0

معرفی انواع دامنه سایت ها و کاربردشان

کاربران حین راه اندازی وب سایت همواره با این سوال مواجه هستند که انواع دامنه سایت ها و کاربردشان جیست؟ بهترین دامنه کدام است و چه اصولی را برای انتخاب آن در نظر داشته باشیم. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم با پسوند دامنه های اینترنتی، اینکه پسوند سایت های تجاری چیست و تمامی سوالات مرتبط با کاربرد دامنه ها  به صورت کامل آشنا شویم و در آخر بدانیم که چه نوع سایتی به چه پسوندی نیز دارد.

اصول انتخاب انواع دامنه سایت ها

پیش از بحث و بررسی بیایید با اینکه دامنه چیست بیشتر آشنا شویم تا بهتر بتوانیم کاربرد انواع پسوندها را درک کنیم.

دامنه در واقع همان آدرس اینترنتی است که کاربران به کمک آن می توانند وارد وب سایت شما شوند. زمانی که شما تصمیم به راه اندازی سایت در اینترنت می گیرید، در اولین گام باید آدرس اینترنتی خود را ثبت نموده و سپس هاست مناسبی را خریداری نمایید. همانطور که همه ما کد ملی منحصر بفرد خود را داریم، هر وب سایت نیز باید دامین خاص خود را داشته باشد. به همین دلیل هر یک از این دامنه ها منحصرا می تواند متعلق به یک سایت باشد.

تصور کنید که قصد دارید یک ویلای شیک و زیبا در یک منطقه خوش آب و هوا در خارج از شهر بسازید. اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب یک زمین مناسب و خوش مکان برای ساخت ویلا است. زمینی که آدرس آن سر راست بوده و دوستان و آشنایان شما بتوانند آن را خیلی راحت پیدا کنند و آخر هفته را کنار شما بگذرانند. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات کاملی درباره domain و ویژگی های آن به دست آورید. در پایان می آموزیم که:

  • ویژگی های یک دامنه مناسب
  • چرخه حیات دامنه های بین المللی
  • انواع دامنه سایت ها

ویژگی های یک دامنه مناسب

آشنایی با انواع دامنه سایت ها و انتخاب و ثبت یک مورد مناسب نقش بسیار موثری در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. به همین دلیل نیز شما باید بتوانید بهترین دامنه ممکن را برای خودتان انتخاب نموده و وب سایت خود را ایجاد نمایید. برای اینکه بتوانید یک دامین مناسب پیدا کنید، باید یکسری ویژگی ها را در نظر بگیرید. اما یک دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

انواع دامنه سایت

  1. آدرس دامنه باید ساده باشد. به همین دلیل توصیه می شود که domain تا حد امکان کوتاه بوده و کاراکترهای آن بیشتر از 12 نباشد.
  2. نام دامنه باید به شکلی انتخاب شود که افراد بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند و در مواقع نیاز به راحتی آن را به یاد آورند. به همین دلیل سعی کنید از اعداد یا کارکترای اضافه مثل دش، تکرار یک حرف در دامین و موارد این چنینی استفاده نکنید.
  3. سعی کنید نام دامنه ای که انتخاب می کنید به حوزه فعالیتتان مرتبط باشد. انتخاب دامین غیر مرتبط با فعالیت وب سایت انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی رسد.
  4. از پسوندهای رایج استفاده کنید. کاربران به طور معمول آدرس ها را با استفاده از پسوندهای رایج در مرورگر خود وارد می کنند. به همین دلیل سعی کنید از پسوندی استفاده کنید که در مقایسه با بقیه برای کاربران شناس تر باشد.
  5. دقت کنید در ثبت دامنه برخی کاراکترها غیر مجاز هستند پس از درج کاراکترهای غیرمجاز در دامنه خودداری کنید.
بخوانید!  استارت آپ چیست؟ چه زمانی باید اقدام به راه اندازی استارت آپ کرد؟

دامنه چیست ؟ و چرا باید دامنه ثبت کنیم + فیلم آموزشی

چرخه حیات دامنه های بین المللی

مسئله ای که باید در نظر داشت این است که همه دامنه های بین المللی چرخه حیات مشخصی دارند. منظور از اصطلاح چرخه حیات فاصله زمانی میان مرحله ثبت انواع دامنه سایت ها تا مرگ یک دامنه است. این چرخه در اکثر دامنه های بین المللی با پسوندهای مختلف یکسان است.

