0

هک رشد چیست؟ قسمت دوم (هکر رشد)

طراحی سایت

در مقاله ای که پیش از این منتشر شد با مفهوم هک رشد آشنا شدید. هک رشد یا Growth Hacking روش ها یا تکنیک های نوینی در بازاریابی است که با کمک این روش و یا تکنیک ها در فرآیند کسب و کارها می توان بازدهی تبلیغات را افزایش داد. هک رشد چند سالی است که وارد ادبیات حوزه کسب و کار ها شده و با تکیه بر دانش کارکنان یک سازمان و فرایند های خلق ایده به نوعی به اولین راهکار بازاریابی در کسب و کارها در کشور آمریکا تبدیل شده است.

هکر رشد کیست؟

هکر رشد یا رهبر هک رشد  به فردی گفته می شود که رهبری فرایند چالشی و وظیفه پیاده سازی دانش افرادی که در گروه هک رشد هستند را بر عهده دارد. نکته حائز اهمیت این است که هکر رشد می تواند از ایده پردازی کارکنان استفاده کند و سرعت شناسایی مشتریان را در حوزه کسب و کار خود افزایش دهد. در یک جمله می توان اینطور بیان کرد هکر رشد «کسی است که تمام فکر و ذکرش، همّ و غمش متوجه رشد است».

یک هکر رشد در چه زمینه هایی باید آگاهی و توانمندی داشته باشد؟

یک هکر رشد اگر توانایی نداشته باشد با دیگر اعضای گروه روابط مثبت و سازنده برقرار کند چطور می خواهد از آنها ایده بگیرد و قطعا برای ادامه کار دچار مشکل خواهد شد. نوآوری و روحیه خلاقانه دو بال اصلی هک رشد به حساب می آیند که عدم مدیریت صحیح  آنها توسط رهبر هر دو بال را خواهد شکست، پس مدیریت عمومی این جریان ضامن سلامتی جریان هک رشد و در ادامه رشد بیشتر کسب و کار می شود.

بخوانید!  آموزش پاکسازی اطلاعات شخصی در وردپرس

یکی از توانمندیهایی که رهبر رشد باید از خود نشان دهد، ذهن تحلیلگر است، بدیهی است تا زمانی که از خود تحلیل های منطقی و خلاقانه نشان ندهید، درک درستی از ایده های خام و ایده های محتمل تر نخواهید داشت، پس در ادامه کار هم، با بودجه کم و زمان کم برای رسیدن به اهداف کسب و کار به مشکل برخورد می کند.

آشنایی کافی با بازاریابی و تبلیغات به کمک رهبر رشد آمده و آن را در راستای ترغیب بیشتر مشتری برای خرید بیشتر یاری رساند، همانطور که می دانید مشتریان کسب و کارهای آنلاین ممکن است دیر به دیر به آن ها سر برنند، پس داشتن ذهنی مشتری محور همراه با یک برنامه ریزی درست می تواند به شما کمک کند تا از تعداد کم مشتری و فرصت های کم بیشترین بهره برداری را داشته باشید.

سئو از اصلی ترین رکن های اساسی در یک کسب و کار آنلاین به حساب می آید که به هیچ عنوان نباید از آن چشم پوشی کرد. دریای علم سئو شامل ماهی های قرمز رنگ کوچک است تا نهنگ های چند تنی. یک رهبر رشد درباره این علم یک حداقل هایی را باید بداند و در مورد الگوریتم های گوگل نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کند و با روش های اجرای کلی سئو آشنایی کافی داشته باشد.

گام‌های اجرای هک رشد

  • تعیین اهداف معقول: داشتن یک هدف و تلاش برای رسیدن به آن بسیار مهم است اما باید این را هم بدانید اگر نتوانید از اهداف کوچکتر برای رسیدن به هدف بزرگتر بهره ببرید هرگز به هدف نهایی خود نخواهید رسید.
  • برای اینکه بدانید مسیر را به خوبی برای رسیدن به هدف طی می کنید بهتر است اوضاع کسب و کار خود را مورد تجزیه و تحلیل درستی قرار دهید. به عنوان مثال اگر شما تلاش می کنید سئو کسب و کار آنلاین خود را بهبود ببخشید قطعا باید تولید محتوای خوبی داشته باشید، اما این همه کار نیست بلکه توزیع درست محتوا، انتشار آن و ده ها مورد دیگر هم می بایست مورد توجه شما باشد و تجزیه و تحلیل درستی از آنها داشته باشید.
  • ضمن شناسایی نقاط قوت خود سعی کنید به خوبی از این نقاط قوت استفاده کنید.
  • می توانید یک مرحله از کار را آزمایش کنید سپس بازخوردی از آن بگیرید.
  • بعد از آزمایش اولیه سعی کنید آن را بهینه کنید و خطاها و اشکالات احتمالی را پیدا کرده و آن ها را رفع کنید.
  • این فرآیندها را برای رسیدن به بهترین شیوه تکرار کنید تا به بهترین نتیجه مسیر رشد و رسیدن به هدف برای شما هموار شود.
بخوانید!  معرفی تجربه ی کاربری یا UX در طراحی سایت

 نتیجه گیری:

با توجه به نو بودن مبحث هک رشد، قطعا برای دستیبای به روش های اجرایی درست و  جدید، سعی و خطا، حرف اول را می زند. باید توجه داشت حین اجرا آموزش های لازم را یاد بگیرید. نکته حائز اهمیت در هک رشد فرآیند آزمایش و تجربه ی سریع از شیوه های کار آمد در رسیدن به هدف (رشد) است.

 

نوشته هک رشد چیست؟ قسمت دوم (هکر رشد) اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.