0

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

طراحی سایت

تصور دنیایی بدون موتورهای جستجو غیرممکن است. نحوه عملکرد موتورهای جستجو باعث شده تا ما به پاسخ اغلب سوالاتمان در سریعترین زمان ممکن دست یابیم و این غول های همه چیزدان در همه امور زندگی مان از تغذیه گرفته تا یافتن محل استفرار اماکن مختلف راهگشای ما هستند.

برای بسیاری از افراد جالب است بدانند موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ در این گزارش به بررسی عملکرد موتورهای جستجو می پردازیم.

نحوه کار موتورهای جستجو برای یافتن پاسخ های مرتبط

وقتی عبارتی را در موتورهای جستجو وارد می کنید، اینطور نیست که در لحظه به دنبال یافتن عبارت مورد نظر ما بگردد، نحوه کار موتورهای جستجو به این ترتیب است که از پیش توسط برخی الگوریتم های خاص پایگاه داده خود را مجهز کرده و هنگام جستجوی ما نتایج را به سرعت نمایش می دهد.

در حال حاضر محبوب ترین موتور جستجوی جهان گوگل است. چند سال پیش پایگاه داده گوگل به زبان فارسی به توانمندی امروز نبود و بعضا نتایج غیر مرتبط هم نمایش می داد اما پیشرفت های سال های اخیر آن باعث قدرت گرفتن این موتور جستجو در زبان فارسی شده و نتایج بسیار مرتبط و کاربردی به ما ارائه می دهد.

نحوه کار موتورهای جستجو در شبکه وب

تمامی موتورهای جستجو دو کار اصلی انجام می دهند:

۱- خریدن و انیدکس اطلاعات

۲- یافتن پاسخ های مناسب

عملکرد موتوهای جستجو در ایندکس اطلاعات

نحوه کار موتورهای جستجو به این ترتیب است که ربات ها یا خرنده های آن از میان چندین هزار صفحه موجود که مانند ایستگاه های مختلف یک قطار شهری هستند بخزند و اطلاعات مرتبط را بازیابی کنند. در این مسیر از اطلاعات مختلفی مثل، آدرس صفحه، عبارات بکار رفته در متن، شرح عکس ها و تصاویر، تعداد بازدید های صفحه و میزان توقف کاربران در صفحات استفاده می کنند. صفحاتی که محبوب تر باشند بیشتر از سایرین و در جایگاه بهتری نمایش داده خواهند شد. بنابر این بین فعالان دنیای مجازی برای دستیابی به جایگاه بهتر در صفحات موتورهای جستجو رقابت وجود دارد.

بخوانید!  استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت

یافته های موتورهای جتسجو در پایگاه های اطلاعات بسیار گسترده ای که در سراسر جهان وجود دارد ذخیره می شوند تا به سرعت در دسترس کاربر قرار بگیرند.

نحوه عملکرد موتورهای جستجو در یافتن پاسخ های مناسب

نحوه عملکرد موتورهای جستجو به شکلی است که همواره پاسخ های کاملا مرتبط با سوال شما را می یابند و حتی اگر در خصوص مکانی سوال کرده باشید نزدیک ترین آن به محل اقامت کنونی تان را در اختیار شما می گذارد. این امر نیازمند یک عملکرد پیچیده فنی است.

برای این کار باید دو مرحله انجام پذیرد ابتدا یافتن پاسخ های مرتبط به سوال شما در پایگاه داده ها و دوم رتبه بندی آن ها براساس مفید بودن اطلاعات.

امروزه صدها فاکتور در عملکرد ربات های موتورهای جستجو موثر اند که حرفه متخصصان سئو یافتن این فاکتورها و ساماندهی صفحات وب براساس آن چیزی است که موتورهای جستجو می پسندند.

نحوه عملکرد موتورهای جستجو در بازیابی و رتبه بندی

الگورتیم های ربات های جستجوگر در خصوص نحوه عملکرد موتورهای جستجو معمولا به شکل یک راز در بین دارندگان موتورهای جستجو حفظ شده و تلاش می کنند رازهای صنعت را برای همگان آشکار نکنند.

اما متخصصان سئو با بررسی نتایج جستجو و داده های آماری سعی می کنند تا حد امکان این رازها را آشکار کرده و از آن جهت بهینه سازی صفحات وب بهره ببرند. برخی از این موارد عبارت است از:

  • الگورتیم های موتورهای جستجوی برتر جهان در حال حاضر قادر به تشخیص صفحات کپی و غیر مرتبط هستند و به سایت هایی که از این روش ها استفاده کنند رتبه منفی داده و رتبه آن ها را به شکل محسوسی افزایش می دهند تا در موتورهای جستجو بازیابی و ایندکس نشوند. این امتیازات منفی اثرات مخربی بر روی سایت ها خواهد داشت.
  • کلمات کلیدی نقش اساسی در بازیابی اطلاعات و رتبه بندی صفحات وب دارند. در گذشته بیشتر لینک های ورودی به یک صفحه به اعتبار بخشی صفحات کمک می کرد اما الگریتم های جدید برای پیشگیری از ایجاد هرزنامه ها از پارامترهای معتبر تری مثل کلمات کلیدی و… بهره می برند.
  • عنوان صفحات یکی از مواردی است که توسط موتور های جستجو کنترل می شود . بنابراین همواره تاکید می شود که عنوان سئو باید با موضوع صفحات بیشترین ارتباط را داشته باشد.
  • پیشرفت الگوریتم های موتورهای جستجو در سال های اخیر محتوای اثر بخش و باکیفیت را در صدر اهمیت قرار داده و توجه به محتوا را به اصلی ترین دغدغه متخصصان سئو تبدیل کرده است.
بخوانید!  بررسی بهترین روند طراحی سایت

اهمیت لینک ها در نحوه عملکرد موتورهای جستجو

نحوه عملکرد موتورهای جستجو به این ترتیب است که خرندگان ابتدا صفحات را بر اساس لینک صفحه یا URL  صفحات شناسایی کرده و سپس به محتوای صفحه توجه می کنند. بنابراین انتخاب نام URL  صفحات برای بازیابی اطلاعات در موتورهای جستجو بسیار با اهمیت است.

تمام این کارها باید در کسری از ثانیه انجام پذیرد به همین دلیل انتخاب نام درست و کاملا مرتبط از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخی متخصصان معتقدند URL صفحات باید انگلیسی انتخاب شود.

نتیجه گیری

موتورهای جستجو در سال های اخیر به یکی از مهمترین منابع قابل اطمینان انسان ها تبدیل شده اند و برای افزایش فروش و دیده شدن در فضای مجازی آگاهی از نحوه عملکرد موتورهای جستجو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شرکت ها و سازمان هایی که بتوانند از نحوه عملکرد موتورهای جستجو آگاهی یافته و از آن نهایت استفاده را ببرند قادر خواهند بود به سرعت به جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو دست یابند و به این ترتیب ضمن اعتبار بخشی به برندشان فروش خودرا ارتقا دهند.

نوشته موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.