فارغ از مسائل ثبت دامنه باید با چرخه حیات دامنه ها نیز آشنا باشید چون ثبت و کار با سایت صرفا منوط به ثبت دامنه نیست! بلکه باید دقت داشت که دامنه از دست نرود. در ادامه با چرخش 5 مرحله ای ثبت تا مرگ دامنه آشنا می شویم.

1. دوره آزاد (available)

برخی از دامنه ها قبل از شما توسط افراد دیگری ثبت و خریداری شده اند. در چنین حالتی شما نمی توانید دیگر نام دامنه انتخاب شده توسط آنها را خریداری نماید. اما امکان ثبت دامین های دیگر در دسترس می باشد. در نتیجه اگر دامین مورد نظر شما ثبت نشده است، شما می توانید دامنه انتخابی خود به راحتی ثبت نمایید. به دوره ثبت نام دامین با عنوان دوره آزاد اشاره می شود. چرا که در این دوره نام دامنه برای ثبت آزاد می باشد. شما می توانید با پرداخت هزینه انواع دامنه سایت مورد نظرتان را ثبت نمایید تا انحصارا به نام خودتان ثبت شود.

2. دوره فعال دامنه (active)

بعد از ثبت دامنه وارد دوره بعدی یعنی دوره فعال می شوید. در این دوره domain برای شما فعال می باشد و شما می توانید با توجه به نوع دامنه آن را تا 10 سال تمدید نمایید.

3. مرحله منقضی دامین (expired)

اگر در دوره فعال دامنه شما برای تمدید آن اقدامی نکنید، وارد دوره انقضا یا اکسپایر دامنه خواهید شد. در این حالت دامین شما غیرفعال می شود و تنها در صورت پرداخت هزینه تمدید می توانید دوباره به حالت فعال بازگردید. دوره منقضی دامنه 45 روز می باشد و در صورت تمدید نشدن domain در این مدت دامین شما قفل خواهد شد.

4. دوره بازخرید نام دامنه (redemption period)

بعد از گذشت 45 روز از انقضا، دامنه شما به مدت 30 روز قفل خواهد بود. در دوره بازخرید دامنه همانند دوره قبل حساب شما غیرفعال می شود و فقط 30 روز فرصت دارید که دامین خود را تمدید نمایید. در نظر داشته باشید زمانی که وارد مرحله بازخرید می شوید، تنها مالک نام دامنه می تواند برای تمدید آن اقدام نماید یعنی شخص دیگری نمی تواند این کار را از جانب او انجام دهد. نکته دیگری که درباره دوره بازخرید می توان به آن اشاره کرد این است که هزینه تمدید domain تقریبا 10 برابر حالت عادی می شود. در اصل این مرحله در واقع مالک دامین جریمه عدم تمدید به موقع دامنه خود را پرداخت می کند.

5. دوره حذف دامین (pending deletion)

اگر مالک دامنه باز هم برای تمدید دامین اقدام نکند، وارد دوره حذف خواهد شد. این دوره 5 روز است و به هیچ عنوان امکان بازگردانی نام دامنه وجود نخواهد داشت. بعد از گذشت این 5 روز domain حذف شده و مجددا وارد دوره آزاد می شود. در نتیجه هر شخص دیگری که تمایل داشته باشد می تواند این دامنه حذف شده را به نام خود ثبت نماید.

