0

گوگل ترندز چیست؛ آموزش استفاده از گوگل ترندز در سئو سایت

احتمالاً با این چاقوهای سوئیسی همه‌کاره آشنا هستید. گوگل ترند یا گوگل ترندز (Google Trends) در واقع چاقوی سوئیسی متخصصین سئو محسوب می‌شود. یک ابزار همه‌کاره و در دسترس برای سئو و بهینه‌سازی سایت.

اگر تنها می‌توانید از یک ابزار سئو برای توسعه کمپین بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید، مطمئن باشید که گوگل ترند اگر بهترین انتخاب برای شما نباشد، قطعاٌ یکی از بهترین‌ها خواهد بود.

در این مقاله قرار است ابزار گوگل ترند را بشناسید و کار با آن را به صورت تصویری یاد بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم پس از خواندن این آموزش، مقاله‌ی معرفی ۱۰ ابزار سئو و دیجیتال مارکتینگ را نیز مطالعه کنید.

گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

یک سایت یا یک فروشگاه اینترنتی چه می‌خواهد جز اینکه در رتبه‌های بالای گوگل قرار بگیرد و کرور کرور کاربر روی سایتش کلیک کنند و سری به آن بزنند؟ بله می‌دانیم که هدف نهایی سایت‌ها افزایش فروش و دستاوردهایی از این قبیل است ولی باور کنید که همه چیز با افزایش ترافیک شروع می‌شود.

در مقاله‌های قبلی نوین گفتیم که برای شروع سئو و محتوای یک سایت اولین کاری که باید بکنید تحقیق کلمات کلیدی است. پیدا کردن کلماتی که توسط کاربران زیاد جستجو می‌شوند. تحقیق کلمات کلیدی هم ابزارهای خودش را دارد که یکی از آن‌ها گوگل ترندز است.

گوگل ترندزبه کمک گوگل ترندز نه تنها می‌توانید آمار مربوط به یک کلمه کلیدی را بررسی کنید، بلکه می‌توانید آن را با کلمات دیگر هم مقایسه کنید.

درست است که این ابزار آمار دقیقی مثل کیورد پلنر را به شما نمی‌دهد؛ ولی در عوض می‌توانید چند عبارت را باهم مقایسه کنید؛ مثلاً بفهمید از بین دو عبارت کدام بیشتر جستجو می‌شود؟ یک عبارت بیشتر در کدام یک از شهرهای ایران سرچ می‌شود؟ کلمات پرسرچ مرتبط با این کلمه به ترتیب کدام است؟

خب این‌ها به چه دردتان می‌خورد؟

فرض کنید می‌خواهید کسب و کاری در زمینه فروش لباس راه بیندازید ولی اول کار از سرمایه چندانی برخوردار نیستید که بتوانید انواع لباس را بیاورید یا جامعه هدف بزرگی داشته باشید. در ضمن نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید و بر پایه شانس پیش بروید. بنابراین نیاز دارید فعلاً فقط یک نوع از لباس را انتخاب کنید. اما کدام را؟

شما در کیورد پلنر کلمات مربوط به لباس را جستجو کرده‌اید و متوجه شده‌اید که لباس مجلسی و لباس بچه‌گانه جستجوی زیادی دارند؛ اما شما فعلاٌ قصد دارید فقط یکی از این دوتا را هدف قرار دهید؛ بنابراین خیلی راحت وارد گوگل ترند شده و این دو عبارت را از نظر آمار جستجو و روندی که دارند با هم مقایسه می‌کنید.

این فقط بخشی از ماجراست؛ پیدا کردن ایده‌های جدید و ناب برای تولید محتوا، تعداد لینکِ بیشتر و بهبود سئو و بررسی رشد برند از دیگر مزایای داده‌های این ابزار است که در این مقاله می‌خوانید.

در ادامه، کار با این ابزار کارآمد را به شما آموزش خواهیم داد.

دوره تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدیتحقیق کلمات کلیدی یکی از ستون‌های اصلی هر کسب و کار آنلاینی است و مسیر موفقیت بر اساس یک تحقیق اصولی و درست شکل می‌گیرد.

می‌توانید این مهارت مهم و کار با ابزارها را در دوره تحقیق کلمات کلیدی آکادمی نوین بیاموزید.

برای اطلاع از سرفصل‌های دوره روی عکس کلیک کنید.

