0

چند راهکار ساده برای داشتن یک سایت موبایل فرندلی

طراحی سایت

بیش از نیمی از جستجوهای اینترنتی بر روی دستگاه های تلفن همراه انجام می شود و انتظار می رود که این روند همچنان رو به رشد باشد؛ زیرا بسیاری از جوانان و نوجوانان در سراسر دنیا تنها به تلفن همراه خود متکی هستند و تمام کارهای مبتنی بر وب را از این طریق انجام می دهند. به دلیل استفاده گسترده افراد از تلفن های همراه، طراحی سایت موبایل فرندلی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

تجربه کاربران موبایل در طراحی سایت موضوع بسیار مهمی است که به وسیله ی طراحی سایت موبایل فرندلی و ریسپانسیو میسر می شود. علاوه بر این شکل و نحوه چیدمان بخش ها، منوها، زیر منوها و سایر عناصر ضروری هر صفحه سایت موضوعی است که در طراحی سایت موبایل فرندلی باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه چند راهکار ساده برای داشتن یک سایت موبایل فرندلی را به شما معرفی می کنیم:

  • طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا)

طراحی سایت ریسپانسیو در رنکینگ موتور های جستجو و وب سایت های دیگری همچون Alexa ، به ویژه برای سایت هایی که به تازگی طراحی شده، بسیار موثر است. بهینه سازی سایت به منظور بهره گیری در موبایل، تبلت و دیگر دستگاه ها به بهبود سئو سایت کمک قابل توجهی می کند. گوگل ، ریسپانسیو بودن سایت را به عنوان یک عامل با اهمیت در رتبه بندی طراحی سایت ها قرار داده است. وقتی یک سایت، واکنش گرا یا ریسپانسیو است، به دلیل سازگار بودن وب سایت با انواع سایز صفحه نمایش کاربر احساس خوشایندی از ورود به آن سایت دارد. زمانی که کاربران برای مطالعه محتوا مجبور به اسکرول افقی صفحات وب نباشد یا هنگام بازدید از سایت با تبلت و موبایل نیازی به زوم کردن صفحات نباشد و به طور کلی سایت کاربر پسند باشد، کاربر به سرعت سایت را ترک نخواهد کرد.

بخوانید!  چند نکته مهم در طراحی سایت فلت

طراحی سایت ریسپانسیو  به عنوان بهترین راهکار برای داشتن یک سایت موبایل فرندلی شناخته شده است زیرا:

۱- به اشتراک گذاری و لینک دهی به سایت شما را از یک URL واحد برای کاربران آسان تر می کند.

۲- به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا بدون نیاز به اشاره به وجود صفحات متناظر موبایل و دسکتاپ، به درستی ویژگی های ایندکس سازی به صفحه را اختصاص دهد.

۳- نیازمند زمان مهندسی کمتر برای حفظ صفحات متعدد برای محتوای یکسان می باشد.

۴- بروز اشتباهات رایجی که بسیاری از سایت های تلفن همراه را تحت تاثیر قرار می دهد، کاهش می دهد.

۵- برای مشاهده بهینه کاربر هیچ ریدایرکشنی نیاز نیست که این موضوع باعث کاهش زمان بارگذاری می گردد.

۶- هنگامی که ربات گوگل (Spider, Crawler) درون سایت در حال بررسی و به اصطلاح خزش است، موجب صرفه جویی در منابع می شود. زیرا در صفحات یک سایت ریسپانسیو این ربات تنها یک بار صفحه را بررسی می کند. بهره وری کرولر نیز به طور غیرمستقیم به گوگل کمک می کند تا محتوای بیشتری از سایت را ایندکس کند.

  • بهینه سازی تصاویر

از تصاویر کمتری در سایت خود استفاده کنید تا سایت شما موبایل فرندلی تر شود. شما حداقل به یک تصویر باکیفیت برای هر آیتم منو یا صفحه محصول تجارت الکترونیک نیاز دارید؛ در حالی که باید از تصاویر ذخیره شده در هر صفحه نیز خلاص شوید. عرض تصویر را در صفحه استایل CSS روی ۱۰۰% تنظیم کنید، به طوری که به صورت خودکار و بدون هیچ مشکلی همراه با تغییر اندازه صفحه نمایش، تغییر کند. اگر تصویر پس زمینه هم دارید، اندازه تصویر در پس زمینه را نیز به گونه ای تنظیم کنید که متناسب با اندازه صفحه نمایش تغییر کند. تصاویر زیاد در صفحات باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت خواهند شد . فراموش نکنید که سرعت بارگذاری سایت ، یکی از فاکتور هایی است که برای موبایل فرندلی بودن سایت بررسی می گردد.

  • ساده سازی ورودی داده

تلفن های همراه برای آسان وارد شدن اطلاعات طراحی نشده اند؛ بنابراین مواردی که باعث می شود بسیاری از بازدیدکنندگان تلفن همراه تان را از بدهید، حذف کنید از قبیل حذف منوی کشویی برای انتخاب پذیرش  و شناسایی وضعیت کاربران. به خاطر داشته باشید که از دکمه های به اندازه کافی بزرگ در یک صفحه لمسی کوچک استفاده کنید. تا جایی بزرگ باشد که صفحه نمایش موبایل را پر نکند. به این ترتیب، احتمال اینکه کاربران گزینه اشتباه ار انتخاب کنند، کاهش می یابد.
جهت ساده سازی ورود اطلاعات کاربران از گزینه های از پیش تعریف شده استفاده کنید به طور مثال، علامت @ را به صورت خودکار در فیلد ایمیل اضافه کنید تا کاربر تلفن همراه، خودش این کار را نکند. با این کار از هرج و مرج های اضافی کم خواهید کرد و سایت شما موبایل فرندلی تر به نظر می آید. در غیر فعال کردن دکمه های ارسال نیز دقت کنید تا از ارسال اشتباه اطلاعات توسط کاربران جلوگیری شود.

بخوانید!  چطور از مقالات قدیمی برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟

طراحی سایت موبایل فرندلی توسط داده پردازان راستین

شرکت داده پردازان راستین با داشتن یک تیم بسیار قوی در زمینه طراحی سایت، سئو سایت، بهینه سازی سایت و… و با به کارگیری تمامی استاندارد های طراحی سایت موبایل فرندلی، سایتی سازگار با صفحه نمایش های مختلف را طراحی می کند تا رضایت و خرسندی مشتریان خود را به ارمغان آورد.

نوشته چند راهکار ساده برای داشتن یک سایت موبایل فرندلی اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.