0

فروشگاه های آنلاین: دلایل شکست فروشگاه های آنلاین چیست؟

طراحی سایت

در ایران اکثر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی مانند فروشگاه آنلاین، از اصول بازاریابی اینترنتی آگاه نیستند و گاهی حتی اگر از مزایای بکارگیری این اصول برایشان گفته شود تمایلی برای کسب اطلاعات در این زمینه ندارند و حاضر نیستند وقت کافی برای دانستن صرف کنند. در صورتی که هزینه های زیادی را برای طراحی وب سایت، انتخاب نام دامنه و فضای میزبانی وب متحمل می شوند. بسیاری از آنها به ظاهر زیبای سایت آنقدر اهمیت می دهند که از مسائل مهم دیگر باز می مانند. مثلا برای انتخاب نام سایت و دامنه که از اصلی ترین ارکان موفقیت یک وب سایت محسوب می شوند وقت کافی اختصاص نمی دهند و یا بدون شناخت بازار محصولاتشان، شروع به کار می کنند.
جالب است بدانید که شروع تجارت الکترونیکی مثل راه اندازی یک فروشگاه آنلاین می تواند با هزینه مناسب و در زمانی کم انجام شود اما نزدیک به ۸۰ درصد این تجارت ها با شکست مواجه می شوند. به نظرتان چرا این اتفاق می افتد؟
هر قدر هم که یک کسب کار اینترنتی نو آورانه باشد و در بین کسب و کارهای اینترنتی بی نظیر باشد اما می تواند دلایل شکستش مشابه سایر سایت ها باشد. بنابراین اگر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی به دلایل و عوامل مشترکی که می تواند باعث شکست یک سایت فروشگاه آنلاین باشد اشراف داشته باشند بهتر می توانند زمینه افزایش فروش خود را فراهم کنند و مانع شکست سایت شان شوند.
در ادامه متن چند مورد از مهم ترین دلایلی که منجر به شکست کسب و کارهای اینترنتی می شوند را بیان می کنیم.

طراحی وب سایت

حتی اگر بهترین ایده فروشگاه آنلاین را داشته باشید باز هم نمی توانید مانع از تاثیرات منفی طراحی یک وب سایت بد شوید.
از نکاتی که باید برای جلوگیری از شکست یک فروشگاه آنلاین به آن توجه کرد داشتن سایتی مدرن، امن، کاربردی، با سرعت بالا و قابلیت انطباق با گوشی موبایل است. امروزه تجارت های الکترونیک بسیار عالی وجود دارد که از طراحی وب مناسب بهره برده اند. بیشتر چیزی که شما برای طراحی وب سایت مناسب نیاز دارید، نیاز به دانش فنی زیادی ندارد؛ بنابراین هیچ بهانه ای برای پذیرفتن یک سایت بد وجود ندارد.

بخوانید!  ۴ اصل حیاتی مذاکره از زبان دکتر ظریف

از مهم ترین ویژگی هایی که در سایت فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه شود استاندارد بودن و کامل بودن طراحی وب سایت آن است . با رعایت اصول سئو و بهینه سازی سایت می تواند طراحی وب سایت فروشگاه شما را در جستجو ها ی کاربران در اینترنت در رتبه های بالایی قرار بدهد تا آمار بازدید کنندگان سایت افزایش پیدا کند. فروشندگان محصولات اینترنتی و صاحبان مشاغل با طراحی فروشگاه آنلاین می توانند سهمی قابل توجه در بازار داشته باشند.

مدیریت موجودی کالا

با توجه به نوع فروشگاه آنلاین، مدیریت موجودی کالا می تواند یکی از مشکلات مهم در فرآیند کسب و کار اینترنتی باشد. همان طور که خرید موجودی بیش از حد می تواند باعث از دست رفتن سرمایه  شود، خرید موجودی خیلی کم نیز ممکن است مشتریان شما را ناامید کند و یا حتی به سمت فروشگاه های آنلاین دیگر بکشاند. به این ترتیب اگر به این موضوع توجه نکنید ممکن است مشتری مداری شما زیر سوال رود و به مرور زمان باعث از دست دادن مشتریان شود.
سفارش محصول برای موجود بودن در انبار فروشگاه آنلاین به اندازه ای که تصور می کنید ساده نیست. مثلا ممکن است خرید اقلام از چند روز تا چند هفته طول بکشد. بنابراین باید روی موجودی محصول تان در انبار فروشگاه مدیریت داشته باشید به گونه ای که هم بتوانید به موقع سفارش مشتری را برسانید و هم با کمبود یا تجمع بیش از حد کالا مواجه نشوید.
مدیران کسب و کارهای اینترنتی باید سیستم ارتباط با مشتری خوبی را تهیه کنند. زیرا مشتری مداری از مهم ترین اصل ها برای فروش محصولات است. صاحبان این گونه وب سایت ها باید مشتری را به عنوان رکن اصلی فروشگاه آنلاین خود در نظر بگیرند و برای برآورده کردن سفارش ها و خواسته هایشان برنامه ریزی خوبی داشته باشند . توجه داشته باشید که هرگز در وب سایت خود وعده های غیر واقعی به مشتریان ندهید. زیرا این کار باعث عدم اطمینان آن ها شده و مانعی بزرگ در خرید دوباره آنها می شود. محتوای سایت (توضیحات محصول، عکس ها و…) را طوری طراحی کنید که اطلاعات کامل و جامعی را به مشتریان بدهد و در ادامه بتوانید نرخ تبدیل بازدید کنندگان به مشتری را بالا ببرید.