آموزش کار با گوگل ترندز (Google Trends)

زمانی که در حال جستجو در گوگل ترند هستید، شما می‌توانید چهار متغیر یا پارامتر را برای جستجوی خود تنظیم کنید (موارد پیش فرض به صورت بولد نشان داده شده است):

آموزش کار با گوگل ترند

  • انتخاب محل جستجو: شما در این قسمت می‌توانید کشور موردنظ خود را مشخص کنید تا فقط جستجوهای آن منطقه به شما نشان داده شود (ایران هم جزو این کشورها دسته بندی شده است).
  • بازه زمانی جستجو: در این قسمت می‌توانید یک بازه زمانی مشخص برای جستجوها مشخص کنید.
  • دسته‌بندی موضوعی عبارت: دسته‌بندی جستجو را مشخص کنید؛ هنر و سرگرمی – اتومبیل و وسایل نقلیه – زیبایی و تناسب اندام – کتاب و ادبیات – تجارت و صنعت – رایانه و الکترونیک و… مثال‌هایی از این دسته‌بندی‌ها هستند.
  • نوع جستجو: در این قسمت مشخص می‌کنید که جستجوی شما از نوع عکس، تصویر، خبری… است. (جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) – جستجوی اخبار (Google News) – جستجوی محصول (Google Shopping) – جستجو در یوتیوب)

شما می توانید تا ۵ واژه جستجو شده را با هم مقایسه کنید یا همه آن‌ها را در یک گروه قرار دهید. در هر گروه ۲۵ واژه جستجو شده قرار می‌گیرد. به مثال زیر توجه کنید:

  • خودکار+مداد+ کاغذ (گروه ۱)
  • منگنه+چسب نواری+خط کش (گروه۲)
  • پاک کن+گیره کاغذ ( گروه ۳)
بخوانید!  اهمیت سوشیال سیگنال در سئو طراحی سایت

با استفاده از علامت به اضافه + بین هر کدام از واژه‌ها به گوگل می‌گویید که دوست دارید جستجویتان شامل خودکار یا مداد یا کاغذ باشد.

مقایسه گروهی کلمات در گوگل ترندزگوگل همچنین جستجوهای به روز (Hot Searches) و نمودارهای برتر (Top Charts) را در گوگل ترند به نمایش می‌گذارد. در این شرایط برترین جستجوهای انجام شده در آن روز و نیز محبوب‌ترین جستجوها بر اساس طبقه‌بندی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

در اختیار داشتن همه این اطلاعات و داده‌ها بسیار عالی است، اما باید بدانید چه کاری می‌توانید با اطلاعات به دست آمده انجام دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که با استفاده از این اطلاعات چگونه می‌توانید وضعیت سئوی خود را بهبود بخشید.

تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز

از آنجایی که گوگل ترند تعداد جستجوهای واقعی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و تنها به میزان محبوبیت عبارات بین ۰ تا ۱۰۰ نمره می‌دهد. شما زمانی می‌توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید که به همراه آن از دیگر ابزار گوگل یعنی Keyword Planner هم استفاده کنید.

گوگل ترند به شما نشان می‌دهد که محبوبیت یک کلمه کلیدی در یک دوره زمانی چقدر است.  همچنین به شما اجازه می‌دهد سطح تمایل و علاقه افراد به عبارت‌های هدف وابسته را مقایسه کنید. برویم سراغ کار با گوگل ترندز تا قسمت‌های مختلف آن را یاد بگیریم.

مقایسه دو کلمه کلیدی در آمار جستجو

فرض کنید شما صاحب یک شرکت طراحی سایت هستید. می‌خواهید بدانید که در چه بازه‌ای تمایل به طراحی سایت بیشتر می‌شود؟ کاربران چه کلماتی را جستجو می‌کنند؟ یا چه کلمه کلیدی می‌تواند کاربران و مشتریان بیشتری را به سمت شما روانه کند؟ در مثال زیر ما دو کلمه کلیدی طراحی سایت و طراحی وب سایت را با یکدیگر مقایسه کردیم.

گوگل ترندزخب، ما این پارامترهای مورد نظر را برای کشور ایران و زمان جستجو را از سال ۲۰۰۴ تا امروز تنظیم کردیم. با استفاده از این پارامترها می‌توان متوجه شد که ایرانی‌ها در اواخر هر سال بیشتر از دیگر مواقع سال این عبارات را جستجو می‌کنند. همچنین، این گزینه نشان می‌دهد که کاربران ایرانی، کلمه کلیدی طراحی سایت را بیشتر از طراحی وب‌سایت جستجو می‌کنند.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم در زمان درست کمپین‌های تبلیغاتی خود را راه اندازی کنیم و بدانیم که بهینه‌سازی وب‌سایت خود را برای چه‌زمانی و روی چه کلماتی آماده کنیم.

