0

هک رشد چیست؟

طراحی سایت

هک رشد یکی از مباحث جدیدی است که در یک دهه اخیر پا به عرصه کسب و کارها گذشته و  این اصطلاح برای اولین بار توسط شان الیس در سال ۲۰۱۰ مطرح شد. هک رشد یا (هکر رشد) دارای تکنیک های زیادی است که با بهره گیری از آنها می توان به هدف نهایی یعنی رشد در کسب و کار دست یافت. برای آشنایی بیشتر از هک رشد پیشنهاد می کنیم ما را همراهی کنید.

تعریف هک رشد

هر چند تعاریفی که از هک رشد شده کمی با هم متفاوت هستند اما به طور خلاصه می توان آن را اینگونه بیان کرد: «کسی که تمام فکر و ذکرش رشد است» در واقع در چنین مسیری بصورت منظم به الویت دهی و آزمودن ایده های بازاریابی پرداخته و نتایج آن را با دقت تحلیل می کند تا ببنید از بین تاکتیک های به کار گرفته شده کدام یک بهترین نتیجه را به همراه داشته است و البته در ادامه کار از آن تاکتیک بهره برداری بیشتر کند.

برای اینکه به اهمیت هک رشد پی ببریم باید بگوییم این تعریف نامش هر چه هست، تقریبا از اصول اولیه ی تمام برنامه های بازاریابی به شمار میرود و به بیان صادقانه اگر در فضای فناوری امروز هک رشد (هکر رشد) نباشد، بازاریاب خوبی هم نیست. کارشناسان، هک رشد را نقطه ی تلاقی بازاریابی و فناوری می دانند. در این نقطه تلاقی تمام کارهایی که به طراحی وبسایت، قالب ایمیل، فرایند خرید، لینک های به اشتراک گذاری شده، آمار تحلیلی وبسایت، تولید محتوا، سئو، صفحات تبلیغاتی و صفحات فرود و … درگیر هستند. همچنین  می توان از طریق سنجش های مقایسه ای A/B ، با هدف بهبود مداوم، آنها را تکرار کرد تا به نقطه ای که انتظارش را می کشید یعنی رشدی سریع، همه گیر و مقرون به صرفه ی مشتری از راه برسد.

بخوانید!  آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست xampp

همانطور که در ابتدای بحث گفتیم هک رشد تاکتیک های بسیاری دارد و  این توانایی را به شما می دهد تا در چرخه ی حیات مشتری بتوانید از این تکنیک ها در پیش برد اهدافتان استفاده کنید. چرخه حیات  مشتری شامل: جلب، مشارکت، خرید، حفظ و ارجاع است. پیدا کردن پاشنه های آشیل مدیریت و بهینه سازی مراحل گفته شده از الزامات کار است. برای مثال در مرحله جذب می بایست نرخ کلیک هایی که از طریق گوگل دریافت می کنید را در نظر داشته باشید و در مرحله مشارکت، نسبت تماس های دریافتی به ازای بازدیدکنندگاه مهم است. همچنین تراکنش های انجام شده به تماس های دریافتی را نیز می توان برای سنجش بخش خرید مد نظر قرار دهید. در مرحله ی حفظ، درصد خرید مجدد مشتریان و تعداد کلیک های به اشتراک گذاری روی شبکه های اجتماعی را نیز می توان در مرحله ی ارجاع یا معرفی به دیگران معیار سنجش قرار داد.

عوامل مثبت بالا را شناسایی کنید و ضمن مقایسه کردن سعی کنید از نتایج به دست آمده برای بهبود کار خود از آن استفاده کنید. هک رشد یک مسیر موقتی نیست بلکه یک فرایند ادامه دار و تمان نشدنی به شمار می آید که می بایست در طول زمان به تکرار خود در یک چرخه صحیح ادامه دهد.

در سال های اخیر شرکت های بسیاری بودند که با استفاده از تکنیک های هک رشد توانستند به رشد بسیار خوبی در کسب  و کار خود دست پیدا کنند، مانند: پی پَل، هاتمیل و … را می توان نام برد.

بخوانید!  طراحی سایت کتابخانه عمومی

هک رشد به یکی از پر تقاضا ترین نیازهای استارتاپی تبدیل شده است، که می تواند به دستیابی به حداکثر رشد با صرف حداقل هزینه از آن اسم برد. در این قسمت از بحث برای بهتر روشن شدن هک رشد با تعریفی دیگر در خدمت شما هستیم.

با توجه به جایگاه هک رشد در بحث کنونی ما می توان گفت هک رشد به معنی تسریع بخشیدن به روند پیشرفت وب سایت (کسب و کارها) است که در این روند تلاش می شود از هنجارها و فرآیندهای مناسبی برای اتصال به یک ارتباط مدرن کمک گرفته شود. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود، چگونه از این روش ها روی سایت ها استفاده کنیم؟

به عنوان مثال:

تمرکز بر داده ها: نتایج به دست آمده از تحلیل و آنالیز داده ها شما را در تصمیم گیری ها آتی و پیش بینی ها قطعا کمک خواهد کرد.

محصول محوری: قطعا تمرکز روی محصول و ایجاد و تولید چیزی ارزشمند و مهم قبل از رقبا و ارائه آن در روند رشد تاثیر بسزایی می گذارد.

نتیجه گیری:

با توجه به دنیای پررقابت کسب و کارها در عرصه ها و سطوح مختلف همه در تلاش هستند تا با استفاده از راهکاری نوین به رشد مطلوبی در کسب و کارهای خود دست پیدا کنند و از شواهد امر اینطور پیدا است که هک رشد کم کم از جایگاه خوبی در بین کسب و کارها پیدا کند زیرا به خوبی می تواند در تسریع بخشیدن کارها و رشد قابل ملاحظه ای به کمک کسب و کارها بیاید.

بخوانید!  آشنایی با طراحی سایت نمایشگاه خودرو

نوشته هک رشد چیست؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.