0

کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس که باید نصب کنید

حدودا ۳ سال پیش بود که اولین وب سایت شخصی‌ام را با وردپرس راه اندازی کردم. همان روزها بود که به خاطر یک اشتباه کوچک، نزدیک بود تمام اطلاعات سایتم را از دست بدهم. البته آن روز با پشتیبانی هاست سایتم تماس گرفتم و مشکلم حل شد؛ اما متوجه شدم اگر برای تهیه فایل پشتیبانی از سایتم یک افزونه وردپرس داشتم بدون هیچ مشکلی‌ سایتم به حالت اولیه برمی‌گشت.

اگرچه می‌دانستم افزونه‌های وردپرس زیادی هستتند که امکانات جالبی به وردپرس اضافه می‌کنند اما هنوز با تمام این افزونه‌های یا پلاگین‌ها آشنا نبودم.

حالا با گذشت چند سال ده‌ها افزونه‌ مختلف را برای هرکاری نصب و استفاده کرده‌ام. پس حالا می‌توانم بهترین افزونه‌های وردپرس را به دیگران پیشنهاد دهم.

پس شما هم برای این که مثل من چند روز با نگرانی به سایت غیرفعال شده خودتان خیره نشوید، سایت خودتان را ارتقا دهید و با افزونه‌های هرکاری که نیاز است را انجام دهید.

قرار است در این مقاله حدود ۳۰ افزونه وردپرس که نصب کردن‌شان واجب است را به شما معرفی کنیم. هر کدام از این پلاگین‌ها روی یک جنبه از فعالیت سایت شما تأثیر دارد. از امنیت گرفته تا سئو و بهینه‌سازی،سرعت و…

پس به همین دلیل این افزونه‌ها را دسته‌بندی کردیم.

  1. پشتیبان‌گیری و backup
  2. امنیتی
  3. سئو و بهینه‌سازی وبسایت
  4. افزایش سرعت
  5. فرم‌ساز
  6. ویرایش قالب و فارسی‌سازی
  7. اسلایدر
  8. افزونه‌های ضروری
  9. پیامک و ایمیل، افزونه خبرنامه
  10. صفحه‌ساز
  11. شبکه‌های اجتماعی
  12. فروشگاهی و ووکامرس، فروش فایل، همکاری در فروش
  13. تبلیغات و پاپ‌آپ
  14. چت آنلاین، تیکت و پشتیبانی
  15. افزونه‌های آمارگیری، گزارش گیری
  16. افزونه فارسی‌ساز، چند زبانه کردن و ..
  17. افزونه‌های پرداخت
  18. افزونه نوتیفیکیشن
  19. ثبت‌‌نام و پنل کاربری
  20. ویرایشگرهای متن

در ادامه به ترتیب در هر دسته‌بندی تعداد افزونه پرطرفدار معرفی می‌کنیم.

نکته مهم: تعداد پلاگین‌های توسعه داده شده برای وردپرس بسیار زیاد است و هر روز هم به این تعداد افزوده می‌شود. تا جایی که امکان داشت افزونه‌هایی را انتخاب کردیم که رایگان یا کم هزینه باشند.

اگر شما تجربه کار با افزونه‌هایی را دارید که در این فهرست نیست و فکر می‌کنید بهتر است اضافه شوند حتماً با نوشتن نظر به کامل‌ و بهتر شدن این مقاله کمک کنید.

افزونه‌های پشتیبان‌گیری و تهیه بکاپ وردپرس

افزونه‌های پشتیبان‌گیری و تهیه بکاپ وردپرساز آنجایی که هر لحظه یا بعد از هر تغییر امکان دارد سایت شما کلاً به فنا برود، داشتن یک فایل پشتیبان مثل فرشته نجات سایت عمل می‌کند.

پس نصب یک افزونه پشتیبان‌گیری برای وردپرس بسیار واجب و مهم است. این افزونه‌ها به شکل خودکار یا دستی، از کل اطلاعات سایت شما یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را روی هاست سایت ذخیره می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید بعد از هر مشکل کوچک و بزرگی نسخه پشتیبان را بازگردانی کرده و سایت به حالت قبلی بازگردانید.

۱. افزونه پشتیبان‌گیری updraftplus

این افزونه وردپرس می‌تواند به شکل خودکار از سایت شما نسخه پشتیبان تهیه کند. وقتی که سایت را به‌روزرسانی می‌کنید یا افزونه جدیدی نصب می‌کنید، به شما برای گرفتن یک نسخه بکاپ اطلاع می‌دهد. کافی است روی دکمه تهیه پشتیبان کلیک کنید تا یک نسخه کامل از کل سایت شما بکاپ گرفته شود.

برخلاف افزونه‌های دیگر، updraftplus روی کلادهای بیشتری بکاپ‌گیری می‌کند، می‌توانید زمان بکاپ‌گیری را با آن از قبل برنامه‌ریزی کنید، سرعت بسیار بالایی دارد و روی سه میلیون سایت تست شده است.

افزونه پشتیبانی گیری updraftplusفزونه پشتیبان‌گیری updraftplus

۲. افزونه پشتیبان گیری backupbuddy

این افزونه هم در میان افزونه‌های غیر رایگان وردپرسی دسته‌بندی می‌شود. قیمت استفاده از این افزونه در زمان خرید از خود سایت اصلی، چیزی بین ۴۸ تا ۱۲۰ دلار است. اما می‌توانید آن را از سایت‌های مارکت وردپرس ایرانی با قیمت پایین‌تر بخرید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این افزونه، آن است که از تمام دیتابیس ووردپرس شما بکاپ‌گیری می‌کند. یعنی گالری عکس‌ها، تم‌ها، افزونه‌ها . غیره. وقتی بکاپ‌گیری تمام می‌شود، شما کل وردپرس خود را می‌توانید در یک فایل زیپ دانلود کنید.

۳. افزونه وردپرس بکاپ Duplicator

افزونه داپلیکیتور هم برای پشتیبان‌گیری جهت محافظت از سایت کاربرد دارد و هم برای انتقال کل اطلاعات سایت به یک هاست دیگر.

۴. افزونه WP Clone

WP Clone هم از سایت شما بکاپ می‌گیرد اما سه تفاوت با بقیۀ افزونه‌ها دارد:

  • نه در سایت مبدأ و نه در سایت مقصد، برای بکاپ‌گیری یا کلون کردن، نیازی به دسترسی FTP ندارید.
  • فایل‌های سیستم وردپرس را بکاپ نمی‌کند؛ تا هم سرعت بالا برود و هم امنیت وب‌سایت حفظ شود.
  • بکاپ سایت را با http هاست شما fetch می‌کند که مجبور نباشید فایل‌هایی با حجم بالا را آپلود کنید.

بهترین افزونه‌‌های امنیتی وردپرس

وردپرس یک سیستم متن‌باز است؛ یعنی توسعه و پیشرفت وردپرس به صورت عمومی و توسط افراد داوطلب انجام می‌شود. در کنار تمام مزیت‌هایی که این روش توسعه دارد، امکان دارد رخنه‌های امنیتی در وردپرس پیدا شود که تا حل شدن آن مدتی طول بکشد. به همین دلیل، افزونه‌های امنیتی متنوعی برای حل مشکلات وردپرس و بالا بردن امنیت ساخته شده است.

در ادامه چند افزونه مشهور که امنیت وردپرس را تا حد بالایی تأمین می‌کنند را معرفی کردیم.

های امنیتی وردپرس، حفره‌های مختلف این سیستم مدیریت محتوا را مسدود کرده و نفوذ به آن را سخت‌تر می‌کنند.