بخوانید!  نحوه ساخت ایمیل info برای سایت در هاست سی پنل

انواع پسوند دامنه سایت

1. پسوند com.

پسوند دات کام را می توان رایج ترین پسوند میان تمامی پسوندهای دامنه دانست. کام مخفف commercial به معنی تجاری است. به همین خاطر استفاده از com. برای کسانی که قصد دارند تجارت الکترونیک خود را داشته باشند بسیار مناسب است. اکثر شرکت های فعال در سرتاسر جهان از این پسوند برای ساخت دامین خود استفاده می کنند.

2. پسوند int.

این پسوند مخفف کلمه international به معنی بین المللی است. از int. برای ساخت دامین سازمان های بین المللی استفاده می شود.

3. پسوند net.

این پسوند مخفف network به معنای شبکه می باشد. به همین دلیل برای شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات اینترنتی مثل هاست، فروش دامنه و غیره فعالیت می کنند، مناسب می باشد. همچون دامنه mizbanfa.net که در حوزه هاستینگ فعالیت دارد.

4. پسوند gov.

پسوند gov. مخفف کلمه government به معنی دولت است. در نتیجه از این پسوند برای ساخت دامنه وب سایت های دولتی استفاده می شود.

5. پسوند info.

این پسوند مخفف کلمه Information به معنای اطلاعات است. معمولا سایت هایی که در زمینه اطلاع رسانی درباره حوزه های مختلف فعالیت دارند از این پسوند برای دامنه خود استفاده می کنند.

6. پسوند org.

پسوند org. یکی دیگر از پسوندهای رایج است که مخفف کلمه Organization به معنای سازمان است. معمولا از این پسوند برای دامنه سازمان های خصوصی که فعالیت های آن تجاری نمی باشد، استفاده می شود. معروف ترین سایتی که می توان مثال زد Sanjesh.org است که فعالی کاملا غیرتجاری و آموزشی دارد.

7.پسوند name

پسوند name را می توان اولین پسوندی دانست که برای اشخاص حقیقی معرفی شده است. کسانی که قصد دارند وب سایتی به نام خود راه اندازی نمایند، می توانند از name برای ساخت دامنه خود استفاده کنند.

8. پسوند edu.

این پسوند مخفف education به معنای کسب دانش است. به همین دلیل نیز برای ایجاد سایت هایی که محتوای آموزشی دارند به کار برده می شود.

9. پسوند mobi

این کلمه مخفف mobile است و برای شرکت هایی که خدمات مربوط به گوشی های تلفن همراه را ارائه می دهند گزینه بسیار مناسبی است.

10. پسوند biz.

biz مخفف business به معنی تجارت است. در نتیجه از این پسوند برای ساخت دامنه سایت های تجاری استفاده می شود.

11. پسوند Travel.

travel. به معنای سفر است. به همین دلیل برای شرکت هایی که در زمینه خدمات مسافرتی فعالیت دارند انتخاب مناسبی است.

12. پسوند ws.

این پسوند همانند ir. دامنه ملی یک کشور دیگر به شمار می رود. اما از آنجایی که مخفف آن به کلمه website به معنی وب سایت نیز شباهت دارد، گاها از آن برای ایجاد سایت های مختلف نیز استفاده می شود.

دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟

13. پسوند tv.

پسوند tv. نیز همانند مورد قبل پسوند دامنه ملی کشور توالو است. اما این پسوند نیز به دلیل شباهتی که به مخفف televesion دارد، برای ایجاد وب سایت های تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد.

14. پسوند ac.

ac پسوند ملی مجموعه جزایر آسکنشن است. اما به دلیل شباهتی که به مخفف کلمه academy به معنای تحصیلات عالی دارد، مورد توجه سازمان های آموزشی می باشد.

15. پسوند ir.