اگر می‌خواهیم اطلاعات دقیق‌تری در اختیار داشته باشیم، بهتر است از فیلترهایی که گوگل ترند در اختیارمان قرار داده است، به‌خوبی بهره ببریم:

گوگل ترندز- بازه زمانیهمانطور که در تصویر می‌بینیم، از سال ۲۰۱۴ تا امروز، در مجموع از میزان محبوبیت هر دو عبارت کاسته شده است و هر دو روندی نزولی را طی کرده اند؛ البته کلمه «طراحی سایت» در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته و پس از مدتی دوباره روند کاهش در پی گرفته‌است.

نکته ۱:

میزان افت جستجوی هر عبارتی باید با خود آن عبارت سنجیده شود. به طور مثال افت نمودار جستجوی عبارت طراحی سایت در گوگل ترندز، از سال ۲۰۱۴ تا الان به این معنی نیست که رقابتی در آن وجود ندارد یا جستجویی برای آن صورت نمی‌گیرد. هم اکنون عبارت طراحی سایت یکی از پرجستجوترین و پر رقابت‌ترین کلمات کلیدی در وب فارسی به شمار می‌آید، ولی میزان محبوبیت آن نسبت به قبل کم شده است.

نکته ۲:

توجه داشته باشید که گوگل ترند تنها میزان جستجو را بر اساس نمودار و بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش می‌دهد. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، میزان جستجوی کلیدواژه طراحی سایت، در نمودار با عدد ۷۰ نمایش داده شده است. اما ممکن است این عبارت در مقایسه با عبارتی که در نمودار گوگل ترند عدد ۱۰۰ را نشان می‌دهد، بیشتر جستجو شود. پس حتماً از ابزارهای جانبی مانند Keyword Planner برای آگاهی بیشتر از تعداد جستجوی کلمات استفاده کنید.

فرقی نمی‌کند که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، با استفاده از گوگل ترند می‌توانید برای کمپین‌های تبلیغاتی خود، استراتژی صحیحی اتخاذ کنید.

( نکته: تحقیق کلمات کلیدی اساسی‌ترین مرحله کار شماست چون می‌توانید بفهمید که کدام عبارت‌ها می‌تواند کاربران زیادی را به سمت سایت شما روانه کند. پس سرسری از کنارش نگذرید. شما می‌توانید با «دوره تحقیق کلمات کلیدی»، به طور کامل این مهارت را با ابزارهای مختلف را یاد بگیرید).

بخوانید!  بررسی تخصصی مزایا و معایب و نحوه خرید قالب پورتو وردپرس

هدف گیری جغرافیایی

کمی پایین‌تر از نمودار مقایسه، میزان جستجوها در بین شهرهای ایران مقایسه می‌شود؛ یعنی شما می‌فهمید که در کدام شهر ایران این کلمه محبوب‌تر است.

این هم یکی دیگر از امکانات گوگل ترند است که داده‌های مرتبط با جستجو را بر اساس هر ناحیه تقسیم‌بندی می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید بفهمید که کلمه ‌کلیدی هدف شما در چه شهرهایی بیشترین جستجو را دارد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که در ابتدای کار از شهری شروع کنید که محصولتان طرفداران زیادی در آنجا دارد و ریسک کارتان را کم‌تر کنید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، موضوع طراحی سایت در سراسر ایران جستجو می‌شود، اما بیشترین میزان جستجوی این عبارت در دو سال گذشته از استان کرمانشاه بوده است. قم و تهران رتبه‌های بعدی در سرچ طراحی سایت هستند.

گوگل ترند- هدفگیری جغرافیایی***نکته: هرچه رنگ‌های موجود در نقشه پر رنگ‌تر باشند، به این معنی است که کلمه کلیدی انتخابی شما در آن منطقه محبوب‌تر است.***

حال بر روی دکمه Subregion کلیک می‌کنیم. کشویی باز می‌شود. گزینه City را انتخاب می‌کنیم تا متوجه شویم این عبارت کلیدی در کدام شهر بالاترین حد محبوبیت را دارد. همانطور که می‌بینیم، کلمه کلیدی طراحی سایت در شهر سنندج و بابل بیشترین میزان جستجو را دارد:

گوگل ترندز- cityجستجوهای مرتبط

در کنار این جدول‌های جغرافیایی، جدول Related Queries قرار گرفته است. این جدول نشان می‌دهد افرادی که عبارت طراحی سایت را جستجو کرده‌اند، چه عبارت‌های دیگری را نیز جستجو کرده‌اند. این عبارت‌ها معمولاً مرتبط با کلمه کلیدی انتخابی شما هستند. تصویر زیر را مشاهده کنید:

