0

چگونه نرخ مشارکت برنامه وفادارسازی مشتری سازمان خود را افزایش دهید؟

طراحی سایت

زمانی که از برنامه وفادارسازی مشتری صحبت به میان می آید، در ذهن بسیاری از مردم ارائه یک کالا و یا خدمات به صورت رایگان شکل می گیرد. اما این یک تعریف ساده از برنامه وفادارسازی می باشد. برنامه های وفادارسازی مشتری میتوانند مانند یک تیغ دو لبه عمل کنند. این برنامه ها دارای پیچیدگی هایی می باشند که در صورتی که کسب و کارها بدون داشتن اطلاعات در این زمینه، فعالیت های وفادارسازی خود را شروع کنند، می تواند نتیجه ای بالعکس را به همراه داشته باشد که علاوه بر اتلاف زمان و منابع، نارضایتی مشتریان را به همراه داشته باشد. از این رو طراحی برنامه وفادارسازی که باعث مشارکت تعداد زیادی از مشتریان شود بسیار حائز اهمیت می باشد.

چگونه یک برنامه وفادارسازی مشتری با قابلیت مشارکت بالا طراحی کنیم؟

محققان زیادی در زمینه افزایش مشارکت طرح وفادارسازی مشتری تحقیقات انجام داده اند. اما در این مقاله میخواهیم نتایج تحقیقات پروفسور جوزف نونز و خاویر درز در خصوص برنامه های وفادارسازی مشتریان با عنوان “تأثیر ایجاد حس پیشرفت در مشتری” را با شما در میان بگذاریم.

در ابتدای تحقیقات، آنها باور داشتند که برنامه وفادارسازی مشتری ای که به مشتری وعده خدمات رایگان را بدهد، با ایجاد این تفکر که مقداری از مبلغی که تا به حال در یک سازمان خرج کرده اند، به آنها باز گردانده می شود محرک کافی برای بازگشت مشتری و حفظ ارتباط آنها با مجموعه است. اما در انتها آنها نتایج جالب و کامل تری بدست آوردند.

در اولین تحقیق این گروه، محققین تعداد ۳۰۰ کارت وفاداری را در یک کارواش محلی بین مشتریان توزیع کردند. به تمامی مشتریان گفته شد که هر بار که به کارواش بازگردند یک مهر بر روی کارت آن­ها زده خواهد شد.

بخوانید!  مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست + شرح وظایف آن

طرح تشویقی و یا پاداش مشتریانی که خودروی خود را به طور منظم در این کارواش بشورند، این بود که پس از تکمیل کارت، مشتریان یک شستشوی رایگان دریافت می­کنند.

در راستای تحقیقاتشان، آن ها مشتریان را به دو گروه هدف با شیوه وفادارسازی متفاوت تقسیم کردند:

  •  گروه اول: اولین گروه یک کارت وفاداری دریافت کردند که دارای هشت محل برای مهرشدن پیش از تعلق ­گرفتن یک شستشوی رایگان بود.
  •  گروه دوم: دومین گروه یک کارت وفاداری دریافت کردند که دارای ده محل برای مهرشدن بود، ولی این بار در ابتدا دو مهر بر روی این کارت­ها زده شده بود، که به این معنی بود که مشتریان باید هشت مرتبه دیگر به کارواش بیایند تا شستشوی رایگان دریافت کنند.

مشتریان هر دو گروه برای اینکه بتوانند از خدمات شستشوی رایگان استفاده کنند، نیاز به گرفتن هشت مهر داشتند، به همین دلیل انتظار ها بر این بود که نتایج حاصله از هر دو گروه باید تا حدود زیادی مشابه هم باشد. اما در انتهای تحقیق، آنها به نتایج غیر قابل تصور و متفاوتی رسیدند.

تنها ۱۹ درصد از مشتریان در گروه اول، (گروهی که کارت های آنها هشت محل برای دریافت مهر داشت) مهرهای کارت­های خود را کامل کردند. درحالیکه ۳۴ درصد از مشتریان در گروه دوم (که دو امتیاز اولیه داشتند.) مهرهای کارت­های خود را کامل کردند.

چرا این اتفاق افتاد؟

شاید در نگاه اول، نتایج غیرمنطقی به نظر برسند. از آنجائیکه اولین گروه از مشتریان باید هشت مُهر را در برگه خود برای دریافت یک شستشوی رایگان جمع­ آوری می­کردند و گروه دوم باید ده مُهر می­داشتند (ولی در ابتدا دو مُهر بر روی برگه آن­ها زده شده بود.) هر دو گروه نیاز داشتند که هشت مرتبه به کارواش بیایند تا یک مرتبه شستشوی رایگان به آن­ها تعلق بگیرد. پس چرا نتایج مشابه نبودند؟

بخوانید!  رپورتاژ آگهی

مطابق با تحقیق نونز و درز، وجود یک شارژ یا امتیاز اولیه در کارت وفاداری سبب می­شود که مشتریان به طور ذهنی فرآیند تکمیل کارت وفاداری را بازسازی کنند. آن­ها تصور می­کنند که لازم نیست کاری را از صفر آغاز کنند و بخشی از کارت وفاداری پیش از این تکمیل شده است و این احساس دارای نقش موثر و معناداری در افزایش انگیزه آن­ها برای کامل­کردن مُهرهای کارت های وفاداری است.

همچنین این محققین به نتایج سایر تحقیقات در مقاله خود اشاره کرده ­اند. در برخی از تحقیقات بیان شده است که “هر چه افراد به کامل­کردن یک هدف نزدیکتر باشند، تلاش بیشتری را برای دستیابی به آن هدف انجام می­دهند.”

بنابراین حتی ایجاد یک احساس مصنوعی پیشرفت در مشتریان سبب افزایش انگیزه آن­ها می­شود زیرا مشتریان احساس می کنند که سخت­ترین بخش کار یعنی آغاز آن را انجام داده­اند.

هر دو کارت وفاداری در این کارواش برای تکمیل­ شدن نیاز به این داشتند که مشتری هشت مرتبه از خدمات استفاده کند ولی مانع ذهنی برای آغاز این فرآیند در کارت­های دوم برداشته شده بود. به همین دلیل مشارکت مشتریان گروه دوم در برنامه وفادارسازی مشتری بیشتر بوده است.

تحقیقات نونز و درز، نشان گر حساسیت فرآیند وفادارسازی مشتری است. در این تحقیقات دیدیم که یک تغییر کوچک در سناریو وفادار سازی به چه میزان در بازگشت مشتری موثر است! دلیل اصلی شکست بسیاری از کسب و کارها در پروژه طراحی باشگاه مشتریان نیز نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه می باشد.

نوشته چگونه نرخ مشارکت برنامه وفادارسازی مشتری سازمان خود را افزایش دهید؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.

بخوانید!  طراحی سایت سینما و تئاتر