0

کسب درآمد شاهانه از یوتیوب!

ولاد و نیکیتا دو برادر ۷ و ۵ ساله هستند که سالیانه تا حدود ۳۷میلیون‌دلار از یوتیوب به جیب می‌زنند! (معادلش به ریال رو خودتون بی‌زحمت حساب کنید چون متاسفانه ماشین حساب من سوخت.)

بله! همانطور که ملاحظه می‌کنید، آقایان ولاد و نیکیتا:

کسب درآمد از یوتیوب

اگر در حین خواندن جملات بالا چندبار آه کشیدید یا به عبارت دیگر درآمد سالیانه‌تان مثل بنده حتی به چندکیلومتری این رقم هم نمی‌رسد … اگر در این لحظه برایتان سوال پیش آمده که «مگه من چیم ازین دوتا الف‌بچه کمتره؟»، ادامۀ مطلب را بخوانید تا متوجه شوید.

یوتیوب چیست؟ + هر چیزی که باید بدانید!

قبل از اینکه با بی‌حوصلگی اسکرول کنید، همین اول به شما بگویم که برای کسب درآمد دلاری لازم است بدانیم که یوتیوب اساساً چیست.

احتمالاً به نظرتان مسخره‌ می‌رسد و حتی زیر لب زمزمه می‌کنید: «آخه کسی هم هست ندونه یوتیوب چیه؟»

باید خدمتتان عرض کنم که در این لحظه اصلاً بحث آگاهی و شناخت سطحی مطرح نیست! اجازه بدهید یکی از خاطرات دبیرستانم را برایتان تعریف کنم تا موضوع شفاف‌‌تر شود.

کلاس اول دبیرستان که بودم، جلسه اول فیزیک، معلم‌مان یک برداری را پای تخته کشید و از ما خواست تا بگوییم که فشفشه پرتاب شده با توجه به اطلاعاتی که روی تخته بود، تا کجا بالا می‌رود. هرکسی یک‌چیزی گفت تا در آخر معلم‌مان برای جواب‌دادن به این سوال، سوال دیگری را پای تخته نوشت: فیزیک چیست؟

ازآنجایی که شما قرار است روی این پلتفرم کسب درآمد کنید، پس باید بدانید که مثل همان فشفشۀ مثال معلم ما، می‌توانید تا کجا اوج بگیرید و پول دربیاورید. برای رسیدن به جواب این سوال هم لازم است اطلاعات اولیه‌تان در مورد یوتیوب، امکاناتش، امتیازها و محدودیت‌هایش کامل باشد.

در ادامه من یک نگاه کلی به یوتیوب می‌اندازم تا آشنایی اولیه، اما به نسبت عمیق‌تری را با این سایت داشته باشیم تا بعداً بتوانیم کسب درآمد از آن را شروع کنیم.

پس بیایید برگردیم سراغ سوالی که در تیتر نوشتم: یوتیوب چیست؟

یوتیوب سایتی است که از سال ۲۰۰۵ یک راه ساده‌ای را پیش پای مردم گذاشت تا بتوانند خیلی راحت ویدیوهای خودشان را به‌صورت مجانی آپلود کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند.

احتمالاً همۀ ما بارها در طول روز، زمانی که در گوگل سرچ می‌کنیم به سایت یوتیوب هدایت می‌شویم. درواقع یوتیوب بعد از گوگل (که البته صاحب یوتیوب هم هست) بزرگترین موتور جستجوی دنیا به حساب می‌آید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این سایت بیش از یک میلیارد کاربر ثابت دارد و در هر دقیقه بالای ۵۰۰ساعت ویدیو در آن آپلود می‌شود.

موضوع ویدیوها هم تنوع بالایی دارند؛ شما می‌توانید در مورد هر موضوعی، از نقد نظریۀ نسبیت انیشتین تا شیرین‌کاری گربۀ خانگی‌تان فیلم تهیه کنید و در کانال یوتیوب خودتان به‌صورت شخصی (private) یا عمومی (public) منتشر کنید. حتی می‌توانید آن را شبکه‌های اجتماعی دیگر هم به اشتراک بگذارید و دوستانتان را سرگرم کنید. البته هدف ما که در این مقاله دورهم جمع شدیم سرگرم‌کردن دیگران نیست؛ برای همین است که می‌رویم سراغ پاراگراف بعدی.

چطور می‌شود از یوتیوب پول درآورد؟

رسیدیم به اصل مطلب یعنی پول! اگر بخواهم در یک کلام خیلی ساده و شیک برایتان بگویم، شما باید پارتنر یا شریک یوتیوب شوید تا بتوانید ماهیانه پول‌توجیبی بگیرید. صدالبته که همینطور دست‌ خالی هم نمی‌شود برای شراکت پا پیش گذاشت، برای شریک‌شدن با یوتیوب باید سرتان به تن‌تان بیارزد. حالا این یعنی چی؟
یعنی اینکه باید حداقل ۱۰۰۰تا subscriber یا دنبال‌کننده و ۴۰۰۰تا بازدید عمومی در ۱۲ماه گذشته داشته باشید تا بالاخره یوتیوب رضایت بدهد و پیشنهاد شراکت را قبول کند.

تصور اکثر ما از شراکت و کسب درآمد از یوتیوب به همان تبلیغاتی محدود می‌شود که بین ویدیوها پخش می‌شوند؛ اما گزینه‌های دیگری هم روی میز قرار دارند که در ادامه همه را یک‌جا برایتان توضیح می‌دهم.

گزینۀ اول: از تبلیغات درآمد داشته باشید

خب بهتر است اول برویم سراغ گزینه‌ای که دَم‌دست‌تر است؛ یعنی همان کسب درآمد از بازدید آگهی تبلیغاتی. فرض ‌کنیم که شما شرایط لازم را برای کسب درآمد از یوتیوب دارید (حداقل‌هایی که بالا گفتم)، حالا باید وارد YouTube Studio اکانت خودتان شوید (اپلیکیشنش هم برای گوشی موجود است) و از قسمت monetization درخواست خودتان را ثبت کنید تا یوتیوب بررسی کند که آیا محتوای شما مطابق با اصول و قوانینش تولید شده یا نه. (پروسه تایید حداقل یک‌ماه طول می‌کشد) بعدازآن است که تازه می‌توانید روی ویدیوهایتان تبلیغ بگذارید.