۵. افزونه Wordfence؛ افزونه‌ای برای امنیت کامل

افزونه وردفنس دارای امکانات فایروال، اسکن کننده بدافزار و ورود دو مرحله‌ای است.

با این افزونه می‌توانید ترافیک آی پی‌های مشکوک را متوقف کنید، فایل‌ها یا لینک‌های اسپم را پیدا کنید، کدهای مخرب را شناسایی و اگر افزونه‌ای مشکل امنیتی داشت سریع آن را غیرفعال کنید.

امکان ورود دو مرحله‌ای در این افزونه، درصد امنیت را به طور کلی بالا می‌برد. علاوه بر این‌ها، در نسخه اصلی بیشتر امکانات رایگان است اما مثل خیلی افزونه‌های دیگر برای استفاده از امکانات کامل باید مبلغی پرداخت کنید که بستگی به تعداد کاربران استفاده کننده دارد.

۶. افزونه امنیتی All In One WP Security & Firewall

از جمله قابلیت‌های این افزونه، مواردی مثل افزایش امنیت حساب‌های کاربری، افزایش امنیت سایت در مقابل ورود ربات‌ها و… است.

مثلاً با این افزونه می‌توانید امکان عضویت در سایت را شرطی کنید. یعنی باید هر کاربر را تایید کنید تا عضویتش کامل شود.

از دیگر امکانات افزونه می‌توان به بک‌آپ گیری خودکار، نظارت بر دسترسی به فایل‌ها، بلاک کردن کاربران، جلوگیری ار نظرات اسپم و… اشاره کرد.

۷. افزونه iThemes Security

با استفاده از این افزونه که قبلاً به اسم Better WP Security شناخته می‌شد، می‌توانید امنیت وب‌سایت خود را به راحتی بالا ببرید. چطور؟

  • امنیت پسوردها را بالا می‌برد و از ورود کاربران اسپم جلوگیری می‌کند.
  • به طور مداوم سایت شما را زیر نظر دارد و هرگونه تغییری را در سیستم فایل‌ها و دیتا بیس را به شما گزارش می‌دهد.
  • حمله به وبسایت را گزارش می‌دهد و جلوی حمله را می‌گیرد.
  • از سایت شما بکاپ می‌گیرد که اگر زمانی هک شدید، بتوانید به سرعت سایت را برگردانید.
  • و …

۸. افزونه امنیتی Sucuri Security؛ یک همه کاره حرفه‌ای

شرکت Sucuri یکی از معروف‌ترین شرکت‌های در زمینه امنیت وبسایت است و یکی از بهترین‌ها افزونه‌ها را برای امنیت وردپرس ساخته است.

با افزونه Sucuri Security می‌توانید خیالتان را از کارها و مشکلات زیر راحت کنید:

  • امنیت ورود به پنل مدیریت
  • فایل‌های مخرب و بد‌افزارها
  • کاهش مشکلات بعد از هک
  • اعلان‌های امنیتی
  • فایروال (که البته مخصوص نسخه پریمیوم است)

بهترین افزونه های سئو وردپرس

بگذارید خیالتان را راحت کنیم؛ به طور کلی هیچ افزونه و پلاگینی وجود ندارد که بتواند وب‌سایت شما را کاملاً سئو کرده و سریعاً به صفحات اول گوگل برساند. اما بعضی افزونه‌های سئو وردپرس هستند که در انجام کارهای فنی مربوط به سئو کمک‌تان کرده و در بهینه‌سازی بخش‌هایی از سایت و محتوا راهنمایی‌تان می‌کنند.

افزونه‌های به خودی خود کار خاصی نمی‌کنند. مثلاً افزونه Yoast که جزو معروف‌ترین‌ها است فقط بررسی می‌کند توزیع کلیدواژه‌های شما در صفحه بهینه باشد یا در تصاویر و لینک‌های شما نکات ساده سئو رعایت شده باشد.

بقیه افزونه‌ها هم تقریباً کار مشابهی انجام می‌دهند. و این نکته را فراموش نکنید که سئو شامل کارهای گسترده‌تری است که خیلی از آنها با نصب یک یا چند افزونه انجام نمی‌شود.

در ادامه با چندتا از معروف‌ترین‌ آن‌ها آشنا می‌شویم.

۹. افزونه (Yoast SEO)

سال‌هاست که یواست سئو دستیار کمکی ما در سایت‌های وردپرسی است. تا جایی که خیلی افراد مبتدی فکر می‌کنند سبز کردن چراغ‌های یواست معادل سئو کردن است!

این افزونه چند کار خوب انجام می‌دهد که مهم‌ترین‌ها را در ادامه فهرست کردیم:

  • چک کردن تعداد تکرار کلمات کلیدی در متن و صفحه
  • یادآوری و هشدار دباره رعایت نکات سئوی محتوا
  • ساخت نقشه سایت
  • مدیریت انتقال آدرس‌های سایت (ریدایرکت)
  • ایجاد اسکیما
  • ایجاد عنوان سئو برای صفحه‌ها
  • و …

۱۰. افزونه Rank Math

مدتی است که افزونه رنک مث، به رقیب اصلی یوآست سئو تبدیل شده. البته از نظر من که از هر دو این افزونه‌ها استفاده کرده ام، رنک مث قابلیت‌های بیشتر و حرفه‌ای‌تری دارد و احتمال می‌دهم به زودی جایگاه یوآست را از او بدزدد.

مراحل نصب این افزونه بسیار راحت است. خودش تنظیمات لازم را در سایت اعمال می‌کند و همچنین به ابزار Google Search Console وصل می‌شود. ارورها ۴۰۴ را به خوبی تشخیص داده و به شما اطلاع می‌دهد تابتوانید‌ تجربه کاربری بهتری را ایجاد کنید.

این افزونه هم مثل یواست کارهایی مثل تعیین اسکیما، بهینه‌سازی کلمات کلیدی در متن، پیشنهاد نکاتی که باید رعایت شود و … را دارد.

یک ویژگی جالب رنک مث قابلیت رصد رتبه کلمات کلیدی در نتایج جستجو است.

۱۱. افزونه All in One SEO Pack

افزونه AIOSEO از قدیمی‌ترین افزونه‌های وردپرس برای سئو است. این افزونه هم مثل قبلی‌ها چندین نکته سئو را پیشنهاد می‌دهد تا انجام دهید و تنظیمات اولیه و مهمی را که هر سایتی باید انجام دهد را به راحتی و در چند مرحله برای شما انجام می‌دهد.

استفاده از این افزونه سئو به ویژه برای سایت‌های فروشگاهی ضروری است.

سایر افزونه‌های سئوی وردپرس هم تقریباً همین کارها را انجام می‌دهند؛ چندتای دیگر را که پرطرفدار هستند را اینجا فقط نام می‌بریم:

  • The SEO Framework
  • SEO Squirrly
  • SEOPress

بهترین افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس

بهترین افزونه‌های افزایش سرعت وردپرسدر مقاله‌های قبلی گفتیم که سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم سئو سایت است چون کاربران علاقه دارند از سایت‌های سریع استفاده کنند. هرچه سایت شما سریع‌تر باشد، تجریه کاربری بهتری برای مخاطب رقم می‌‌زنید و رتبه بهتری کسب می‌کنید.

این یعنی اگر کاربر شما در زمان ورود به سایت شما با مشکل سرعت پایین روبرو شود، گوگل ترجیح می‌دهد جایگاه‌تان را به رقیبی بدهد که سرعت بهتری دارد.