ترتیب بندی نتایج کوئری جستجو در گوگل ترند

خب، همانطور که مشاهده می‌کنید این کوئری‌ها، با کلمه کلیدی طراحی سایت مرتبط هستند. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم به آمار و ارقام ارائه شده، می‌توان اعتماد کرد. شما می‌توانید این جدول کوئری را بر دو اساس Rising و Top دسته‌بندی کنید. دسته‌بندی جدول بر اساس Rising به این معنی است که می‌خواهید کوئری‌هایی که با رشد جستجو مواجه شده‌اند را مشاهده کنید. همچنین اگر گزینه Top را انتخاب کنید، می‌توانید محبوبترین کوئری‌های مرتبط را به ترتیب جستجو مشاهده نمایید.

همچنین، نمایش این دو نوع دسته‌بندی با یکدیگر متفاوت است. در دسته‌بندی Top، میزان محبوبیت بر اساس نمره بین ۰ تا ۱۰۰ نمایش داده می‌شود. اما در دسته‌بندی Rising تنها شاهد میزان درصد رشد محبوبیت عبارت کلیدی هستیم. همچنین، ممکن است شما با عبارت Breakout روبرو شوید. وقتی برای کوئری خاصی از این کلمه استفاده می‌شود به این معنی است که میزان محبوبیت این کلمه بیش از ۵۰۰۰% رشد داشته است.

حالا وقت برداشت است!

از شروع مقاله تا اینجا با ابزار گوگل ترند، کلی داده مفید به دست آوردیم و مزایای اولیه از این اطلاعات را گفتیم؛ حالا وقت استفاده از این داده‌هاست! در ادامه به چند مورد از موارد استفاده از داده‌های گوگل ترندز اشاره می‌کنیم.

۱. خبرسازی (News Jacking)

بر اساس توصیف میِرمَن اسکات، News Jacking فرآیندی است که در آن ایده‌ها یا اطلاعات خود را در یک خبر فوری تزریق می‌کنید تا بتوانید پوشش رسانه‌های اجتماعی را برای خود یا کسب‌و کارتان به دست آورید. اگر بحث داغ یا ترند خاصی برای یک موضوع وجود داشته باشد، می‌توان آن را برای News Jacking ایجاد کرد. از این مدل کارها در ایران به موج‌سواری یاد می‌شود که برخلاف چیزی که در ذهن همه است، همیشه منفی نیست و می‌شود برای افزایش مخاطب از آن استفاده کرد.

فقط یادتان باشد که این نقد و خبرها مثل یک شمشیر دو لبه است، همین موج که ممکن است شما را به جلو ببرد، ممکن است شما را غرق هم بکند، پس باید با در نظر گرفتن تمام جوانب به آن وارد شوید.

فرمول News Jacking بسیار ساده و آسان است:

  • یک موضوع داغ انتخاب کنید.
  • در مورد آن مطلب بنویسید و در وبلاگ یا وبسایت خود منتشر کنید.
  • آن را توییت کنید.
  • ساده نباشید (به عنوان مثال بهتر است روی تراژدی‌ها سرمایه‌گذاری نکنید).

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوئیم، در واقع شما به دنبال اخبار داغ مربوط به حوزه کاری خود (و یا حتی خارج از آن) می گردید و با بررسی آن موضوع از دیدگاه خود، می توانید تاپیکی جدید در این زمینه ایجاد نمایید. به این ترتیب خواهید توانست ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید.

بخوانید!  ۴ نکته بررسی کارآمدی وب سایت – آیا فکر می کنید وب سایت شما کارآمد نیست؟

۲. تولید محتوا

اگر بخواهید محتواهای خودتان را توسعه دهید، موضوعات مرتبطی (Related queries) که گوگل ترند به شما نشان می‌دهد یک منبع عالی برای انتخاب موضوع هستند؛ چون افراد واقعاً به آن علاقه مندند.

به عنوان مثال تنظیم فیلترها را بر روی ۷ روز اخیر تنظیم کنید و عبارت خودرو را جستجو کنید.  اگر واژه Breakout زیر رتبه‌بندی ظاهر شود، باید بدانید که جستجوی شما برای آن عبارت یا کلید واژه بیشتر از ۵۰۰۰% رشد داشته است. در زمانی که ما این مقاله را نوشتیم، رنو ساندرو استپ وی بالاترین میزان جستجو را در زمینه خودرو داشته است.

استفاده از گوگل ترند در تولید محتوا

بنابراین اگر وب سایتی در مورد اتومبیل دارید، انتشار چند مقاله درباره خودرو رنو ساندرو استپ وی می تواند ترافیک خوبی را به سایت شما وارد کند.