به‌طور کلی هر یک‌دقیقه می‌شود روی ویدیوها تبلیغ گذاشت، البته این حرف به این معنی نیست که یوتیوب همۀ این تبلیغات را به کاربرها نمایش می‌دهد. پس حواستان باشد که زیاده‌روی نکنید، چون این موضوع کاملاً بستگی به تشخیص یوتیوب و بحث تجربه کاربری لذت‌بخش دارد.

(توجه: برای ویدیوهای کمتر از ۱۰دقیقه تنها می‌توانید یک تبلیغ داشته باشید.)فرمت تبلیغات یوتیوب

از طریق قسمت monetization خیلی راحت می‌شود فرمت تبلیغات (Non-skippable، بنری، Skippable ،Bumper و …) و زمان نمایش تبلیغ را مشخص کرد.

البته تنها درصورتی می‌توانید از این روش پول دربیاورید که مخاطب‌ها تبلیغات ویدیوی شما را ببینند. پس اگر کسی از ادبلاکر (ad blocker) یا یوتیوب پریمیوم (نسخه پولی یوتیوب که تبلیغ ندارد) استفاده کند پولی به شما در ازای آن بازدید یا view تعلق نمی‌گیرد. تبلیغات Skippable هم زمانی برای شما حساب می‌شوند که کاربر حداقل ۳۰ ثانیه از آن را تماشا کند، اگر در همان چند ثانیه اول تبلیغ را رد کند، مبلغ آن بازدید را از دست می‌دهید.

خب حالا سوال اینجاست که یوتیوب چطور درآمد شما را از تبلیغات، محاسبه می‌کند و سهم خودش چند درصد است؟

۴۵% از درآمد حاصل از تبلیغات سهم یوتیوب است و ۵۵% سهم شما.

یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ ویو مبلغ خاصی را در نظر می‌گیرد (به‌طور متوسط حدود ۲ دلار)، این همان

cost per mille) CPM) است که در قسمت آنالیتیکس بیشتر در موردش توضیح می‌دهم.

گزینۀ دوم: محصول خودتان را بفروشید

اگر محصولی برای فروش دارید، مثلاً بدلیجات درست می‌کنید یا تیشرت با طرح‌های خاص و جذاب می‌فروشید، می‌توانید یک قفسۀ کالا در یوتیوب داشته باشید و محصولتان را در معرض دید عموم بگذارید!

تنها کافیست که یک لندینگ پیج بسازید، قفسۀ کالای یوتیوب پارتنر را از قسمت monetization فعال کنید و در ویدیوها محصولاتتان را تبلیغ کنید تا فالوورها از یوتیوب به سمت سبد خرید محصول شما هدایت شوند.سبد کالا در یوتیوب

گزینۀ سوم: از سابسکرایبرها حق عضویت بگیرید

یکی دیگر از امکاناتی که یوتیوب به شما می‌دهد این است که می‌توانید در ازای ارائه مزایای خاصی از سابسکرایبر‌ها یا همان فالوورها پول بگیرید.

چه مزایایی؟ مثلاً می‌توانید محتوای ویژه‌ای را برای این دسته از کاربران تولید کنید. یوتیوبرها معمولاً ویدیوهای مربوط به پشت صحنه یا زندگی شخصی خودشان را در دسترس کاربرانی که حق عضویت می‌دهند، می‌گذارند. دادن نشان ویژه به کاربران (یک چیزی شبیه مدال که وقت کامنت گذاشتن در کنار آواتارشان ظاهر می‌شود.) یا ساختن استیکر و ایموجی‌های اختصاصی هم از کارهای دیگری است که می‌توانید انجام بدهید.

همانطوری که در عکس زیر می‌بینید آریا کیوکسر که یک استریمر ایرانی‌ست از این امتیاز برای کسب درآمد استفاده کرده است.کسب درآمد از یوتیوب

در اینجا دوباره به این سوال می‌رسیم که این حق عضویت چطور محاسبه می‌شود و سهم یوتیوب این وسط چقدر است؟

حق عضویت کانال یوتیوب ۴.۹۹ دلار برای هرماه است. البته شما می‌توانید چند سطح برای کاربران‌تان تعریف کنید و بر اساس مزایایی که ارائه می‌کنید مبلغ را هم بالاتر ببرید. یوتیوب برای هر حق عضویت ۳۰% مبلغ را برمی‌دارد؛ پس با این حساب سهم شما می‌شود ۷۰%.

گزینۀ چهارم: سوپرچت و سوپراستیکر

رسیدیم به راه چهارم. زمانی که شما به‌طور زنده با مخاطبان خودتان در یوتیوب در ارتباط هستید (لایو استریم) فالوورهایتان می‌توانند مبلغی را پرداخت کنند تا استیکر یا چت‌شان با رنگ خاص و تا مدت زمان مشخصی بالای صفحه پین شود. هرکسی که پول بیشتری پرداخت کند (از ۱ دلار تا ۵۰۰ دلار) پیامش برای مدت بیشتری آن بالا باقی می‌ماند. به عکس زیر دقت کنید.کسب درآمد از یوتیوب با سوپرچت

فعال‌کردن سوپرچت از همان قسمت monetization در یوتیوب‌استودیو انجام می‌شود. سهم یوتیوب در سوپرچت درست مثل حق عضویت، ۳۰% است.

