0

وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟

امروزه کسب و کارهای زیادی هستند که از دنیای نامحدود اینترنت برای بهبود شرایط کسب و کار خود استفاده می کنند. برای این کار تنها کافی است یک وب سایت داشته و مطابق با دستورالعمل های موجود آن را مدیریت کرد. اما برای داشتن وب سایت به یکسری الزامات نیاز است که یکی از اصلی ترین آنها خرید هاست مناسب می باشد. سرور فضایی برای نگهداری اطلاعات و میزبان سایت ها می باشد. اما وب سرور چیست و انواع آن کدام است؟ چگونه می توان بهترین وب سرور را شناسایی و آن را انتخاب کرد؟ در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم همه چیز درباره وب سرور را عنوان کرده و به شما بگوییم وب سرور چیست و با بررسی وب سرورهای مختلف مثل وب سرور nginx یا وب سرور litespeed بهترین وب سرور را به شما معرفی کنیم.

همه چیز درباره وب سرورموضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل است:

  • وب سرور چیست؟
  • وب سرور چگونه کار میکند؟
  • انواع وب سرور
 

وب سرور چیست؟

از وب سرور به منظور مدیریت درخواست های ارسالی از سایت، استفاده می شود. در واقع سرور محتواهای وب سایت ها مثل متن، عکس، ویدیو و اطلاعات مختلف دیگر را ذخیره و در اختیاران کاربران قرار می دهد اما وظیفه وب سرور متفاوت است. وب سرور میان سایت، کاربر و مرورگر قرار دارد. در واقع کاربر درخواست خود را به مرورگر داده و مرورگر نیز این درخواست را پردازش و به سمت وب سرور ارسال می کند. وب سرور وظیفه تحلیل این درخواست ارسالی را داشته و در واقع مشابه یک مترجم بین سرور و مرورگر کاربر قرار دارد.

اینترنت به عنوان یک منبع بسیار عظیم در زمینه دستیابی به اطلاعات مورد نیاز در تمامی زمینه های زندگی شناخته می شود و کار با آن بسیار راحت است. تنها کافی است وارد فضای جستجوی اینترنتی شوید و هر اطلاعاتی که می خواهید به آن دست پیدا کنید را با یک جستجو ساده به دست آورید.  تمامی این کارها در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد. به همین دلیل نیز دانستن فرآیندهایی که در پشت آن اتفاق می افتد می تواند بسیار جذاب باشد. اگر شما هم یکی از کسانی هستید که بارها از خودتان پرسیده اید که این اطلاعات چگونه و به چه شکلی در اختیار شما قرار می گیرد، خواندن این مقاله می تواند برای شما بسیار مفید باشد. چرا که در این مقاله قصد داریم همه فرآیندهای موجود را به شکلی جامع به شما توضیح دهید.

وب سرور چگونه کار می کند؟

وب سرور به دو شکل به درخواست کاربران یک سایت پاسخ می دهد:

  1. مخاطب URL مورد نظر خود را جستجو کرده و وب سرور بر اساس درخواست مربوطه به او پاسخ می دهد.
  2. وب سرور به منظور پاسخ دهی با اسکریپ و دیبابیس ارتباط برقرار می کند.
بخوانید!  آموزش غیرفعالسازی PHP File در دایرکتوری های خاص وردپرس

نکات کلیدی که باید در خصوص وب سرور بدانید:

  • زمانی که مخاطب درخواست رفتن به سایت مشخصی را ارسال می  نماید، وب سرور صفحه درخواست شده را جستجو می کند. اگر بتواند صفحه مورد نظر را را پیدا نماید این اطلاعات را در قالب HTTP برای مرورگر کاربر ارسال می نماید.
  • اگر صفحه مورد نظر توسط وب سرور پیدا نشود، وب سرور ارور 404 را برای فرد درخواست کننده ارسال می کند.

