0

کمپین تبلیغاتی چیست؟ چگونه کمپین موفقی اجرا کنیم؟

اگر اهل مطالعه مقالات بازاریابی و مارکتینگ باشید، حتما با واژه‌ای به نام کمپین تبلیغاتی برخورد کرده‌اید. در اصل کمپین‌های تبلیغاتی، همان چیزی هستند که باعث شده‌اند زندگی ما غرق در تبلیغات شود. اینکه صبح زود با صدای ترانه تبلیغاتی شرکت کاله از تلویزیون بیدار می‌شویم، در مسیر رسیدن به محل کار تبلیغات مجموعه زمزم را می‌شنویم و در زمان استراحتِ ظهر با پست‌های اینستاگرامی و تبلیغاتی اکستنشن تهرانی روبرو می‌شویم، اینها همه و همه زیر سرِ یک یا چند کمپین تبلیغاتی است.

در این مقاله می‌خواهم به زبان ساده شما را با واژه کمپین تبلیغاتی آشنا کنم، سپس یک مثال کامل از آن را در اختیارتان قرار دهم، نحوه اجرا و جزئیاتش را توضیح داده و در نهایت ۴ تکنیک برای داشتن یک کمپین موفق‌تر با به شما معرفی کنم.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

تعریف کمپین و کمپین تبلیغاتی

تصور کنید یک شب سرد زمستانی است و در جنگلی چند نفر دور یک آتش بزرگ حلقه زده و نشسته‌اند. در پس‌زمینه صدای سوز باد و جغدهای شب بیدار به گوش می‌رسد و این چند نفر، در حال صحبت کردن درباره موضوعی مهم هستند و هر بار یک یا چند نفر برای بقیه صحبت می‌کنند.

این یک کمپین است، کمپین به معنی جمع و گروه است. اما اگر اعضایی که دور این آتش نشسته‌اند، به جای انسان‌ها، روش‌های مختلف تبلیغاتی باشند، این به یک کمپین تبلیغاتی تبدیل می‌شود! مثلا در این کمپین تبلیغاتی، اعضایی که دور آتش نشسته‌اند، اینها هستند:

  • ایمیل مارکتینگ،
  • بازاریابی تلفنی،
  • تبلیغات محیطی، (چاپ بنر)
  • سئو و تبلیغات در گوگل،
  • تبلیغات ویدیویی،
  • و…

همه آن‌ها دور این آتش حلقه زده‌اند و در مورد یک موضوع مهم صحبت می‌کنند: چطور مشتریان را قانع به خرید کنیم؟! در همین حین برای گرم نگاه داشتن جمع، همه‌شان به اندازه وظیفه‌ای که دارند، روی آن هیزم می‌اندازند! پس اگر خیلی خلاصه کمپین تبلیغاتی را تعریف کنیم:

کمپین تبلیغاتی، ساخته شده از چندین نوع فعالیت تبلیغاتی مختلف است که به صورت همزمان و یکپارچه، باید پیام تبلیغاتی شما را به مخاطبان هدف برسانند.

هدف کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

کمپین‌های تبلیغاتی هدف‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. شاید یک‌بار هدف کمپین، افزایش فروش یک مجموعه باشد، یک‌بار افزایش فروش یک محصول خاص و یا شاید فقط هدف برندسازی و افزایش آگاهی مخاطبان از نام برندی که تازه پا در صحنه رقابت گذاشته است.

وقتی شما در زمان مشاهده تلویزیون، شنیدن رادیو، چک کردن اینستاگرام و تلگرام، وب‌گردی و حتی کار با اپلیکیشن‌های موبایل و… دائماٌ با تبلیغات شرکت Y روبرو می‌شوید، این موضوع هیچ ربطی به قانون جذب و… ندارد (!) بلکه این یعنی شما در مقابل یک کمپین تبلیغاتی هستید. کمپینی که از راهکارهایی مثل:

  • تبلیغات موبایلی،
  • تبلیغات در سطح وب،
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی،
  • تبلیغات تلویزیون و رادیو
  • و…

برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کند. بنابراین در نهایت؛ زمانی که شما برای کسب‌وکار خود در اینستاگرام تبلیغ می‌کنید، صرفا یک تاکتیک بازاریابی را مورد استفاده قرار داده‌اید. اما زمانی که تبلیغ کسب‌وکار خودتان را علاوه بر این شبکه اجتماعی، از طریق ایمیل، تلویزیون، بنرهای سطح شهر و… به اجرا بگذارید، یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کرده‌اید.

نمونه کمپین تبلیغاتی!

نمونه کمپین تبلیغاتی!

به عنوان یک نمونه کمپین تبلیغاتی ایرانی، می‌توان به کمپین تبلیغاتی آقای فرش اشاره کرد! اگر دقت کرده باشید، این مجموعه همراه با تبلیغات خلاقانه تلویزیونی شروع به اجرای تبلیغات رادیویی، محیطی و حتی آنلاین در سطح وب کرد. این یک نمونه واقعی از کمپین تبلیغاتی است.