گزینۀ پنجم: از یوتیوب پریمیوم هم درآمد داشته باشید

قبلاً گفتم که یوتیوب پریمیوم نسخۀ پولی یوتیوب است. یعنی کاربران در این نسخه می‌توانند بدون مزاحمت تبلیغات، ویدیوهای موردعلاقه خودشان را در ازای پرداخت ۱۲دلار به‌صورت ماهانه ببینند و دانلود کنند. درست است که شما نمی‌توانید از تبلیغات در نسخۀ پریمیوم درآمد داشته باشید، اما یوتیوب راه دیگری را پیش پایتان گذاشته است.

بخوانید!  اهمیت استراتژی بازاریابی در طراحی سایت

ازآنجایی که تمام ویدیوهای شما در پریمیوم هم نمایش داده می‌شود، یوتیوب به ازای تعداد بازدیدها و دانلودها ۵۵% از درآمد حق عضویت ماهانه پریمیوم را به شما اختصاص می‌دهد.

قوانین یوتیوب

برای اینکه بتوانید با استفاده از هرکدام از گزینه‌های بالا، کسب درآمد از یوتیوب را شروع کنید، باید یک‌سری خط قرمز را رعایت کنید. من از خودِ سایت یوتیوب اسکی رفتم و این قوانین را در قالب جدول زیر برایتان آماده کردم تا راحت‌تر متوجه شوید.قوانین یوتیوب

عبارت «دستورالعمل محتوای مناسب تبلیغات» را که در جدول می‌بینید، لینک دادم تا خودتان بیشتر در موردش بخوانید. اما به‌طور کلی یوتیوب روی محتوایی تبلیغ می‌گذارد که نامناسب، خشونت‌آمیز، ترسناک، حاوی آموزش حرکات خطرناک، مرتبط با مواد مخدر و … نباشد.

به‌غیراز این موارد لازم است حسابی حواستان به قوانین کپی‌رایت هم باشد؛ چون یوتیوب خیلی در این موردِ خاص، سفت‌و‌سخت می‌گیرد. مثلاً در مورد آهنگ‌هایی که روی ویدیوهایتان می‌گذارید، اگر قانون کپی‌رایت را رعایت نکنید توی دردسر میفتید، ویدیوی شما حذف می‌شود و یوتیوب به شما اخطار می‌دهد. در نهایت تنها با سه‌بار اخطار کانال‌تان بسته می‌شود.

بالاخره نفهمیدیم تعرفه یوتیوب دقیقاً چقدر است؟

اگر دقت کرده باشید در گزینۀ کسب درآمد از تبلیغات گفتم که یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ ویو به‌طور متوسط ۲دلار در نظر می‌گیرد. حالا چرا به‌طور متوسط؟

چون رقم ثابت و مشخصی به ازای هر بازدید وجود ندارد. درواقع درآمد شما از تبلیغات یوتیوب، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثلاً میزان محبوبیت شما، تعداد تبلیغاتی که یوتیوب ممکن است در هر ویدیو نمایش بدهد یا ندهد و تعداد تبلیغاتی که ممکن است کاربر ببیند یا نبیند. علاوه‌بر این‌ها سه فاکتور بسیار مهم‌تر هم این وسط تاثیرگذارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

فاکتور اول: مخاطب ویدیوی شما از چه کشوری است؟

همانطوری که احتمالاً خودتان هم می‌دانید، کاربرانی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند، تبلیغات متفاوتی را روی یک ویدیو می‌بینند. بر این اساس فرض کنیم شما صاحب برندی هستید که عمدتاً عطر و ادکلن تولید می‌کند و قصد دارید که محصول خودتان را در یوتیوب تبلیغ کنید. در قدم اول باید از خودتان بپرسید که مخاطب هدف من در کدام کشور زندگی می‌کند؟

طبیعتاً کشورهایی که مردمش درآمد بالاتری داشته باشند؛ مثل آمریکا و کشورهای اروپایی، توانایی خرید بالاتری را نسبت به کشورهای آسیایی (مثلاً هندوستان) دارند.

روند گذاشتن تبلیغات در یوتیوب یا به‌طور کلی گوگل‌ادز به‌صورت مزایده‌ای است؛ یعنی اینکه گوگل تبلیغ کسی را اول نمایش می‌دهد که پول بیشتری داده باشد.

ازآنجایی که کشورهای صنعتی بازار هدف بزرگتر و پَروارتری هستند؛ کمپانی‌ها پول بیشتری به یوتیوب می‌دهند تا محصولاتشان را در این کشورها تبلیغ کند. پس اگر مخاطب ویدیوهای شما جز این کشورها باشد، سهم ۵۵ درصدی‌تان، در نهایت مبلغ بالاتری را شامل می‌شود؛ ولی اگر مخاطب شما به‌طور مثال در ایران ساکن باشد این مبلغ به مراتب کمتر است.

به دنبال افزایش فروش چندبرابری هستید؟

ما به شما کمک می‌کنیم با تبلیغات گوگل و کمترین هزینه در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
تبلیغات گوگل ادز
021-41897070داخلی 2

فاکتور دوم: در چه تاریخی از سال هستیم؟

قیمت تبلیغاتی که در روزهای کریسمس نمایش داده می‌شود با تبلیغاتی که در روزهای عادی می‌بینیم، قطعاً فرق می‌کند. شرکت‌ها سر و دست می‌شکنند تا اخبار جشنواره‌ها و تخفیف‌های فصلی‌شان را در این بازۀ زمانی به گوش مخاطب برسانند. پس با کمال میل حاضر هستند پول بیشتری را در مناسبت‌های اینچنینی به یوتیوب پرداخت کنند.

فاکتور سوم: محتوای ویدیوهای شما تخصصی است؟

یک‌سری از محصولات و کالا‌ها هستند که عمومی نیستند و مخاطب خاص خودشان را دارند؛ مثلاً لوازم نقاشی (رنگ اکریلیک، مداد طراحی، بوم و …).

به نظرتان منطقی است که تبلیغ این محصول روی تمام ویدیوها نمایش داده شود؟

مطمئناً نه. گوگل ادز به کمپانی‌ها این امکان را می‌دهد تا با اضافه‌کردن فیلترهای مختلف، جامعۀ مخاطب‌های خاصی را انتخاب کنند و تبلیغات هدفمندتری داشته باشند.