فرآیند بالا شامل 4 گام اصلی می شود:

  1. تشخیص آدرس آیپی مربوط به دامنه
  2. وارد کردن آدرس مورد نظر در مرورگر توسط کاربر و ارسال به وب سرور
  3. بررسی درخواست کاربر توسط وب سرور
  4. پاسخ به درخواست و نمایش صفحه یا فایل مربوطه در مرورگر کاربر

وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟

1. به دست آوردن آدرس آی پی از نام دامنه

زمانی که کاربر آدرس یک صفحه را در مرورگر خود وارد می کند یعنی یک درخواست برای وب سرور ارسال می شود. اما:

  1. مرورگر چگونه متوجه شود که این اطلاعات روی چه سروری قرار گرفته اند؟
  2. از کدام وب سرور درخواست اطلاعات داشته باشند؟

در اولین گام مرورگرهای وب باید IP آدرس دامنه را شناسایی نمایند. آدرس آی پی در حقیقت همان آدرسی است که در ابتدای کار که هاست یا سرور تهیه می کنید به عنوان آیپی سرور از سمت میزبانی در اختیار شما قرار می گیرد. مرورگر مورد استفاده از طریق جستجو در حافظه کش خود یا با استفاده از DNS ها آدرس IP را به دست می آورد. سپس تشخیص می دهد اطلاعات سایت شما در چه مسیری قرار دارد.

2. نوشتن کامل URL صفحه مورد نظر

حال که مرورگر توانست آدرس IP شما را تشخیص دهد، زمان آن می رسد که درخواست کاربر را به سمت وب سرور منتقل کند.

3. پاسخ دهی به درخواست توسط وب سرور

در مرحله سوم، وب سرور درخواست ارسال شده توسط مرورگر را دریافت و تفسیر می کند. طبیعتا این درخواست باید پردازش و یک پاسخ برای آن در نظر بگیرد و مجددا برای مرورگر ارسال نماید. اما وب سرور چگونه به درخواست مرورگر پاسخ می دهد؟

وب سرور چیست و انواع آن🟢🔵 وب سرور درخواست را از مروگر دریافت و تفسیر می کند سپس فایل ها و اطلاعات درخواست شده را از سرور گرفته ترجمه می کندو با ارسال صفحات مورد نظر به درخواست صورت گرفته توسط مرورگر پاسخ می دهد. در صورت عدم وجود صفحات مورد نظر یا بروز هرگونه خطایی، پیغام ارور مناسب با آن خطا ارسال می شود. مثلا شما ممکن است در هنگام تلاش برای مشاهده یک صفحه ناموجود، با خطای 404 رو به رو شوید. این خطا زمانی نمایش داده می شود که صفحه درخواست شده دیگر روی سرور میزبانی وجود نداشته باشد.

🟢🔵 یکی دیگر از خطاهای معمولی که دیده می شود، ارور 401 است. این خطا نیز زمانی نشان داده می شود که شما امکان دسترسی به داده مورد نظر را به دلیل اعتبارسنجی نادرست نداشته باشید. در این حالت ممکن است نام کاربری، رمز عبور یا موارد این چنینی دیگر را به اشتباه وارد کرده باشید.

بخوانید!  طراحی سایت ورزشی نود

4.نمایش صفحه وب مورد نظر توسط مرورگر

در نهایت مرورگر شما صفحات وب مورد نظر را از وب سرور دریافت می کند و برای کاربر به نمایش می گذارد یا خطای پیش آمده را نشان می دهد.

بهترین وب سرور چیستانواع وب سرورهای معروف

در خصوص اینکه وب سرور چیست و انواع آن کدام است همواره سوالات بسیاری مطرح شده. به طور کلی وب سرورهای مختلفی را می توان در هاستینگ ها مشاهده نمود که هر یک از آنها مزیت ها و معایب مربوط به خود را دارند. اما وب سرورهایی وجود دارند که در مقایسه با سایر نمونه های موجود از محبوبت بیشتری برخوردار بوده و توسط اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که آنها قابلیت هایی را به کاربران خود ارائه می دهند که سبب تسریع در پردازش درخواست ها می شوند. در ادامه به معرفی برخی از محبوب ترین وب سرور ها و مزیت های هر یک خواهیم پرداخت:

1. وب سرور آپاچی چیست؟

یکی از رایج ترین وب سرورهایی که در بازار می توان مشاهده کرد، وب سرور آپاچی است. این وب سرور اولین بار در سال 1995 راه اندازی شد و تقریبا از تعداد زیادی از وب سایت های فعال در سطح جهان میزبانی می کند. مزیتی که وب سرور قدرتمند آپاچی دارد این است که یک نرم افزار رایگان و منبع باز است. همچنین به دلیل داشتن ساختاری مبتنی بر ماژول بسیار انعطاف پذیر بوده و می توانید بر اساس نیازهای خود در آن تغییراتی اعمال کنید.