در کمپین تبلیغاتی آقای فرش از جزئیات زیادی استفاده شده تا بتوانند بازخورد را افزایش دهند. مثلا اولین مورد، استفاده از یک سلبریتی محبوب (پژمان جمشیدی) است. این سلبریتی در ابتدا در تبلیغ‌های ویدیویی این کمپین همکاری کرد و سپس تصاویر او در تبلیغات سطح وب مورد استفاده قرار گرفت تا بازخورد آن را هم بالا ببرد.

سلبریتی ها

علاوه بر این، یکی دیگر از جزئیات خاص این کمپین تبلیغاتی، کمک گرفتن از سناریوهای طنز بود. حتما شما هم تبلیغات ویدیویی طنز و کوتاه این مجموعه را مشاهده کرده‌اید که در آن افراد صرفا به دلیل کسب اطمینان از تخفیف‌های مجموعه شهر فرش، شغل یا کار خودشان را رها و به فروشگاه آنها مراجعه می‌کردند…

به همین ترتیب، شهر فرش با راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی و به کار گرفتن جزئیات مختلف، توانست در مدت زمان کوتاهی علاوه بر افزایش فروش خود، به یک برند قدرتمند در زمینه محصول مورد نظر خودش تبدیل شد.

چرا از کمپین های تبلیغاتی استفاده می‌کنیم؟

اما چرا شرکت‌ها از کمپین های تبلیغاتی استفاده می‌کنند؟ در حالی که می‌توانند با یک هزینه مناسب تبلیغات خود را در مقابل دید چندین هزار نفر در یک پیج اینستاگرام یا یک شبکه تلویزیونی قرار بدهند! به ۲ دلیل:

۱. افزایش گستره مخاطبان

اولین دلیلی که باعث می‌شود به جای یک راهکار تبلیغاتی به سمت یک کمپین برویم، این است که در این حالت مخاطبان بیشتری ما را مشاهده می‌کنند. شاید قسمتی از مخاطبان ما در شبکه‌های اجتماعی و بخش دیگری از آنها پای شبکه‌های تلویزیونی باشند. بنابراین برای اینکه مطمئن شویم هیچکدام‌شان را از دست نمی‌دهیم، استفاده از چند شبکه تبلیغاتی اینترنتی و غیر اینترنتی در کنار هم راهکار مناسبی است.

۲. برندسازی قدرتمندتر

موضوع بعدی این است که استفاده از یک کمپین تبلیغاتی با کمک چند شبکه مختلف باعث افزایش احتمال به‌خاطرسپاری پیام تبلیغاتی برند می‌شود. مطمئنا زمانی که مخاطبان در طول ماه صرفاً ۳ بار تبلیغات یک مجموعه را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنند، بازخورد کمتری نسبت به زمانی دارد که با تبلیغاتش بیشتر از ۱۰ بار و در محیط‌های مختلف مثل تلویزیون، رادیو، خیابان و شبکه‌های اجتماعی برخورد کنند.

به عنوان یک نمونه: به این فکر کنید که چرا در این مقاله، من از کمپین تبلیغات آقای فرش به عنوان مثال استفاده کردم؟ هیچ برنامه‌ریزی قبلی برای این موضوع وجود نداشت، اما زمانی که در ذهنم به دنبال یک نمونه مناسب می‌گشتم، برند آقای فرش در ذهن من تداعی شد. چرا؟ چون بارها و در محیط‌های مختلف نام، شعار و تبلیغات آن را مشاهده کرده بودم. حالا اگر شما قصد خرید فرش در یکی از مناطق تهران را داشته باشید، این بار اولین برند فرش فروشی که اسم آن به ذهنتان خطور می‌کند، کدام برند است؟

یا حتی تبلیغات پی‌درپی و نفسگیر برند عالیس را یادتان هست؟

نحوه اجرا کمپین تبلیغاتی به چه شکل است؟

خب تا اینجا متوجه شدیم که کمپین تبلیغاتی چیست، فهمیدیم در یک کمپین می‌توان از شبکه‌های مختلف تبلیغاتی، از مجازی تا محیطی و رسانه‌ای استفاده کرد و در نهایت یک نمونه ملموس آن را هم بررسی کردیم. در ادامه قصد داریم نحوه اجرای یک کمپین و تمامی فعالیت‌هایی که قبل از آن باید در نظر گرفت را با هم مرور کنیم. پس با ما همراه باشید.

مرحله اول: خودتان را بررسی کنید!

باید از این مورد به عنوان قدم نخست راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی یاد کنیم. در این مرحله شما باید به بررسی برند خودتان و محصولاتی که قصد اجرای کمپین روی آنها را دارید، مشغول شوید.