سرعت سایت به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که ما در مقالات مربوط به افزایش سرعت سایت توضیح داده‌ایم.

افزونه‌های وردپرس برای افزایش سرعت فقط می‌توانند کارهایی مثل کش کردن فایل‌ها، فشرده کردن کدهای سایت، کاهش حجم تصاویر و امکان اتصال به سرورهای CDN را انجام ‌دهند.

هرچند خیلی کارهای مهم‌تری باید در طراحی سایت و سرور میزبان انجام شود اما استفاده از افزونه‌های افزایش سرعت سایت هم تا حدود زیادی مفید هستند.

پس برویم سراغ چند افزونه کاربردی و عالی برای سریع کردن سرعت سایت.

۱۲. افزونه  WP Rocket

افزونه افزایش سرعت wp rocket

یکی از معروف‌ترین افزونه‌های غیر رایگان برای افزایش سرعت وردپرس است. این افزونه چندین قابلیت مثل کش، لود تنبل تصاویر، بهینه سازی کدها و… را روی سایت شما اجرا کرده و سرعت آن را بهبود می‌دهد.

۱۳. افزونه کش سایت W3 Total Cache

اگر دنبال یک افزونه با کلی امکانات و تنظیمات برای کش سایت هستید، W3 Total Cache هرچه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

به کمک این افزونه، کش سایت شما فعال شده و کاربرانی که قبلا حتی یک بار به سایت‌تان سر زده‌اند، بدون نیاز به دانلود دوباره کدها و جزئیات سایت، با سرعت بیشتری واردش می‌شوند.

شاید برای تنظیمات اولیه این افزونه نیاز به راهنمایی و کمک یک فرد متخصص نیاز داشته باشید اما بعد از تنظیمات اولیه دیگر کاری با آن ندارید. به زودی نتایج کارتان را در باز شدن سریع سایت و حتی بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل را می‌بینید.

۱۴. افزونه Autoptimize

همانطور که از نام Autoptimize مشخص است، کار این افزونه بهینه‌سازی است. البته که قابلیت‌های این افزونه به اندازه قابلیت‌های افزونه‌های قبلی نیست اما سادگی کار یا این افزونه کمک می‌کند تا سریع‌تر و بدون دردسر کش و سرعت سایت خودتان را بهینه‌سازی کنید.

افزونه بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس

افزونه بهینه‌سازی تصاویر در وردپرستصاویری که در سایت استفاده می‌کنید باید کم حجم باشند. فرمت و اندازه تصاویر هم با صفحه‌ای که می‌‌خواهید تصاویر را قرار دهید هم باید بهینه باشند.

افزونه‌های بهینه‌سازی تصویر می‌توانند به صورت همزمان با آپلود تصویر حجم آن را کم کنند یا سایزهای مختلفی از تصویر را بسازد تا موقع استفاده در هر بخشی از سایت فقط از تصویر بهینه برای همان ابعاد استفاه شود.

۱۵. افزونه بهینه سازی تصاویر Smush

افزونه Smush از بهترین‌ها برای کاهش حجم تصاویر در وردپرس است. بعد از نصب افزونه پیامی ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد چند تصویر در سایت شما بهینه نیست. با کلیک روی دکمه بهینه‌سازی، هر تصویری در سایت شما باشد را بهینه‌سازی می‌کند.

بعد از اینهم هر زمانی که یک تصویر جدید روی سایت خودتان آپلود کردید، این افزونه کاربردی به شکل خودکار حجم آن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب مشکل کاهش سرعت سایت به دست تصاویر هم حل می‌شود!

چند افزونه دیگر هم هستند که همین کار را انجام می‌دهند و تفاوت‌های آنها در مقایسه اندک است.

پس به ای توضیحات اضافه، فقط نام و لینک صفحه آنها را قرار می‌دهیم تا خودتان بررسی کنید و هرکدام که خوشتان آمد را نصب و استفاده کنید.

  • EWWW Image Optimizer
  • Compress JPEG & PNG images
  • ShortPixel Image Optimizer

افزونه های فرم ساز وردپرس

افزونه های فرم ساز وردپرسهر سایتی حتماً به یک یا چندین فرم نیاز دارد. ساده‌ترین فرمی که حتماً نیاز دارید فرم تماس با ما است. فرمی که کاربران می‌توانند پیام خودشان را با آن بفرستند.

فرم‌های ثبت سفارش، فرم استخدام، فرم‌های نظرسنجی و … انواع فرم‌هایی هستند که احتمالاً نیاز خواهید داشت.

ساخت فرم در وردپس به صورت پیش فرض امکان پذیر نیست پس به یک افزونه خوب برای این کار نیاز دارید.

ما در ادامه ۳ فرم‌ساز قوی به شما معرفی می‌کنیم.

 

۱۶. افزونه فرم ساز Contact form 7

افزونه فرم ساز Contact form 7

در حال حاضر بهترین افزونه‌ فرم ساز وردپرسی Contact form 7 است. این افزونه در عین ساده بودن، به شما اجازه می‌دهد فرم‌های متفاوت با فیلدهای مختلف بسازید. علاوه بر این می‌توانید حتی نوع فیلدهای موجود در آن را انتخاب کنید. مثلا فیلدهایی به حالت چک‌باکسی و… . البته که قابلیت‌های این افزونه حتی به اینها هم ختم نشده و جزئیات بسیار زیادی به عنوان یک فرم ساز در اختیار شما قرار می‌دهد.

۱۷. افزونه فرم ساز وردپرسی Gravity forms

افزونه فرم ساز وردپرسی بعدی، Gravity Forms است. این پلاگین هم قابلیت‌های حرفه‌ای زیادی دارد و حتی بعضی از ویژگی‌های آن مثل پشتیبانی از پرداخت آنلاین و…، در حرفه‌ای‌تر کردن فروشگاه اینترنتی هم به شما کمک زیادی می‌کند.

ساخت فرم در گرویتی فرم به راحتی کشیدن نوارها و باکس‌ها به صفحه است. کافی است هر چیزی را که نیاز دارید انتخاب کنید و به فرم اضافه کنید. بقیه کارها هم به سرعت انجام می‌شود.

خوشبختانه نسخه فارسی گرویتی فرم هم موجود است.

با گرویتی فرم می‌توانید فرم‌هایی دارای آیتم‌های زیر را بسازید:

  • منوهای باز شونده
  • دکمه‌های رادیویی
  • سوالات شرطی
  • متن‌های پاراگرافی
  • دریافت ایمیل یا شماره‌ موبایل
  • الگوهای منطفی
  • و …

۱۸. افزونه فرم ساز وردپرس WPForms

افزونه WPForms یکی از افزونه‌های محبوب فرم‌ساز وردپرس است. البته اغلب این محبوبیت به دلیل وجود قابلیت drag and drop یا همان کشیدن و رها کردن است. این یعنی می‌توانید برای ساخت فرم‌های مورد نظر، به راحتی المان‌های مورد نیاز را در فرم بگذارید و نیاز به کارهای فنی و کدنویسی ندارید.

افزونه های ویرایشگر css

اگر همین حالا بخواهید رنگ بخشی از منو سایت را عوض کنید، بخواهید فونت یک صفحه را تغییر بدهید یا جایگاه بخش پایینی سایت را کمی پایین‌تر ببرید، به جز کمک گرفتن از یک برنامه نویس چه راهکاری دارید؟

من به شما می‌گویم: استفاده از . این افزونه‌ها با کمترین دانش فنی، کدهای سایت شما را تغییر می‌دهند.

