0

پنج اشتباهات طراحی سایت تجارت الکترونیک

طراحی سایت

اکنون در دوره‌ای هستیم که سایت‌ها علاوه بر طراحی خوب، نیاز های دیگری نیز دارند. در حالی که طراحی خوب وب سایت‌ها تاثرگذاری خوبی در ابتدا ایجاد می‌کند، اما طراحی زیبا تنها عاملی نیست که بازدیدکنندگان به آن توجه می‌کنند. مسئله‌ی مهم‌تر این است که کارکردهای وب سایت در مقایسه با تجربیات سراسری کاربران چگونه است.

زمانی که بازدیدگنندگان ۲ دهم از سایت شما را بازدید نمایند، بازدیدکننده تصمیم می‌گیرد که در صفحات سایت شما جستجو کنند یا خیر. تاثیرات اولیه برای موفقیت سایت شما بسیار حیاتی هستند، بنابراین دانستن ورودی‌ها و خروجی ها و همچنین بایدها و نبایدها یک امر ضروری است.

در ادامه ۵ مورد از اشتباهات طراحی سایت تجارت الکترونیک را مشاهده می‌کنید که قطعا می‌خواهید که از آن‌ها جلوگیری کنید.

۱.   فقدان ویژگی موبایل فرندلی

در حالی که بسیاری از وب سایت‌ها برای نمایش بر روی یک صفحه نمایش استاندارد دسکتاپ یا لپتاپ طراحی شده اند، این روزها کاربران اینترنت در حال مرور سایت‌ها بر روی صفحه نمایش‌های کوچکتری هستند. برای نمونه در سال ۲۰۱۶ بیشتر کاربران جهانی اینترنت از طریق دستگاه های موبایل، در مقایسه با کامپیوترهای دسکتاپ، به اینترنت وصل شده بودند. اگر وب سای شما سال ها پیش طراحی شده باشد، احتمالا قابلیت موبایل فرندلی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

اجرای وب سایت‌هایی که توانایی برگذاری بر روی دستگاه‌های موبایل را ندارد یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که ممکن است رخ بدهد. در این شرایط نه تنها ما مجموعه‌ی بزرگی از کاربران اینترنت را از دست می‌دهید، به دلیل طراحی وب ضعیف و  تجربه‌ی کاربری کمتر از میزان قابل مشاهده، با خطر خراب کردن اعتبار و شهرت کمپانی خودتان نیز روبه‌رو خواهید بود. برای پیشگیری از سایت‌های فاقد قابلیت موبایل فرندلی، به طراحی‌های واکنشی روی آورید. این روند سایت شما را قادر می‌سازد تا متناسب با اندازه‌ی صفحه نمایش‌های مختلف، کوچک یا گسترده شود. در عوض شما می‌توانید از یک تجربه کاربری با کیفیت برای همه‌ی انواع اسمارت فون‌ها، تبلت‌ها، دسکتاپ‌ها و سایر موارد اطمینان حاصل کنید.

بخوانید!  اشتباهات رایج در تبلیغات آنلاین طراحی سایت

۲.   بارگذاری کُند صفحات

یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحی سایت تجارت الکترونیک در سال های اخیر بارگذاری کند صفحات وب می باشد. شکیبایی و طاقت افراد در فضای آنلاین در گذر سال‌ها کاهش یافته است.  هیچ کسی دوست ندارد که منتظر بماند تا یک صفحه‌ی سایت بارگذاری شود. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه ی افراد می‌خواهند که اطلاعات را فورا در اختیار داشته باشند. همانطور که شما تنها چند ثانیه فرصت دارید که تاثیرات اولیه را بر روی بازدیدکنندگان ایجاد کنید، کاربران انتظار دارند که بارگذاری یک سایت نهایت ۲ ثانیه طول بکشد. اما بارگذاری کُند صفحات فراتر از تجربه‌ی ناامیدکننده‌ی کاربران است.  به عنوان یک کمپانی، به دلیل زمان بارگذاری ضعیف، شما با خطر از دست دادن مسیر و تغییرات رو به رو هستید. در واقع، هر ثانیه دیرکرد و تاخیر در پاسخگویی سایت شما باعث ۷ درصد کاهش تغییرات می‌شود.

خبر خوب این است که موارد زیادی وجود دارند که شما می‌توانید به کمک آن‌ها بارگذایر صفحات خود را بهبود ببخشید که عبارتند از:

  • کاهش درخواست‌های HTTP
  • ترکیب فایل‌های اسکریپت
  • کاهش زمان پاسخگویی سرور
  • فعالسازی حافظه ی نهان مرورگر (Enable browser caching)
  • انتخاب سرور میزبانی صحیح

از دیگر ملاحظات مورد نیاز برای افزایش سرعت سایت شما، حصول اطمینان از این است که پشتیبان‌ها در طی ساعات غیرکاری نیز پاسخگو باشند. اگر شما از بهترین پلاگین‌های پشتیبانی وردپرس استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که در زمان‌های خارج از نواحی ترافیکی نیز فعال باشند.

