button حرکت کرده است.

طراحی سایت با دکمه نامرئی معمولا در سایت های فلت ویا سایت هایی که هدر های بزرگ hero header دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

در طراحی سایت با دکمه نامرئی از اشکال هندسی مختلف مثل مربع، دایره، شش ضلعی یا مستطیل به شکل شفاف و توخالی استفاده می شود. دکمه های نامرئی باید در محل های خاصی که برای کاربر قابل ملاحظه باشد قرار گیرند.

دکمه نامرئی یا ghost button چیست؟

دکمه نامرئی یا ghost button چیست؟

حتما تا به حال بارها سایت هایی که از دکمه های نامرئی یا ghost button استفاده می کنند را دیده اید. در طراحی های قدیمی هر دکمه دارای شکل هندسی مشخص و قابل ملاحظه ای بود که در برابر تصاویر سایت قرار می گرفت و آن ها را محو می کرد.

در طراحی سایت های تصویر محور که در آن تصاویر بزرگ نقش اساسی دارند بکار بردن دکمه های سنتی باعث می شود تصویر زیبایی خود را از دست بدهد بنابراین از دکمه های نامرئی استفاده می کنند که به حفظ کیفیت تصاویر و زیبایی سایت کمک می کند.

بخوانید!  محتوای بصری _ انواع محتوای بصری و قدرت آن در انتقال پیام

دکمه نامرئی کجا بکار می رود؟

طراحی سایت با دکمه نامرئی تقریبا در تمام انواع سایت و برنامه های موبایلی قابل اجراست. البته در سایت هایی با هدر های بزرگ  تصاویری که full screen یا hero header دارند بیشتر بکار برده می شود.

این دکمه ها به زیبایی صفحه ضربه نمی زند و کمک می کند تا تصاویر به بهترین شکل دیده شوند. طراحی سایت با دکمه نامرئی به شکل استادانه ای د ر طراحی آی فون بکار برده شده  که در اطراف تصاویر صفحه اصلی قابل ملاحظه است.

به سبب امکان تمرکز بر روی تصاویر در طراحی  سایت با دکمه نامرئی  این شانس به کاربرداده می شود که به تصاویر دقت بیشتری بکند. درسایت هایی که تصاویر در آن حرف اول را می زند و عکس از اهمیت ویژه ای برخورار است باید از شیوه های طراحی سایت با دکمه نامرئی استفاده کرد.

طراحی سایت با دکمه نامرئی چه مزایایی دارد؟

  • سادگی سبب افزایش زیبایی سایت می شود
  • طراحی سایت با دکمه نامرئی آسان است
  • قابلیت همگن سازی با سایر روش های طراحی را دارد
  • طراحی سایت با دکمه نامرئی در حال پیشرفت است
  • سبب می شود سایت شما حرفه ای تر به نظر بیاید
  • در جلب توجه کاربر موثر است

معایب دکمه نامرئی یا gost button

طراحی سایت با دکمه نامرئی دارای چه معایبی است؟

  • یافتن جایگاه و اندازه مناسب دکمه دشوار است
  • تشخیص کابران در این روش سخت است
  • گاهی متن هایی که برای دکمه ها انتخاب می شود سخت است و کاربرقادر به درک آن نیست
  • تنها در شرایطی آن را انتخاب کنید که با سایت شما همخوانی داشته باشد
  • زیبایی ظاهری آن باعث می شود گاهی بخش های مهمی از سایت را نبینیم
  • گاهی کاربر برای یافتن دکمه دچار مشکل می شود
بخوانید!  نردبان سئو و راهنمای صعود از آن

در طراحی سایت با دکمه نامرئی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

درصورتی که به این نتیجه رسیدید که طراحی سایت با دکمه نامرئی با هدف گذاری سایت شما هماهنگ است و تصمیم گرفتید از این روش برای طراحی سایت خود استفاده کنید باید اصول طراحی سایت با دکمه نامرئی را رعایت کنید.

سعی کنید تا حد امکان از متن های ساده و کوتاه استفاده کنید تا هم تصاویر از کیفیت نیفتند و هم کاربر بهتر بتواند با سایت شما ارتباط برقرار کند.

در طراحی سایت با دکمه نامرئی پیروی از قوانین به شما کمک می کند اما قانون همه چیز نیست کاربر اولویت اصلی ماست بنابر این اگر قانون شکنی به کاربر شما کمک می کند گاهی اشکالی ندارد که از برخی قانون های طراحی صرف نظر کنید.

در استفاده از دکمه های نامرئی اعتدال را رعایت کنید، زیاده روی در بکار بردن دکمه های نامرئی می تواند به سایت شما آسیب های جبران ناپذیری وارد کند.

برجسته سازی در طراحی سایت با دکمه نامرئی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سعی کنید دکمه ها را در جایگاه مناسبی بکار ببرید در غیر این صورت کارکرد خود را از دست خواهند داد.

بکاربردن دکمه های نامرئی در کنار مجموعه ای از دکمه های کوچک تر اشکالی ندارد به شرط اینکه به سادگی وظرافت در طراحی خود دقت کنید.

دکمه های نامرئی برای پیشنهاد های خاص مانند”با ما تماس بگیرید” بسیار کاربردی و تاثیر گذار هستند. در بسیاری از صفحات دکمه های نامرئی به صورت  المانی بزرگ و انفرادی در صفحه قرار می گیرند که در جلب نظر کاربران بسیار تاثیر گذار هستند.

بخوانید!  سرچ کنسول چیست و چه کاربردی دارد؟

بنابراین رابط کاربری در طراحی سایت با دکمه نامرئی بسیار قوی خواهد بود. حال که با مزایا و معایب طراحی سایت با دکمه نامرئی آشنا شدید تصمیم گیری راحت تر خواهد بود.

نوشته طراحی سایت با دکمه نامرئی یا ghost button چه مزایا و معایبی دارد؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.