مسلماً یوتیوب هم بابت نمایش این دسته از تبلیغات مبلغ بیشتری را از شرکت‌ها می‌گیرد؛ پس اگر محتوای شما به‌طور مثال آموزش تخصصی نقاشی باشد، تبلیغ روی ویدیوی شما قرار می‌گیرد و پول بیشتری هم (تا ۱۰ دلار یا شاید هم بیشتر) نصیب‌تان می‌شود.

در مورد گوگل ادز صحبت زیاد است که نه در این مقاله جا می‌شود و نه من تخصصش را دارم که برایتان بیشتر توضیح بدهم. اگر مایل هستید که در این مورد بیشتر بخوانید، حامد چندتا مقالۀ گوگل ادز دارد، کلیک کنید و هرکدام را که می‌خواهید بخوانید.

خب حدس می‌زنم در این لحظه کنجکاو هستید که بدانید چه کسی بیشترین درآمد را از تبلیغات یوتیوب داشته است 🙂

به‌طور میانگین یوتیوبرهای زیر بیشترین پول را برای هر ویدیو در سال ۲۰۲۰ از یوتیوب گرفتند:پردرآمدترین یوتیوبرها

حالا که به‌صورت تئوری با یوتیوب و گزینه‌هایش برای کسب درآمد آشنا شدیم، وقتش رسیده تا کانال خودمان را برای کسب درآمد بسازیم.

کانال یوتیوب چیست؟

زمانی که شما با جیمیل خودتان وارد یوتیوب می‌شوید و یک اکانت می‌سازید (توجه کنید که حتماً باید جیمیل داشته باشید) کانال یا شبکه‌ای برای به اشتراک‌گذاری ویدیو به شما اختصاص داده می‌شود تا به‌وسیله آن بتوانید با استفاده از یکی از گزینه‌هایی که در بالا گفتم درآمد داشته باشید. این کانال می‌تواند به اسم خودتان باشد یا با توجه به محتوایی که می‌خواهید تولید کنید، نام ویژه‌ای داشته باشد. البته اسم برند کسب‌وکار خودتان را هم می‌توانید روی کانال بگذارید و برای محصولاتتان بازاریابی کنید.

رپورتاژ آگهی یک روش عالی برای بازاریابی است.

با درج رپورتاژ خبری، نه تنها محصول شما معرفی می‌شود، بلکه رتبه های گوگل شما هم افزایش پیدا می‌کند.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
رپورتاژ خبری
021-41897070داخلی 2

توجه داشته باشید که نام کانال‌تان را نمی‌توانید هر دقیقه تغییر بدهید، پس بهتر است همان اول حسابی فکرهایتان را جمع کنید و بهترین نام را برای کانال یوتیوب خودتان انتخاب کنید. (طبق گفته خودِ یوتیوب در هر ۳ماه فقط می‌توانید ۳مرتبه نام کانال‌تان را تغییر بدهید.)

همین‌جا تا یادم نرفته یک نکته‌ای را هم اضافه کنم، اگر قصد راه‌اندازی کانال برند یا کسب‌وکارتان را دارید، پیشنهاد من این است که یک تب برای مطالعه مقالۀ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ما باز کنید تا بعد از این مطلب، آن را هم بخوانید؛ چون مطمئنم به‌کارتان می‌آید.

بگذریم … این هم از توضیح کانال یوتیوب. حالا فرض کنید که یک ویدیو جذاب و تودل‌برویی را در کانال خودتان آپلود کردید، خب دیگر نوبتی هم باشد می‌رسیم به بخش تجزیه‌و‌تحلیل تا ببینیم که چه گلی به سرمان زدیم و چقدر بازخورد گرفتیم.آنالیتیکس یوتیوب

آنالیتیکس یوتیوب

اگر همین حالا وارد یوتیوب استودیوی اکانت‌تان شوید، می‌توانید از قسمت analytics اطلاعاتی مثل تعداد ویو، آمار سابسکرایبرها و … را بدست بیاورید.آنالیتیکس یوتیوب

به جز موارد بالا، از زمانی که پارتنر یوتیوب باشید، گزینۀ revenue یا درآمد هم برایتان فعال می‌شود. (در عکس با رنگ سبز مشخص است.)

وقتی روی revenue کلیک کنید وارد صفحه زیر می‌شوید.cpm و rpm

کادر قرمز سمت راستی مبلغ مربوط به CPM و کادر سمت چپی مبلغ مربوط به RPM است. در مورد CPM قبلاً توضیح دادم. اما RPM چیست و چه فرقی با CPM دارد؟

RPM یا (Revenue Per Mille) همان مبلغی است که در نهایت به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید به حساب شما واریز می‌شود. همانطور که در تصویر می‌بینید این مبلغ از CPM کمتر است. احتمالاً الان برایتان سوال شده که چرا؟

CPM درآمد یوتیوب و شما از تبلیغات است؛ یعنی ۴۵% سهم یوتیوب را هم شامل می‌شود. اما RPM درآمد شخصِ شما از تبلیغات، فروش کالا، سوپرچت، حق عضویت کانال و یوتیوب پریمیوم و… است که به‌صورت یک‌جا نمایش داده شده است.

قبل از اینکه سراغ بحث تولید محتوای کانال یوتیوب برویم، بیایید اول جواب چهارتا سوالی را که ممکن است همین الان ذهن شما را به خودش مشغول کرده باشد، باهم بخوانیم.

چهار سوالی که دیر یا زود بیخ گلوی شما را می‌گیرد!

برای اینکه ادامۀ مقاله را در کمال آرامش و بدون وزوز سوال‌های مختلف بخوانید، لازم دیدم که اول جواب چهارتا سوالی را بدهم که احتمال می‌دهم در مغزتان رژه می‌رود.