۳.   عدم پاسخ‌گویی به سوالات اصلی

هنگامی که کاربری وارد وب سایت شما می‌شود، شما تنها چند ثانیه فرصت دارید که پیام کمپانی خود را به آن‌ها منتقل کنید. کاربر می‌خواهد فوری بداند که کمپانی شما چه چیزی ارائه می‌دهد و به چه دلیل باید آن‌ها کسب‌وکار شما را در عوض رقبایتان انتخاب کنند. بعنی به دنبال مواردی می‌گردند که برتری شمارا نسبت به سایر رقبایتان پر رنگ می‌کند.

بخوانید!  چگونه برنامه وفادارسازی مشتری را بهبود دهیم؟

حتی اگر سایت شما طراحی دقیقی داشته باشد این به این مفهوم نیست که کاربران به جستجوی اطلاعات اصلی در سایت شما بپردازند. در حقیقت شما این ریسک را در پیش رو  دارید که یک کاربر سایت شما را به صورت ناامیدانه کاملا رها کند و اعتبار کمپانی شما لکه دار شود.

کسی که از سایت شما بازدید می‌کند باید فورا بداند که شرکت شما چیست. به همان میزان که نحوه‌ی سفارش محصولات و خدمات شما باید واضح باشند، این نکات نیز باید قابل مشاهده و محسوس باشد که کمپانی شما چه محصولات و خدماتی ارائه می‌دهد، چرا کمپانی شما بهترین گزینه است.

برای اجتناب از این اشتباه، اطمینان حاصل کنید که مهمترین اطلاعات در واصح‌ترین و شفاف‌ترین دید در دسترس باشند.صفحه‌ی اصلی سایت شما باید این اطاعات را در بر داشته باشد. نباید کاربران برای کسب ساده‌ترین و اصلی ترین اطلاعات در رابطه با کمپانی شما مجبور باشند که در میان صفحات مختلف جستجو کنند.

۴.   در هم ریختگی و عدم یکپارچگی و ارتباط محتوا

در پس هدر ها دلیلی وجود دارد. هنگامی که متنی را در سایت خود قرار می‌دهید مطمئن شوید که هدرهای H1، H2 و کوچکتر اطلاعات اصلی را در بر داشته باشند. کاربران تمایل دارند که نگاهی کلی به مطلب داشته باشند و ابتدا هدر ها را مطالعه کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند. در هم ریختگی محتوا برای دید کاربران مشکل ایحاد می‌کند و ممکن است باعث شود که کاربارن صفحه‌ی سایت شما را ترک کنند.

در کنار کاهش تجربیات کاربران، یک سایت با کمبود تگ‌های هدر H1، H2 و از این قبیل، جایگاه شما را در میان صفحات نتایج موتورهای جستجو تحت تاثیر قرار می‌دهد. موتورهای جستجو به دنبال نشانه‌های کاربردی هستند، پس هدر h1 خود را غنی کنید.

بخوانید!  انواع طراحی اپ موبایل کدام است و چه روشی برای کسب و کار شما مناسب است

۵.   ایکون‌های رسانه‌های اجتماعی در راس سایت

استفاده از کاربران و بازدیدکنندگان و به ظور کلی ترافیک سایت برای افزایش ترافیک صفحات رسانه‌های اجتماعی امر محسوسی است. شما می‌خواهید که کاربران بدانند که شما در فیسبوک، توییتر و سایر شبکه‌های محبوب فعال هستید، اما قرار دادن آیکون این موارد در بالای سایت دیوانگی بزرگی است. زمانی که کاربران بر این آیکون ها کلیک می‌کنند در واقع در فضای رسانه‌های اجتماعی گم می‌شوند و احتمال کمی وجود دارد که دوباره به وب سایت شما باز گردند. پس آیکون رسانه‌های اجتماعی خود را در کناره‌ها یا قسمت‌هایی از بدنه‌ی صفحه‌ی اصلی بگذارید که به بازدیدهای سایت شما لطمه وارد نشود.

نتیجه گیری

اجازه ندهید که سایت شما باعث سقوط یا کاهش روند موفقیت‌های کمپانی شما شود. در دنیایی از میلیون‌ها سایت، نه تنها باید در میان جمعیت خودتان را اثبات نید و نشان بدهید، بلکه باید به کمک کاربران در یادها باقی بمانید. اطمینان حاصل کنید که در روند کار خود از این اشتباهات اجتناب می کنید تا حرکتی رو به جلو و پیش به سوی اینده‌ای موفق داشته باشید.

نوشته پنج اشتباهات طراحی سایت تجارت الکترونیک اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.