احتمالا شما هم بارها تبلیغاتی مربوط به یک برند را در شبکه‌های مجازی دیده‌اید که مخاطبان در بخش نظرات، نسبت به آن دیدگاه‌های نامناسب و زننده‌ای داشته باشند. می‌توان گفت که این اتفاق، نتیجه عدم بررسی محصول و برند قبل از شروع تبلیغات است.

زمانی که هنوز توانایی ارائه پشتیبانی، گارانتی و حتی محصول با کیفیت را نداشته باشید، نمی‌توانید وعده‌های تبلیغاتی خودتان که در کمپین از آن صحبت شده را محقق کنید.

مثلاً یادم است که چند سال پیش رستورانی برای تبلیغات افتتاحیه به هزار نفر SMS فرستاده و آن‌ها را به شام سلف سرویس دعوت کرده بود. نتیجه؟ هیچی؛ کم آمدن غذا و ایجاد درگیری!

بخوانید!  دیجیتال مارکتینگ

متاسفانه یا خوشبختانه دیگر شرایط مثل ۱۰ سال پیش نیست که کاربران نتوانند نظر منفی خودشان را به گوش بقیه افراد برسانند. یک پست اینستاگرامی و یک کاربر ناراضی کافی است تا همه چیز بر علیه شما شود!

بنابراین در قدم اول، به بررسی نظر مخاطبان، توانایی مجموعه، کیفیت محصول و… مشغول شوید. البته بهتر است در حین این تحقیق و بررسی‌ها، نیم‌نگاهی هم به فعالیت رقبا داشته و از نقاط ضعف و قوت آنها هم با خبر شوید تا بتوانید آنها را به نفع خودتان استفاده کنید.

مرحله دوم: مخاطبان هدف خود را بشناسید

شناخت مخاطبان هدفبی‌توجهی به مخاطبان هدف، همان موضوعی است که باعث می‌شود تبلیغات یک شرکت فروشنده مبلمان اداری را در یک پیج اینستاگرام آموزش آشپزی مشاهده کنید! متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارها صرفا به دلیل بی توجهی به همین نکته، تبلیغات یا کمپین های تبلیغاتی خودشان را با کمترین بازخورد به جلو می‌برند. پس قدم اول، شناخت مخاطبان هدف است.

در این مرحله شما باید مخاطبان هدف خود را به صورت دقیق شناسایی کنید. (در مفاهیم بازاریابی به این فعالیت تشخیص و رسم پرسونای مخاطب می‌گوییم) یعنی شما باید متوجه شوید که قرار است در این کمپین تبلیغاتی، چه اشخاصی را هدف قرار دهید و چه کسانی باید تبلیغات و پیامتان را مشاهده کنند.

مثلاً برای یک شرکت فروشنده مواد آرایشی، احتمالا چنین شناختی از مخاطبان، شناخت مناسبی باشد:

خانم‌های ۲۵ ساله تا ۵۵ ساله که در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و سپس مسنجر واتساپ فعالیت زیادی دارند. در اغلب اوقات شبکه‌های ۲ و ۳ تلویزیون را مشاهده می‌کنند و زمان استراحت آنها بین ۱۳ تا ۱۶ و همینطور ۲۱ تا ۲۳ شب است. در میان علایق آنها موضوعاتی مثل:

  • آرایش و میکاپ،
  • آشپزی،
  • فیلم‌های عاشقانه،
  • و…

دیده می‌شود.

با انجام این بررسی شما دید بسیار مناسبی به مخاطبان هدف خودتان پیدا کرده و متوجه می‌شوید که بهترین شبکه‌های تبلیغاتی مناسب شما کدامند، چه ساعت‌هایی مناسب تبلیغات است و اصلا علایق مخاطبان‌تان چه چیزهایی هستند که با توجه به آنها بتوانیم تبلیغات بهتری ارائه کنیم. برای شناخت مخاطبان خود می‌توانید از روش‌هایی مثل پرسشنامه، مصاحبه حضوری و تلفنی و … نیز استفاده کنید.

مرحله سوم: تعیین اهداف کمپین تبلیغاتی

شاید در نگاه اول تصور کنید که همه کمپین‌های تبلیغاتی با هدف افزایش فروش محصول و خدمات راه‌اندازی می‌شوند. خب این تصور حدودا درست است اما نکته مهم این است که گاها هدف اصلی و مستقیم، فروش نیست. بلکه بعضی از برندها با کمک تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی قصد دارند به هدف‌هایی مثل:

  • برندسازی،
  • افزایش آگاهی از برند،
  • اول شدن در ذهن مخاطبان،
  • ایجاد یک برند جدید،
  • معرفی محصول جدید و افزایش علاقه مخاطبان به آن،
  • ادغام یک محصول یا نام برند با شرایطی یا احساسی خاص،
  • برندسازی دوباره یا حذف نظرات نامناسب قبلی نسبت به یک محصول و برند،
  • و…

برسند. به این ترتیب، باید قبل از راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی به خوبی اهداف آن مشخص شود.

