0

فواید مدیریت ارتباط با مشتریان برای برند ها

ارتباط با مشتری برای برندها موضوع مهمی است که متاسفانه هنوز تعدادی از صاحبان کسب وکارها آن را جدی نگرفتند. سوالی که در این رابطه اینجا مطرح است اینکه بدون ارتباط با مشتری چگونه می شود نسبت به آنها شناخت درستی پیدا کرد؟ اگر توقع دارید هر روز کسب و کارتان رونق پیدا کند و سهم بیشتری از بازار را به محصولات و خدمات خودتان اختصاص دهید، موضوع مدیریت ارتباط با مشتریان در فضای مجازی را باید جزء الویت های کاری خود قرار دهید. فواید ارتباط با مشتری برای برندها موضوع مهمی که می خواهیم با هم مورد بررسی قرار دهیم و در آخر نتایج آن را در راستای تحقق شناخت و مدیریت بهتر مشتریان به کار ببندیم.

مدیریت ارتباط با مشتریان

تعریف مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)

کلمه CRM مخفف مشتری (customer)، روابط (Relationship) و مدیریت (Management) است. در واقع تعریف واحدی از CRM وجود ندارد ولی همه ی تعریف ها حول یک محور اصلی می چرخند، آن هم مدیریت ارتباط با مشتریان است که امروزه به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی به کمک سازمان ها آمده تا بتوانند، با این مدیریت به  شناخت و تعامل بیشتری نسبت به مشتریان خود دست یابند.

در اینجا به تعاریف زیر از CRM توجه کنید:

مدیریت ارتباط با مشتریان CRM یک استراتژی برای مدیریت تمام رابطه ها و تعاملات یک شرکت با مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی آن است و کمک می کند که سوددهی کسب و کار افزایش یابد.

مدیریت ارتباط با مشتریان یا همان CRM یک استراتژی برای شناخت بهتر نیازها و رفتار مشتریان با هدف توسعه و استحکام بیشتر روابط با آنان است.

بخوانید!  با چرخه محتوا سرعت خود را چند برابر کنید

همانطور که قبلا اشاره کردیم همه تعریف ها حول محور ارتباط، حفظ و شناخت بیشتر مشتری و مشتری مداری است و این نشان دهنده اهمیت بالای این موضوع را می رساند.

فواید ارتباط با مشتری برای برندها و رونق کسب و کار 

نکته مهم و کلیدی این است که مشتری تنها منبع سود فعلی و رشد سازمان به حساب می آید. پس جذب و حفظ مشتری خوب سود آور است. هر چند با توجه به دنیای it سطح آگاهی مشتریان بسیار بالا رفته و همین میدان رقابت را سخت تر و تنگ تر می کند. اما صاحبان کسب و کار با کمی آگاهی و تلاش بیشتر و یاری جستن از فناوری اطلاعات مانند طراحی سایت یا مدیریت ارتباط با مشتریان در فضای مجازی و باشگاه مشتریان می توانند به سطح قابل قبولی از شناخت و مدیریت مشتری برسند.

در فرایند CRM صاحبان کسب وکار به دست آورد ها و فواید مهمی دست پیدا می کنند، به موارد گفته شده توجه کنید:

  • دست یابی به حجم بالا و با ارزشی از اطلاعات مشتریان (نام، مشخصات، سن، شغل، جنسیت و … )
  • شناخت بهتر و بیشتر نسبت به نیاز مشتری
  • کاهش هزینه های تبلیغات
  • پاسخگویی سریعتر به مشتریان
  • تاریخچه سفارشات و خدمات ارائه شده به مشتریان
  • بررسی و آنالیز میزان تأثیر گذاری تخفیفات داده شده به مشتریان
  • دستیابی به مشتریان جدید
  • فراهم شدن بستر مناسبی جهت ارائه محصولات جانبی و جدید
  • بهبود خدمات و در پی آن رضایت بیشتر مشتری
  • دسترسی به راه کارهایی مناسب جهت مشتری مداری بهتر و وفادار سازی آنها
بخوانید!  آموزش کامل رفع خطاهای گوگل وبمستر

حضور در فضای مجازی فرصت طلایی

شاید ارتباط با مشتری آن هم با این گستردگی و حجم بالا در گذشته سخت و هزینه بر بود، اما با وجود پتانسیل های موجود در عصر حاضر راه را برای بسیاری از صاحبان کسب و کار آسان کرده است. طراحی سایت ، باشگاه مشتریان ، CRM و استفاده بهتر از شبکه های اجتماعی همه و همه به کمک شما آمده اند تا ضمن حضور پررنگ تر در فضای مجازی و رونق بخشیدن به کسب و کار در شناخت، حفظ و مدیریت ارتباط با مشتری در فضای مجازی به شما کمک کند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که استفاده از فناوری و دانش روز به شکل یک ضرورت در آمده نه یک انتخاب، و برای داشتن یک حضور پر قدرت و پر رنگ در فضای مجازی می توانید روی تیم متخصص ما حساب باز کنید.

نتیجه گیری

موارد گفته شده تا بدین اینجا حجت را جهت داشتن مدیریت ارتباط با مشتریان در فضای مجازی برای تمامی صاحبان کسب و کار تمام کرد. گفتن این نکته ضرروی است، نباید از رقبای هشیاری که در فضای مجازی ۲۴ ساعت از شبانه روز با حجم زیادی از اطلاعات، محصولات و خدمات به سمت مشتریان حمله می کنند، غافل شوید. در عصر حاضر تعلل در ارتباط و مدیریت مشتری خسارت های جبران ناپذیری را برای کسب و کارها به همراه دارد.

نوشته فواید مدیریت ارتباط با مشتریان برای برند ها اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.