0

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟

طراحی سایت

بازگشت سرمایه یا ROI شاخصی از یک عملکرد است که برای ارزیابی بازده یک سرمایه یا مقایسه‌ی زراندمان شماری ‌از سرمایه‌گذاری‌های متفاوت به کار می‌رود. ROI‌تلاش می‌کند که به صورت مستقیم مقدار بازگشت یک سرمایه‌گذاری خاص را با توجه به ارزش سرمایه مورد نظر بسنجد. برای محاسبه‌ی ROI یا بازگشت یک سرمایه، سود یا بازگشت یک سرمایه بر ارزش آن سرمایه تقسیم می‌شود.  نتیجه در قالب درصد یا نسبت بیان می‌شود. فرمول ROI به صورت زیر است:

ROI=(مبلغ حاصل از سرمایه-ارزش سرمایه)/ارزش سرمایه

در این فرمول، مبلغ حاصل از سرمایه در واقع به وصولی که از فروش سرمایه مورد نظر به دست آمده است اشاره می‌کند. به دلیل این که ROI به صورت درصد محاسبه می‌شود، به راحتی می‌تواند با ROI های سایر سرمایه‌ها مقایسه شود و این امکان را فراهم می‌سازد که انواع گوناگون سرمایه‌گذاری‌ها را در مقابل سایرین ارزیابی کند.

خراب شدن نرخ بازگشت سرمایه

ROI به دلیل تطبیق‌پذیری و سادگی ان یک متریک محبوب است. اساسا این متریک می‌تواند به عنوان معیار اولیه از سودبخشی سرمایه استفاده شود. این معیارها می‌توانند ROI در یک سرمایه‌گذاری مرتبط با سهام، ROI که یک کمپانی از توسعه‌ی یک کارخانه انتظار دارد، یا ROI تولید شده در یک تراکنش مربوط به املاک و مستغلات باشد. محاسبات به خودی خود آنچنان پیچیده نیستند، و تفسیر آن برای گستره‌ی عریض اپلیکیشن‌های آن نسبتا ساده است. اگز ROI یک سرمایه‌گذاری مثبت نیست، احتمالا ارزش این را دارد که وقت خود را صرف آن کنید. اما اگر گزینه‌های دیگری با ROI بالاتر در دسترس هستند، این نشانه‌ها می‌توانند به سرمایه گذاران کمک کنند تا برخی از گزینه‌ها را حذف کرده و بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنند. همچنین سرمایه‌گذاران باید از ROIهای منفی اجتناب کنند  که به از دست دادن شبکه اشاره کنند.

بخوانید!  نکات کلیدی برای استخدام متخصصان SEO برای بهینه سازی سایت

برای مثال، فرض کنید که جو در سال ۲۰۱۰ مبلغ ۱۰۰۰ دلار را در Slice Pizza Corp سرمایه‌گذاری کرده است و یک سال بعد سهام اشتراکی خود را به مبلغ کلی ۱.۲۰۰ دلار به فروش رسانید.

برای محاسبه‌ی بازگشت سرمایه یا ROI، او  باید سود خود را که از کسر مبلغ فروخته شده بر مبلغ خریداری شده به دست می‌آید (۲۰۰=۱۰۰۰-۱۲۰۰)، بر مبلغ سرمایه (۱۰۰۰) تقسیم کند که در این حالت ROI برابر خواهد بود با ۱۰۰۰/۲۰۰ یا ۲۰ درصد.

با این اطلاعات، جو باید سرمایه‌ی خود در Slice Pizza را با سایر پروژه‌ها مقایسه کند. فرض کنید که جو در سال ۲۰۱۱ همچنین مبلغ ۲.۰۰۰ دلار را در Big-Sale Stores Inc. سرمایه‌گذاری کرده است و سهام خود را به مبلغ کلی ۲.۸۰۰ دلار در سال ۲۰۱۴ فروخته است. ROI جو در این سرمایه‌گذاری برابر ۲۰۰۰/۸۰۰ یا ۴۰ درصد است. محدودیت‌های ROI که در رابطه با مسائل بالقوه  برخواسته از تقابل بازه‌های زمانی مطرح شده‌اند، مشاهده کنید.

