0

چگونه می‌توانیم یک استارتاپ را شروع کنیم، بی آن که در مسیر باز بمانیم؟

طراحی سایت

دو تعریف زیر از استارتاپ را در نظر بگیرید؛

  1. یک استارتاپ ، ساختاری موقتی است که به جستجوی یک کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و تکرارشدنی می‌پردازد.
  2. استارتاپ یک اقدام بشری است که برای توزیع یک سرویس یا محصول جدید تحت شرایطی از شک و تردیدهای شدید، طراحی شده است.

این دو تعریف رایج‌ترین تعاریفی هستند که برای استارتاپ به‌کار می‌روند. مفاهیم کلیدی که در این دو تعریف وجود دارند عبارتند از:

  • ساختار موقت
  • مدل کسب‌وکار مقیاس‌پذیر و تکرار شدنی
  • محصول یا سرویس جدید
  • شک و تردید شدید

در ایران هر روز شاهد تعداد زیادی از کارآفرینان و جوانان حرفه‌ای هستیم که با ایده و آرزوی یافتن شرکتی که تمایل داشته باشد با شرایط و ایده آن‌ها آشنا شود، وارد این بازار می‌شوند. بسیاری از این ایده های راه اندازی استارتاپ ، حتی با وجود ظاهر و وجهه‌ای خوب و بودجه‌‌ای بزرگ‌تر ، باز هم در طول مسیر با شکست مواجه می‌شوند. با این وجود، بسیاری از استارتاپ ها نیز هستند که موفق می‌شوند در میان انبوهی از شرکت‌کنندگان خودشان را نشان داده و شناخته شوند، محصولی مقرون‌ به‌صرفه با برندی جدید معرفی کنند و به موفقیت دست پیدا کنند.

اگر شما نیز تا کنون فکر اجرای یک ایده‌ی مشابهی را در سر می‌پروراندید، نکاتی که در ادامه مطالعه خواهید کرد، به شما کمک می‌کنند که بهترین تصمیم را بگیرید و نیز زمان زیادی را برای کار و تلاش سخت به شرکت خود اختصاص بدهید.

۱.   لزومی ندارد که در همه‌ی موارد بهترین باشید.

در اغلب موارد، هنگامی که در ابتدای راه، راه اندازی استارتاپ هستید، ممکن است دچار این اشتباه شوید که بخواهید در همه عرصه‌ها یا زمینه‌های گوناگونی که احتمالا می تواند در پوشش خدمات قابل ارائه شما باشد ، بهترین باشید. برای یک رقابت درست و جذب مشتریان، لازم است که ارزش‌های افزوده به بازار ارائه کنید و در این حالت، کار دشواری است که در چندین عرصه به این مهم دست پیدا کنید. برای مثال اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید ، برای آنکه بتوانید با دیجی کالا (که بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران محسوب می شود) رقابت کنید ، شاید بتوانید با پیشی گرفتن در خدمات پشتیبانی، نظر تعداد زیادی از مشتریان را به خود جلب کنید

بخوانید!  چگونه استارت‌آپ‌های SaaS به کمک اینفلوئنسرها رشد می‌کند؟

به همین دلیل، بهتر است که منابع خود را برای این که در یک مورد خاصی به طور فوق‌العاده‌ای خوب باشید، متمرکز کنید در عوض این که محصولات و خدمات غیرضروری بسیاری را تنوع داده و ارائه کنید. در انتها، یک استارتاپ باید بر روی محصول یا سرویسی بنا شود که پاسخ‌گوی این سوال باشد:

“چه کاری می‌توانیم برای مشتریان ویژه خود انجام بدهیم؟”

به عنوان مثال، شما می‌توانید در ساخت پیچ در جهان بهترین باشید، اما لزومی ندارد که در ساخت مهره هم خوب باشید. جنبه‌ی جادویی یک استارتاپ این است که همین که در ساخت پیچ بهترین باشید، کافی است تا موفق شوید.

یک سازمان رسانه‌ای ممکن است که در رابطه با هزاران نظریه مربوط به انتقال ایده‌ها و ارزش‌ها به عموم مردم، تامل کند. با این حال، در نهایت این سازمان باید انتخاب کند می‌خواهد چه چیزی در محتوای تخصصی، بازاریابی دیجیتال، SEO، طراحی و UX، محصول، اینفوگرافیک و نمایش اطلاعات، در جهان بهترین باشد؟ دشوار است که بتوان به‌صورت همزمان در همه‌ی این زمینه‌ها بهترین باشید. بهترین کار این است که یک عرصه را انتخاب کرده و از منابع خود برای جستجوی استعدادها استفاده کنید و امیدوار باشید که مشتریان شما ارزش لازم را در انتخاب شما ببینند.

