0

چه زمانی نباید اقدام به راه اندازی استارت آپ کرد؟ – قسمت اول

در نوشتاری که پیش از این در وبلاگ داده پردازان راستین منتشر شده بود، به مواردی همچون تعریف استارت آپ ، عمر یک استارت آپ ، ایده راه اندازی یک استارت آپ و زمانی که نباید اقدام به راه اندازی استارت آپ کرد ، به اختصار اشاره شده بود. حضور داده پردازان راستین به عنوان آژانس دیجیتال در راه اندازی استارت آپ ها و کسب تجربه در این حوزه ، ما را بر آن داشت که در این نوشتار افرادی که قصد راه اندازی استارت آپ دارند را با چالش های راه اندازی استارت آپ و زمان هایی که نباید اقدام به راه اندازی استارت آپ کرد ، آشنا کنیم.

با یک جستجوی ساده در وب ، به مقالات انگیزشی زیادی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی دسترسی پیدا خواهید کرد که با ارقام میلیاردی ارزش گذاری شده اند. همین کافی است تا هر فردی را برای راه اندازی استارت آپ وسوسه کند. اما آیا همه استارت آپ ها به موفقیت میرسند؟

واقعیت این است که طبق آمار و ارقام منتشر شده ، ۹۰ درصد از استارت آپ ها شکست می خورند و تنها تعدادی از آن ها که موفق به عبور از چالش ها شده اند می توانند به سود های کلان دستیابی پیدا می کنند.

البته ما قصد این را نداریم که شما را از راه اندازی استارت آپ منصرف کنیم ، بلکه هدف آن است که با معرفی دلایل شکست استارت آپ ها ، شما را در راه اندازی استاتاپ موفق کمک کرده باشیم.

اگر در پی راه اندازی استارت آپ هستید ، به موارد زیر دقت کنید:

بخوانید!  نرخ پرش (bounce rate) چیست و چرا اهمیت دارد؟

۱- داشتن ایده بدون سنجش بازار و مطالعه دقیق

داشتن ایده بدون سنجش بازار

یک ایده ، حتی اگر به شدت پولساز باشد به تنهایی برای اقدام به راه اندازی استارت آپ ، نمی تواند کافی باشد.

برای مثال در آب دریا مقدار قابل توجهی طلا وجود دارد. اما استخراج طلا از آب دریا با توجه به هزینه تجهیزات و مدت زمانی که باید برای اینکار صرف شود ، به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل تا به امروز هیچ اقدامی برای این کار صورت نگرفته است.

داشتن یک ایده بدون سنجش بازار و مطالعه ، نمی تواند برای راه اندازی استارت آپ کافی باشد.

۲- مشخص نبودن بازار و جامعه هدف

مشخص نبودن بازار هدف

مشخص نبودن بازار هدف را می توان ناشی از این دانست که سنجش و مطالعه ای در خصوص ایده صورت نگرفته است.

منظور از بازار هدف، شناسایی افرادی است که ایده مورد نظر برای آن ها مفید واقع خواهد شد. برای مثال جامعه هدف در راه اندازی یک سرویس آموزش آنلاین ، دانش آموزان و دانشجویان خواهند بود. هر ایده باید به دقت بررسی شود. بعد از شناسایی جامعه و بازار هدف باید به این نکته توجه شود که آیا برای جامعه هدف ، استفاده از سرویس و ایده مورد نظر توجیه اقتصادی دارد؟ آیا ایده برای جامعه هدف فرهنگ سازی شده است؟

عدم شناخت بازار و جامعه هدف سبب می شود که استارت آپ با شکست روبرو شود. شناسایی بازار و جامعه هدف پس از اقدام به راه اندازی استارت آپ ، باید همچنان ادامه داشته باشد. یکی از عوامل موفقیت یک استارت آپ در آن است که بتواند هر روز به تعداد جامعه مخاطبین خود تعداد زیادی از افراد را اضافه کند

بخوانید!  اتصال هاست سی پنل به ایمیل سرویس مستقل

۳- نداشتن هم تیمی های کارآمد و متخصص

نداشتن هم تیمی مناسب

در این مورد یک ضرب المثل معروف وجود دارد و آن این است که “یک دست صدا ندارد!” .

پس از اقدام به راه اندازی استارت آپ نیاز است که به موارد زیادی رسیدگی کرد. گرفتن مجوز های مربوطه ، شناسایی رقبا ، اقدامات مربوط به کمپین های تبلیغاتی ، برآورد هزینه ، بررسی بودجه و جذب سرمایه گذار برای راه اندازی و توسعه استارت آپ و … .

برای موفقیت استارت آپ لازم است که کارها با توجه به مهارت های اعضای گروه ، تقسیم بندی شده و توسط هر فرد به بهترین شکل ممکن انجام شود.

یکی از دلایل شکستن خوردن استارت آپ ها این است که افرادی ناکارآمد مسئولیت کارهایی را قبول می کنند که هیچ گونه تجربه ومهارتی در آن ندارند. و اشتباه بعدی اعضای گروه آن است که قبل از آنکه اوضاع از کنترل خارج شود ، مسئولیت را به فرد کارآمدی واگذار نمی کنند.

در صورتی که قصد دارید اقدام به راه اندازی استارت آپ کنید، ابتدا تیم حرفه ای تشکیل دهید. تشکیل تیم صرفا بر اساس روابط اجتماعی ، در صورتی که سابقه و توانی افراد را در آن ملاک قرار ندهید ، می تواند برای استارت آپ شما در ادامه راه مشکلاتی را به وجود بیاورد. پس پیش از آنکه شرایط از کنترل خارج شود ، هم تیمی های خود را انتخاب کنید.

 

نوشته چه زمانی نباید اقدام به راه اندازی استارت آپ کرد؟ – قسمت اول اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.