0

معرفی تجربه ی کاربری یا UX در طراحی سایت

معرفی تجربه ی کاربری یا UX در طراحی سایت ، احتمالا می دانید که تجربه ی کاربری در طراحی سایت بسیار اهمیت دارد چرا که به جذب ترافیک بیشتر در طراحی سایت کمک خواهد کرد اما به راستی چرا تجربه ی کاربری تا این حد برای موتورهای جستجو و طراحان سایت اهمیت دارد در این مقاله می خواهیم به بیان این موضوع بپردازیم و عواملی که باعث جذب کاربران بیشتر می شوند را مشخص کنیم.

آنچه ما به عنوان تجربه ی کاربری از آن یاد می کنیم و آن را UX می نامیم مخفف عبارت User Experience  است و به تجربه و حسی گفته می شود که کاربر در استفاده از سایت شما دارد آیا استفاده از طراحی وب سایت شما به گونه ای است که کاربر از آن لذت ببرد ؟ آیا طراحی سایت به گونه ای انجام شده که کاربر را ترغیب کند تا دوباره به آن بازگردد ؟ یا این که با کمی کار کردن با سایت احساس خستگی می کند و آن را ترک خواهد کرد تجربه ی کاربری تا حد زیادی معرف کارآمدی سایت است و به صورت کلی به سهولت استفاده برای کاربر اشاره می کند وبه این موضوعات اشاره دارد که کاربر به راحتی به اطلاعات مورد نیازش دست پیدا کند و علاوه بر تمام این ها جذابیت در آن از اهمیت بالایی برخوردار است و کاربر باید قادر باشد به راحتی به قسمت های مختلف هدایت شود و مسیر خود را پیدا کند.

 

طراحی سایت

 

لزوم بهبود تجربه ی کاربری برای سئو

گوگل و سایر موتورهای جستجو تلاش می کنند تا بهترین نتایج را برای کاربران به نمایش درآورند بهترین پاسخ به پرسش کاربران باید بهترین نتیجه را نیز در بر داشته باشد طبق این تعریف اگر در طراحی سایت شما بهترین پاسخ برای کاربران محیا شده باشد اما سرعت در طراحی سایت و بارگذاری مطالب بالا نباشد یا مطالب از امنیت بالای اطلاعات برخوردار نباشد نمایش آن سایت در رتبه های بالای سایت مقدور نخواهد بود.

بخوانید!  کاربرد های CDN در طراحی سایت

 

سنجش تجربه ی کاربری توسط گوگل

گوگل از روش های مختلفی برای سنجش تجربه ی کاربری استفاده می کند برای مثال بک لینک در طراحی سایت نشان دهنده ی کیفیت بالای آن صفحه و کاربرپسند بودن آن است علاوه بر این طراحی سایت ریسپانسیو و توجه به لینک های داخلی و اهمیت سرعت در طراحی سایت از جمله عواملی هستند که به شدت بر میزان تجربه کاربری موثر اند علاوه بر تمام این ها گوگل به نوعی از ابزار هایی یافتن سیگنال کاربری استفاده می کنند اگر نرخ پرش در طراحی سایت بالا باشد و کاربران پس از ورو به سایت زمان کمی در آن سپری کنند احتمال می رود طراحی سایت مورد پسند آنها نبوده است و یا مطالب مورد نظر خود را نیافته اند.

 

طراحی سایت

 

توجه به بهبود سئو برای کاربر

این که بگوییم سایت را برای بهبود پایش موتورهای جستجو سئو می کنیم هرگز کافی نخواهد بود لازم است با انجام سئوی همه جانبه برای کاربر و با تولید محتوای با کیفیت برای طراحی سایت، سهولت در کاربری و ایمن سازی تجربه های دلچسبی برای کاربران رقم بزید و با این کار در رتبه ی خود را در موتورهای جستجو بهبود بخشید بیشتر وبمستران تلاش می کنند تا نقاط مبهم و کور سایت خود را بازبینی کنند و آنها را برطرف سازند علاوه براین می توانید نظر کاربران را در مورد طراحی سایت خود بپرسید و ببینید محتوای شما مناسب آنان طراحی شده یا نه به علاوه استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس نیز در این زمینه مفید خواهد بود.

بخوانید!  عملکرد شاخص های کلیدی در طراحی سایت

 

 

مهم ترین سوالات در این زمینه به شرح زیر می باشد:

 

  • منظور از تجربه ی کاربری چیست ؟

به صورت کلی رضایت کاربر در استفاده از سایت و سهولت او در دسترسی به موارد مورد نیاز تجربه ی کاربری یا ux  نام دارد و از اهمیت بالایی در سئو سایت برخوردار است.

 

  • منظور از سیگنال های کاربری چیست ؟

گوگل برای پی بردن به این که تجربه ی کاربری در یک طراحی وب سایت چگونه است از سیگنال های خاص کاربری استفاده می کند و با سنجش ماندگاری کاربر در صفحات سایت کاربرپسند بودن آن را مورد سنجش قرار می دهد.

 

  • مهم ترین اصل برای گرفتن رتبه ی بالا از موتورهای جستجو چیست ؟

موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل به کاربران خود توجه ویژه ای می کنند و رضایت آنها را در اولویت قرار می دهند به همین دلیل است که بسیاری از فعالیت های سئو در طراحی سایت بر بهبود تجربه ی کاربری تاکید می کند مهم ترین نکته در ایجاد کاربر پسند بودن، مشخص کردن هدف سایت است که لازم است توجه ویژه ای به آن شود

 

 

 

نوشته معرفی تجربه ی کاربری یا UX در طراحی سایت اولین بار در پدیدار شد.