۱۹. Visual CSS Style Editor

با افزونه Visual CSS Style Editor که قبلاً به نام مداد قرمز شناخته می‌شد، می‌‌توانید هر صفحه‌ای از سایت خودتان را سفارشی‌سازی کنید.

از ویژگی‌های این افزونه موارد زیر است:

  • انتخاب کننده خودکار CSS
  • ویرایشگر زنده
  • ذخیره‌سازی تغییرات
  • خروجی گرفتن از فایل‌‌های استایل شیت
  • فونت‌های آماده
  • پترن‌های آماده
  • و…

۲۰. افزونه css hero

افزونه وردپرسی دیگر برای ایجاد تغییرات در ظاهر سایت با کمترین دانش تخصصی و فنی، css hero است. این پلاگین هم دقیقا مشابه پلاگین قبلی به شما در ایجاد تغییرات ظاهری کوچک در قالب کمک می‌کند.

۲۱. افزونه Simple Custom CSS

این افزونه بسیار ساده و آسان است. با این افزوده به راحتی می‌توانید هر بخشی از استایل قالب را ویرایش کنید.

ویژگی اصلی این افزونه همین سادگی و سرعت است.

 

افزونه های اسلایدر وردپرس

افزونه های اسلایدر وردپرس

اسلایدر، آن تصویری است که در بخش بالایی یا دیگر قسمت‌های وب سایت شما و دیگر سایت‌ها نمایش داده می‌شود. البته بعضی از سایت‌ها خودشان قابلیت ساخت اسلایدر را دارند اما خب اگر قصد ساخت یک اسلایدر حرفه‌ای با قابلیت‌های مختلف را دارید، بهتر است از افزونه‌های اسلایدر وردپرس کمک بگیرید.‌

۲۲. افزونه اسلایدر Slider by Soliloquy

به گفته خیلی از وبمستران و طراحان سایت، Soliloquy بهترین افزونه اسلایدر سایت است. از جمله ویژگی‌های مهم این ابزار، ساده، سبک، کاربردی و البته ریسپانسیو بودن آن است.

۲۳. افزونه اسلایدر وردپرس Smart Slider 3

این یکی هم بین افزونه‌های معتبر ساخت اسلایدر وردپرسی دسته بندی می‌شود. Smart Slider 3 قابلیت‌های زیادی از جمله ساخت اسلایدر ریسپانسیو و ایجاد اسلایدرهای پویا را دارد.

۲۴. افزونه اسلایدرساز Slider Revolution

اسلایدر رولوشن از اولین افزونه‌های حرفه‌ای اسلایدرسازی است که حالا فقط نسخه پولی دارد.

اولین مزیت این افزونه، نیاز نداشتن به دانش فنی است.

دومین مزیت رولوشن اسلایدر، داشتن صدها قالب آماده برای ویرایش و ساختن اسلایدر است. انیمیشن‌های زیبا، جلوه‌های ویژه و انواع ماژول‌های محتوای کمک می‌کند تا بهترین اسلایدرهای ممکن را بسازید.

۲۵. افزونه اسلایدرساز LayerSlider

ساخت اسلایدر هیچ وقت از این آسان‌تر نبوده است! با کنار هم گذاشتن چند تصویر و نوشتن روی آنها می‌توانید به راحتی اسلایدرهای خفن بسازید.

اسلایدرهای ساخته شده با این افزونه از نظر سئو مشکلی ندارند، ریسپانسیو هستند، از انواع لایه‌های کاربردی پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید آنها را داینامیک کنید تا با زمانبندی مناسبی به کاربران نمایش داده شوند.

 

افزونه های لازم برای سایت فروشگاه و عادیافزونه های لازم برای سایت فروشگاه و عادی

در ادامه قرار است به سراغ افزونه‌هایی برویم که نصب بودن آنها روی سایت‌تان، مزیت‌های نسبتا کوچک ولی خب تاثیرگذاری دارد. پس با من و ادامه مطلب همراه باشید:

۲۶. افزونه Broken Link Checker

زمانی که شما در وب سایت‌تان صفحه‌ای را حذف کنید، آدرس آن صفحه به یک صفحه ۴۰۴ تبدیل می‌شود و اگر آن را ریدایرکت نکرده باشید، کاربران زمانی که به این صفحه وارد شوند، به جای مشاهده محتوای مفید، یک صفحه ۴۰۴ خالی را مشاهده می‌کنند. خب این از نظر گوگل بسیار ناراحت کننده است.

حالا در ادامه لینک‌هایی که شما به صفحات ۴۰۴ سایت خودتان یا حتی سایت دیگران می‌دهید، با نام “لینک‌های شکسته” شناخته می‌شوند و با توجه به اینکه کاربر را به صفحات بی‌محتوا هدایت می‌کنند، سئو سایت را کاهش می‌دهند.

بنابراین عملا نباید هیچ لینک شکسته‌ای در سایت شما وجود داشته باشد. یکی از راهکارهایی که می‌تواند از به وجود آمدن چنین لینک‌هایی در سایت شما جلوگیری کند، استفاده از افرونه کاربردی وردپرسی Broken Link Checker است.

۲۷. افزونه schema pro

احتمالا مشاهده کرده‌اید بعضی وقت‌ها زمانی که یک کلمه را در گوگل جستجو می‌کنید، دقیقا پایین عنوان چندتا از سایت‌های صفحه اول، جزئیات بیشتری نسبت به بقیه سایت‌ها وجود دارد. مثلا ستاره‌های طلایی، جزئیاتی در مورد امتیاز صفحه، قیمت محصول و…
ریچ اسنیپت

خب این اطلاعات اضافی با نام “ریچ اسنیپت” شناخته می‌شوند اما از کجا می‌آیند؟ ببینید، گوگل به راحتی نمی‌تواند همه اطلاعات وب سایت شما را درک کند. بنابراین چند سالی است یک سری کد به نام اسکیما در اختیار صاحبان سایت‌ها قرار داده. اگر صاحب سایت این کدها را به شکل اصولی در سایت خودش قرار بدهد، گوگل می‌تواند بهتر محتواهای صفحات را درک کرده و در نتیجه علاوه بر سئو بهتر، نتایج سایت را در صفحات جستجو زیباتر نمایش می‌دهد.

اما چطور کدهای اسکیما را روی وب‌سایت‌مان فعال کنیم؟ خب اینجا دیگر به یک برنامه نویس یا افزونه وردپرسی نیاز دارید! در حال حاضر بهترین افزونه برای این کار، schema pro است که بخش اعظمی از کار شما در این زمینه را جلو می‌برد.

۲۸. افزونه Easy Social Share Buttons

اینکه کاربران وب سایت شما، پست‌های سایت تان را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل لینکدین، فیسبوک و… به اشتراک بگذارند، به مرور باعث افزایش اعتبار شما نزد گوگل می‌شود. با توجه به این، پیشنهاد می‌کنم از یک افزونه اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. این افزونه‌ها یک سری آیکون کنار پست‌های سایت شما اضافه کرده و احتمال اشتراک گذاری پست‌ها را بالا می‌برد. در این بین Easy Social Share Buttons یکی از پلاگین‌های منتخب است.

افزونه های ضروری وردپرس!

