0

۱۰ علت شکست باشگاه مشتریان و راه های مقابله با آن

طراحی سایت

مهمترین علل شکست باشگاه مشتریان

یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت یک برند باشگاه مشتریان کارآمد است. بسیاری از مدیران به این حقیقت پی برده اندو از این رو در پی ایجاد باشگاه مشتریان هستند. اما بسیار دیده شده که کسب و کارها با شکست باشگاه مشتریان رو به رو می شوند. چگونه می توان از شکست باشگاه مشتریان جلوگیری کرد؟

اما تجربه ثابت کرده از میان باشگاه های مشتریان مختلف تنها برخی به موفقیت و افزایش فروش منجر شده اند به نظر می رسد راه اندازی باشگاه مشتریان به تنهایی کافی نباشد. به نظر شما مهمترین علل شکست باشگاه مشتریان چه عواملی می تواند باشد؟

مدیریت باشگاه مشتریان نقش کلیدی در موفقیت و عدم موفقیت دارد. در این جا به ۱۰ عامل اصلی که منجر به شکست باشگاه مشتریان برند شما  و راه های مقابله با آن اشاره می کنیم.

عدم یکپارچگی

زمانی که یک برنامه مدون باشگاه مشتریان را کلید می زنید باید بخش های مختلف سازمان شما به درستی اهمیت آن را درک کرده و با یکدیگر هماهنگ باشند تا برنامه ها به صورت یکپارچه و صحیح اجرایی شود.کلیه ارکان سازمان از پایین ترین تا بالاترین لایه های مدیریتی باید از باشگاه مشتریان حمایت کنند.

اگر برنامه باشگاه مشتریان شما برای همکاران شما مبهم باشد و از آن مهمتر با فرهنگ سازمانی شما مطابقت نداشته باشد محکوم به شکست خواهد بود.

عدم شناخت صحیح از مشتریان

یکی دیگر از علل شکست باشگاه مشتریان، عدم شناخت مشتریان است. گاهی شما برنامه های خوبی برای جمع آوری اطلاعات در خصوص مشتریان اجرا می کنید اما مادامی که از آن ها به درستی استفاده نکنید به معنای عدم شناخت صحیح از مشتریان  خواهد بود که در نهایت به شکست باشگاه مشتریان می انجامد.

بخوانید!  طراحی سایت شرکت معماری آپریگون

عدم توجه به خواسته های اعضای باشگاه

هرکاری که در باشگاه مشتریان انجام می شود در راستای جلب رضایت مشتری جهت وفادار سازی آن ها است بنابراین اگر شما برمبنای خواست اعضای باشگاه عمل نکنید شک نکنید که شکست نزدیک خواهد بود.

عدم طبقه بندی و سطح بندی مشتریان

در باشگاه مشتریان همه از یک سطح اهمیت برخوردار نیستند. برخی مشتریان به دلایل متعدد برای شما از اهمیت بیشتری برخورداراند بنابراین صرف ارسال پیامک های مناسبتی یا حتی ارائه بن تخفیف برای آن ها کافی نخواهد بود شما باید برای مشتریان در سطوح مختلف برنامه های جداگانه ای طراحی کنید.

عدم نظارت مستمر

مدیریت باشگاه مشتریان در نظارت مستمر بر فرآیند باشگاه نقش اساسی دارد. درصورتی که به هردلیل از جمله تعدد وظایف، عدم اهمیت دادن به باشگاه و … نظارت مستمر بر فرآیند باشگاه صورت نگیرد شکست باشگاه مشتریان قطعی است.

نداشتن هدف های واقع گرایانه

هنگام برنامه ریزی برای باشگاه مشتریان لازم است هدف گزاری ها واقع گرایانه و منطبق با داشته های سازمان صورت پذیرد در غیر این صورت برنامه با شکست مواجه شده و سبب ایجاد حس نا امیدی در بین کارکنان خواهد شد.

برنامه ریزی مبهم

برنامه ریزی باشگاه مشتریان باید در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شود در غیر این مدت ممکن است به شکست باشگاه مشتریان منجر شود. شما باید در انتخاب اهداف دقت کافی را به کار ببرید و زمانبندی مناسبی برای دستیابی به هر یک در نظر بگیرید.

عدم استفاده از نظرات کارشناسی

راه اندازی باشگاه مشتریان کار کاملا تخصصی است و نیازمند استفاده ازکارشناسان فنی آگاه و متخصص است، متاسفانه برخی از سازمان ها نیروهای مازاد خود که هیچ گونه تخصصی در خصوص ارتباط با مشتریان و وفادارسازی مشتری ندارند در باشگاه مشتریان به کار می گیرند که منجر به شکست باشگاه مشتریان می شود.

بخوانید!  آموزش رفع مشکل mixed content وردپرس به صورت گام به گام

اگر در درون سازمان نیروهای متخصصی در این خصوص ندارید حتما راه اندازی باشگاه مشتریان خود را برون سپاری کرده و یا نیروهای کارآمد را به تیم خود بیفزایید.

عدم ارزش آفرینی برای مشتریان

باشگاه مشتریان باید ارزش آفرین باشد وبه مشتریان حس ارزشمندی برند شما را القا نماید.

همچنین یک باشگاه مشتریان خوب قادر است این احساس را در مشتری ایجاد کند که برای شما و برند شما مهم و ارزشمند است. درصورتی که نتوانید این دو حس را به صورت همزمان در مشتری ایجاد کنید به معنی شکست باشگاه مشتریان شما ست.

استفاده از طرح های پیچیده و غیر قابل فهم

طرح باشگاه مشتریان باید ساده و قابل فهم باشد به نحوی که همه سطوح کارکنان و مهم تر از آن مشتریان متوجه باشند که در باشگاه مشتریان چه می گذرد و چطور می توانند از خدمات آن بهره ببرند.

در غیر این صورت شکست باشگاه مشتریان دور از ذهن نخواهد بود.

رازهای موفقیت یک باشگاه مشتریان خوب

یک باشگاه مشتریان موفق ویژگی های مختلفی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • ارتباط بر پایه گفتگو
  • تولید ارزش بر پایه ایجاد منافع مادی و غیر مادی
  • ایجاد یک رابطه عاطفی بین مشتری و عرضه کننده خدمات وکالا
  • هدفمندی
  • برنامه منظم
  • کمک به تولید کالا و خدمات مورد نیاز مشتریان
  • جمع آوری و ارائه اطلاعات مشتریان جهت استفاده در تصمیم گیری های کلان
  • کمک به فروش بیشتر
  • کمک به افزایش رضایت از سازمان
  • ارائه پاداش های متناسب با نیاز مشتری
  • دستیابی به هدف مشتریان شاد و کارکنان شاداب
بخوانید!  بررسی تاثیرات ایجاد محتوا در طراحی سایت

برای دستیابی به باشگاه مشتریان مطلوب خود پیش از هر اقدامی باید به شناخت صحیح ازسازمان خود مشتریانتان دست یابید.

نوشته ۱۰ علت شکست باشگاه مشتریان و راه های مقابله با آن اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.