0

چرا طراحی واکنش گرا ؟ وب سایت واکنش گرا چه مزیت هایی دارد ؟

طراحی سایت

طراحی وب واکنش گرا فارسی شده کلمه “Responsive web design” میباشد. در طراحی وب واکنش‌گرا سعی بر این ست که محتوای یک وب سایت را در صفحه نمایش هایی با سایزهای متفاوت به بهترین نحوه ممکن نمایش داد. در واقع وب سایت واکنش گرا با تمامی صفحات نمایش سازگار ست.
حتما تا به حال موقع جستجو در اینترنت با صفحاتی مواجه شده اید که به شکل درستی نمایش داده نمیشوند و یا مطالب داخل آن وب سایت به قدری ریز هستند که برای مطالعه مجبور شدید صفحه را zoom in کنید!
یا اینکه بر روی صفحه ای که مطالعه میکردید تبلیغاتی به صورت pop up ظاهر شده و زمانی که خواستید تبلیغات رو ببندید، برای بستن با مشکل روبرو شدید و در نهایت از خوندن اون مطلب صرف نظر کردید! از این دست مشکلات نمونه های زیادی وجود داره ولی اینکه چرا این مشکلات ظاهر میشن قطعا یک جواب داره، وب سایت ریسپانسیو نیست!

چرا طراحی وب واکنش گرا ؟

چند سال پیش که بیشتر کاربران اینترنت با کامپیوتر های شخصی به این فضا دسترسی پیدا میکردند نیاز یه ریسپانسیو حس که نمیشد، بلکه هیچ معنایی هم نداشت . در اون زمان صفحه نمایش هایی که کاربران استفاده میکردند تقریبا در یک سایز بود.
ولی بعدها صفحه نمایش های بزرگتر اومد و بعد از اون با به روی کار اومدن گوشی های هوشمند با صفحه نمایش های متفاوت لازم شد که طراحی  سایت ها واکنش گرا باشد تا تمام صفحه نمایش ها را پوشش بدهند!
اهمیت این موضوع زمانی بیشتر حس میشه که نگاهی به آمار و ارقام hubspot در مورد کاربران تلفن های هوشمند میندازیم . چند نمونه از حقایقی که در مورد کاربران تلفن های هوشمند منتشر شده:
_زمین تقریبا ۷ میلیارد جمعیت داره ، گوشی های هوشمند ۴ میلیارد کاربر دارند و این در حالیه که ۳.۵ میلیارد نفر از مسواک استفاده میکنند!!!!!
_۷۴% از مردم برای کمک در انتخاب خرید هاشون از گوشی های هوشمند استفاده میکنند.
_۲۵% از آمریکایی ها برای دسترسی به اینترنت فقط از گوشی های هوشمند استفاده میکنند.

در طراحی وب آینده نگر باشید! وب سایت واکنش گرا راه حلی طولانی مدت

تلوزیون هوشمند
با همه گیر شدن استفاده از گوشی های هوشمند در ایران تعداد کسانی که به اینترنت دسترسی پیدا کردند افزایش یافته و حتی کسانی هم که استفاده از کامپیوتر رو بلد نیستن با گوشی های خود به صورت دائمی به اینترنت دسترسی دارند و به جستجو در فضای مجازی میپردازند.
ولی مشکلاتی که با واکنش گرا نبودن وب سایت ها برای کاربران پیش میاد فقط با طراحی وب سایت سازگار با صفحه نمایش کوچک (گوشی های هوشمند) حل نمیشود . امروزه تلوزیون های هوشمند(smart TV) ها هم در حال همه گیر شدن هستند .
در چند سال آینده شاید موقع دیدن یک سریال زمانی که داره پیام های بازرگانی پخش میشه بر روی تبلیغات کلیک کنیم و بتوانیم وارد وب سایت مربوط به اون تبلیغات بشیم .(کاری که در حال حاضر در وب سایت هایی مثل یوتیوب انجام میشه.) این یعنی ما با طیفی از سایز های صفحه نمایش روبرو هستیم که هر کدوم طراحی مخصوص به خودشان را نیاز دارند.
وقتی که تکنولوژی پیشرفت میکنه و به راحتی ما کمک میکنه چرا نباید ملزمات استفاده از اون رو آماده کنیم؟
حالا شما به عنوان مدیر یک تجارت آنلاین تصور کنید که مخاطبتان بعد از ورود به سایت شما با منو های به هم ریخته رو برو میشود یا طراحی صفحه ها به صورتی ست که در یک لحظه نمیشود به تمامی قسمت های آن دسترسی داشت!
مطمئنا شما هم هیچ تمایلی به این ندارید که مخاطبتان را به خاطر تجربه بدی که از حضور در وب سایت تان داشته، از دست بدهید!
اگر در حال حاضر از یک وب سایت غیر واکنش گرا استفاده میکنید با سرویس تحلیلگر وب اورهیت میتوانید ببینید که کاربران شما با صفحه نمایش متفاوت با چه مشکلاتی روبرو میشوند. (برای دریافت اطلاعات بیشتر از این تحلیلگر وب و رفتار مشتری از سایت overheat.ir دیدن فرمایید.)
اگر هنوز تصمیمی برای داشتن یک تجارت آنلاین ندارید راهنمای “کسب و کار آنلاین چه مزایایی برای صاحب کسب و کار دارد!” برای شماست .

بخوانید!  الگوریتم های اینستاگرام + ۹ قدم تا رسیدن به اکسپلور

نوشته چرا طراحی واکنش گرا ؟ وب سایت واکنش گرا چه مزیت هایی دارد ؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.