۳. لینک بیلدینگ

لینک‌ها هنوز هم اصلی‌ترین روش برای به دست آوردن رتبه‌بندی در موتورهای جستجوگر هستند. الان می‌پرسید خب این چه ارتباطی به گوگل ترند دارد؟

شما در گوگل ترند کلمات کلیدی و موضوعات محبوب روز را پیدا می‌کنید و بر اساس آن محتوا تولید می‌کنید. حالا شما محتواهایی دارید که افراد زیادی به دنیال آن هستند و ترافیک زیادی برای شما ایجاد می‌کند.

حالا نوبت لینک‌سازی است. از این محتواهای پر بیننده استفاده کنید و لینک‌های ارزشمند خود را در آن قرار دهید. اینطوری می‌توانید کاربران را به بقیه قسمت‌های سایت خود هدایت کنید و به بخش‌های مهم‌تر ببرید.

زمانی که می‌خواهید نتایج حاصل از بازاریابی محتوای خود را بسنجید، لینک، معیار اندازه‌گیری موفقیت است؛ البته اگر لینک بیلدینگ شما به صورت اصولی و درست انجام شود.

۴. محتوای ویدئویی

زمانی که در گوگل ترند جستجو را بر اساس پارامتر یوتیوب تنظیم کنید نتایجی که می‌بینید متفاوت خواهد بود چون کلماتی که وارد کردید در ویدئوهای یوتیوب جستجو می‌شود. حالا می‌توانید یا این موضوعات، فایل‌های ویدئویی چقدر طرفدار دارند؛ برای انجام این کار همان مراحل قبلی را دنبال کنید:

  • وارد سایت گوگل ترند شوید.
  • کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید.
  • پارامتر Web search را به YouTube تغییر دهید.
  • حالا نتایج به دست آمده را مرور کنید.

(دقت کنید که برای جستجوهای یوتیوب، محل جستجو را روی worldwide قرار دهید؛ به علت فیلتر بودن یوتیوب، لوکیشن ایران در جستجوها ثبت نمی‌شود)

با بررسی نتایج باید از خود دو سوال بپرسید:

  • آیا از میان این نتایج، ایده‌ای وجود دارد که بتوانید از آن برای تولید محتوای خود استفاده کنید؟
  • آیا روند و گرایشی وجود دارد که بتوانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید؟

این اطلاعات نیز برای بهینه‌سازی فایل‌های ویدئویی مفید خواهد بود:

  • انتخاب یک عنوان جذاب و عالی
  • استفاده از تگ‌های مناسب
  • بهینه‌سازی توضیحات ویدئو

۵. زیر نظر گرفتن رشد برند

این گزینه برای برندهایی مفید و کارساز خواهد بود که نام برندشان بسیار زیاد جستجو می‌شود. در مثالی که مشاهده می‌کنید، نتایجِ سه مورد از چهار رقیبی که وجود دارند، ثابت است و نوسان چندانی ندارند، اما  سامسونگ به نظر می‌رسد که نسبت به رقبایش روزهای خوبی را سپری می‌کند.

گوگل ترندز - رشد برند

نتیجه‌گیری

گوگل همیشه به دنبال محتوای تازه و ناب بوده است. گوگل ترند بهترین ابزار موجود برای توسعه ایده‌های تولید محتوا است و می‌تواند در جذب ترافیک و تعداد لینکِ بیشتر مفید باشد. اگر تا به حال از این ابزار برای بهبود سئوی سایت خود استفاده نکرده‌اید باید دست به کار شوید. این ابزار می‌تواند دید وسیعی از وضعیت دیجیتال‌مارکتینگ روز در اختیار شما قرار دهد. همانطور که پیشتر گفتیم شما می‌توانید با بررسی موضوعات جنجالی و مشاهده نتایج جستجویشان، بهترین زمان را برای راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی انتخاب کنید.

همچنین در صورتی که درباره آموزش سئو و آموزش بازاریابی دیجیتال سوالی دارید، می توانید از طریق قسمت دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید. کارشناسان نوین با بررسی سوالات شما، در اسرع وقت به آن ها پاسخ خواهند داد.

به دنبال یک راهکار سریع برای حضور در گوگل هستید؟

ما به شما کمک می‌کنیم یک کمپین پر قدرت و کم هزینه برای تبلیغات گوگلی خود راه بیندازید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
تبلیغات گوگل ادوردز
021-63404داخلی 3

نوشته گوگل ترندز چیست؛ آموزش استفاده از گوگل ترندز در سئو سایت اولین بار در نوین. پدیدار شد.