این پسوند انحصارا متعلق به دامنه های ایرانی است. کسانی می توانند برای ثبت این دامنه اقدام کنند که به شکل رسمی مقیم کشور ایران هستند. این پسوند به دلیل ایرانی بودن و همچنین رایج بودن به یکی از پسوندهای محبوب برای ثبت انواع دامنه سایت ها تبدیل شده است. ir. انواع مختلفی دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم نمود. البته دقت داشته باشید برای ثبت این دامنه به شناسه ایرنیک نیاز دارید، و قبل از ثبت باید نسبت به ساخت شناسه ایرنیک اقدام نمایید.

بخوانید!  ۴ مزیت استفاده از داستان سرایی در بازاریابی

آموزش ثبت دامنه ir + فیلم آموزشی

16. پسوند gov.ir.

از این پسوند برای ساخت نام دامین مراکز دولتی و سایر ارگان های نظام مثل وزارتخانه ها، قوه مقننه یا قوه قضاییه استفاده می شود. درخواست کتبی در سربرگ موسسه متقاضی باید ارائه شود.

17. پسوند co.ir.

تابحال به این فکر کرده اید که معنی پسوند co چیست؟ کسانی که شرکت خود را ثبت کرده اند و می خواهند پسوند ملی مخصوص به حوز فعالیت خود را داشته باشند، می توانند از co.ir. استفاده نمایند. این پسوند برای ثبت دامنه شرکت های غیردولتی گزینه بسیار مناسبی است. به یاد داشته باشید که برای ثبت این domain باید مجوز دریافتی را ارائه دهید.

18. پسوند ac.ir.

ac مخفف academy است. به همین دلیل از این پسوند در کنار ir. برای موسسات آموزش عالی که مجوزهای لازم را دریافت کرده اند و به شکل قانونی فعالیت می کنند مناسب است. ارائه کپی مجوز دریافت شده الزامیست.

پسوند دامنه های اینترنتی

19. پسوند sch.ir.

استفاده از پسوند sch.ir. برای نام دامنه موسسات آموزشی دارای مجوزهای لازم از وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بسیار مناسب می باشد. ارائه کپی مجوز دریافت شده و همچنین درخواست کتبی در سربرگ موسسه ضروری می باشد.

20. پسوند org.ir.

org مخفف کلمه organization است. معمولا مراکز علمی یا موسسات آموزشی ثبت شده از پسوند ملی org.ir. برای ثبت دامین خود استفاده می کنند. موسساتی می توانند از این پسوند استفاده نمایند که دولت ایران را به عنوان یکی از اعضای خود داشته باشند. همچنین متقاضیان می بایست کپی روزنامه رسمی موسسه خود را نیز ارائه دهند.

21.پسوند net.ir.

از این پسوند می توان برای ساخت دامنه شرکت هایی که خدمات شبکه یا ISP ارائه می دهند، استفاده نمود. به خاطر داشته باشید که داشتن مجوز ISP برای کار با پسوند net.ir. ضروری است.

22. پسوند id.ir.

اشخاص حقیقی که تابعیت ایران را دارند، می توانند با ارائه تصویر شناسنامه خود برای ثبت دامنه خود با پسوند id.ir. اقدام نمایند.

چگونه دامنه بخریم؟ این سوالی است که همواره برای افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارند، مطرح می باشد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد دامین یک وب سایت، تلاش بر این بوده است که مهم ترین نکات درباره نحوه انتخاب و خرید دامنه مناسب را با شما در میان بگذاریم. به خاطر داشته باشید که اولین چیزی که مخاطبین وب سایت شما با آن رو به رو می شوند، دامین شما است. پس باید سعی کنید در انتخاب آن نهایت دقت را داشته باشید. چرا که نام دامنه در واقع بزرگ ترین اعتبار وب سایت شما خواهد. پس لازم است که برای انتخاب درست آن زمان گذاشته و به خوبی درباره آن فکر کنید.

نوشته معرفی انواع دامنه سایت ها و کاربردشان اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.