بله! افزونه‌های معرفی شده تا اینجای مقاله، همه‌شان افزونه‌های کاربردی وردپرس بودند. اما علاوه بر اینها، یک سری پلاگین دیگر هم وجود دارند که ممکن است نسبت به فعالیت‌تان، به آنها نیاز پیدا کنید. در ادامه به شکل خلاصه این پلاگین های ضروری وردپرس را به شما معرفی می‌کنم:

افزونه ارسال پیامک

اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، باید بدانید که افزونه ارسال پیامک متنی، یک افزونه لازم برای سایت فروشگاهی است. در واقع زمان‌هایی مثل زمان تبلیغات، خرید محصول توسط کاربر و… سایت شما باید برای مخاطبان خودش پیامک متنی بفرستد و خب این نیاز به یک پنل پیامکی و افزونه مخصوص آن دارد.

با توجه به اینکه پنل‌های مختلف افزونه‌های مخصوص به خودشان را به شما پیشنهاد می‌کنند، افزونه خاصی وجود ندارد که بخواهم به شما معرفی کنم. اما پیشنهاد می‌کنم برای خرید پنل پیامکی، به سراغ سایت ایران پیامک بروید. در این سایت بعد از خرید پنل، راهنمایی‌های لازم برای نصب این افزونه ضروری هم به شما داده می‌شود.

۲۹. افزونه ارسال ایمیل WP Mail SMTP

افزونه وردپرس ارسال ایمیل WP Mail SMTP

علاوه بر پیامک، خیلی از وب سایت‌ها ترجیح می‌دهند ارتباط خودشان با کاربران‌شان را از طریق ایمیل‌ها جلو ببرند. البته که اتصال به سرور ایمیل و راه اندازی یک سیستم ایمیل مارکتینگ کار نسبتا فنی است. اما در هر حال برای این کار حتما باید یک افزونه وردپرسی ایمیل smtp نصب کنید. چه افزونه‌ای؟ جواب این سوال را بهتر است در آموزش‌های تخصصی این حوزه پیدا کنید چون مدرسان پیشنهادات بهتری در این‌باره دارند اما اگر نظر من را بخوانید، افزونه WP Mail SMTP انتخاب خوبی است.

۳۰. افزونه ssl

زمانی که ssl روی وب سایت شما فعال شود، آدرس سایت‌تان از http به https تغییر می‌کند. حالا اینجا نیاز دارید برای انتقال آدرس قبلی به آدرس جدید، آن را ریدایرکت کنید. اگر با جزئیات و روش ریدایرکت کردن به شکل فنی آشنا نیستید، بهتر است از افزونه‌هایی مثل really simple ssl استفاده کنید.

۳۱. افزونه درگاه پرداخت

عملا می‌توانم بگویم افزونه درگاه پرداخت، یکی از افزونه‌های ضروری ووکامرس است. اگر قرار است مخاطبان در وب سایت شما خرید آنلاین داشته باشند، باید یک افزونه  وردپرس درگاه پرداخت روی سایت خودتان نصب کنید. اما اینکه چه افزونه‌ای؛ باز هم به خودتان و درگاه پرداختی که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. مثلا اگر از درگاه زرین پال کمک می‌گیرید، باید افزونه مخصوص به آن را نصب کنید.

۳۲. افزونه وردپرس دو زبانه کردن سایت

اگر به عنوان یک کسب و کار اینترنتی بین المللی فعالیت می‌کنید، احتمالا باید یک نسخه سایت به زبان انگلیسی یا دیگر زبان‌ها هم داشته باشید. چندین سال است که وبمستران و طراحان سایت در وب ایران، از افزونه معروف WPML برای دو زبانه کردن وب سایت‌شان استفاده می‌کنند.

افزونه های صفحه ساز وردپرس

در نهایت میخواهم به عنوان آخرین افزونه‌های وردپرس که در این مقاله به شما معرفی می‌کنم، به سراغ افزونه‌های صفحه ساز بروم. در واقع ظاهر هر قالب وردپرسی به کمک افزونه‌های صفحه سازی که در ادامه معرفی می‌کنم ویرایش می‌شود. البته ممکن است سایت شما خودش یک افزونه صفحه ساز اختصاصی داشته باشد. مثلا قالب معروف فلت سام، از صفحه ساز قدرتمند ux builder استفاده می‌کند. در چنین شرایطی نیاز به نصب افزونه دیگری ندارید.

۳۳. افزونه صفحه ساز Visual Composer

ویژوال کامپوزر سال‌ها به عنوان رهبر بازار صفحه سازهای وردپرسی فعالیت کرده. هنوز هم خیلی از طراحان سایت با توجه به اینکه به کار با این ابزار عادت دارند، آن را با افزونه دیگری عوض نکرده‌اند. این افزونه دارای ویژگی drag and drop است و هیچ محدودیتی هم ندارد. یعنی می‌توانید پیچیده‌ترین لی اوت‌ها را نیز با آن بسازید. برای ساخت یک وب‌سایت زیبا، اصلاً نیاز نیست کدنویسی بلد باشید، حتی بعد از هرگونه تغییر می‌توانید بلافاصله پیش‌نمایش سایت را مشاهده کنید.  این افزونه روی تمام تم‌های وردپرس کار می‌کند و با تغییر تم سایت، دیزاین شما تغییری نخواهد کرد.

۳۴.  افزونه صفحه ساز elementor

افزونه صفحه ساز elementor

قابلیت های صفحه ساز المنتور

می‌دانید چه افزونه‌ای بود که گوی رقابت را از ویژوال کامپوزر دزدید؟ بله دقیقا افزونه المنتور. این پلاگین صفحه ساز، با توجه به رابط کاربری جذاب و همینطور کارکرد آسانش، در همین چند ساله محبوبیت به شدت بالایی پیدا کرده.

۳۵.  افزونه صفحه ساز oxygen

افزونه صفحه ساز اکسیژن هم یکی از آن پلاگین های نسبتا محبوب در دنیای وردپرس است. اگر میانه خوبی با ۲ پلاگین بالا نداشتید، پیشنهاد می‌کنم به سراغ اکسیژن بروید. این افزونه هم قابلیت drag and drop را دارد و می‎توانید هرجوری که دلتان می‌خواهد وب‌سایت خود را دیزاین کنید. همچنین ظاهر فروشگاه‌سازهای WooCommerce را هم به راحتی می‌توانید با این افزونه کنترل کنید. این افزونه با زبان‌های HTML، CSS، PHP و JS نوشته شده است، در نتیجه سئو سایت شما را نیز بهبود می‌بخشد.

افزونه‌های شبکه‌های اجتماعی

افزونه‌های شبکه‌های اجتماعیاین روزها خیلی از وب‌سایت‌ها حجم زیادی از ترافیک‌شان را از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، پس داشتن افزونه‌های شبکه اجتماعی تقریباً ضروری است. در زیر با تعدادی از پرکاربردترین آن‌ها آشنا می‌شویم:

۳۶. Social Media Shared Buttons

با استفاده از این افزونه رایگان میتوانید آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی را به وب سایت خود اضافه کنید. تنوع طراحی این آیکون‌ها زیاد است (۱۶طرح مختلف دارند)، آیکون‌ها حالت‌های مختلفی می‌گیرند (اگر ماوس را ببرید روی آیکون تکان می‌خود)، پاپ‌آپ ساز است و میتوانید از کاربران بخواهید شبکه‌های اجتماعی‌تان را دنبال کنند و …

۳۷. MashShare

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این افزونه آن است که سرعت سایت شما را کاهش نمی‌دهد. علاوه بر دکمه‌‌های شبکه‌های اجتماعی، میتوانید دکمۀ عضویت در خبرنامه را نیز اضافه کنید. همچنین کاربر امکان این را دارد که عکس‌ها را به طور مستقیم از سایت شما در شبکه‌های اجتماعی‌اش به اشتراک بگذارد.

