0

چطور دامنه مناسب سایت خود را انتخاب کنم؟

طراحی سایت

انتخاب دامنه برای سایت ازاهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه دامنه به معنای آدرس سایت شما بوده واز این رو باید برای یافتن مخاطب هدف آدرس صحیح به آن ها بدهید. تنوع دامین بسیار زیاد است و برای انتخاب دامنه مناسب خود باید ضمن توجه به هدف و رسالت سایت به بررسی انواع دامنه ها پرداخته و دامین مناسب خود را انتخاب کنید. دامین تاثیر خاصی برعملکرد سایت ندارد اما انتخاب دامنه برای سایت فعالیت و ماهیت سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو آشکار خواهد کرد.

دامین چیست؟

دامین در اصل نام سایت شماست که از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام سایت یک امر سلیقه ای است و کاملا برعهده شماست که چه نامی برای سایت خود برگزینید. پسوند ها دارای محدودیت هستند و باید از میان پسوند های مرسوم یکی را انتخاب کنید. انتخاب دامنه برای سایت معمولا نیازمند مشورت با متخصصان برندینگ و کارشناسان سئو می باشد.

موتورهای جستجو براساس پسوند دامنه شما تشخیص می دهند سایت شما چه محتوایی دارد و مخاطب احتمالی شما چه کسی خواهد بود.

انواع دامنه ها

دریک تقسیم بندی کلی دامنه ها را می توان به دو صورت ملی و بین المللی تقسیم بندی کرد. دامنه های ملی برمبنای قوانین داخلی هر کشور مدیریت می شوند. درصورتی که مخاطب سایت شما درحوزه جغرافیایی کشور خاصی متمرکز است بهتر است جهت انتخاب دامنه برای سایت از دامنه های ملی استفاده کنید.

دامنه های بین الملل زیر نظر موسسه (ICANN) قرار دارند با این وجود دامنه های مختلف ممکن است ثباتهای (Registrar) متفاوتی داشته باشند.

بخوانید!  وبلاگ نویسی برای طراحی سایت

بهترین دامنه ها کدام هستند؟

در امر انتخاب دامنه برای سایت به این موضوع دقت کنید که هر دامنه کارکرد و عملکرد خاص خودش را دارد و این به معنای برتری یکی بر دیگری نیست.

برخی دامین ها عمومیت بیشتری داشته و در بین مردم شناخته شده تر هستند و برخی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند اما این لزوما به معنای برتری آن ها نیست.

انتخاب دامنه برای سایت باید برمبنای اهداف سایت و مخاطب هدف صورت پذیرد. چراکه دامنه ها بر عملکرد سایت تاثیری نمی گذارند و از این لحاظ برتری خاصی بریکدیگر ندارند.

معرفی متداول ترین دامنه ها

برای انتخاب دامنه برای سایت بهتراست با متداول ترین دامنه های موجود در جهان آشنا شوید :

دات کام (Com)

متداول ترین دامنه در سطح جهان دامنه com می باشد که در ابتدا برای سایت های تجاری مورد استفاده قرار می گرفت اما این روزها به دلیل محبوبیت بالا تقریبا برای همه انواع سایت مورد استفاده قرار می گیرد. برای اینکه موتورهای جستجو تلاش می کنند مطالب مفید را در اختیار کاربر قرار دهند محدوده جغرافیای سایت  برای آن ها مهم است مدیران  سایت ها از طریق web master tools می توانند موقعیت جغرافیایی سایت خود را ثبت کنند تا کاربران بهتر بتوانند آن ها را بیابند اما به دلیل تحریم های ایران این دسترسی برای کاربر ایرانی مسدود شده است.

دات آی آر (Ir)  

پسوند ملی دامنه ایران Ir   است که درانتخاب دامنه برای سایت بسیار محبوب است. داشتن پسوند Ir   برای سایت شما به این معناست که سایت شما در کشور کاملا شناخته شده است و هویت شما برای همه آشکار است. این به معنای نظارت بیشتر نهاد های داخلی بر عملکرد شما خواهد بود و باید این نکته را مد نظر خودتان قرار دهید.

بخوانید!  نماد الکترونیکی چیست؟

تبلیغات گوگلی هم با پسوند Ir  مسدود شده از این رو به نظر می رسد لازم است هر دو دامنه را ثبت کنید تا در آینده و در صورت بزرگ شدن سایتتانبه مشکل برنخورید.

دات نت (Net)

همانطور که از نامش هم مشخص است این پسوند بیشتر برای شرکت های بین المللی کامپیوتری می تواند مورد استفاده قرار  بگیرد. اما کاربران و شرکت ها کمتر به این دامنه اقبال نشان می دهند حقیقت این است که بیشتر شرکت ها، سازمان ها و نهاد ها از پسوند com استفاده می کنند. بعد از آن پسوند org در نزد کاربران اعتبار بیشتری دارد بنابر این کمتر پیش می آید که سازمانی به سراغ پسوند Net بیاید.

دات اُرگ (Org)

زمانی که از این پسوند بین المللی استفاده می کنید به جهانیان اعلام می کنید سایت شما متعلق به یک نهاد غیر انتفاعی یا یک سازمان خیریه است.

در گذشته پسوند org برای نهاد های سازمانی بود اما درحال حاضر این طور نیست. جهت انتخاب دامنه برای سایت خود باید این نکته را در نظر داشته باشید که این دامنه از مرسوم ترین دامنه های سطح جهان است و بسیاری نهاد های غیر انتفاعی داخلی نیز از آن بهره می برند.

دات کو (Co)

این پسوند مخصوص کشور کلمبیاست که متاسفانه برخی افراد در کشور آن را مخفف واژه کمپانی دانسته و با وجود هزینه زیاد اقدام به خرید آن می کنند به نحوی که در ایران در بین کاربران محبوب بوده است. توجه داشته باشید که این دامنه به دلیل ثبت در کشور کلمبیا در موتورهای جستجو بیشتر برای کاربران این کشور نمایش داده می شود که ممکن است رنک سایت شما را با مشکل مواجه کرده و شما را از دسترسی به کاربر ایرانی باز دارد بنابر این در انتخاب پسوند دقت بیشتری به خرج دهید. اما در صورتی که تمایل دارید از دامینی که نمایانگر آن است که وب سایت مد نظر زیر نظر کمپانی فعالیت می کند استفاده کنید، می توانید از دامنه بین المللی (co.com.) استفاده کنید.

بخوانید!  ۱۰ قانون طلایی که استارت آپ های موفق از آن پیروی می کنند(بخش اول)

حال که با متداول ترین پسوند های موجود آشنا شدید لازم به ذکر است که انتخاب دامنه برای سایت باید منطبق با محتوا و هدف شما باشد. پیش از هر انتخابی لازم است جوانب آن را بررسی کنید و در نهایت پسوند مورد انتخاب خود را خریداری کنید.

نوشته چطور دامنه مناسب سایت خود را انتخاب کنم؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.