0

وب اپلیکیشن (web app) و اپ موبایل چه تفاوتی بایکدیگر دارند؟

طراحی سایت

چند سال قبل اپلیکیشن واژه ای نامانوس بود که در زندگی روزمره ما کاربرد زیادی نداشت اما امروز زندگی بدون اپلیکیشن ها خیلی سخت خواهد بود. همه ما در طول روز از اپلیکیشن های مختلف جهت اهداف گوناگون استفاده می کنیم و هرچه در این باره یاد بگیریم برایمان جذابیت دارد. حقیقت این است که دنیای فناوری هر روز محصول جدیدی به بازار می دهد که نام و تعریف خاص خودش را دارد با فراگیری این مفاهیم می توانیم با راحتی بیشتری نیازهایمان را برآورده کنیم. Web app و اپ موبایل دومفهوم بسیار نزدیک است که بهتر است با تعریف آن ها بیشتر آشنا شویم.

اپ موبایل چیست؟

اپ موبایل برنامه ای است که توسط متخصصان طراحی و پیاده سازی شده تابر روی موبایل، تبلت و سایر دستگاه های موبایل مورد استفاده قرار بگیرد. این نرم افزار برای کاربران نهایی تلفن هوشمند طراحی شده و از این رو سادگی استفاده و ساختار قابل فهم برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است که هم در برنامه نویسی و هم طراحی باید رعایت شود.

برای دریافت اپ موبایل باید حتما به سرویس اینترنت دسترسی داشته باشید. اما Web app مفهومی است که کاملا متفاوت است.

وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن (Web app) برنامه یا نرم افزاری است که از طریق مرورگر ها و اینترنت در اختیار کاربران قرار می گیرد. نرم افزارهای Web app بر روی یک سرور قرار می گیرند و کاربر از طریق آدرس ip  یا URL  به قسمت های مختلف Web app دسترسی خواهد داشت.

مهمترین حسن Web app دسترسی بدون محدودیت زمانی و مکانی است که برای بسیاری از کارکنان شرکت ها و سازمان ها یک  امر ضروری جهت دسترسی به اطلاعات شرکت در اسرع وقت است. Web app در همه دستگاه ها اعم از موبایل، تبلت و … به سهولت اجرا می شود.

بخوانید!  آموزش ایجاد محصولات متغیر و چند حالته در ووکامرس

کاربرد Web app و اپ موبایل

دامنه استفاده اپ موبایل بسیار گسترده است. اپ موبایل در موارد مختلف اعم از بازی، تجاری، آموزشی ،سبک زندگی، سرگرمی، گردشگری ، کاربردی، کتاب، سلامت و تناسب اندام،غذا و نوشیدنی،بهره وری، موزیک ، ورزش،خبری،شبکه های اجتماعی،پزشکی و جهت یابی کاربرد دارد.

به این ترتیب واضح است که اپ موبایل برای گروه های مختلف انسانی و در رده های سنی مختلف قابل استفاده و کاربردی است.

Web app هم کاربرد بسیار گسترده ای دارد اما موارد استفاده آن اختصاصی تر بوده و به دلیل اینکه توسعه و پیاده سازی آن هزینه بیشتری نسبت به اپ موبایل دارد برای موارد اختصاصی تولید و اجرایی می شود.

بیشترین استفاده کنندگان Web app شرکت ها و سازمان ها هستند.

پیاده سازی نرم افزارهای تحت وب و یکپارچه در بستر موبایل واینترنت از جمله مهمترین کاربردهای Web app به شمار می رود.

اگر قرارباشد یک سایت یا پرتال در اختیار چندین سازمان قراربگیردو از رمز عبور هاست استفاده کنند طراحی وب اپلیکیشن بهترین گزینه است.

چرا طراحی Web app گران است؟

برای نوشتن Web app می توان از زبان های مختلف برنامه نویسی استفاده کرد انتخاب زبان مناسب بکار بردن تیم حرفه ای و متخصص، کدنویسی، تست وسایر مراحل کار احتیاج به صرف زمان زیادی دارد. تیم متخصصی که Web app می نویسد هزینه بالایی می برد. البته متخصصان بر مبنای نیاز های مختلف می توانند Web app با هزینه های مختلفی هم تولید کنند. یک مصرف ساده برای پایگاه اطلاعتی تیم پزشکی قطعا هزینه کمتری نسبت به هزینه های وب اپلیکیشن پیچیده یک وزارت خانه دارد با این وجود هزینه وب اپلیکیشن قطعا از اپلیکیشن موبایل بیشتر خواهد بود.

بخوانید!  نباید های طراحی سایت

مزایای داشتن Web app در کسب و کار

برخی مزایای داشتن وب اپلیکیشن برای کسب و کار شما عبارت اند از:

  • سرعت بیشتر

با کمک Web app می توانید فرآیند های اداری، تصمیم سازی و اجرا را به شکل محسوسی کاهش دهید و در زمان صرفه جویی کنید

  • دسترسی آسان

شما محدودیت مکانی را برای خودتان و سایر کاربران از میان خواهید برد و به این ترتیب در هر مکان با کمت رمز عبور خود می توانند از این امکانات بهره ببرند.

  • امنیت بالا

از آنجا که Web app به صورت اختصاصی نوشته می شود از سیستم امنیتی بالایی نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه برخوردار است که می تواند در حفظ اطلاعات شما نقشی اساسی ایفا کند.

  • دقت مناسب

Web app از دقت بسیار بالایی برخوردار است و در بازیابی اطلاعات شما از مهارت بالایی برخوردار می باشد.

  • قابلیت استفاده بر روی دستگاه های مختلف

به دلیل برنامه نویسی یکپارچه این نرم افزارها قادرند بر روی دستگاه های مختلف اعم از موبایل تبلت و هرسیستم موبایلی دیگری به راحتی و بهترین شکل اجرا شوند.

رسیدن به فهم مشترک از مفاهیم دنیای فناوری کمک می کند به راحتی بتوانیم از آن ها استفاده کنیم و هنگام سفارش هریک از نرم افزارها با عملکرد آن ها به خوبی آشنا باشیم به ترتیب ضریب خطای ما در سفارش و انتخاب پیمانکاران به شکل چشم گیری کاهش می یابد.

توجه داشته باشید وب اپلیکیشن و اپ موبایل هر دو ابزار نرم افزاری بسیار سودمندی هستند که ممکن است به دلایل مختلف مورد استفاده ما قرارگیرند بنابر این هیچ یک بر دیگری ارجحیت ندارند. آنچه سبب انتخاب یکی نسبت به دیگری است نیاز خاصی است که ما در یک مطقع زمانی به هرکدام از آن ها داریم. شما ممکن است در یک پروژ به طراحی Web app نیاز داشته باشید درحالیکه پروژه دیگر نیاز به پیاده سازی در بستر تلفن های هوشمند و طراحی اپ موبایل داشته باشد.

بخوانید!  آموزش اتصال به سرور لینوکس

خوشبختانه در حال حاضر در کشور متخصصان خوبی در زمین تولید Web app فعالیت می کنند که می توانند نیازهای نرم افزاری شما را برآورده سازند.

نوشته وب اپلیکیشن (web app) و اپ موبایل چه تفاوتی بایکدیگر دارند؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.