بخوانید!  رفع مشکل رفرش و ریدایرکت شدن صفحه لاگین وردپرس

سوال اول: برای کسب درآمد از یوتیوب حتماً باید تیک تایید داشته باشم؟

به‌طور کلی نه. اما به‌غیراز روش‌هایی که توضیح دادم، شما از طریق گرفتن اسپانسر هم می‌توانید در یوتیوب درآمد کسب کنید، برای این مورد خاص حتماً باید کانال‌تان توسط یوتیوب تایید شده باشد. برای گرفتن تیک تایید حداقل ۱۰۰،۰۰۰تا سابسکرایبر لازم دارید.

سوال دوم: یوتیوب در ازای لایک یا افزایش سابسکرایبر به ما پول می‌ده؟

نه. یوتیوب هیچ پولی بابت این موضوع به شما نمی‌دهد؛ اما به‌طور غیرمستقیم افزایش فالوور یا سابسکرایبر، افزایش ویو یا بازدید را برای شما به دنبال دارد که به بالا‌رفتن درآمدتان کمک می‌کند.

سوال سوم: از اونجایی که کشور ما تحریمه، برای کسب درآمد از یوتیوب در ایران به مشکل برنمی‌خوریم؟

برنامه درآمدزایی یوتیوب برای ایران فعال نیست؛ پس شما باید لوکیشن کانال خودتان را عوض کنید (از قسمت setting در یوتیوب استودیو) و روی کشورهایی تنظیم کنید که یوتیوب لیستش را منتشر کرده است. به‌غیراز این موضوع، برای اینکه بتوانید از یوتیوب پول برداشت کنید، نیاز به حساب Google AdSense دارید که امکان ساخت این حساب در ایران وجود ندارد. اما نگران نباشید، در ادامه در مورد نحوۀ نقد کردن درآمد دلاری از یوتیوب بیشتر توضیح می‌دهم.

سوال چهارم: محتوای فارسی تو کانالم منتشر کنم بهتره یا انگلیسی یا هردو باهم؟

بهتر است در یک کانال هم محتوای انگلیسی و هم محتوای فارسی نگذارید؛ چراکه یوتیوب نوتیفیکیشن‌هایش را بر اساس زبان ارسال نمی‌کند. پس زمانی که ویدیوهای فارسی در کانال‌تان آپلود می‌کنید، کسی هم که صرفاً به‌خاطر محتوای انگلیسی شما را فالو کرده، مدام نوتیفیکیشن می‌گیرد!

دقیقاً اینجاست که به غلط‌کردن میفتد و شما را آنسابسکرایب می‌کند.

اما می‌رسیم به محتوای صرفاً انگلیسی. درست است که با محتوای انگلیسی می‌توانید پول بیشتری بابت تبلیغات بگیرید (بر اساس فاکتوری که بالاتر توضیح دادم)، ولی توجه داشته باشید که فضای یوتیوب انگلیسی یک فضای کاملاً تخصصی و حرفه‌ایست. همین حالا اگر کانال کسانی را که تا اینجا نام بردم باز کنید، متوجه حرف من می‌شوید. اینقدر کیفیت ویدیوها و سطح کارشان بالاست که دهان آدمی باز می‌ماند. پس در این فضا به قدری رقابت زیاد است که ویدیو شما با یک موضوع عمومی به‌سختی دیده می‌شود. پس برای دیده‌شدن باید به سمت محتوای خیلی تخصصی بروید تا شانس بیشتری را برای رشد داشته باشید.

یوتیوب فارسی اما مثل یک زمین خالی، آماده ساخت‌وساز است؛ چون هنوز این شبکۀ اجتماعی مثل اینستاگرام بین فارسی‌زبان‌ها جا نیفتاده، شما خیلی راحت‌تر می‌توانید درباره موضوعات مختلف محتوا تولید کنید و اتفاقاً دیده هم می‌شوید!

۱۰ ایده برای تولید محتوا در یوتیوب که امتحان خودش را پس داده!

رسیدیم به بخش شیرین تولید محتوا. اینجاست که شما باید تصمیم بگیرید که بر اساس توانایی‌ها و محدودیت‌هایتان چه سبک از محتوایی را برای کانال خودتان انتخاب کنید که طالب زیادی هم داشته باشد. دیتاها و آمار و ارقام نشان می‌دهند که ۱۰تا سبک زیر بیشترین مخاطب را در یوتیوب دارند.

۱۰. ویدیوهای مربوط به غذا

اگر قرمه‌سبزی‌هایتان روغن می‌اندازد و تا الان چندنفر به‌خاطر غذاهای شما از آرنج دست ندارند، خب یوتیوبر غذا شوید. برای شروع هم می‌توانید ویدیوهای پرچم‌دار این عرصه یعنی سرکار خانم Rosanna Pansino را چک کنید.یوتیوبر غذا

۹. ویدیوهای آموزشی

اکثر کسانی که در یوتیوب ویدیویی را نگاه می‌کنند، دنبال این هستند که مطلبی را یاد بگیرند؛ دقیقاً به‌خاطر همین موضوع است که ویدیوهای آموزشی روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شوند.

اگر تخصصی دارید یا دربارۀ موضوع خاصی اطلاعاتی دارید که فکر می‌کنید می‌تواند به‌درد بقیه بخورد، معطل نکنید و سریع دست‌به‌کار شوید. حتی اگر تخصص خاصی هم نداشته باشید، باز هم می‌توانید ویدیوی آموزشی بسازید. چطور؟

بگردید ببینید چه سوالی ذهن بیشتر افراد را به خودش مشغول کرده است. تحقیق کنید و جواب این سوال را در قالب یک ویدیو آماده کنید؛ مثلاً اگر می‌دانید پشه‌ها روزها کجا می‌روند، خب ویدیوی آن را بسازید و در کانال‌تان به اشتراک بگذارید.

