0

چگونه ابزار آمار گیر به افزایش نرخ تبدیل کمک میکند؟

طراحی سایت

آشنایی با مفهوم نرخ تبدیل

در کسب و کارآنلاین و بازاریابی اینترنتی، نرخ تبدیل یا Conversion Rate نشان دهنده درصدی از بازدیدکنندگان وب سایت است که به مشتری یا مشترک محصولات یا خدمات ما تبدیل می شوند.

مثلا درمورد یک فروشگاه آنلاین، با بهینه سازی نرخ تبدیل، درصد افرادی که تمام مراحل ثبت سفارش را با موفقیت طی می کنند و محصول مورد نظر را می خرند  به نسبت کل تعداد بازدیدکننده های سایت افزایش می یابد. برای سایتی که انواعی از محتوا را ارائه می دهد ، بهینه سازی نرخ تبدیل باید منجر به افزایش ثبت نام ، اشتراک و یا عضویت بیشتر در خبرنامه سایت شود.

به طور کلی کسب در آمد بیشتر در کسب و کار آنلاین از دو طریق امکان پذیر است :

راه اول، افزایش فروش یا اشتراک از طریق افزایش میزان ترافیک است.

راه دوم، این است که از طریق بهینه سازی سایت با همان میزان ترافیک معمول و قبلی باعث افزایش فروش شویم. که مفهوم بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization _ CRO) روی حالت دوم تمرکز می کند.

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل برای ما مهم است ؟

 

ما میتوانیم با بهینه سازی قیف فروش و افزایش مشتریان راغب و وفادار نسبت به کل بازدید کنندگان سایت به فروش بیشتر برسیم . با کوچک ترین تغییرات هدفمند و موثردر باز طراحی وب سایت یا محتوای سایت بر اساس نیاز و سلیقه مخاطب، میتوانیم بهترین نتیجه را بدست بیاوریم.

بهتر است با یک مثال ساده با مفهوم بهینه سازی نرخ تبدیل و نتایج آن بیشتر آشنا شویم :

بخوانید!  بازاریابی موتور جستجو یا بهینه سازی سایت؟

فرض کنید ما یک سایت ارائه دهنده خدمات نرم افزاری داریم، با این رویکرد که در آن تولید کننده نرم افزار اجازه استفاده از نرم افزار را در ازای دریافت حق اشتراک ماهیانه در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. قبل از بهینه سازی سایت ۵% از کل افرادی که به عنوان بازدید کننده به سایت ما سر میزدند برای استفاده از خدمات ما مشترک می شدند. اگر فرض کنیم هر مشترک برای کسب و کار ما ۵۰ هزار تومان در هر ماه پرداختی دارد . با ۵۰ مشتری در هر ۱۰۰۰ بازدید کننده ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان در آمد هر ماه ما میشود . حالا اگر ما با بهینه سازی سایت ، نرخ تبدیل را از ۵% به ۵/۷ % افزایش دهیم. در این نرخ تبدیل در هر ۱۰۰۰ بازدید کننده ۷۵ مشتری داریم که در آمدی معادل ۳.۷۵۰.۰۰۰ تومان برای ما در هر ماه به همراه دارد .

دیدید چه اتفاقی افتاد ؟

ما بدون نیاز به تغییرات اساسی و پیچیده و هزینه بر با همان تعداد از بازدید کنندگان قبلی و با صرف همان هزینه ، به میزان ۱.۲۵۰.۰۰۰ تومان افزایش درآمد داشتیم!

پس یک فرمول کلیدی را باید به خاطر بسپاریم :

اگر ما نرخ قیف تبدیل را دوبرابر کنیم میتوانیم هزینه را به ازای جذب هر مشتری جدید نصف کنیم . به این معنی که اگر در حال حاضر جذب هر مشتری مثلا ۱۰ هزار تومان برای ما هزینه دارد،  بعد از بهینه سازی سایت و دو برابر کردن نرخ تبدیل میتوانیم برای هر مشتری نصف این مقدار را هزینه کنیم و باقی مانده را در انواع تبلیغات دیگر هزینه کنیم و یا به روش ساده تر با این روش میزان سود خود را افزایش دهیم .

بخوانید!  معرفی انواع اپلیکیشن های خدماتی مبتنی بر مکان

نقشه حرارتی

 

چگونه ابزارآمارگیری مانند  Overheat  میتواند به افزایش سریع نرخ تبدیل وب سایت ما کمک کند؟

 

“نقشه حرارتی راهنمایی برای شناخت رفتار و سلیقه مشتریان و افزایش نرخ تبدیل”

ارائه نقشه حرارتی یا Heatmap ،یکی از قابلیت های ابزارهای آمارگیری مانند Overheat  می باشد. نقشه حرارتی یک تصویر گرافیکی از تمام صفحات سایت است که به شناخت بیشتر مشتریان و تجزیه و تحلیل رفتار آنها در هنگام حضور در سایت به ما کمک میکند. به عنوان نمونه به کمک نقشه حرارتی میتوانیم به میزان تراکم بازدید در قسمت های مختلف سایت پی ببریم  و به این طریق نسبت به جاگذاری بهتر و کاراتر محصولات یا محتوای سایت اقدام کنیم . همچنین به کمک این ابزار میتوانیم Call To Action  یا هر عاملی که در سایت ما باعث جلب توجه مخاطب میشود را ردیابی و شناسایی کنیم . به عنوان مثال یک تحقیق نشان میدهد که حتی تغییر یک کلمه یا تغییر رنگ در دکمه ها، میتواند تاثیر زیادی در میزان تمایل افراد به خرید یا اشترک در سایت ما داشته باشد .

برای موفقیت در افزایش نرخ تبدیل باید به اطلاعات آماری کمی و کیفی در ارتباط با سایت خود دسترسی داشته باشیم . اطلاعات کمی ارائه شده توسط ابزار آمارگیری مانند گوگل آنالیتیکس برای قدم گذاشتن در این مسیر یک نقطه شروع خوب است اما هم کار کردن با آمار و ارقام به مهارت و تخصص نیاز دارد و هم تصویر واضح و کاملی از سایت را به ما ارائه نمی دهد. پس در کناراستفاده از این ابزار کمی بهتر است از ابزار آمارگیری کیفی مانند  Overheat برای تجزیه و تحلیل بهتر وب سایت خود استفاده کنیم .

بخوانید!  چگونگی افزایش ترافیک طراحی سایت

 

نوشته چگونه ابزار آمار گیر به افزایش نرخ تبدیل کمک میکند؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.