همین امر در یک شرکت فناوری که سرویس‌هایی را در فضای ابری (cloud)، یا محصول یا سرویسی را در قالب یک اپلیکیشن بومی ارائه می‌کند، اعمال می‌شود.

۲.   تالنت (talent) خوب است، اما باید در راستای فلسفه‌ی خدمات و محصولات شما باشد.

در دنیای تجاری امروز، رقابت بی‌رحمانه‌ای برای استخدام استعدادها در کمترین هزینه‌ی ممکن وجود دارد. هر چه افراد با استعداد بیشتری با هزینه‌ای کمتر در تیم خود داشته باشید، احتمال موفقیت شما در بازار بیشتر است. قاعده‌ی ساده‌ای است، اما مشکل این جا است که بازار درگیر کمبود استعداد است و به همین ترتیب، یافتن آن کار دشواری است؛ مخصوصا با هزینه‌های کم! همچنین اگر این حقیقت برای شما آشکار باشد که موفقیت شرکت شما وابسته به چگونگی سازگاری این استعدادها با فلسفه‌ی شرکت شما باشد، مسئله دشوارتر هم می‌شود. ممکن است که این استعدادها بسیار حرفه‌ای باشند اما رابطه‌ی خوبی با تیم، مدیریت و مشتریان اکوسیستم خود نداشته باشند.

بخوانید!  بهبود تجارت الکترونیک به کمک طراحی سایت

شما به عنوان بنیان گذار یک استارتاپ ، صدها مشغله، تعهد، و کار دارید که باید انجام بدهید. با این حال مهم‌ترین نقش، شامل این نکته است که یک سرپرست درجه یک برای ماهیت شرکت خود باشید. این مسئله مشتریان را قادر می‌سازد که کمپانی را از سایر رقبا تمییز کنند و ویژگی‌هایی که اغلب در محصولات و خدماتش یافت می‌شود تشخیص بدهند.

در مطلب بعدی، سایر نکات لازم در این زمینه را بررسی خواهیم کرد.

نوشته چگونه می‌توانیم یک استارتاپ را شروع کنیم، بی آن که در مسیر باز بمانیم؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

مطالب مرتبط

طراحی سایت

رازهای راه اندازی استارت آپ موفق – قسمت دوم

در مطلب قبل (رازهای راه اندازی استارت آپ موفق تا رسیدن به موفقیت!)تعاریف استارت‌آپ و عبارات رایجی که در تعاریف استارت‌آپ عموما به کار می‌روند ارائه کردیم. همچنین به دو مورد از نکاتی اشاره کردیم که باید برای داشتن استارت‌آپی موفق آن‌ها را در راستای کار خود قرار بدهیم و بیان کردیم که باید بهترین […]

نوشته رازهای راه اندازی استارت آپ موفق – قسمت دوم اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

با برداشتن گام‌های اولیه تبدیل یک استارت‌آپ به SMB نقش رهبری شما تغییر می‌کند

زمانی که کسب‌وکار شما با برداشتن گام‌های اولیه تبدیل یک استارت‌آپ به SMB به هدف خود می‌رسد، نقش رهبری شما به همراه آن تغییر می‌کند. در این مطلب برخی از نکاتی که برای سازگاری و تطبیق و همچنین اشتراک‌گذاری با رهبران خود نیاز دارید، ارائه می‌کنیم. زمان آن فرا رسیده است که یک کارآفرین باشید فضای […]

نوشته با برداشتن گام‌های اولیه تبدیل یک استارت‌آپ به SMB نقش رهبری شما تغییر می‌کند اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

طراحی سایت

استارت‌آپ‌ها در مقابل SMBها

به نظر می‌رسد که رسانه‌های جریان اصلی مجذوب استارت‌آپ‌هایی شده‌اند که در آن کمپانی‌های تازه تاسیس و در حال توسعه و رشد شرکت دارند. موردی که آن‌ها را از کسب‌وکار مرسوم متمایز می‌کند ظرفیت و توانایی آن‌ها برای رسیدن به ایده‌هایی است که توجه سرمایه‌گذاران مالک و تمایل آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در […]

نوشته استارت‌آپ‌ها در مقابل SMBها اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.