۳۸. Slider and Carousel Plus Widget for Social Media

کاربرد این افزونه کمی متفاوت‌تر از دو افزونۀ قبلی است. با این افزونه میتوانید عکس‌های صفحات اجتماعی خود را در قالب‌‌ها مختلف (مربعی، اسلایدر و…) در سایت خود نمایش دهید.

افزونه‌های فروشگاهی و ووکامرس، فروش فایل، همکاری در فروشافزونه‌های فروشگاهی و ووکامرس، فروش فایل، همکاری در فروش

اگر وب‌سایت فروشگاهی دارید حتماً با استفاده از افزونه‌های زیر قابلیت‌های وب‌سایت خود را افزایش دهید:

۳۹. WooCommerce

این افزونه محبوب‌ترین افزونه سایت‌‌های فروشگاهی وردپرسی است. به کمک افزونه WooCommerce می‌توانید ظاهری زیبا به فروشگاه خود بدهید، صفحه‌های محصول را با توجه به سلیقه خود بسازید، گزینۀ انواع نحوه پرداخت را فعال کنید و غیره.

۴۰. MailChimp

با کمک این افزونه برای همیشه لیست بلند بالایی از مشتری‌هایتان داشته باشید تا در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ از آن‌ها استفاده کنید. نام مشتری‌ها و خرید‌‌هایشان در MailChimp ذخیره میشود تا در ایمیلهایتان بتوانید افراد را به درستی هدف قرار دهید.

۴۱. Dokan

افزونه دکان یکی از بهترین افزونه‌های فروشگاه ساز است که با کمک آن می‌توانید مارکت‌پلیس‌هایی مشابه آمازون، اتسی، شاپیفای، دیجی‌کالا و … را بسازید. با دکان می‌توانید برای هر کالا به صورت کلی و تکی، کمیسیون تعریف کنید، برای فروشندگان خود اطلاعیه ارسال کنید، به هر فروشنده، صفحۀ خاص خودش را اختصاص بدهید تا آن را مدیریت کند و … .

تبلیغات و پاپ‌آپتبلیغات و پاپ‌آپ

تبلیغات پاپ آپ یکی از بهترین روش‌های افزایش نرخ تبدیل است. در ادامه چند عدد از این افزونه‌های تبلیغات و پاپ‌آپ را باهم بررسی می‌کنیم:

۴۲. Ninja popup

این افزونه یکی از محبوب ترین افزونه‌های وردپرسی است که به شما این امکان را میدهد تا محتوا را با استفاده از پاپ‌آپ قفل کنید، پاپ‌آپ‌ها را به سلیقه خود شخصی‌سازی کنید، برای هر برگه و نوشته به صورت مجزا پاپ‌آپ تعریف کنید و چندین ویژگی دیگر.

۴۳. AdInserter

با این افزونه می‌توانید هرکجای صفحه که دل‌تان می‌خواهد تبلیغ بگذارید. افزونه AdInserter از ابزارهای Google AdSense و Google AdManager نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین به صورت اتوماتیک در پست‌ها و صفحه‌های شما تبلیغ میرود، می‌توانید با ادیتور css سینتکس کدها را مشاهده کنید، قابلیت این را دارد که صفحاتی که نمی‌خواهید در آن‌ها تبلیغ بروید را مشخص کنید، در صفحه‌های AMP کدهای جداگانه بگذارید و … .

۴۴. Green Popups

اگر از تبلیغات پاپ‌آپ خسته شده‌اید، این افزونه کاملاً برای شما ساخته شده است. با این افزونه می‌توانید در حالت‌های مختلف تبلیغ خود را به کاربر نشان دهید؛ مثل هنگامی که به سمت پایین اسکرول می‌کند، بی‌حرکت مانده است، می‌خواهد از سایت خارج شود، یا وقتی که روی هر عنصری از سایت کلیک می‌کند تبلیغ را ببیند و غیره. همچنین می‌توانید تبلیغات خود را میان متن‌های صفحات هم جای‌گذاری کنید. Green Popups بیش از ۲۰۰ قالب تبلیغاتی آماده دارد که می‌توانید از آن‌‌ هم استفاده کنید.

افزونه‌های چت آنلاین، تیکت و پشتیبانی

همانطور که حتماً خودتان هم می‌دانید، خدمات پشتیبانی و چت آنلاین در سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اعتمادسازی و مشتری‌مداری است. چند مثال از این افزونه‌ها را در ادامه باهم بررسی می‌کنیم.افزونه‌های چت آنلاین، تیکت و پشتیبانی

۴۵. All in One Support Button

این افزونه یکی از پرطرفدارترین افزونه‌های چت آنلاین است که قابلیت‌های مختلفی دارد. برای مثال:

  • تنظیمات دکمه پشتیبانی در سایت
  • پشتیبانی از WPML و MultiSite
  • امکان ارسال پیامک، تماس تلفنی، چت آنلاین
  • تنظیم ربات پاسخگو
  • و …

۴۶. Visual Flat Chat

افزونه بعدی که می‌خواهیم به شما معرفی کنید، Visual Flat Chat است. این افزونه بین کاربران ایرانی هم به شدت محبوب است. چرا که کار کردن با آن راحت و بسیار حرفه‌ای است. ویژگی‌های این افزونه را در زیر باهم می‌خوانیم:

  • می‌توانید هرچقدر که بخواهید پاسخ آماده در آن قرار دهید.
  • همچنین میتوانید بی‌نهایت اپراتور پشتیبانی در آن اضافه کنید.
  • هم پشتیبان و هم کاربر می‌توانند برای هم فایل ارسال کنند.

۴۷. Ticketa

تیکِتا یک افزونه پشتیبایی ایرانی است که توانسته است به خوبی با افزونه‌‌های قبلی رقابت کند و کاربرانش را راضی نگه دارد. این افزونه قابلیت‌‌های مختلفی دارد که در ادامه با بعضی از آن‌ها آشنا میشویم:

  • می‌توانید پاسخ صوتی ارسال کنید.
  • میتوانید تیکت‌ها را عمومی کنید.
  • با افزونه‌‌های ووکامرس و دکان همگام‌سازی شده است.
  • قابلیت شخصی سازی دارد
  • و …

افزونه‌های آمارگیری، گزارش گیریافزونه‌های آمارگیری، گزارش گیری

این ابزارها باعث می‌شوند تا کنترل بیشتر و کارآمدتری روی وب‌سایت‌مان داشته باشیم و به راحتی رفتار کاربران را آنالیز کنیم. افزونه‌های گزارش گیری مختلفی برای وردپرس وجود دارد که در زیر بعضی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

۴۸. Simple History

این افزونه هرگونه تغییری در سایت شما را متوجه می‌شود و آن را در داشبور وردپرس به شما اعلام میکند. این افزونه گزارش تمام موارد زیر را به شما می‌دهد:

  • پروفایل کاربران، ورود و خروج آنها و حتی ورود‌های ناموفق
  • هرکسی که عکس یا پست جدید را اضافه میکند
  • هرکسی که هر فایلی را حذف می‌کند
  • هرکسی که کامنتی را قبول، حذف یا رد می‌کند
  • افزونه‌های و ویجت‌ها
  •  و …

۴۹. Advanced Woo Recording

رابطه کاربری آسان، رسیپانسیو با همۀ نمایشگرها، گزارش‌های نموداری و ذخیره کردن آن‌‌ها با فرمت‌های مختلف، گزارش لیست موجودی انبار، گزارش مالیات و …تنها چند نمونه از امکانات این افزونه است که برای سایت‌های ووکامرس به شدت پیشنهاد می‌شود.

