0

پاپ آپ؛ نرخ تبدیل بالا یا نابودی سایت؟

در این مقاله می‌خواهیم از درد کاربرانی بگوییم که از پاپ ‌آپ بیزارند.

در بعضی سایت‌ها از لحظه‌ای که وارد سایت می‌شوید تا وقتی کارتان تمام می‌شود و نیت می‌کنید که سایت را ترک کنید، از در و دیوار سایت آگهی بیرون می‌آید. از سمت چپ یک پیام بیرون می‌زند، از بالا یک نوار تبلیغاتی ناگهان پایین می‌افتد، وقتی خیالتان راحت می‌شود که دیگر همه چی امن و امان است و در حال خواندن مقاله هستید، یک پیام از وسط صفحه باز می‌شود که بیا به ما امتیاز بده!!

تازه وقتی در حال فرار هستید و می‌خواهید صفحه را ببندید و بروید، یک پنجره دیگر باز می‌شود که پیشنهاد می‌دهد در سایت عضو شوید! بدتر ار این هم مگر می‌شود؟

اما صبر کنید!

هیچ چیز آنقدر بد نیست، تا وقتی که از آن بد استفاده شود. همین پاپ آپ‌های مزاحم می‌توانند بیشترین نرخ تبدیل را داشته باشند. پس قبل از قضاوت ادامه مقاله را بخوانید تا این نوع از آگهی‌ها‌ را به شما معرفی کنیم و از خوبی‌ها و بدی‌هایشان بگوییم.

پاپ آپ چیست؟

pop up نوعی تبلیغات آنلاین است که معمولاً در پنجره‌ای کوچکتر و جدا از صفحه اصلی باز می‌شوند و در معرض دید کاربران قرار می‌گیرد. این پنجره‌ها اکثر اوقات شامل یک پیشنهاد یا تبلیغ است که به طور ناگهانی روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود تا توجه کاربر را به خودش جلب کند. مطمئنم الان متوجه شده‌اید که درباره چه پیام‌هایی صحبت می‌کنیم، چون روزی چندبار جلوی چشمتان قرار می‌گیرد.

دقت کنید که اسم این تبلیغات در اصل پاپ آپ نیست و به آن عمل ظاهر شدن ناگهانی pop up می‌گویند؛ اسم پنجره‌های ظاهر شده مودال یا همان ماژول فارسی، صفحات بینابینی و اینجور چیزهاست. اما در ایران همه را پاپ آپ می‌گوییم، پس زیاد روی اسمش حساس نشوید!

تبلیغات پاپ آپ هیچ اندازه استانداردی ندارند، گاهی به صورت یک پنجره کوچک در گوشه صفحه ظاهر می‌شوند؛ گاهی هم تمام‌صفحه هستند و کامل روی صفحه‌ای که در حال خواندن آن هستید را می‌گیرد.

در مقدمه گفتیم که این پیام‌ها در عین اینکه می‌توانند حاوی پیشنهادهای جذابی باشند، می‌توانند تجربه کاربری را نابود کنند! حتی سازنده این ماژول‌ها هم خودش به این قضیه معترف است!

popup comic

سازنده pop up از مردم عذرخواهی کرد!

در اواسط دهه ۱۹۹۰، ایتن زاکرمن به عنوان یک طراح و برنامه‌نویس در tripod.com، روی طرحی کار می‌کرد که بر اساس صفحه‌ای که کاربر به آن وارد شده یک تبلیغ هدفمند به او نشان دهد.

این برنامه‌نویس تبلیغات pop up را معرفی کرد و خیلی زود این تبلیغات فراگیر شد؛ جالب است بدانید که آقای زاکرمن بعد از مدتی بخاطر این اختراعش عذرخواهی کرد و اعتراف کرد که این منفورترین ابزار تبلیغات است!

به نظر می‌رسد که سایت‌های مختلف با پاپ آپ‌های بی‌ربط و مزاحم حسابی روی اعصاب زاکرمن راه رفته‌اند و گرنه تبلیغات پاپ آپ اگر دست استفاده شود یکی از آگهی‌هایی است که کلیک بسیاری می‌گیرد و توجه خواننده را جلب می‌کند. قبول ندارید؟ الان با یک مثال به شما توضیح می‌دهم که آن‌ها چقدر می‌تواند مفید و جذاب باشد!

 تبلیغات پاپ آپ همیشه منفور نیست

فرض کنید که می‌خواهید درباره رپورتاژ اطلاعات کسب کنید و از نوشتن تا انتشار آن را یاد بگیرید. اول راه در گوگل سرچ می‌کنید «رپورتاژ اگهی چیست؟» و مقاله وبلاگ نوین به چشمتان می‌خورد. وارد مقاله می‌شوید و شروع به خواندن می‌کنید.