بخوانید!  توجه! در حال بررسی انواع روش‌های ساخت سایت

آمار بازدید کنندگان (ترافیک سایت)

آنالیز سایت

از عواملی که می تواند یک فروشگاه آنلاین کوچک و یا حتی بزرگ را از پا در آورد، نداشتن خریدار است. برای افزایش خریدار و در نتیجه فروش و کسب درآمد باید آمار بازدید کنندگان سایت بالا برود. استفاده از تبلیغات کلیکی می تواند راهکار خوبی برای افزایش آمار بازدید کنندگان سایت باشد. از آنجا که این تبلیغات می تواند پرهزینه باشد بنابراین نیاز به یک برنامه ریزی و درک درست دارید تا بتوانید فرآیند تبدیل بازدید کنندگان به مشتری را به درستی انجام دهید.

یکی از روش هایی که برای رسیدن به این هدف می توانید استفاده کنید بازاریابی محتوا است. اگر چه بازاریابی محتوا نمی تواند ترافیک سایت را به سرعت تبلیغات کلیکی بالا ببرد، اما نسبت به روش های دیگر بسیار قدرتمندتر است. مدیران فروشگاه های آنلاین می توانند با استفاده از محتوای بهینه سازی سایت و دیگر روش های سئو، آمار بازدید کنندگان سایت خود را بالا ببرند، که البته این روش بسیار پایدارتر از تبلیغات کلیکی است.

برای تبدیل بازدید کنندگان به مشتری نباید همه آن ها را به  صفحه اصلی وب سایت هدایت کرد. توجه داشته باشید که این کار با وجود تبلیغات، بهینه سازی سایت و بالا بردن سئو سایت تنها افزایش بازدیدکنند گان سایت را به دنبال دارد و منجر به افزایش فروش فروشگاه آنلاین نمی شود.

برنامه ریزی تجارت الکترونیک

اگر برنامه ریزی تجارت الکترونیک نا موفقی داشته باشید، مطمئنا فروشگاه آنلاین موفقی نخواهید داشت. این حقیقت برای تمام کسب و کارهای آنلاین نوپا صدق می کند و یکی از دلایل شکست ۸۰ درصدی آن ها به شمار می رود. داشتن برنامه ریزی کسب و کار آنلاین می تواند به مدیران برای جذب سرمایه گذاری، گرفتن وام و … کمک کند و به عنوان یک ابزار ارزشمند منجر به افزایش فروش شود.
برای اینکه یک برنامه ریزی موفق داشته باشید و موفقیت تان در فروشگاه آنلاین همیشگی باشد باید در نظر داشته باشید که آموزش یک فرآیند مداوم است. اینترنت و دنیای تکنولوژی دائما در حال تغییر است وهر روز چیزهای جدیدتری عرضه می شود. هر لحظه که شما برای یادگیری اراده کنید و یا تصمیم بگیرید تغییر کنید تجارت الکترونیک شما نیز شروع به رشد می کند.

بخوانید!  جلوگیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو

بازاریابی

بازاریابی فروشگاه آنلاین
هیچ تجارتی بدون بازاریابی مناسب موفق نشده است. وقتی شما طراحی وبسایت یک تجارت الکترونیک را انجام دادید و شروع کردید، تا زمانی که مشتریان از شما چیزی ندانند و چیزی نشنوند، به سمت وب سایت شما نمی آیند و تصمیمی نیز برای خرید نمی گیرند. هر کسب و کار اینترنتی جدید نیازمند بازاریابی مناسب برای افزایش فروش فروشگاه آنلاین است، البته این به این معنا نیست که شما با کاری شگفت انگیز نیمی از سرمایه خود را به بازاریابی اختصاص دهید.
اما می توانید با سرمایه به اندازه روش های مختلفی را برای بازاریابی به کار بگیرید. یکی از راهکار ها در این زمینه، راه اندازی باشگاه مشتریان است. علاوه بر این راه های مختلف و مناسب دیگری نیز برای بازاریابی فروشگاه آنلاین وجود دارد که بین آن ها می توانیم از تبلیغات کلیکی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی اس ام اسی، تبلیغات بنر، تبادیل لینک با دیگر سایت ها، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر، بازاریابی محتوا، وبالا بردن سئو سایت نام ببریم.
تمام کسب و کارهای اینترنتی برای رشد نیاز به زمان دارند. در بسیاری از موارد صاحبان فروشگاه آنلاین تصور می کنند که باید بلافاصله افزایش فروش و سود زیاد داشته باشند. اما معمولا چنین نیست. بنابراین اگر با گذشت چند ماه به سود ناچیزی دست پیدا کردید تعجب نکنید. تنها بعد تلاش های زیاد هست که می توانید به سود برسید. آن هم زمانی که بتوانید اعتماد مشتریان را برای خرید از سایت خود جذب کنید. یک فروشگاه آنلاین موفق فروشگاهی است که سیستم ارتباط با مشتری مناسبی داشته باشد و با اصول مشتری مداری بتواند نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری را بالا ببرد و آنها را به عنوان مشتری حفظ کند. عرضه محصولات بی کیفیت، عدم صداقت در معرفی محصول و نوع خدمات حتی یک تجارت موفق را به نابودی می کشاند.

نوشته فروشگاه های آنلاین: دلایل شکست فروشگاه های آنلاین چیست؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.