محدودیت‌های نرخ بازگشت سرمایه

مثال‌های مانند آنچه در رابطه با جو مطرح شد، برخی از محدودیت‌های استفاده از ROI را آشکار می‌کنند؛ مخصوصا زمانی که سرمایه‌ها مقایسه شوند. در حالی که ROI سرمایه‌گذاری دوم جو ۲ برابر سرمایه‌گذاری اول او بود، بازه‌ی زمانی میان خرید و فروش او برای سرمایه‌گذاری اول او یک سال و برای سرمایه‌گذاری دوم او سه سال بود. در نتیجه جو می‌تواند ROI سرمایه‌گذاری چند ساله‌ی خود را تطبیق بدهد. از آن جایی که ROI‌کلی او ۴۰ درصد بود، برای محاسبه‌ی ROI میانگین سالانه، او باید میزان ۴۰ درصد را بر ۳ سال تقسیم کند که نتیجه‌ی آن ۱۳.۳۳ درصد خواهد بود.

بخوانید!  کسب درآمد شاهانه از یوتیوب!

ROI می‌تواند در پیوستگی با نرخ بازگشت استفاده شود که در محاسبه‌ی بازه‌ی زمانی یک پروژه مورد نیاز خواهد بود. همچنین می‌تواند NPV (Net Present Value) را به کار بگیرد که با توجه به تورم، اختلاف میان مقدار پول را بر حسب زمان محاسبه می‌کند. اپلیکیشن NPV در زمان محاسبه‌ی نرخ بازگشت اغلب نرخ حقیقی بازگشت یا Real Rate of Return نامیده می‌شود.

پیشرفت‌های نرخ بازگشت سرمایه

به‌تازگی، کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران اصلی به توسعه‌ی پلت‌فرم جدیدی از مبحث ROI علاقه مند شده‌اند که بازگشت اجتماعی سرمایه یا SROI (Social Return on Investment) نامیده می‌شود. SROI در ابتدا در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی توسعه داده شد و با استفاده از ارزش‌های مالی اضافی تاثیرات وسیع‌تری را برای حساب‌های مالی به ارمغان می‌آورند. برای مثال متریک‌های محیطی و اجتماعی در حال حاضر در حساب‌های مالی قراردادی منعکس نمی‌شوند. SROI کمک می‌کند تا ارزش مقصود ESG (Environmental Social & Governance) مختلف که در عملیات‌های SRI (socially responsible investing) استفاده می‌شوند، درک شوند. برای نمونه، یک کمپانی ممکن است تصمیمی مبتنی بر به جریان انداختن آب در کارخانه‌ی خود بگیرد و نورپردازی آن را جایگزین تمام لامپ‌های LED کند. این تصمیمات هزینه‌های فوری به همراه دارند که ممکن است تاثیر منفی بر ROI مرسوم داشته باشد؛ با این حال، مزایای شبکه برای جامعه و محیط، می‌تواند منجر به SROI مثبت شود.

بسیاری دیگر از چاشنی‌های جدید ROI وجود دارند که برای اهدافی خاص و ویژه توسعه داده شده‌اند. آمار رسانه‌های اجتماعی به جزئیاتی از تاثیرات کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی اشاره می‌کند. برای مثال، تعداد کلیک‌ها یا لایک‌ها برای بخشی از تلاش‌ها تولید شده‌اند. به صورت مشابه، آمار بازاریابی ROI تلاش می‌کنند که بازگشت قابل استدلال برای تبلیغات آگهی یا بازاریابی را شناسایی کنند. همان طور که گفته شد، یادگیری ROI به میزان اطلاعات یاد گرفته شده و باقی مانده به عنوان فارغ‌التحصیلی از ادامه تحصیل یا یادگیری مهرات‌ها وابسته است. همان طور که جهان پیشرفت کرده و همچنین اقتصاد تغییر می‌کند، اطینان داریم که بسیاری از انواع دیگر اشکال ROI در آینده توسعه خواهند یافت.

بخوانید!  سایتیشن در سئو به چه معنا است؟ (Citation)

مهارت‌های خود را در چالش‌های بازرگانی بسنجید.

با استفاده از شبیه‌سازهای وابسته به سهام می‌توانید مهارت‌های بازرگانی خود را بسنجید. این یک پلت‌فرم مناسب و ایده‌آل است که مسیر شما را برای ورود به بازار هموار می‌کند. پیش از این که شروع به رسیک در رابطه با پول و سرمایه‌ی خود بکنید، بازرگانی و کسب‌وکار را با مبلغ ۱۰۰.۰۰۰ دلار در یک محیط مجازی شروع کنید. از این طریق می‌توانید شروع به معامله و ارتباط با سایر بازرگانان با زمینه‌های فعالیت مختلف و تجربیات گوناگون کنید و متد‌ها و روش‌های پس‌زمینه‌ی تجارت آن‌ها را یاد بگیرید تا به سرمایه‌گذاری هوشمند تبدیل شوید.

نوشته نرخ بازگشت سرمایه (ROI) چیست؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.