0

چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم

اگر قصد دارید همگام با الگوریتم ها و آپدیت های جدید گوگل حرکت کرده، سئو سایت خود را تقویت کنید و جایگاه بهتری نسبت به رقبا کسب کنید باید به CTR یا نرخ کلیک کاربران در نتایج گوگل توجه ویژه ای داشته باشید.

در مقالات پیشین به الگوریتم RankBrain و تاثیر آن بر سئو سایت اشاره کردیم که مهمترین ابزار گوگل برای اعمال تاثیر نرخ کلیک بر رتبه بندی نتایج است. در این مقاله تلاش میکنیم ابتدا بدانیم CTR چیست و پس از آن تکنیک های افزایش نرخ کلیک را به شما آموزش میدهیم.

CTR چیست؟

قبل از تعریف دقیق تر باید بدانیم CTR مخفف چیست. این عبارت از ترکیب سه کلمه Click Through Rate تشکیل شده است که نزدیک ترین ترجمه در زبان فارسی برای آن میشود نرخ کلیک.

زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.

تعداد کلیک کاربران بر روی سایت شما تقسیم بر تعداد نمایش صفحه شما به کاربران (impression) را CTR می نامیم.

مقدار CTR برای هر کلمه کلید و هر صفحه متفاوت است. بعنوان مثال ممکن است CTR شما برای عبارت آموزش سئو 10 درصد باشد ولی برای عبارت آموزش سئو حرفه ای 18 درصد باشد و هر دو عبارت به یک صفحه از سایت منتهی شوند.

اطلاعات مربوط به نرخ کلیک را میتوان در ابزار گوگل سرچ کنسول به دست آورد. در بخش Performance اطلاعات دقیقی از آمار نمایش سایت شما در هر کلمه، تعداد کلیک و در نهایت CTR ارائه میشود.

نمایش آمار جستجو، کلیک و CTR در نرخ کلیک کاربران

همچنین یک عدد CTR متوسط برای هر صفحه از سایت شما محاسبه میشود که میانگین CTR تمام کلماتی است که با جستجوی آنها صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده میشود.

آموزش ویدئویی: CTR چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.

Impression چیست؟

Impression به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت میشود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ میشود.

اگر شما در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمیشود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ میگردد.

یکی از مهمترین دغدغه های ما در سئو تعیین میزان دقیق جستجوی یک کلمه است. برای این کار ابزارهای مختلفی مانند keyword planner و kwfinder استفاده میشود ولی هیچ کدام قادر به اعلام یک عدد دقیق نیستند. زمانیکه در یک عبارت هدف به صفحه اول گوگل میرسیم با هر جستجوی کاربران در نتایج نمایش داده شده و در نتیجه آمار Impression سایت ما دقیقا برابر با تعداد جستجوی آن کلمه خواهد بود.

بخوانید!  ۶ مزیت وبلاگ نویسی که می‌تواند در توسعه کسب و کار دیجیتال موثر باشد

به همین دلیل رسیدن به صفحه اول گوگل علاوه بر اینکه در جذب مخاطب بیشتر به ما کمک میکند دسترسی به منابع ارزشمندی مثل تعداد جستجوی کلمات و تنوع عبارات جستجو شده را نیز فراهم میکند.

CTR متوسط براساس رتبه بندی گوگل

به طور متوسط هر رتبه در نتایج گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص میدهد. بیشترین CTR معمولا مربوط به رتبه یک گوگل است که در حال حاضر در دسکتاپ نزدیک به 32 درصد و در موبایل 24 درصد است. دقت کنید که این یک عدد متوسط جهانی است یعنی برای تمام عبارات و سایت ها. در نتیجه ممکن است شما رتبه یک گوگل باشید ولی CTR شما بیش از 80 درصد و یا حتی کمتر از 20 درصد باشد.

نمودار زیر عدد متوسط CTR برای رتبه بندی نتایج گوگل را در نوامبر 2017 و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد. همانطور که در نمودار مشخص است رتبه ۱ گوگل مجموعا به اندازه رتبه های 2 تا 5 بازدیدکننده جذب میکند و همین امر اهمیت کسب رتبه یک گوگل را نمایش میدهد.

نمودار متوسط CTR براساس رتبه در گوگل

طی دو سال اخیر گوگل ابزارهای مختلفی مانند نقشه گوگل، نمایش اخبار، rich snippets و … را معرفی کرده است که هریک فضایی از صفحه نتایج جستجو را به خود اختصاص میدهند. علاوه براینها باید تبلیغات گوگل را نیز به این لیست اضافه کرد زیرا عملا جایگاه رتبه ۱ و نرخ کلیک را تحت تاثیر قرار میدهد.