ما در کانال یوتیوب نوین اطلاعاتمان را در زمینۀ بازاریابی و تولید محتوا با مخاطبانمان به اشتراک می‌گذاریم، فکر می‌کنم اگر این ویدیوها را ببینید بتوانید دید وسیع‌تری را در این زمینه به دست بیاورید.ویدیوی آموزشی یوتیوب

۸. ویدیوهای فشن و لایف‌استایل

این دسته از ویدیوها بیشتر حول‌وحوش بررسی برندهای مختلف لباس، محصولات آرایشی، گزارش روتین پوست یا رژیم غذایی و … تولید و منتشر می‌شوند. این مدل ویدیوها موردعلاقه مارک‌های پوشاک و محصولات آرایشی هم هستند، چون از این طریق می‌توانند جدیدترین محصولاتشان را به مخاطب نشان بدهند.

۷. ویدیوهای موزیک و خوانندگی

این سبک از ویدیوها به‌درد کسانی می‌خورد که ته‌صدایی داشته باشند یا بلد باشند ساز خاصی را با مهارت بنوازند. درواقع کانال یوتیوب برای افرادی که استعدادی در زمینۀ موسیقی دارند، فرصت خوبی به حساب می‌آید تا بهتر دیده شوند و حتی به شهرت جهانی هم برسند.

۶. ویدیوهای خنده‌دار

ویدیوهای کمدی زودتر از هرنوع ویدیوی دیگری در یوتیوب وایرال می‌شوند، چون مردم همیشه به‌دنبال دلیلی برای شادبودن و خندیدن می‌گردند. (عجب جمله‌ای گفتم!)

PewDiePie که عکس یکی از ویدیوهایش را در زیر گذاشتم، یکی از مشاهیر این سبک به حساب می‌آید.ویدیوهای خنده دار

۵. ویدیوهای آنباکسینگ

بچه که بودم، یک دوستی داشتم که خیلی در این زمینه استعداد داشت. هروقت که اسباب‌بازی جدیدی می‌خرید، زنگ همۀ بچه‌های محل را می‌زد و دقیقاً وسط کوچه مراسم آنباکسینگ را انجام می‌داد. (شقایق اگه الان داری این مقاله رو میخونی آب دستته بذار زمین برو کانال آنباکسینگ بزن.)

رایان کاجی هم یکی از اساتید آنباکسینگ یوتیوب به حساب می‌آید. ویدیوی زیر را باهم ببینیم.

۴. ویدیوهای ولاگ (Vlog)

ولاگ یا Vlog از ترکیب دو کلمۀ ویدیو و وبلاگ ساخته شده است. به‌طور کلی ولاگ به ویدیوهایی گفته می‌شود که آدم‌ها از زندگی، تجربه‌ها و خاطرات روزانه خودشان می‌‌سازند. درواقع دامنۀ محتوای ولاگ خیلی وسیع است و به موضوع خاصی هم محدود نمی‌شود. مثلاً همانطور که می‌بینید  Logan Paul  در مورد پرندۀ جدیدش ویدیو ساخته است.ولاگر یوتیوب

۳. ویدیوهای گیم

اگر خورۀ بازی‌های کامپیوتری یا کنسول‌ ایکس‌باکس و پلی‌استیشن هستید؛ یوتیوب بهترین جا برای گیمرهاست. استریمرها معمولاً در ویدیوهای خودشان لایو بازی‌ می‌کنند، بازی یاد می‌دهند (البته این مورد رو کمتر دیدم)، بازی را نقد می‌کنند یا با یک استریمر دیگر آنلاین رقابت می‌کنند.

Toxicgirlow یکی از استریمرهای هموطن است که می‌توانید برای نمونه ویدیوهایش را در یوتیوب ببینید.یوتیوبر گیم

۲. ویدیوهای انتقادی

ویدیوهای انتقادی به نسبت بقیه، پروسۀ تولیدشان راحت‌تر است. کافیست محصولی را که خریدید از همه نظر یا بر اساس یکی از امکانات به‌خصوصش، جلوی دوربین نقد کنید.

معمولاً ویدیوهای انتقادی در مورد گجت‌ها و ابزارهای تکنولوژی ساخته می‌شوند، اما شما خودتان را محدود نکنید. مثلاً می‌توانید فیلم‌های سینمایی را نقد کنید یا از معروفترین رستوران و یک رستوران کاملاً معمولی در شهرتان، دقیقاً یک نوع غذا را بگیرید و باهم از نظر طعم، قیمت و … مقایسه کنید.

کانال ایرانی MoboNews از تجربۀ کار با گوشی‌های مختلف فیلم می‌گیرد و به اشتراک می‌گذارد.ویدیوهای انتقادی یوتیوب

۱. ویدیوهای چه‌جوری (how to)

یک کار به ظاهر پیچیده یا حتی ساده را قدم‌به‌قدم در یک ویدیو به مخاطبان‌تان یاد بدهید. مثلاً پنچری‌گرفتن ماشین، رنگی‌کردن عکس‌های سیاه‌سفید با فتوشاپ یا حتی نحوۀ گره‌زدن کراوات.

خب حالا که انواع محتواهای پرطرفدار را در یوتیوب بررسی کردیم، برویم ببینیم که برای یوتیوبر شدن چه تجهیزاتی لازم دارید.

مواد لازم برای یوتیوبر شدن

همین اول کار بدانید که برای شروع اصلاً نیازی نیست که تجهیزات حرفه‌ای داشته باشید، با همان گوشی موبایل‌تان هم می‌توانید محتوای خوب و پربازدید تولید کنید. اما به مرور که کانال‌تان سری توی سرها درآورد، طبیعتاً باید به فکر تهیه دوربین خوب، تری‌پاد یا پایه نگهدارنده دوربین، تجهیزات نورپردازی، میکروفون و … باشید.