سوال: منظور از ادغام یک محصول یا نام برند یا احساس مخاطبان چیست؟

ادغام مخاطبان در کمپین

شاید یادتان باشد که تا چند دهه پیش، زمانی که صحبت از خرید یک همبرگر می‌شد، اولین نکته جانبی که به ذهن افراد می‌رسید، خرید یک نوشابه کوکاکولا بود! این دقیقا نمونه بارز ادغام برند با یک محصول یا حس است. در مثال دیگر، به نظر شما چرا زمانی که صحبت از پخش یک مسابقه فوتبال هیجان‌انگیز می‌شود، تعداد زیادی از افرادِ علاقه‌مند به فوتبال سریعاً به سراغ فروشگاه‌های مواد غذایی رفته و کمی تخمه آفتابگردان می‌خرند؟

در اصل این محصول با این شرایط ادغام شده و در ذهن مخاطبان جای گرفته. حالا ممکن است یک برند خلاق قصد داشته باشد تماشای فیلم سینمایی یا حتی همان مسابقه فوتبال را با محصول خودش که یک جعبه مارشمالو (پف پفی) است، گره بزند. این یعنی ممکن است هدف یک کمپین تبلیغات نه صرفاً فروش مستقیم بلکه یک هدف بلندمدت‌تر با دیدِ گره زدن محصول و نام برند، با یک شرایط یا حس و… باشد.

مرحله چهارم: تعیین بودجه کمپین

قدم چهارم اهمیت زیادی دارد. در این مرحله باید تعیین کنید که قرار است چقدر برای راه اندازی و اجرای کمپین تبلیغاتی مورد نظر، بودجه مالی صرف شود! نسبت به همین بودجه است که در ادامه تعیین می‌کنیم کمپین باید تا چه حد گسترده شود و اصلاً چند شبکه در آن حضور داشته باشد.

در این بخش بعضی از برندها مقداری از بودجه را به بازگشت هزینه‌های تبلیغاتی محول می‌کنند. مثلا تعیین می‌کنند که ۳۰ درصد از هزینه تبلیغات تلویزیونی یا کل کمپین را از بازگشت سرمایه‌ای که بعد از انتشار اولین تبلیغات و افزایش فروش صورت گرفت تامین می‌کنند. البته تعیین چنین نکاتی باید با تجربه قبلی انجام شده یا به کمک یک فرد متخصص در این زمینه صورت بگیرد.

مرحله پنجم: انتخاب ابزارهای تبلیغاتی

انتخاب ابزارهای تبلیغاتی مناسب

اگر قدم اول اجرای کمپین که همان شناخت مخاطبان هدف بود را به خوبی انجام داده باشید، در این مرحله که انتخاب ابزارها و شبکه‌های تبلیغاتی است، کارتان خیلی راحت می‌شود. در این مرحله باید انتخاب کنید که از میان این همه شبکه‌های تبلیغاتیِ محیطی، آنلاین و رسانه‌ای، کدام به درد شما می‌خورد و می‌تواند پیام شما را بیشتر در مقابل دید مخاطبان هدف‌تان قرار دهد. در ادامه مقاله به صورت دقیق‌تری در مورد ابزارها و رسانه‌های تبلیغاتی صحبت می‌کنم.

مرحله ششم: زمان‌بندی انتشار تبلیغات

یک بخش بسیار مهم از کمپین تبلیغاتی، زمان‌بندی انتشار تبلیغات است. همانطور که در بخش بررسی مخاطبان هدف هم اشاره شد، ما باید بدانیم که مخاطبان‌مان در چه ساعاتی از شبانه روز زمان آزاد دارند و چه وقتی را به شبکه‌های تبلیغاتی که ما تعیین کرده‌ایم سر می‌زنند.

مثلا شاید مخاطبان هدف ما بین ساعت ۲۱ تا ۲۳ در شبکه اجتماعی اینستاگرام باشند، پس این زمان مناسبی است که تبلیغات اینستاگرامی‌مان را منتشر کنیم. در مقابل ممکن است بین ساعت ۱۳ تا ۱۵ برای مشاهده تلویزیون زمان گذاشته و در اوایل صبح، در هنگام مراجعه به محل کار یا حتی در منزل، برای شنیدن رادیو وقت صرف کنند. ما باید با شناخت دقیق این زمان‌ها برای انتشار بخش‌های مختلف تبلیغات‌مان زمان بندی داشته باشیم.

نکته: در مورد تبلیغات محیطی، نحوه زمان‌بندی با شرایط متفاوتی روبرو است. در این نوع تبلیغات به زمان‌بندی روزانه توجه نمی‌کنیم، بلکه نگاهمان به تقویم است! یعنی بهتر است قبل از نصب یا پخش تبلیغات محیطی مثل بنر، تراکت و… به اعیاد، رویدادهای تاریخی، مذهبی و… قبل و بعد از زمان مورد نظر توجه کنید تا بتوانید از این شرایط بهترین استفاده را داشته باشید. مثلا تبلیغات محیطی یک محصول خوراکی قبل از برگزاری جام جهانی فوتبال، احتمالا ایده مناسبی است، اما تبلیغ همان محصول قبل از برگزاری مراسمات مذهبی شاید انتخاب هوشمندانه‌ای نباشد.