همانطور که اسکرول می‌کنید، ناگهان یک ماژول جداگانه روی صفحه باز می‌شود که کتاب رایگان رپورتاژ اگهی را به شما پیشنهاد می‌دهد که از چیستی تا نوشتن و انتشار رپورتاژ را به طور کامل به شما آموزش می‌دهد. مگر شما دنبال همین نبودید؟ حالا خیلی راحت کتاب رایگان را دانلود کرده و سر فرصت آن را مطالعه می‌کنید.

این می‌شود یک تبلیغ پاپ آپ به موقع که کاربر را از جستجوهای متوالی و خسته‌کننده که هر تکه‌اش را باید در وبسایتی بخواند بی‌نیاز می‌کند.

پس خوب بودن و مفید بودن  پاپ آپ بستگی به این دارد که شما در جای مناسب، با محتوای مناسب و مرتبط با صفحه‌ای که کاربر در آن حضور دارد، این تبلیغات را استفاده کنید.

این popup وبلاگ نوین است که در مقاله‌های دیجیتال مارکتینگ برای کاربر نمایش داده می‌شود.

بخوانید!  در انواع روش های بازاریابی آنلاین به چه نکاتی توجه کنیم؟

برویم با انواع تبلیغات pop up آشنا شویم.

انواع تبلیغات پاپ آپ

تبلیغات پاپ آپ بر اساس زمان اجرا به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام برای پیام‌ها و پیشنهادات خاصی استفاده می‌شوند؛ در ادامه این ۴ دسته را معرفی می‌کنیم.

پاپ آپ هنگام ورود

این پیام درست در لحظه‌ای ورود کاربر به سایت نمایش داده می‌شود و تمام صفحه را پوشش می‌دهد تا مخاطب آن را بخواند. این یعنی که آگهی ورودی قبل از اینکه تصویر صفحه سایتتان را ببیند ظاهر می‌شود.

اگر قصد دارید سرزده کاربر را غافلگیر کنید تا طعم مزاحمت را بچشد، pop up ورود بهترین گزینه برای این کار است! به نظر، آقای زاکرمن باید برای این یکی یک عذرخواهی جداگانه از عموم می‌کرد 😊

بنابراین شما باید در انتخاب این یکی خیلی مواظب باشید چون ریسک بالایی دارد.

فرض کنید کاربر برای خواندن یک مقاله به وبسایت شما آمده، هنوز صفحه لود نشده، پیامی می‌بیند که نوشته بیا و در خبرنامه ما عضو شو! در صورتی که هنوز ندیده در سایت شما چه خبر است و اصلاً محتوای شما به کارش می‌آید یا نه!

این موضوع ممکن است که تجربه کاربری بدی را برای کاربر رقم بزند حواستان باشد که یک تجربه ناگهانی بد در هنگام ورود، ممکن است به یک خروج ناگهانی هم تبدیل شود و مسلماً دوست ندارید که این اتفاق بیفتد.

پس کجا می‌شود از این پیام‌ها استفاده کرد؟

پیام‌هایی که در اول ورود برای privacy یا تایید سن کاربر (برای سایت‌هایی که محدودیت سنی دارند) به کاربر نشان داده می‌شود، یکی از کاربردهای بجای پاپ آپ‌های ورودی هستند.

پاپ آپ هنگام خروج

Pop upهای خروجی تقریباً شبیه ورودی‌ها هستند و شاید به همان اندازه تنفرآمیز! اما بدانید که به شدت قدرتمندند! چون بعضی‌هایشان می‌توانند کاربر  را از رفتن منصرف کنند و در صفحه شما نگه دارند! چه از این بهتر؟

دقت کنید وقتی که خواننده وبلاگ شما در حال خواندن یک مطلب مفید است، تمرکزش روی همان مطلب است، ممکن است اطراف صفحه را نبیند و به لینک بالای صفحه، دموی محصول و بقیه مقالاتتان توجه نکند؛ طبیعی هم هست آن‌ها فعلاٌ خواننده هستند، نه خریدار!

اما با یک آگهی که موقع رفتنشان از سایت ظاهر می‌شود، راحت توجه آن‌ها را جلب می‌کنید. چگونه؟

درست در لحظه‌ای که کاربر می‌خواهد از سایت خارج شود و گوگل انالیتیکس یک بانس ریت پایتان حساب کند، با یک پیشنهاد او را تشویق به ماندن می‌کنید و حتی ممکن است پیشنهاد شما آنقدر جذاب باشد که به مشتری تبدیل شود! حالا آنالیتیکس بجای بانس ریت یک convertion برایتان ثبت می‌کند.