۵۰. Activity log

این افزونه در رهگیری و نظارت رفتار کاربران بسیار به کارتان خواهد آمد و از همه چیز با خبر خواهید بود. مثل، تغییرات هستۀ وردپرس، پست‌ها، برگه‌ها، برچسب‌ها، دسته‌ها، کامنت‌ها، فایل‌های چندرسانه‌ای، ابزارک‌ها، ورود و خروج کاربران و هرچیز دیگری که فکرش را بکنید.

افزونه فارسی‌ساز، چند زبانه کردنافزونه فارسی‌ساز، چند زبانه کردن

اگر قالب وردپرس شما به زبان دیگری باشد، حتماً به افزونۀ فارسی ساز احتیاج خواهید داشت. گاهی اوقات هم با توجه به نیاز کسب‌وکارتان مجبورید سایت خود به زبان دیگری ترجمه کنید. در این شرایط افزونه‌های چند زبانه کردن سایت بسیار برای شما کاربردی خواهند بود. بیایید تعدادی از این افزونه‌ها را باهم بشناسیم.

۵۱. WPML

این افزونه کاربردی و کاربر پسند می‌تواند در چند زبانه کردن وب‌سایت به شما کمک کند. مهم‌ترین ویژگی‌اش آن است که از ترجمه ماشینی (خودکار) استفاده نمی‌کند و در نتیجه برای سئو سایت‌تان هم مفید است.

۵۲. TranslatePress

افزونۀ TranslatePress یکی از پرنصب‌ترین افزونه‌های وردپرس است که به شما امکان ترجمۀ کل Front-End وب‌سایت‌تان را می‌دهد، تمام تم‌ها و افزونه‌ها را پشتیبانی می‌کند و قابلیت پیش‌نمایش ترجمه را دارد. این افزونه از API مترجم گوگل استفاده می‌کند اما انتخاب با شماست! می‌توانید این ویژگی را غیر فعال کنید.

افزونه‌های پرداخت

افزونه‌های پرداختاین روزها کسب‌وکارهای بیشتری به دنیای آنلاین رو آورده‌اند و تعداد افرادی که خرید اینترنتی را ترجیح می‌دهند هم روز به روز دارد بیشتر می‌شود. در نتیجه؟ درگاه‌های پرداخت برای کسایی که وب‌سایت دارند جزو واجبات است. در این قسمت تعدادی از این افزونه‌های ایرانی را باهم بررسی می‌کنیم.

۵۳. درگاه پرداخت Pay.ir

بگذارید یک راست برویم سر اصل مطلب. با این افزونه شما احتیاجی به نماد اعتماد الکترونیکی ندارید. (البته داشتن‌اش به نفع خودتان است!) همچنین هر عنوانی که دل‌تان بخواهد را می‌توانید برای درگاه خود انتخاب کنید، حتی میتوانید لوگو Pay.ir را به لوگو بانک سامان تغییر دهید، پیام پرداخت موفق را به دلخواه خودتان بنویسید و اگر بخواهید میتوانید IP پرداخت کننده را هم بببینید.

۵۴. درگاه پرداخت الکترونیک سپهر

این درگاه پرداخت از آخرین نسخه WooCommerce پشتیبانی می‌کند، کد پیگیری و شماره سفارش را در اختیار شما و مشتری قرار می‌دهد، در صورت بروز خطا وجه به صورت اتوماتیک به حساب برمی‌گردد و …

۵۵. درگاه پرداخت ملت

با این افزونه هم کاربران‌ می‌توانند از طریق درگاه بانک ملت، تراکنش خود را تکمیل کنند. این افزونه از WooCommerce هم پشتیبانی می‌کند.

۵۶. درگاه پرداخت بانک سامان

این افزونه تنها افزونۀ تایید شده توسط شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش است. کاربران می‌توانند با تمام کارت‌‌های عضو شتاب و با استفاده از این درگاه پرداخت، خرید خود را به راحتی انجام دهند.

۵۷. درگاه پرداخت پارسیان

این درگاه پرداخت هم مانند نمونه‌های قبلی به راحتی روی وردپرس شما قابل نصب است و در صورت استفاده از Woocommerce می‌توانید کاربران خود را به سمت این درگاه بانکی هدایت کنید تا خرید خود را انجام دهند.

افزونه نوتیفیکیشنافزونه نوتیفیکیشن

قدرت نوتوفیکیشن یا همان اعلان‌ها را نمیتوان دست کم گرفت. درست است که گاهی اوقات ممکن است حتی روی اعصاب باشند، اما اکثر مواقع به کارمان می‌آیند. همین الان گوشی‌تان را چک کنید، شاید دیجی‌کالا حراج زده باشد و برای‌تان نوتیفیکیشن ارسال کرده باشد 🙂

۵۸. OneSignal

با استفاده از افزونه OneSignal برای کاربران‌تان نوتیفیکیشن بفرستید تا تعامل خود را با آن‌ها بالا ببرید. این افزونه از مرورگر کروم پشتیبانی میکند، به صورت خودکار نوتیفیکیشن میفرستد، می‌توانید بخش خاصی از کاربران را هدف قرار دهید، می‌توانید A/B تست انجام دهید و نوتیفیکیشن‌‌های خود را طبق برنامه‌ریزی ارسال کنید.

۵۹. Smart Notification System

این افزونه ادعا می‌کند که کامل‌ترین افزونۀ ارسال نوتیفیکیشن است. با استفاده از این افزونه می‌توانید تحت وب و موبایل برای کاربران‌‌تان نوتیفیکیشن بفرستید، کمپین ایجاد کنید، بر اساس موقعیت جغرافیایی یا طبق یک زمان‌بندی خاص نوتیفیکیشن ارسال کنید و … .

ثبت‌‌نام و پنل کاربری

ثبت‌‌نام و پنل کاربریکاربران باید در سایت شما ثبت نام کنند و هر کدام یک پنل کاربری داشته باشند، زیرا در این صورت مدیریت کاربران راحت‌تر و مؤثرتر خواهد بود. برای ثبت نام کابران می‌توانید از افزونه‌‌های زیر کمک بگیرید:

۶۰. آپ

با استفاده از این افزونه می‌توانید پروفایل‌های زیبا و کاربر پسند بسازید، به صورت خصوصی برای‌شان اعلان و پیام خصوصی بفرستید. کاربران می‌توانند با روش‌های مختلف وارد پروفایل خود شوند، همچنین شما می‌توانید منو‌‌های پیش‌فرض این افزونه را با سلیقه خود تغییر دهید.

۶۱. UserPro

اگر قصد افزایش تعداد کاربران وب‌سایت خود را دارید و از ظاهر تکراری افزونه‌‌های پروفایل‌ساز ورد پرسی خسته شده‌اید، پیشنهاد ما افزونۀ UserPro است. این افزونه داری پنل مدیریتی کاملاً فارسی‌ است، با انواع نمایشگرهای مختلف سازگاری دارد و هرچقدر که بخواهید می‌توانید فیلد جدید به پروفایل‌ها اضافه کنید.

۶۲. Profile Builder Pro

یکی از سبک ترین افزونه‌های پروفایل ساز وردپرسی است که به شما این امکان را می‌دهد تا بی‌نهایت کاربر را در سایت ثبت‌نام کنید، هرچقدر که میخواهید گزینه‌های جدید به فرم ثبت‌نام اضافه کنید، عضویت‌ها را توسط مدیر سایت یا ایمیل تایید کنید، لیست اعضای سایت را به شیوه‌های گوناگون مشاهده کنید و … .