تاثیر تبلیغات گوگل بر نرخ کلیک یا CTR

آمارها حاکی از آن است که طی تنها دو سال ارزش رتبه ۱ گوگل ۳۷ درصد کاهش داشته است. یعنی اگر دو سال پیش رتبه ۱ بودید تقریبا ۵۰ درصد کاربران را به خود جذب میکردید ولی امروز این عدد به نزدیک ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل البته آمار جستجو در گوگل رشد چشم گیری داشته و تعداد جستجوها نسبت به دو سال پیش بسیار بیشتر شده است.

چطور نرخ کلیک و CTR خود را افزایش دهیم

زمانیکه کاربر  لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده میکند، زمان کوتاهی برای تصمیم گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست صرف کرده و تصمیم میگیرد که روی آن کلیک کند یا نه. برای آنکه در این زمان کوتاه بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت ایجاد کنید چند فضای مناسب در اختیار دارید که در تصویر زیر نمایش داده شده است.

افزایش نرخ CTR با تکنیک های سئو

1- عنوان صفحه در نتایج جستجو

عنوان هر صفحه از سایت شما توسط تگ title که در هدر صفحه قرار دارد تعیین میشود. قبلا مقاله ای برای آموزش سئو عنوان صفحه منتشر کرده ایم که میتواند برای شما جذاب باشد. ولی در این بخش در مورد سئو عنوان صحبت نمیکنیم بلکه قصد داریم شانس کلیک را افزایش دهیم.

به طور متوسط فضای موجود برای عنوان در نتایج جستجو ۷۰ کاراکتر است که به شما اجازه میدهد از عبارات جذابی در آن استفاده کنید. برخی کلمات هستند که در فضای وب رواج یافته و نشان دهنده یک مفهوم مشخص به کاربر هستند. به طور معمول درصد بیشتری از کاربران با دیدن این عبارات در عنوان صفحه روی آن کلیک میکنند. برای مثال میتوان به عبارات زیر اشاره کرد.

امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسان، ساده، ارزان، رایگان، چیست و … استفاده از این عبارات در عنوان صفحه میتواند شانس شما را برای افزایش CTR به شدت افزایش دهد.

عبارات جذاب بسته به نوع کسب و کار شما و هدف مخاطب از جستجو متفاوت است. برای رسیدن به جذاب ترین عبارات پیشنهاد میکنیم ابتدا چه عنوان مختلف را طراحی کرده و در بازه های یک هفته ای از آنها استفاده کنید. بررسی نرخ کلیک کاربران در این بازه ها به شما نشان میدهد که چه کلماتی بیشترین جذابیت را از دید کاربران داشته اند. به تصویر زیر دقت کنید، چه عبارتی بیشتر از همه توجه شما را به خود جلب میکند؟

بخوانید!  آموزش نصب ssl دایرکت ادمین
انتخاب عنوان مناسب بر نرخ کلیک یا CTR صفحه تاثیر مثبت دارد

2- بهینه سازی نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو

توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نمایش داده میشود و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار میدهد. به طور متوسط تعداد کاراکترهایی که در بخش توضیحات نمایش داده میشود 168 کاراکتر است ولی با توجه به عبارت جستجو شده و محتوای صفحه ممکن است گوگل متنی کوتاه تر و یا حتی بلندتر را به کاربران نمایش دهد.

هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار او قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل صفحه ترغیب کنید. بعنوان مثال اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ویدئوی آموزشی” شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد شد. پیشنهاد میکنم برای درک بهتر مقاله سئو توضیحات متا را مطالعه کنید. تصویر زیر نمونه ای جذاب از به کارگیری ادبیات مناسب هنگام نگارش توضیحات صفحه است.

توضیحات متا فضای مناسبی برای جلب توجه کاربر و ترغیب به کلیک است

3- استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schema

احتمالاشما هم هنگام جستجو در نتایج گوگل سایت هایی را مشاهده کرده اید که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی نیز به کاربر نمایش میدهند.

معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشود که ه صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج جستجو نمایش داده میشود. استفاده از این ابزار به شما کمک میکند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید. البته نشانه گذاری ها فقط محدود به نمایش ستاره نیست و براساس نوع محتوا میتوان مدل های مختلفی از آن را استفاده نمود. به عنوان مثال تصویر زیر نحوه نمایش سایت آکادمی وبسیما در عبارت “کتاب های سئو” است. به نظر شما این نحوه نمایش چقدر بر نرخ کلیک کاربران و ترغیب آنها برای ورود به صفحه تاثیرگذار است؟

نشانه گذاری استاندارد کمک میکند نحوه نمایش در نتایج جستجو را بهبود دهیم

استانداردها و تکنیک های مربوط به نشانه گذاری استاندارد را به صورت کامل و کاربردی در کارگاه آموزش سئو تکنیکال ارائه میکنیم.

آیا افزایش CTR بر سئو تاثیرگذار است؟

بله، افزایش نرخ کلیک شما بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر خواهد داشت. البته در مورد این اثرگذاری نقاط نظرات مختلفی در میان متخصصین سئو وجود دارد ولی همه کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند معتقد هستند که افزایش نرخ CTR یکی از مهمترین وظایف ما برای بهبود سئو سایت است. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.

بخوانید!  آیتم های مهم و تاثیر گذار در طراحی سایت

بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه 3  گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط 9 درصد از کاربران را به خود جذب میکند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به 15 درصد از مخاطبین را ترغیب به کلیک میکند. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد پس از مدتی گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.

حتی اگر جایگاه شما بهبود نیابد شما میتوانید با همان رتبه بازدیدکننده بیشتری کسب کنید. تصویر کنید که روزانه 1000 نفر عبارت مورد نظر شما را جستجو میکنند و 10 درصد آنها شما را انتخاب میکنند. حالا اکر نرخ کلیک یا CTR شما به 20 درصد افزایش یابد عملا بازدیدکنندگان شما دو برابر خواهد شد.

افزایش تعداد بازدیدکننده و بهبود رتبه در نتایج گوگل، موجب میشود که افزایش CTR سایت یکی از تکنیک های بسیار کاربردی و ارزشمند برای سئو باشد.

افزایش CTR سایت با استفاده از ربات

یکی از اولین روش هایی که به ذهن متخصصین سئو میرسد ایجاد کلیک های غیرواقعی برای سایت است. اگر واقعا نرخ کلیک میتواند بر رتبه بندی گوگل تاثیر گذار باشد میتوانیم ربات هایی طراحی کنیم که با IP های متفاوت عبارت مورد نظر ما را جستجو کرده و بر روی سایت ما کلیک کنند. با این کار CTR ما به شدت بالا میرود.

خوشبختانه (یا شاید متاسفانه) این تکنیک نه تنها تاثیری بر بهبود جایگاه شما نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب از دست رفتن جایگاه فعلی و جریمه شما توسط گوگل شود. گوگل الگوریتم های پیچیده و قدرتمندی برای تشخیص ربات از کاربر دارد که به او اجازه میدهد به راحتی این رفتار را شناسایی کند. اطلاعاتی مانند محل جغرافیایی، سوابق اکانت گوگل، جستجو های پیشین و … که برای یک ربات قابل تعریف نیستند.

علاوه براین همواره در مقالات آموزش سئو تاکید کرده ایم که تکینک های فریبنده یا همان سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت ممکن است تاثیر مثبتی بر روند کاری شما داشته باشند ولی در درازمدت آسیب های جدی به سئو سایت شما وارد میکنند.

ممکن است تصور کنید که با استفاده از نیروی انسانی واقعی و با اکانت های گوگل میتوان این رفتار را شبیه سازی کرد. بله در صورتیکه کاربران واقعی این رفتار را انجام دهند میتواند بر رتبه شما تاثیرگذار باشد ولی این تعداد کاربر را از کجا به دست می آورید؟

برخی کلمات ارزشمند ممکن است در روز هزاران بار جستجو شوند و جمع آوری این تعداد نیروی انسانی برای اثرگذاری بر نتایج منطقی بنظر نمیرسد. بهتر است این زمان و انرژی را صرف تولید محتوا و بهینه سازی سایت خود کنید.

اگر تجربه ای از بهبود جایگاه خود با افزایش نرخ CTR یا حتی از دست رفتن جایگاه به دلیل نرخ کلیک پایین دارید با ما در میان بگذارید. مشاورین وبسیما پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.

نوشته چطور نرخ کلیک یا CTR خود را افزایش دهیم اولین بار در وبسیما پدیدار شد.