در واقع هدف آگهی‌های خروجی این است که به کاربر بگویند: «یک لحظه صبر کن، من یک دلیل برای موندن بهت میدم، کاری می‌کنم که بیشتر با من تعامل داشته باشی!»

در اینجا یک اینفوگرافی خیلی خوب ویژگی‌هایی که پاپ آپ خروجی باید داشته باشد را نشان می‌دهد.

پاپ‌آپ کلیکی

در این روش وقتی کاربر روی لینکی کلیک می‌کند، قبل از این که به صفحه جدید وارد شود، ماژول برایش نمایش داده می‌شود. بهتر است که این پیام مرتبط با صفحه مقصد باشد تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.

درست است که پاپ‌آپ کلیکی‌ گاهی کابر را غافلگیر می‌کنند و مزاحم هستند اما این نکته را بدانید که معمولاً نرخ تبدیل خوبی دارد! تعجب نکنید، دلیلش این است که کاربرتان قبلاً به موضوع مورد نظر علاقه نشان داده و شما می‌توانیداز این فرصت برای ارائه پیشنهادات خود استفاده کنید.

برای همین بیشتر فروشگاه‌های الکترونیکی از این روش برای نشان دادن محصولشان استفاده می‌کنند که در قالب یک اسلاید یا ویدئو است. بیایید یک مثال بزنیم:

مثلاً شما وارد دیجی‌کالا شده‌اید و قصد خرید کفش ورزشی را دارید. وقتی می‌خواهید روی لینک دسته ورزشی‌ها کلیک کنید، یک پاپ آپ باز می‌شود که کفش‌های تخفیف خورده عالی را به شما پیشنهاد می‌دهد! آیا اول به آن‌ها نگاهی نمی‌اندازید؟

دومین دلیل برای قدرتمند بودن کلیکی‌ها این است که کاربر را در صفحه‌ای که هست نگه‌ می‌دارد. مثلاً وسط مقاله پیشنهاد می‌کنید، ایبوک رایگان جدید را دانلود کند. کاربر روی لینک کلیک می‌کند! بجای اینکه به صفحه دیگری فرستاده شود، یک کادر برایش باز می‌شود که با گرفتن ایمیل کتاب را به او تحویل می‌دهد.

بخوانید!  معرفی رایج ترین خطاهای طراحی سایت

درصورتی که اگر می‌خواست به صفحه دیگری برود و باز به صفحه اصلی برگردد، کمی کار سخت می‌شد ولی جالا با یک کلیک کتاب دانلود می‌شود.

پس بد نیست در بعضی مواقع پاپ‌آپ‌ها جایگزین صفحات فرود شوند، مگر اینکه نیاز باشد اطلاعات زیادی به کاربر بدهید.

و دلیل سوم قدرتش این است که تنها زمانی باز می‌شوند که کاربر خودش درخواست کند، البته به شرطی کی که پیام نمایش داده شده بی‌ربط به موضوع درخواست کاربر نباشد.

Click-activated Pop-ups

اسکرول پاپ آپ

این نوع آگهی زمانی به کاربر نمایش داده می‌شود که صفحه را اسکرول کند. شما مشخص می‌کنید در کدام قسمت، پنجره جدید باز شود.

مثلاً اگر می‌خواهید به او پیشنهاد دهید تا در خبرنامه عضو شود، بهتر است بگذارید به انتهای صفحه برسد و بعد pop up شود.

یا مثلاً کاربر در حال خواندن مقاله رپورتاژ آگهی است، وقتی به قسمت لینک‌سازی در رپورتاژ رسید، پاپ آپ کتاب لینک‌‌سازی برایش نمایش داده شود.

پاپ آپ مبتنی بر زمان

این پیام زمانی نشان داده می‌شود که کاربر وارد سایت شما شود و مدت زمانی را در آنجا بماند. می‌توانید مشخص کنید که در ثانیه ۱۰ام، ۳۰ ام یا ۶۰ ام  ماژول تبلیغ برایش باز شود. از این به بعد می‌توانید تست کنید که در کدام زمان بیشترین نرخ تبدیل را داشته‌اید.

بعضی از سایت‌ها گفته‌اند که زمان نشان دادن آگهی در صفحات وبلاگ زیر ۳۰ ثانیه (از لحظه ورود کاربر) و در صفحات محصول بالای ۶۰ ثانیه نباشد.