وب سرور آپاچی

مزایای وب سرور آپاچی

  • وب سرور آپاچی حتی برای استفاده تجاری نیز رایگان و متن باز است.
  • قابل اعتماد و پایدار
  • موارد امنیتی متدوال به صورت مرتب بررسی و به روز رسانی می شوند.
  • پیکربندی آن ساده و برای افراد تازه کار بسیار مناسب است.
  • قابل استفاده روی سرور Unix و ویندوز

معایب وب سرور آپاچی

  • برای وب سایت هایی که دارای ترافیک بالایی هستند، وب سرور آپاچی نمی تواند عملکرد مناسبی را داشته باشد.
  • به دلیل داشتن گزینه های پیکربندی بیش از اندازه، این وب سرور از نظر امنیتی کمی آسیب پذیر به نظر می رسد.

2. وب سرور لایت اسپید

وب سرور لایت اسپیدوب سرور litespeed یکی دیگر از وب سرورهای پیشرو است. در خصوص تفاوت وب سرور آپاچی و لایت اسپید می توان گفت که وب سرور لایت اسپید از کارایی و مقیاس پذیری بیشتری در مقایسه با وب سرور آپاچی و دیگر وب سرورها برخوردار است. از این وب سرور می توان به عنوان جایگزین برای سروری که پیش تر روی آن آپاچی قرار گرفته است، استفاده نمود. چرا که نیازی به تغییر برنامه ها یا جزئیات سیستم عامل نیست و این پوئن بسیار مهمی است.

بخوانید!  سیستم مدیریت محتوای طراحی سایت

مزایای لایت اسپید

  • سازگاری با انواع مختلف وب سایت، اسکریپ و کانفینگ
  • داشتن پنل تحت وب و تنظیمات آماده
  • سرعت مناسب

معایب وب سرور لایت اسپید

  • وب سرور litespeed متن بسته می باشد و باید برای تهیه آن هزینه ای را پرداخت کرد.
  • قابلیت استفاده از ماژول ها مجزا روی آن وجود ندارد.

در سرویس های هاست اشتراکی ایران میزبان فا از وب سرور لایت اسپید استفاده می شود.

میزبانی وب اشتراکی ایران

3. وب سرور nginx

وب سرور انجین ایکس

nginx وب سرور دیگری است که محبوبیت بالایی در میان کاربران اینترنتی دارد. از این وب سرور برای اولین بار در سال 2004 رونمایی شد و امروزه به یکی از پرطرفدارترین وب سرورها در میان انواع وب سرورها تبدیل شده است. وب سرور nginx برای پاسخگویی به مشکل معمول موجود که با اصطلاح c10k از آن یاد می شود به وجود آمده است. مشکل c10k در واقع به نداشتن امکان مدیریت همزمان تعداد زیادی از مشتریان اشاره دارد که در وب سرور nginx راه حل این مشکل به خوبی بهینه سازی شده است. در واقع nginx وب سروی با سرعت بالا و مناسب است.

مزایای وب سرور انجین ایکس

  • وب سرو nginx متن باز می باشد.
  • پشتیبانی و مدیریت بیش از 10000 اتصال همزمان
  • استفاده از رم و حافظه پایین
  • وب سرور nginx در حال حاضر از جمله وب سرورهای پر سرعت بشمار می رود.

معایب وب سرور انجین ایکس

  • با وجود قدرتمندتر بودن وب سرور nginx، هنوز شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ زیادی هستند که از آن استفاده نمی کنند.

🟢🔵 خوشبختانه میزبان فا یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستی است که در زمینه استفاده از وب سرور انجین ایکس مستقل پیشتاز به شمار می رود. در هاست وردپرس، هاست ووکامرس و هاست دانلود میزبان فا از وب سرور انجین ایکس مستقل استفاده شده است. انجین ایکس مستقل چیزی حدود 10 درصد پرسرعت تر از لایت اسپید است.

میزبانی وب وردپرس

میزبانی وب ووکامرس

سرویس های میزبانی هاست دانلود و بکاپ

شناخت انواع وب سرورها و انتخاب هاستینگی که از web server مناسبی استفاده می کند، نقش مهمی را در مدیریت درست وب سایت دار. در این مقاله تلاش بر این بوده است که به شما بگوییم وب سرور چیست و بهترین وب سرور موجود در بازار کدام است. بدین ترتیب می توانید با شناخت بهتری اقدام به خرید یک هاستیگ مناسب برای وب سایت خود نمایید.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سرویس های میزبانی وب و همچنین مطالعه جزئیات مربوط به وب سرور هر یک از پلن های بالا می توانید به وب سایت اصلی میزبان فا مراجعه نمایید.

ورود به سایت میزبان فا

نوشته وب سرور چیست و چگونه کار می کند؟ اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.