در ابتدای کار تنها چیزی که لازم دارید گوشی موبایل هوشمند است و برنامه ادیت ویدیو که می‌توانید از Camtasia یا در سطح حرفه‌ای‌تر پریمیر و افترافکت استفاده کنید. اگر می‌خواهید هزینه کنید، پیشنهاد من این است که یک مینی تری‌پاد برای گوشی‌تان بخرید. با همین وسایل و البته کمی پشتکار می‌توانید یک یوتوبر مقبول خاص‌و‌عام شوید!یوتیوبر

بخوانید!  ویژگی های ادوبی ایلوستریتور در طراحی سایت

با انواع و اقسام محتوا آشنا شدیم، تجهیزات لازم را هم که داریم؛ اگر ویدیوها را بارگذاری کنیم و کارمان بگیرد، در نهایت می‌رسیم به تسویه‌حساب با یوتیوب.

چطور پولم را از یوتیوب بگیرم؟

برای اینکه بتوانید پول‌تان را از یوتیوب بگیرید، باید حساب گوگل ادسنس داشته باشید. ازآنجایی که ایران تحریم است، ۲ راه پیش رویمان قرار دارد:

راه اول: کمک گرفتن از یک دوست یا آشنای ساکن خارج

اگر کسی را در خارج از کشور دارید، می‌توانید با نام و اطلاعات آن شخص (آدرس، کدپستی، کدمالیاتی، شمارۀ تلفن، شمارۀ حساب بانکی و…) اکانت گوگل ادسنس بسازید. یک کد فعال‌سازی به آدرس آن شخص ارسال می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید اکانت گوگل ادسنس‌تان را فعال کنید.

راه دوم: شرکت‌های واسط

یک‌سری از شرکت‌ها هستند که برای شما حساب گوگل ادسنس می‌سازند و در نهایت درآمد دلاری شما از یوتیوب را به ریال تبدیل می‌کنند. البته خودتان بهتر از من می‌دانید که به هر شرکتی نباید اعتماد کرد؛ پس قبل از هرچیز حسابی در این مورد به‌خصوص تحقیق کنید.

بعد از اینکه با یکی از دو روش بالا اکانت گوگل ادسنس‌تان را فعال کردید، وارد یوتیوب استودیو شوید و از قسمت monetization، آن را به کانال یوتیوب‌ خودتان متصل کنید. در تاریخ ۱۰ تا ۱۴ هرماه (میلادی) می‌توانید درآمد نهایی خودتان را در گوگل ادسنس ببینید، اما پرداخت حدوداً بین بازۀ ۲۱ تا ۲۴‌ هرماه انجام می‌شود. توجه داشته باشید که ادسنس زمانی پول را به حساب شما واریز می‌کند که درآمدتان به حداقلی که خودش تعیین کرده (یعنی ۱۰۰ دلار) رسیده باشد.

چطور بازدید ویدیوها را بالا ببرم؟

ممکن است الان که تازه اول راه هستید، این سوال خیلی ذهن‌تان را به خودش مشغول نکند؛ اما زمانی که به درآمد دلاری از یوتیوب برسید، مطمئنم این سوالی می‌شود که شب و روز از خودتان می‌پرسید.

بهتر است بدانید که طبق گزارش hootsuite این الگوریتم یوتیوب است که در ۷۰% مواقع تصمیم می‌گیرد که مردم چه ویدیویی را نگاه کنند. جالب است که ۸۱% از کاربرهای آمریکایی گفته‌اند که به‌طور مرتب ویدیوهای پیشنهادی یوتیوب را نگاه می‌کنند!

پس برای اینکه به جواب سوال بالا برسیم، باید ببینیم که الگوریتم یوتیوب چطور کار میکند.

به‌طور کلی الگوریتم یوتیوب روی دو چیز تمرکز دارد: یکی کاربر خودش و دیگری محتوای ویدیویی شما.

زمانی که ویدیوها را رتبه‌بندی می‌کند، موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

  • مردم روی این ویدیو کلیک کردند؟
  • مردم چقدر از این ویدیو را تماشا کردند؟
  • این ویدیو چقدر لایک و کامنت گرفته و چقدر به اشتراک گذاشته شده؟
  • نرخ بازدید این ویدیو با چه سرعتی افزایش پیدا کرده؟
  • این ویدیو جدید هست یا نه؟ (به ویدیوهای جدید فرصت ویژه داده می‌شود تا برای جلب توجه مخاطب رقابت کنند.)
  • این کانال هر چند وقت یک‌بار آپدیت می‌شود؟
  • مردم بعد از دیدن این ویدیو چقدر در یوتیوب وقت ‌گذراندند؟

زمانی که تلاش می‌کند تا نیاز کاربر و محتوای ویدیوها را باهم تطبیق بدهد، به موارد زیر توجه می‌کند:

  • این کاربر کدام کانال یا موضوعی را قبلاً تماشا کرده؟
  • در گذشته درگیر یا جذب چه محتواهایی شده؟
  • چه مدت زمانی را برای تماشا وقت صرف می‌کند؟
  • تا الان چندبار این ویدیو برای این شخص نمایش داده شده؟
  • این کاربر چه ویدیوهایی را تماشا نمی‌کند؟الگوریتم یوتیوب

حالا برای اینکه بازدید ویدیوهایتان را بالا ببرید توصیۀ من به شما این است که ۱۰ مورد زیر را حتماً رعایت کنید.

۱. عنوان (title) و توضیحات (description) ویدیوهایتان را ساده، روان، خوانا، جذاب و با یکی دوتا کلمه کلیدی بنویسید تا الگوریتم یوتیوب شما را در هنگام سرچ به کاربر نشان بدهد.بالابردن بازدید ویدیو در یوتیوب

۲. به حرف دل مخاطب گوش کنید! چطور؟ مرتب آنالیتیکس را چک کنید و ببینید کدام ویدیو بیشتر بازخورد داشته است. سعی کنید محتواهای بعدی را در همان سمت و سو تولید کنید. پیشنهاد می‌کنم حتماً در انتهای ویدیوهایتان از مخاطب بخواهید که کامنت بگذارد و بگوید ویدیوی بعدی راجع‌به چه موضوعی باشد.