بخوانید!  چطور گزارش های سرچ کنسول قدیمی سایت را بررسی کنیم؟

مرحله هفتم: تعیین معیارهای موفقیت یا همان kpi

تعیین KPIخیلی از مدیران کسب‌وکار تصور می‌کنند که بعد از شروع کمپین تبلیغاتی، همه چیز تمام شده و دیگر باید منتظر سرازیر شدن سیل مخاطبان باشند، اما اصلاً اینطور نیست. در اصل شروع اجرای کمپین، نقطه شروع فعالیت‌های بعدی است. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که باید بعد از شروع کمپین انجام شود، بررسی بازخورد و موفقیت آن است.

شما باید قبل از شروع کمپین یک سری kpi و سنجه برای بررسی میزان موفقیت آن در هر مقطع زمانی داشته باشید. به این صورت متوجه می‌شوید که هر بخش از کمپین چه بازخوردی برای‌تان دارد و کدام بخش نیاز به تغییرات و بازبینی خواهد داشت. (برای آشنایی بیشتر با KPI سری به مقاله KPI چیست بزنید.)

مثلاً در یک کمپین تبلیغاتی که برای یک مجموعه فروش خدمات طراحی سایت اجرا شده، چنین kpiهایی در نظر گرفته می‌شود:

  • افزایش جستجو نام برند در گوگل،
  • افزایش تماس با کارشناسان فروش شرکت،
  • افزایش مراجعه حضوری به شرکت،
  • افزایش سفارش طراحی سایت،
  • افزایش ورودی صفحات مختلف وب سایت،
  • افزایش بازدید از صفحه فرود یا همان لندینگ پیج مشخص شده برای کمپین،
  • و… .

حالا بعد از اجرای کمپین، اگر جستجوی نام برند افزایش چندانی نداشت، می‌توان گفت که کمپین در برندسازی آنطور که باید موفق نبوده. یا اگر صفحه لندینگ پیج تعیین شده به بازدیدی که باید، نرسید؛ می‌توان نتیجه گیری کرد که تبلیغات اینترنتی بازخورد مناسبی نداشته و باید شبکه‌ها یا بسترهای تبلیغاتی را تغییر داد.

مرحله آخر: اجرای کمپین

و در نهایت نوبت به اجرای کمپین تبلیغاتی می‌رسد. در این مرحله شما طبق زمانبندی‌های قبلی و از پیش تعیین شده شروع به اجرای تبلیغات می‌کنید. دقت کنید که بررسی روند اجرای صحیح کمپین اهمیت زیادی دارد. بنابراین تصور نکنید بعد از اجرا، باید صرفا منتظر باشید که همه چیز خوب کار کند. خطاهای انسانی و غیر انسانی در یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند ضررات جبران ناپذیری داشته باشد. پس با بررسی مداوم آن را به حداقل برسانید.

اگر یادتان باشد قرار بود درباره ابزارهای مناسب تبلیغات هم با هم صحبت کنیم؛ پس با ماهمراه باشید.

ابزارها و رسانه‌های تبلیغاتی

کدام ابزار برای کمپین تبلیغاتی ما مناسب استخب، تا اینجای مقاله با همه جزئیات یک کمپین تبلیغاتی، از چیستی تا نحوه راه اندازی آن آشنا شدید. اگر یادتان باشد، در قدم چهارم بخش نحوه اجرای کمپین، به موضوع انتخاب ابزارهای تبلیغاتی اشاره کردم؛ اینکه کمپین خودتان را با کمک چه ابزارها، بسترها و راهکارهایی اجرا کنید. در ادامه قصد دارم پراستفاده‌ترین ابزارها برای یک کمپین تبلیغاتی را به شما معرفی کنم.

۱) شبکه‌های اجتماعی

اولین ابزار مناسب برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی هستند. در حال حاضر با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و مسنجر تلگرام مخاطبان زیادی دارند، بیشتر کمپین های تبلیغاتی ایرانی هم در این شبکه‌ها اجرا می‌شود. اما دقت کنید که این موضوع، بهانه مناسبی نیست که در مرحله ۴، به بررسی شبکه‌های اجتماعی دیگر مشغول نشوید.

ممکن است با توجه به هدفی که کمپین شما دنبال می‌کند، شبکه‌های اجتماعی دیگر بازخورد بهتری برایتان داشته باشند. در هر حال، هر شبکه اجتماعی که در انتها انتخاب شد، باید دقت کنید که مخاطبان هدف شما در آن شبکه و پیج و کانال‌هایی که برای تبلیغ از آن استفاده می‌کنید، وجود داشته باشند.

