0

طراحی سایت داینامیک چیست؟

طراحی سایت

اگر مقاله قبل ” طراحی سایت استاتیک ” را خوانده باشید باید با طراحی سایت داینامیک تا حدودی آشنا شده باشید.

در صورتی که تمایل به طراحی سایت داینامیک دارید در ادامه بیشتر با این نوع طراحی سایت آشنا خواهید شد.

طراحی سایت داینامیک چه ویژگی دارد؟

همانطور که از اسم آن می توان برداشت کرد، در طراحی سایت داینامیک یا پویا تاکید بر روی پویایی سایت است. مهمترین ویژگی یک سایت داینامیک ، داشتن یک پنل مدیریتی می باشد. ایجاد صفحات وب و بارگذاری محتوا در آن نیازمند مسلط بودن به دانش تخصصی طراحی وب دارد . اما در یک سایت داینامیک با وجود پنل مدیریتی هر کسی با دانش ابتدایی کار با کامپیوتر و اینترنت و بدون داشتن اطلاعات در خصوص کد های html می تواند سایت را به روز رسانی کند.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا به روز رسانی سایت و داشتن یک پنل مدیریتی یک ویژگی مهم در طراحی سایت می باشد؟

امروزه موتور های جستجو نقش بسیار مهمی در  هدایت نمودن کاربران اینترنت به وب سایت ها دارند. در واقع تعامل کاربران در فضای مجازی با یک جستجوی اینترنتی شروع می شود بنابراین بهینه سازی سایت برای وب سایت ها امری ضروری است.

یکی از مهم ترین فاکتور های تاثیر گذار بر روی سئو سایت ، به روز رسانی مداوم وب سایت می باشد. بنابراین در صورتی که بهینه سازی سایت و مخاطبانی که از سمت موتور جستجو به سمت سایت شما هدایت می شوند برای شما اهمیت داشته باشد ، اهمیت داینامیک بودن یک سایت برای شما قابل درک خواهد بود.

بخوانید!  نحوه افزودن کاربر در وردپرس و بررسی نقش های کاربری

چگونه می توان یک سایت داینامیک طراحی کرد؟

طراحی سایت داینامیک  مبتنی بر سیستم های مدیریت محتوی یا CMS

CMS یا سیستم مدیریت محتوا در واقع یک نرم افزار مدیریت سایت می باشد. این سیستم این امکان را برای کاربران در سطح مدیر یا ادمین سایت قرار می دهد که در زمان کوتاهی اقدام به تغییر و به روز رسانی محتوای سایت خود کنند. wordpress، joomla از معروف ترین و محبوب ترین این CMS ها در ایران می باشند.

در بیشتر مواقع این سیستم های مدیریت محتوا در کنار قالب های آماده سایت برای افرادی که تمایلی به هزینه کردن برای حضور در فضای مجازی ندارند مورد استفاده قرار میگیرد. پیش از این در خصوص معایب طراحی سایت با قالب آماده گفته بودیم.

طراحی سایت داینامیک اختصاصی

یک راه دیگر برای داشتن یک سایت داینامیک ، طراحی اختصاصی و برنامه نویسی اختصاصی می باشد. در این حالت تمامی امکانات یک سایت از صفر تا صد توسط برنامه نویس به صورت کاملا اختصاصی برنامه نویسی می شود.

ساخت دیتا بیس یا بانک اطلاعاتی ، امکان اضافه نمودن صفحه جدید، حذف اطلاعات ، ویرایش اطلاعات ، جستجو و بسیار ویژگی دیگر که یک سایت باید داشته باشد تماما توسط برنامه نویس نوشته می شود.

آیا طراحی سایت داینامیک اختصاصی امنیت یک سایت را کاهش می دهد؟

شاید این جمله را شنیده باشید که طراحی سایت اختصاصی امنیت یک سایت را کاهش می دهد. در جواب باید گفت که طراحی سایت های بانک ها و مراکز دولتی هم با همین روش انجام میشود و برای طراحی سایت های مراکز بزرگ از هیچ سیستم مدیریت محتوایی استفاده نمی شود.

بخوانید!  ۱۰ قانون طلایی که استارت آپ های موفق از آن پیروی می کنند(بخش اول)

البته نباید این مورد را فراموش کرد که در صورتی که برنامه نویس سایت از دانش کافی و به روزی بهره نداشته باشد، سایت با مشکل امنیتی رو به رو خواهد شد. اما در صورتی که برنامه نویس از دانش کافی برخوردار باشد، امنیت این سایت ها به دلیل اختصاصی بودن می تواند به مراتب از دیگر سایت هایی که با سیستم مدیریت محتوا پیاده سازی شده اند بهتر باشد.

با توجه به مطالبی که ذکر شد معایب و مزایای طراحی سایت داینامیک را می تواند به صورت خلاصه اینگونه جمع بندی کرد:

مزایای طراحی سایت داینامیک

  • برخورداری از پنل مدیریتی برای به روز رسانی سایت توسط کاربران در سطح مدیر
  • تاثیر بر روی بهینه سازی سایت
  • جذب مخاطب و کسب رضایت مخاطب با تعامل با او

معایب طراحی سایت داینامیک

  • هزینه بالای پیاده سازی در مقابل سایت های استاتیک
  • مدت زمان بالای پیاده سازی سایت
  • هزینه نگه داری و سرور وب سایت داینامیک

نتیجه گیری

در دو مقاله طراحی سایت استاتیک و طراحی سایت داینامیک سعی بر آن شد که با معرفی این نوع از سایت ها و اشاره به مزایا و معایب آن ها به کسانی که قصد طراحی سایت دارند فرصتی برای انتخاب درست را داد. پس از شناخت ویژگی های انواع طراحی سایت ، وقت آن است که لیستی از ویژگی های سایت مورد نظر خود تهیه کنید. در صورتی که نمی توانید به درستی لیست ویژگی های مد نظر خود را انتخاب نمایید از مشاوری راهنمایی بخواهید که چه سایتی برای شما مناسب تر خواهد بود.

بخوانید!  نکات مهم در طراحی سایت هتل

 

نوشته طراحی سایت داینامیک چیست؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.