ویرایشگرهای متن

خب خیلی وقت‌‌ها پیش می‌آید که متن ما در ورد پرس همانگونه که در فایل ورد می‌بینیم، نشان داده نمی‌شود و یا خود وردپرس اصلاً امکانات مد نظر شما برای ویرایش متن را ندارد. در این قسمت میخواهیم افزونه‌هایی را به شما معرفی کنیم که کارتان را بسیار آسان میکنند.

۶۳. TinyMCE Adnvanced) Advanced Editor Tools)

این یک افزونۀ رایگان است و شما می‌توانید با استفاده از آن دکمه‌های ویرایشگر متن وردپرس‌تان را در حداکثر ۴ ردیف؛ حذف، اضافه و تنظیم کنید. اگر از یک سری دکمه‌های این افزونه استفاده نمی‌کنید، می‌توانید با Drag and Drop ساده از شر آن خلاص شوید.

۶۴. WordPress Smart Editor

این افزونه هم علاوه بر این‌که رایگان است، قابلیت آن را دارد که هنگام نوشتن بولت پوینت می‌توانید از آیکون‌های مورد علاقه خود به جای نقطه استفاده کنید. همچنین این افزونه دارای بخش‌های مدیریت فایل‌ها، جدول‌ها و ستون‌ها هم هست. با وجود این ویژگی‌ها متن شما کامل‌تر و زیباتر شده و در نهایت تجربه بهتری را برای کاربر خواهید ساخت.

افزونه‌های پیش‌فرض سایت

در بخش بعدی مقاله قرار است در مورد نکات مهمی که قبل از نصب افزونه‌ها باید بدانید، با شما صحبت کنم. اما با خودم گفتم بهتر است قبل از رفتن به سراغ بخش آخر، یک بار اشاره‌ای کنم به افزونه‌های پیش‌فرضی که باید روی وب سایت شما نصب باشند. نام این افزونه‌ها را در میان لیست ۳۰ تایی بالا قرار ندادم چون در واقع اینها مهم ترین افزونه‌های وردپرس هستند و در اغلب مواقع باید همان ابتدا روی سایت‌تان نصب شده باشند:

  1. افزونه ووکامرس برای ایجاد فروشگاه در وردپرس،
  2. افزونه ویرایشگر وردپرس برای تولید محتوای آسان‌تر،
  3. افزونه وردپرس فارسی.

آخرین وصیت‌های ما برای انتخاب افزونه وردپرس

به بخش آخر مقاله رسیدیم. اینجا می‌خواهیم کمی نصیحت و وصیت کنیم. چرا؟

چون که مخزن وردپرس پر شده از پلاگین و افزونه که معلوم نیست کدام یکی بهتر است، کدام مشکل دارد و حتی بدتر از این‌ها، بعضی از افزونه‌های مشکلات امنیتی بزرگی دارند که شاید به آسانی متوجه نشوید.

همیشه قبل از نصب هر افزونه‌ای روی سایت خودتان به این چند نکته توجه کنید:

۱. تا جایی که امکان دارد افزونه نصب نکنید!

این همه افزونه معرفی کردیم آخرش می‌گوییم نصب نکنید؟ بله به این دلیل این حرف را می‌زنیم که هر افزونه‌ای که نصب می‌کنید سایت شما را سنگین‌تر می‌کند و فعال بودن دائمی بعضی باعث هدر دادن منابع سرور هم می‌شود. مثلاً تصور کنید برای فشرده‌سازی و کاهش حجم تصاویر یک افزونه نصب می‌کنید و هربار که می‌خواهید کلی عکس را به سایت اضافه کنید این افزونه باید کارهای کاهش حجم را انجام دهد. در صورتی که می‌توانستید حجم تصاویر را در رایانه خودتان و با کمک ابزارهایی مثل فتوشاپ با سرعت بیشتری کاهش دهید.

حالا فکر کنید ده‌ها افزونه روی سایت نصب کرده‌اید و هرکدام برای کاری هستند که آنچنان ضروری هم نبود. مهم‌تر این که، همان کارهای ساده را می‌توانستید با استخدام یک برنامه‌نویس به شکل ساده‌تری انجام دهید.

پس تا جایی که امکان دارد کارهای کوچک و بی‌اهمیت را بدون افزونه انجام دهید.

اگر هم افزونه‌هایی دارید که کارایی آنها بای مشا موقتی است، بعد از رفع نیازتان آن را حذف یا غیرفعال کنید.

۲. در انتخاب افزونه کمال‌گرا باشید!

اما نکته دوم: لطفا در انتخاب افزونه‌های وردپرسی، کمال‌گرا باشید! شاید جالب باشد بدانید که تا همین الان، ۶۰ هزار افزونه وردپرسی ساخته شده و البته آمار آن رو به رشد است. اما متاسفانه تعداد زیادی از این افزونه‌ها مشکل‌سازند. مثلا افزونه‌هایی که سالهاست به روز رسانی نشده‌اند، افزونه‌هایی که تیم پشتیبانی قدرتمند ندارند و…

با توجه به این موضوع، همیشه قبل از نصب یک افزونه به ۳ چیز دقت کنید.

  1. تعداد نصب آن
  2. تعداد نظرات مثبت
  3. زمان آخرین به‌روزرسانی افزونه

اغلب افزونه‌های وردپرسی که زمان زیادی از آخرین به روزرسانی‌شان گذشته، متاسفانه دچار مشکلات امنیتی و ناسارگاری با نسخه‌های به‌روز وردپرس هستند.

۳. افزونه‌های پولی را از راه درستش بخرید

با توجه به اینکه در ایران قانون حمایت از حقوق ناشر قدرت زیادی ندارد، اغلب افزونه‌های خارجی که باید برای استفاده از آنها پول بپردازید، به شکل رایگان در اینترنت قرار گرفته‌اند.

پیشنهاد من این است که تا جای ممکن افزونه‌های مورد نظرتان را یا از سایت های خارجی یا مارکت‌های معتبر فارسی خریداری کنید و بیخیال این افزونه‌های کرک شده و رایگان شوید. چرا؟ چون کسانی که این افزونه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند، می‌توانند به راحتی و با اضافه کردن چند خط کد به آنها، امنیت کل وب سایت‌تان را به خطر بیندازند و بعدا، چند برابر هزینه اصلی افزونه به شما ضرر بزنند.

مثلا وجود یک تکه کد مخفی می‌تواند اطلاعات ورود به سایت را به کرک کننده افزونه ارسال کند! به همین راحتی او می‌تواند سایت شما را هک کند. یا افزونه‌هایی هستند که در بخش‌هایی دور از چشم شما به سایت‌هایی مشخص لینک می‌دهند و حتی بعضی شروع به نمایش تبلیغات می‌کنند.

و حرف آخر این که…

در این مطلب با چندین افزونه مهم و ضروری وردپرسی آشنا شدیم.

با این افزونه‌ها می‌توانید اغلب مشکلات وردپرس را حل کنید، سایت خود را بهینه‌سازی کنید و هر وقت خواستید که امکانات سایت خود را بیشتر کنید، از این افزونه‌ها استفاده کنید.

اگر افزونه‌ای می‌شناسید که برای شما کاربردی و مفید بوده اما در این فهرست نیست حتماً در قسمت نظرات به ما معرفی‌اش کنید.

نوشته کاربردی‌ترین افزونه‌های وردپرس که باید نصب کنید اولین بار در نوین. پدیدار شد.

بخوانید!  ایجاد تجربه کاربری عالی در طراحی سایت