0

گواهی SSL چیست؟ با انواع گواهی SSL آشنا شوید

طراحی سایت

گواهی SSL یک تکنولوژی استاندارد است که به منظور رمز گذاری اطلاعات بین مرورگر شما و سرور وب سایت مورد نظر از آن استفاده می شود.  گواهینامه SSL مخففSecure Sockets Layer  است و از آنجا روز به روز به اهمیت و ضرورت آن افزوده شد که هر روز شاهد تولد فروشگاه های آنلاین و تبادل حجم زیاد اطلاعات از سوی کاربران با وب سایت ها شدیم، برای بررسی بیشتر این موضوع ما را همراهی کنید.

گواهی SSL چیست؟

در فضای مجازی اگر از حجم اعظیم اطلاعاتی که در هر ثانیه در حال رد و بدل هستند حفاظت نشود، مشکلات بسیاری گریبان گیر همه افراد جامعه می شود. HTTPS مخفف Secure Protocol Transfer Hypertext است، پروتکلی موازی با HTTP با این تفاوت که سطح امنیت آن به مراتب از پروتکل HTTP بیشتر است. پروتکل HTTP در واقع کاربران اینترنت را مقدور ساخته تا اطلاعات تحت وب را با استفاده از پورت ۸۰ مشاهده یا تبادل کنند. اما همواره تبادل اطلاعات در شبکه های کامپیوتری با خطر و نفوذ همراه است لذا وجود بستری امن جهت نقل و انتقال اطلاعات به خصوص برای اطلاعاتی که از درجه امنیتی بالایی برخوردارند، بسیار ضروری شده است.

چند سالی است که داشتن یک سایت از الزامات هر کسب و کاری شده است، حال با توجه به پیشرفتی که سال های اخیر در ایجاد کسب و کارهای الکترونیکی شده  و در کنار آن حجم زیاد خرید، فروش و مبادلات آنلاین صورت می گیرد، چیزی که روز به روز به اهمیت آن افزوده می شود ایجاد یک محیط امن برای کاربران و مشتریان است، بطوری که می بایست بستری فراهم گردد تا بدون هیچ نگرانی و دلواپسی مشتریان خرید آنلاین خود را انجام دهند. علاوه بر این در هر وب سایتی که اطلاعات کارت اعتباری، سیستم پرداخت، login، اطلاعات خصوصی کاربران در جریان باشد برای حفظ امنیت این اطلاعات مهم بدون شک داشتن گواهی SSL (HTTPS) امری مهم و ضروری به حساب می آید. چنانچه سایتی دارای گواهی SSL باشد، مرورگرها جهت دادن اطمینان به کاربران و بازدید کنندگان سایت از نشانه های بصری مانند یک نماد قفل یا نوار سبز رنگ جهت امن بودن استفاده می کنند، در این صورت مراجعین سایت بدون نگرانی مبادرت به خرید و یا ثبت اطلاعات خود می کنند.

بخوانید!  آشنایی با اشتباهات تبلیغات آنلاین در طراحی سایت

از امتیازات داشتن یک گواهی SSl می توان به کسب رتبه بیشتر گوگل، امنیت، راحتی، اطمینان بیشتر مشتریان به سایت، تراکنش امن، حفاظت از پسوردها، امن کردن فرم های موجود روی وب سایت و … اشاره کرد. در طراحی سایت در نظر گرفتن امنیت و فراهم کردن امنیت سایت از الویت ها به شمار می رود، که خرید گواهی SSl بخش مهمی از امنیت سایت را پوشش می دهد.

انواع گواهی SSL

با سه نوع از گواهی SSL  که هر کدام  هدف خاصی را دنبال می کنند بیشتر آشنا شوید:

گواهینامه DV یا  Domain Validated Certificate:

در این گونه گواهی CA که مرکز ارائه‌ی گواهی SSL است، برای بررسی اعتبار دامنه تنها اطلاعات whois را چک می‌کند و به بررسی سازمان یا مالک دامنه نمی‌پردازد. همچنین زمان فعال سازی آن کوتاه بوده و به راحتی و در لحظه صادر می‌شود. این گواهی برای اشخاص حقیقی مناسب است. البته اشخاص حقوقی نیز می‌توانند از این گواهی استفاده کنند.

گواهینامه OV یا  Organization Validated Certificate:

در این نوع گواهی CA علاوه بر بررسی اعتبار دامنه، مدارک رسمی دولتی از قبیل روزنامه‌ی رسمی را نیز بررسی می‌کند و تنها قابل ارائه به اشخاص حقوقی و صاحبان کسب و کار دارای مدرک رسمی است. شرکت ها، سازمان های دولتی، بانک ها، وزارتخانه ها و به طور کلی اشخاص حقوقی  از متقاضیان این نوع گواهی هستند.

گواهینامه EV یا  Extended Validated Certificate:

که معتبرترین گواهی محسوب می شود. مشخصه‌ی این نوع گواهی، نشان سبز رنگ در مرورگر قابل دیدن است. این گواهی از لحاظ ارزش و اعتبار در وضعیت بالاتری نسبت به گواهی OV قرار دارد.

بخوانید!  ترفندهای مخفی مرورگر کروم که همه نمیدانند ! قسمت اول

آیا تمام سایت ها نیاز به ssl دارند؟

همه طراحان سایت بخصوص سئو کاران در تلاش هستند تا توجه گوگل را به وب سایت خود جلب کنند تا بتوانند هر روز امتیاز خود را نزد گوگل بالا ببرند. داشتن گواهی SSL کمک زیادی می تواند به این موضوع کند. از طرفی اگر وب سایت شما فروشگاهی است و اطلاعات کارت بانکی مشتریان روی آن قرار می گیرد، اگر وب سایت شما کاربرهای دائمی دارد، اگر وب سایت شما بخش عضویت دارد به عنوان مثال عضویت در خبرنامه یا دوره های آموزشی و یا وب سایت هایی که امکان ورود کاربر روی سایت خود قرار داده اند و … بهتر است از گواهی SSl استفاده کنند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید از مشاورین داده پرداز راستین کمک بگیرید.

نتیجه گیری:

از شواهد امر اینطور بر می آید داشتن گواهی SSL در حفظ و نگهداری اطلاعات و همینطور جذب و جلب رضایت مشتریان و کاربران کمک شایانی به وب سایت ها کند. پس در گرفتن این گواهی برای داشتن یک وب سایت امن کوتاهی نکنید.

نوشته گواهی SSL چیست؟ با انواع گواهی SSL آشنا شوید اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.