۳. به‌طور مرتب ویدیو منتشر کنید. اگر شما در یوتیوب تازه‌کار هستید، حداقل هفته‌ای ۳تا ویدیو لازم دارید تا دیده شوید. بعد از اینکه مخاطب جذب کردید، آن‌وقت می‌توانید سرعت کار را کمتر کنید و بیشتر روی کیفیت تمرکز کنید.

۴. اگر مرتب آنالیتیکس را چک کنید متوجه می‌شوید که در چه ساعتی از روز و در چه روزهایی از هفته، مخاطبان شما بیشتر در یوتیوب می‌چرخند. دقیقاً در همان زمان‌ها ویدیوهای جدید را منتشر کنید تا بیشتر بازخورد بگیرید.

۵. همانطوری که خواندیم، یکی از فاکتورهایی که یوتیوب برای رتبه‌بندی و نمایش ویدیوی شما در نظر دارد، مدت زمان تماشا یا view duration است. توصیه‌های زیادی در این مورد وجود دارد، بعضی‌ها می‌گویند ویدیوی کوتاه بسازید بهتر است، عدۀ دیگری هم می‌گویند ویدیوی بلند بیشتر جواب می‌دهد. تنها کاری که شما باید بکنید این است که جذاب و مفید باشید تا کاربر تا انتهای ویدیوی شما را تماشا کند.

۶. با سابسکرایبرها و مخاطبان‌تان تعامل داشته باشید. هیچ چیزی از این مهم‌تر نیست که وقتی سوالی را در کامنت‌ها می‌پرسند جواب‌شان را با دقت و حوصله بدهید و برایشان ارزش قائل باشید.

۷. از تگ‌ها برای توضیح محتوای ویدیوهایتان استفاده کنید تا الگوریتم یوتیوب راحت‌تر متوجه موضوع ویدیو شود و مخاطب‌ هم راحت‌تر شما را هنگام سرچ‌کردن پیدا کند.

۸. Thumbnail Image یا عکس کاور مثل بسته‌بندی یک محصول است؛ هر چقدر که جذاب‌تر باشد و محتوای ویدیو را بیشتر به مخاطب نشان بدهد، نرخ کلیک را بالاتر می‌برد. پس تمام سعی‌تان را بکنید که این عکس به اندازه کافی خوب و جالب توجه باشد.

۹. ویدیوهایتان را در سایر شبکه‌های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید.

۱۰. در هر ویدیو بسته به موضوع و محتوایی که ارائه کردید، بقیه ویدیوهایتان را هم معرفی کنید، برای اینکار می‌توانید زمان آپلود ویدیو از امکان Add cards هم استفاده کنید تا کاربرها خیلی راحت روی آن کلیک کنند و ویدیوی بعدی را تماشا کنند.اضافه کردن کارت به ویدیوی یوتیوب

خب تقریباً به آخر مقاله رسیدیم، الان دیگر وقتش رسیده که شما کانال‌های مختلفی را که در طول این مطلب معرفی کردم چک کنید، ویدیوهایشان را دانلود کنید تا بتوانید سر فرصت همه را با دقت آنالیز کنید. اگر نمی‌دانید که دانلود ویدیو از یوتیوب به چه صورت است، این را هم می‌گویم و بعد مقاله (طومارنامه:) را می‌بندم.

دانلود ویدیو از یوتیوب

برای دانلود ویدیو از یوتیوب روش‌های مختلفی وجود دارد؛ من در اینجا ۳تا از ساده‌ترین‌شان را به شما یاد می‌دهم که کارتان راه بیفتد.

دانلود ویدیو از یوتیوب با اپلیکیشن videoder

کارکردن با این اپلیکیشن خیلی خیلی راحت است. آدرس هر ویدیویی را که می‌خواهید در این اپ وارد کنید تا کیفیت‌های متفاوتی را برای دانلود تحویل بگیرید.

دانلود ویدیو از یوتیوب با سایت YouTubemp4.to

به‌غیراز روش بالا سایت‌هایی هم وجود دارند مثل YouTubemp4.to که می‌توانید ویدیو موردنظرتان را در آنجا با کیفیت‌های مختلفی دانلود کنید. فقط کافیست تا URL ویدیو را در محلی که مشخص شده paste کنید.

دانلود ویدیو از یوتیوب با IDM

IDM یا (Internet Download Manager) برنامه‌ای است که به‌طور پیش‌فرض امکان دانلود ویدیو از سایت‌هایی مثل یوتیوب را دارد. اما از آنجایی که یوتیوب فیلتر است شما باید تنظیماتی را که در ادامه می‌گویم انجام بدهید.

اول  IDM را باز کنید و وارد بخش تنظیمات شوید. گزینۀ پروکسی را کلیک کنید.دانلود از یوتیوب با idm

در قدم بعدی کپی از IE را بزنید و در نهایت OK کنید.دانلود از یوتیوب

حالا می‌توانید وارد یوتیوب شوید و با خیال راحت هر ویدیویی را که می‌خواهید دانلود کنید.دانلود از یوتیوب

دلارهای یوتیوب منتظر ماست!

خب مثل اینکه بالاخره تمام شد! جا دارد یک خسته نباشید جانانه بگویم به کسانی که این مطلب طولانی را تا اینجا خواندند. خداقوت قهرمان، خسته نباشی دلاور!

امیدوارم که جواب سوال‌هایتان را در مورد کسب درآمد از یوتیوب گرفته باشید و خیلی زود اولین ویدیو را در کانال‌تان بگذارید. راستی یادتان نرود کانال یوتیوب نوین را هم دنبال کنید.

اگر تازه‌کار نیستید و تا یک جاهایی پیش رفتید و کانال خودتان را دارید، لطفاً در کامنت‌ها تجربه‌تان را با ما به اشتراک بگذارید تا هم من و هم بقیه دوستان از شما یاد بگیریم.

نوشته کسب درآمد شاهانه از یوتیوب! اولین بار در نوین. پدیدار شد.