نکته: تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به دو صورت انجام شود. روش اول ارائه تبلیغ به اینفلوئنسرها و کانال‌ها، و روش دوم تبلیغ با کمک سیستم‌های تبلیغاتی خود اپلیکیشن مثل تبلیغات اینستاگرام یا تبلیغات فیسبوک است. اینکه کدام یک برای شما مناسب‌تر باشد، نسبت به اهداف‌تان تعیین می‌شود. البته ناگفته نماند که تبلیغات اپلیکیشن اینستاگرام در ایران دردسرهای خودش را دارد و فکر نمی‌کنم استفاده از این روش، خیلی به نفعتان باشد.

۲) تبلیغات گوگل

شما با کمک تبلیغات گوگل می‌توانید در ازای پرداخت هزینه به این موتور جستجو، روی کلمات کلیدی مورد نظرتان به صدر نتایج برسید.

به عنوان مثال وب‌سایتی که در زمینه خدمات «ثبت شرکت» فعالیت می‌کند، می‌تواند با پرداخت ۳۰۰ تومان به ازای هر کلیکِ مخاطبان در نتایج گوگل، به صدر نتایج برسد. البته این قیمت نسبت به کلمات مختلف پایین و بالا می‌شود.

پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر با سیستم تبلیغات در گوگل، به مقاله «تبلیغات گوگل ادز چیست؟» سر بزنید.

۳) SEO و تولید محتوای سایت

اینکه اسم سئو یا تولید محتوای سایت را جزو ابزارها بیاوریم، شاید خیلی کار درستی نباشد؛ اما اینکه به صورت طبیعی در نتایج گوگل قرار بگیرید، راهکار بسیار مناسبی برای حضور همه‌جانبه در تمام رسانه‌ها است. البته همانطور که می‌دانید، سئو یک فعالیت زمان‌بر است و می‌تواند زمان زیادی از شما بگیرد؛ پس از مدت‌ها قبل باید به فکر تولید محتوای ارزشمند و حضور پررنگ در نتایج جستحوی گوگل باشید.

۴) ایمیل مارکتینگ

برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی می‌توانید از لیست ایمیل کاربرانی که قبلا آن را جمع آوری کرده یا حتی خریده‌اید، استفاده کرده و سپس متن تبلیغاتی خودتان را برای آنها بفرستید. البته بازاریابی ایمیلی به تنهایی یک مبحث گسترده است و نکات بسیاری دارد که قبل از اجرا باید با آنها  آشنا شوید. ما قبلاً در یک سری ۴ جلسه‌ای، به صورت مفصل درباره ایمیل مارکتینگ صحبت کرده‌ایم؛ برای آشنایی بیشتر با ایمیل مارکتینگ و ابزارهای آن، سری را مطالعه کنید.

۵) تبلیغات بنری

در این روش، بنر تبلیغ خودتان را در وب سایت‌های پربازدید و البته مرتبط به حیطه فعالیت خودتان قرار داده و در ازای زمان، کلیک یا… هزینه آن را پرداخت می‌کنید. با این تبلیغات شما با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم در سایت‌های مختلف در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرید و در ذهنشان می‌مانید و هم اینکه به سایتتان ورودی دریافت می‌کنید.

۶) تبلیغات متنی و رپورتاژ

نوشتن و انتشار رپورتاژ بیشتر برای بهبود سئو سایت و در ادامه با نیم‌نگاهی به جذب مخاطب استفاده می‌شود. در این روش، شما مقاله معرفی خود و محصولات و خدمات‌تان را در یک وب سایت معتبر با بازدید بالا (اغلب سایت‌های مجله‌ای و خبری) قرار می‌دهید تا علاوه بر دریافت لینک، مخاطبان این مطلب را مشاهده کنند. دقت کنید، رپرتاژ آگهی اگر اصولی نوشته نشود، فقط باعث هدر رفتن بودجه شما خواهد شد. ما در نوین یک کتاب راهنما درباره رپرتاژ آگهی تهیه کردیم؛ این کتاب را رایگان دانلود کنید، ۲-۳ ساعت برای خواندن آن وقت بگذارید و با رپرتاژ آگهی‌های قدرتمند خود، بهترین نتیجه را دریافت کنید.

۷) تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی را اغلب در وب‌سایت‌های معروف پخش ویدیو مثل یوتیوب و آپارات مشاهده می‌کنید. به این صورت که تبلیغ شما، ابتدا، انتها یا اواسط ویدئو برای مخاطبان پخش می‌شود.

۸) تبلیغاتی موبایلی

تبلیغات موبایلی همان بنر‌هایی یا متن‌های تبلیغاتی هستند که داخل برنامه‌های موبایل می‌بینیم.