چگونه در سایتم  پاپ آپ قرار دهم؟

اگر بخواهید یک از pop up ها در سایت خود قرار دهید، اولین راه این است که از صفر کدنویسی کنید و با برنامه‌نویسی به سیستم بفهمانید که این کد کجا و چگونه اجرا شود.

راه بعدی استفاده از ویجت‌هایی است که این کار را برای شما انجام می‌دهند، مثلاً ویجت Elfsight یا Mailchimp دو نمونه از این ابزارها هستند که می‌توانید پاپ آپ خود را از طریق آن طراحی و اجرا کنید.

اما یک راه میانبر و ساده‌تر هم هست. شما می‌توانید تمام این پاپ‌آپ‌ها و تنظیمات را با تگ منیجر به راحتی چند کلیک اجرا کنید.

با این ابزار می‌توانید تعیین کنید که کی، کجا و در چه زمانی آگهی برایش برای کاربر شود. مثلاً وقتی کاربر ۵۰ درصد صفحه را یک اسکرول کرد، آگهی ظاهر شود.

این فقط یکی از کاربردهای این تگ منیجر گوگل است. می‌توانید توانایی‌های این ابزار قدرتمند را در صفحه دوره آموزشی تگ منیجر بخوانید.

در تبلیغات پاپ اپ چند نکته را رعایت کنید

اگر می‌خواهید پاپ آپ موثری داشته باشید حتماً ۴ قانون زیر را رعایت کنید.

  1. زمان نمایش این تبلیغ برای بازدید کننده بسبیار مهم است، اگر خیلی سریع هنگام ورود کاربر آگهی شما نمایش داده شود، چون هنوز نمی‌داند داستان چیست، ممکن است دکمه خروج را بزند و به کار خودش ادامه دهد. اگر هم خیلی دیر نمایش داده شود، ممکن است کاربر صفحه را ترک کرده باشد و شما فرصت انجام این کار را از دست بدهید.
  2. پاپ آپ را طوری طراحی کنید که کاربر بتواند راحت آن را ببندد؛ یعنی دکمه خروج ماژول طراحی‌شده باید مشخص و واضح باشد. هیچ کس دوست ندارد وقت گرانبهایش را صرف پیدا کردن دکمه ضربدر صفحه کند.
  3. یک پنجره چندبار ظاهر می‌شود؟ اگر تبلیغ شما بیش از یکبار برای هر کاربر نمایش داده شود، مراقب باشید! چون ممکن است با مزاحمتتان کاربر را عصبانی کنید و فراری‌اش بدهید.
  4. دکمه Call To Actionn یا فراخوان عمل (کاری که از کاربر می‌خواهید انجام دهد) آگهی شما باید توجه کاربر را به خودش جلب کند و یک متن عالی داشته باشد.
  5. تست، تست، تست! هیچ چیز به اندازه آزمایش کردن در این روش جواب نمی‌دهد! اگر pop up شما همیشه نادیده گرفته می‌شود، آن را تغییر دهید. بله، می‌گوییم آزمایش کنید، چون مدلی که در یک شرکت یا سایت دیگر نتیجه بخش بوده ممکن است برای شما جواب ندهد. اگر هم امکان تست و اندازه‌گیری ندارید، بهتر است کلاً از پاپ‌آپ‌ها استفاده نکنید.

پاپ آپ چه تاثیری روی سئو دارد؟

گوگل معمولاً درباره یک موضوع خاص اظهارنظرهای رسمی نمی‌کند ولی راجع به pop up موضع خودش را معلوم کرده است و در یک متن رسمی گفته است که راجع به این ماژول‌ها چگونه فکر می‌کند.

بخوانید!  چگونه برای وردپرس یک پسورد قوی بسازیم؟

گوگل می‌گوید، به کاربران احترام بگذارید و کاری کنید راحت به محتوا دسترسی داشته باشند و محتوایی که جستجو کرده را پیدا کنند. روی همین حساب، سایت‌هایی که از تبلیغات بینابینی (interstitials) در موبایل استفاده می‌کنند، جریمه می‌کند. بگذارید اول ببینیم منظور گوگل چیست؟ پیام بینابینی یک پاپ‌آپ تمام صفحه‌ است که قبل محتوای اصلی ظاهر می‌شود.

می‌بینید؟ گوگل درمورد همه پاپ‌آپ‌ها صحبت نکرده و با آن دسته‌ای مشکل دارد که موقع باز شدن صفحه فرود نمایش داده می‌شوند، آن ‌هم درست زمانی که کاربر از صفحه جستجو وارد شده‌است و هنوز از محتوای اصلی خبر ندارد.

