0

گرید در طراحی سایت – اهمیت طراحی سایت با سیستم گرید

طراحی سایت

گرید در طراحی سایت مسئله مهمی که باید در طراحی سایت به آن توجه ویژه کرد. شاید تا چند سال قبل بیشتر افراد برای پیدا کردن پاسخ سوالاتی که در ذهن داشتند به سراغ رسانه های مختلف مانند تلویزیون، رادیو، مجللات، روزنامه ها  می رفتند، یا از افراد آگاه تر سوال می کردند اما در سال های اخیر می بینیم  درصد زیادی از افراد جامعه  برای پیدا کردن جواب سوال هایی که در ذهن دارند و یا محصولات و کالاهای مورد نیازشان بدون فوت وقت به سراغ اینترنت می روند و به دنبال پاسخ سوالات و خواسته های خود می گردند. با یک پرسش از گوگل بدون شک شاهد نتیجه چند صد صفحه ای خواهید شد، در چنین موقعیتی گوگل کاربران را به بهترین سایت هایی هدایت می کند که توانسته اند بهترین پاسخ را برای کاربران آماده کنند. پس اگر ما را همراهی کنید با اهمیت و کاربرد گرید در طراحی سایت بیشتر آشنا می شوید.

آشنایی با گرید (Gird)

در طراحی سایت نکته ای که از اهمیت بالایی برخوردار است نحوه ی ارائه اطلاعات به کاربران است، کاربران زمانی از یک سایت راضی هستند که در کمترین زمان به اطلاعاتی که لازم دارند دسترسی پیدا کنند. ساختار مناسب برای قالب یک سایت جز مباحث مهم در طراحی یک وب سایت به شمار می آید. ارزش و اهمیت گرید (Gird) در چنین موقعیتی مشخص می شود، گرید به کمک طراحان سایت آمده و آنها را در طراحی یک وب سایت با ساختار ساده و یک اسکلت بندی مناسب کمک زیادی می کند. گرید ها خطوط نامرئی درون سایت هستند که عناصر طراحی روی آن خطوط قرار می گیرند. این خطوط باعث تراز و هماهنگی بیشتر برای ایجاد یک سیستم یکپارچه با ترکیب بندی درست در طراحی سایت می شود.

بخوانید!  ایجاد برند تجاری برای طراحی سایت

انواع گرید در طراحی سایت

با چند نمونه از گرید هایی که در داشتن یک وب سایت خوب به ما کمک می کند آشنا شوید:

گرید نوشتاری:  گرید نوشتاری از ساده ترین گرید ها در طراحی سایت است در آن از بلوک های متنی استفاده می شود که تعدادی تصویر در آن جاسازی می شود و  کاربرد بیشتر این نوع گرید در گذاشتن مقالات و پست ها در بلاگ است.

گرید ستونی: برای استفاده از ستون های عمودی و ایجاد فضا از این نوع گرید در طراحی سایت استفاده می شود. سمت چپ آن برای استفاده تصاویر اختصاص داده می شود و برای گذاشتن افکت های جذاب در طراحی وب سایت ها و قرار دادن محتوا در سایت از آن بهره می گیرند. نکته قابل توجه اینکه از این نوع گرید در طراحی سایت برای ایجاد پل و ارتباط بین ستونها نیز استفاده می کنند.

گرید قسمتی:  وظیفه گرید قسمتی در طراحی وب سایت، با دسته بندی عمودی و افقی ساختار سازی می کند و با تقسیم بندی های این گرید فضای عناصر گوناگون را در وب سایت می توان محدود کرد. کاربرد بیشتر این نوع گرید در طراحی وب سایت های پیچیده است، مثل سایت های آموزشی، فروشگاهی و … که نیاز به تصاویر و افکت های بیشتر، گالری تصاویر و اسناد بیشتری است.

گرید سلسله مراتبی: زمانی که در طراحی وب سایت نیازمند ایجاد ارتباط نزدیک بین محتواهای متفاوت است، می توان از گرید سلسله مراتبی در طراحی وب سایت استفاده کرد. این نوع از گرید عناصر وب سایت را در یک قالب با دید جذاب تولید کرده و بیشتر دارای ستون ها و ردیف هایی با اندازه متفاوت و نیاز طراح سایت است.

بخوانید!  استراتژی بازاریابی محتوا در طراحی سایت

اهمیت گرید در طراحی سایت

توجه به این نکته ضرورت دارد، حال که همه به دنبال جلب رضایت کامل مشتری هنگام حضور و استفاده از اطلاعات در وب سایتشان هستند، استفاده از گرید ها اهمیت بیشتری پیدا می کند، چرا که با استفاده از آنها می توان به نکات اساسی زیر دست یافت.

  • استفاده از تصاویر به منظور ارائه مستقیم هدف به کاربران
  • ترکیب اجزای مختلف با هم در حالی که هر کدام از دیگری جدا هستند
  • نشان دادن اطلاعات به صورت طبقه بندی و دسته بندی شده به کاربران

نتیجه گیری

با توجه به صحبت هایی که در مورد گرید در طراحی سایت شد، متوجه شدیم با استفاده از سیستم گرید در طراحی وب می توانیم نظم خاصی را به محتواها و اطلاعات وب سایت بدهیم. این نظم خاص زمانی بیشتر جلوه می کند که کاربران به راحتی می توانند از اطلاعات روی سایت استفاده کنند، پس ایجاد یک ارتباط مفید و تعاملی دو طرفه بین کاربران، اجزای مختلف سایت،  اطلاعات و محتواهای روی سایت جز اصلی ترین اهداف استفاده از گرید در طراحی سایت به شمار می آید.

نوشته گرید در طراحی سایت – اهمیت طراحی سایت با سیستم گرید اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.