از جمله اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر می‌توانید تبلیغات خودتان را در آنها قرار دهید عبارتند از:

  • اپلیکیشن‌های سرگرمی محتوایی (مثل آموزش آشپزی و…)،
  • اپلیکیشن‌های بازی آنلاین و آفلاین،
  • اپلیکیشن‌های خدماتی (مثل حسابداری‌های رایگان، vpn و…)،
  • و… .
بخوانید!  اپلیکیشن موبایل یا وب سایت ؟ کدام یک برای کسب و کار شما موثر تر خواهد بود؟

۹) تبلیغات پیامکی

پیامک یک ابزار بسیار ارزان، پربازده و در دسترس برای حضور در یک کمیپن تبلیغاتی است. مطمئناً خودتان به خوبی با این روش آشنا هستید و می‌دانید که استفاده نادرست از آن چقدر می‌تواند در برندسازی منفی و ایجاد تنفر نسبت به برند تاثیر داشته باشد! بنابراین با احتیاط زیاد، حساب شده و با برنامه‌ریزی به سمت آن بروید. حدس بزنید در این قسمت چه پیشنهادی برای شما داریم؟

یک کتاب دیگر؛ این بار در زمینۀ بازاریابی پیامکی. خواندن این کتاب برای هر کسی که بخواهد از پیامک تبلغیاتی در کسب‌وکارش استفاده کند، جزو واجبات است.

۱۰) تبلیغات رسانه‌ای

تبلیغات در رسانه‌های جمعی مثل رادیو و تلویزیون، پای ثابت اکثر کمپین‌های بزرگ تبلیغاتی است. یادتان باشد تبلیغات در این رسانه‌ها، هزینه‌های بالایی دارد و شاید در همان ابتدای کار بازگشت سرمایه مناسبی برای شما نداشته باشد. بنابراین قبل از اینکه به سراغ آن‌ها بروید، باید شرایط را بسنجید، هزینه‌ها و مسائل مالی را حساب کنید و دقت کنید که زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کرده باشید.

۱۱) تبلیغات اسپانسری

یکی از روش‌های بسیار مناسب که کمتر مدیران کسب‌وکار به آن دقت دارند، تبلیغات اسپانسری فیزیکی است. در چنین تبلیغاتی می‌توانید با هزینه‌ای کم اسپانسر برگزاری یک سمینار، یک همایش دانشجویی، مسابقه و غیره شده و مطمئن شوید که تمامی مخاطبان شرکت کننده در این همایش که احتمالا مخاطبان هدف شما هم هستند، با برند و محصولات‌تان آشنا می‌شوند. برای مثال اگر پای ثابت همایش‌های دیجیتال مارکتینگ باشید، می‌بینید که چندتا برند همیشه به عنوان حامی مالی و معنوی حضور برجسته‌ای در اینجور همایش‌ها دارند.

نکته: تبلیغات اسپانسری اینترنتی هم یک راهکار مناسب دیگر است که در آن یک وبینار، دوره یا حتی یک ویدیو طنز تحت اسپانسری یک شرکت و مجموعه برگزار و منتشر می‌شود. (مثلاً ویدئوهای طنز سوریلند، با اسپانسری اسنپ)

۱۲) تبلیغات محیطی

هر چقدر هم که قدرت تبلیغاتی رسانه‌ای و مجازی بالا برود، ارزش بنری که سر یک چهارراه در وسط شهر قرار گرفته و در روز بیشتر از ۱۰ هزار بار دیده می‌شود، کم نخواهد شد. بنابراین تبلیغات محیطی مثل چاپ بنر، تراکت و… البته اگر کمی با چاشنی خلاقیت همراه باشد، بازخورد بسیار مناسبی دارد.

۱۳) تبلیغات در رسانه‌های کاغذی

و در نهایت، تبلیغات در رسانه‌های کاغذی آخرین راهکاری است که در این مقاله در مورد کمپین تبلیغاتی به شما معرفی می‌کنم. در این روش شما می‌توانید تبلیغات خودتان را در روزنامه‌ها، مجلات، نشریات و… در مقابل دید مخاطبان قرار دهید. فقط باید دقت کنید که با توجه به کاهش مخاطبان این رسانه‌های کاغذی، رسانه پربازدیدی را انتخاب کنید.

یک نکته کوچک_ اینکه از کدامیک از راهکارهای گفته شده استفاده می‌کنید، کاملاً بستگی به کسب‌وکار شما و شرایط موجود دارد. شما اصلاً مجبور نیستید که از همۀ این روش‌ها استفاده کنید؛ اما چند کلید برای موفقیت در تمامی این مراحل وجود دارد که در ادامه آن‌ها را با هم می‌خوانیم.

کلیدهای موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی

خب، شاید خالی از لطف نباشد که قبل از اتمام مقاله، چند تکنیک و کلید موفقیت کمپین های تبلیغاتی را هم برای شما توضیح دهم. با مطالعه این راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنم، به جای یک کمپین تبلیغاتی، یک کمپین تبلیغاتی موفق و خاص راه اندازی می‌کنید.