گوگل در راهنمای خود حرفی از مسائل زیر نیاورده است:

  • پاپ آپ‌هایی که در دسکتاپ و تبلت نمایش داده می‌شوند
  • پاپ آپ‌های کوچکی که فضای متناسبی از صفحه را اشغال می‌کنند
  • پاپ‌هایی که مسئولیت‌های قانونی را اجرا می‌کنند، مثل سوال در مورد کوکی‌ها، امنیت و تایید سن قانونی کاربر
  • پنجره‌های که بلافاصله باز نمی‌شوند

پس pop up چگونه بر سئو سایت تأثیر می‌گذارد؟

شاید این آگهی‌ها مستقیم روی سئو تأثیر نداشته باشد، چون گوگل آن را به عنوان محتوای سایت شما حساب نمی‌کند اما با تغییر یکسری از فاکتورها رد پایش را در سئو به‌جا می‌گذارد. در ادامه تأثیر آن را در چند عامل مهم سئو توضیح می‌دهیم.

تجربه کاربری

درست است که مارکترها و وبمسترها علاقه زیادی به تبلیغات پاپ آپ و کسب درآمد از این راه دارند ولی متاسفانه کاربران نظرشان برعکس است؛ طبق نظرسنجی‌ها ۸۰ درصد از کاربران از این آگهی‌ها متنفرند.

خب تنفر آن‌ها چه ربط به سئوی سایت دارد؟

می‌دانید که در بیشتر الگوریتم‌های گوگل رفتار کاربران حرف اول را می‌زند و کاربر اذیت شدنش را با رفتارش در وب نشان می‌دهد.

مثلاً فرض کنید کاربر وارد سایت شما می‌شود، همان لحظه اول با یک پیام از او می‌خواهید که در سایت شما ثبت نام کند! اگر ظظاهر شدن این پیام برای کاربر آزار دهنده باشد، ممکن است سایت را ترک کند و به صفحه جستجو برگردد. اگر این اتفاق بارها برای بقیه افراد مختلف تکرار شود از نظر گوگل شما نتوانسته‌اید نیاز کاربر را برطرف کنید، پس زیاد مورد اعتماد نیستید.

به غیر از این یک تجربه کاربری بد از سایت شما در ذهن کاربر شکل می‌گیرد و امکان دارد دیگر به سایت شما برنگردد.

سرعت سایت

در مقاله سرعت سایت گفتیم که گوگل چندسالی است که بر اهمیت سرعت بارگذاری صفحات تأکید می‌کند و تحقیقات زیادی در این رابطه منتشر کرده است. حتی ابزار google page speed insight را در اختیار وبمستران گذاشته تا سرعت بارگیری صفحه آن‌ها را ارزیابی و بهینه‌سازی کنند.

پاپ‌اپ‌ها زمان بارگذاری سایت را بیشتر می‌کنند، به خصوص اگر تصاویر سنگین یا انیمشنی در آن قرار داده باشید.

هر چند که گری آلیس آنالیزور وبمستر گوگل می‌گوید که این تأثیر زیاد نیست ولی همچنان سئوکارها به آن توجه می‌کنند و با روش‌های مختلف آن را بهینه می‌کنند.

Time On Site

کاربری که قرار بود محتوای شما را بخواند و صفحات مختلف سایت شما ببیند، حالا بخاطر پاپ آپ‌های مزاحم از سایت خارج شده است. این رفتار مطمئناً میانگین زمان ماندن کاربر در صفحه را کم می‌‌کند.

این به این معنی نیست که همه pop up‌ها تأثیر منفی بر سئوی سایت دارند، بعضی‌هایشان اینقدر به موقع ظاهر می‌شوند که حتی کاربری که قصد خروج داشته را نگه‌ می‌دارد تا پیشنهادات جذاب شما را دنبال کند.

جمع‌بندی

حالا دیگر می‌دانید که پاپ آپ‌ها مانند یک شمشیر دو لبه هستند؛ هم می‌توانند به شدت مزاحم و روی اعصاب باشند و تمام برنامه‌های سایتتان را به هم بریزند؛ هم می‌توانند کاربر را جذب کنند و نرخ تبدیل بالایی بگیرند؛ همه چیز بستگی به این دارد که کجا، چه زمانی و با چه محتوایی استفاده شوند. (مثل مثال اول مقاله).

اگر تصمیم دارید، از پاپ آپ استفاده کنید، امیدواریم این مقاله کمک کند که راه درست را بروید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

نوشته پاپ آپ؛ نرخ تبدیل بالا یا نابودی سایت؟ اولین بار در نوین. پدیدار شد.