۱) تم یکسان

احتمالاً شما هم وقتی در بزرگراه یک بنر بزرگ را می‌بینید که نیمی از آن با رنگ زرد طراحی شده، یاد شرکت ایرانسل می‌افتید! شاید هنوز هم وقتی اسم بخاری بوتان به گوشتان می‌خورد، آهنگ چند ثانیه‌ای نوستالژی‌اش در ذهنتان پخش می‌شود و احیانا هنوز هم صدایی که با لهجه کشیده اسم “حمییییید” را صدا می‌کند، شما را یاد رب تبرک می‌اندازد!

به همین راحتی می‌توانید با به کارگیری یک تم یکسان در کمپین تبلیغاتی خودتان، نظر مخاطبان را بیشتر از قبل جلب کرده و اثربخشی آن را افزایش دهید. از جمله تم‌هایی که می‌تواند تبلیغات شما را کمی خاص‌تر در ذهن مخاطب ثبت کند، عبارتند از:

  • صدای خاص گوینده،
  • موزیک منحصربه‌فرد،
  • تم ظاهری و گرافیکی،
  • یک پیام یا متنِ طنز ثابت در بقیه تبلیغات،
  • یک کاراکتر ثابت،
  • و…

۲) تبلیغ نویسی موثر

اگر قسمتی از کمپین تبلیغاتی شما نیاز به یک متن یا دکلمه داشته باشد، بهتر است نوشتن آن را به کپی‌رایترها بسپارید. یک کپی‌رایتر حرفه‌ای باید به سادگی پیام کمپین شما را به مخاطبان برساند، نکات مهم را در ذهن آن‌ها برجسته کنید و کاری کند که مخاطبان درباره این پیام، با یکدیگر صحبت کنند.

۳) صداقت را فراموش نکنید

تا همین چند سال پیش کافی بود در تبلیغات فروش روغن شترمرغ بنویسید که “این محصول دوای هر دردی است” تا فروشش چند برابر شود. اما وای به حالتان اگر امروز در تبلیغات کیک ۵۰۰ تومانی خودتان نوشتید که این یک محصول خوش طعم است و خدایی نکرده مزه آن به ذائقه یکی از خریداران خوش نیاید! آن وقت که است که باید منتظر پیام‌های منفی و نامناسب مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و برندسازی منفی آنها باشید.

البته قبول دارم که در جمله بالا کمی اغراق داشتم اما در هر حال، امروزه صداقت نداشتن در یک کمپین تبلیغاتی اصلا انتخاب خوبی نیست و مطمئن باشید که می‌تواند همه چیز را بر علیه شما کند. بنابراین صداقت را فراموش نکنید.

۴) تکراری نشوید!

راستی چرا دیگر رب تبرک تبلیغات خودش با صدای آن خانمی که نام “حمییید” را صدا می‌زد، ادامه پیدا نکرد؟ با آنکه این تبلیغ نسبتا خلاقانه به خوبی در جامعه پذیرفته شده بود!
موضوع اینجاست که طراحان کمپین تبلیغاتی تبرک به خوبی می‌دانستند که تکراری شدن یک تبلیغ و جزئیات آن، می‌تواند باعث کاهش بازخوردش شود. پس در مدت زمان مناسب از آن استفاده کرده و سپس به سراغ فعالیت‌های خلاقانه دیگر رفتند. پس شما هم به این نکته دقت داشته باشید و یک نکته جذاب را به موضوعی کلیشه‌ای و تکراری در ذهن مخاطب تبدیل نکنید.

کلام آخر؛ بی‌گدار به آب نزنید!

در نهایت و به عنوان کلام آخر قصد دارم به این نکته اشاره کنم که باید قبل از اجرای کمپین تبلیغاتی، پیش‌بینی شرایط افزایش ناگهانی مخاطبان را کرده باشید. ممکن است کمپین شما در مراحل اول به خوبی عمل کرده و سیل عظیمی از مخاطبان موفقیت کمپین تبلیغاتیرا به سمت شما هدایت کند. در این وضعیت باید مطمئن باشید که نیروهای پشتیبانی تلفنیِ شرکت به خوبی توانایی پاسخگویی به مشتریان را داشته باشند، شرایط حضور تعداد زیاد مخاطبان در مجموعه فراهم بوده و وب‌سایت هم توانایی تحمل تعداد زیاد کاربران و درخواست‌ها را داشته باشد. در غیر اینصورت چیزی جز کاهش اعتبار نصیب مجموعه شما نمی‌شود.

در این مقاله سعی کردم به تمامی سوالاتی که ممکن است در ذهن شما در مورد کمپین تبلیغاتی به وجود بیاید، پاسخ بدهم. اما اگر هنوز سوالی دارید، آن را در بخش نظرات عنوان کنید تا در مدت کوتاهی جواب آن را در اختیارتان قرار دهم. با آرزوی موفقیت برای همۀ کمپین‌های دنیا 😀

نوشته کمپین تبلیغاتی چیست؟ چگونه کمپین موفقی اجرا کنیم؟ اولین بار در نوین. پدیدار شد.