0

۴ مزیت استفاده از داستان سرایی در بازاریابی

داستان سرایی در بازاریابی یا storytelling روش جدیدی در بازاریابی محسوب نمی شود ، این روش از سال ها قبل مرسوم بوده است. سوزان گونلیوس در سال ۲۰۱۳ در خصوص داستان سرایی گفته است:” برند ها به شیوه داستان سرایی جهت ترسیم جذاب و سرگرم کننده چشم انداز خود برای مشتریان نیاز دارند.”

گونلیوس براین عقیده است که: “فرصت هایی که داستان سرایی برای بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم به وجود می آورد داستان سرایی در بازاریابی را به یک اولویت استراتژیک تبدیل کرده است.”

در این گزارش شما را با ۴ مزیتی که داستان سرایی در بازاریابی برای برند ها دارد آشنا می کنیم.

۱- شخصیت برند شما را معرفی می کند

داستان سرایی یک پلتفرم کامل است که به شما اجازه می دهد شخصیت برند خود را به شکل کامل معرفی کنید.

داستان سرایی به فروش مستقیم منجر نمی شود اما با شخصیت بخشی به نام تجاری شما و همچنین جلب کاربران به افزایش فروش شما در طولانی مدت کمک می کند.

توصیه می کنیم هرگز از بیان شخصیت برند خود با صدای بلند و از طریق داستان سرایی ( storytelling ) بیم نداشته باشید.

هرگز فراموش نکنید آنچه به اشتراک می گذارید شخصیت نام تجاری شما است و به شخص خاصی یا تیم بازاریابی شما مربوط نیست. آنچه مشتریان شما می خواهند آن است که باشخصیت برند شما آشنا شوند و آن را تجربه کنند نه چیز دیگر!

داستان سرایی در بازاریابی

۲- نام تجاری شما را مانند یک رهبر در بازار برجسته می کند

دیمین دللی، مدیر امور خارجه جیپ U.K معتقد است: داستان سرایی از زمان ظهور نقش مهمی را در صنعت خودرو ایفا می کند، به ویژه از زمان شکل گیری شبکه های اجتماعی داستان سرایی در بازاریابی این حوزه نقش کلیدی یافته است. از داستان سرایی می توان برای برجسته سازی یک نکته کلیدی و در عین حال ساده مثل یک سفر با کمک تکنیک های داستان سرایی و طرح و نقشه های پرماجرا جهت نفوذ به ذهن مخاطب استفاده کرد.نام تجاری شما باید قهرمان و شخصیت اصلی این داستان ها باشد.

بخوانید!  ریتنشن مارکتینگ چیست و استراتژی های بازاریابی بازگشتی

این روش انتقال صحیح پیام داستان به مخاطبان را تضمین خواهد کرد.

داستان سرایی می تواند خودرو شما را به عنوان ارائه دهنده محصولات با کیفیت، قهرمان بازار که یک سرو گردن از سایر رقبا بالاتر است یا هردو آن ها نمایش دهد.

در هر صورت برند شما باید در بازار ایستادگی کرده و جایگاه خود را حفظ کند، کاری که هرگز ساده نخواهد بود، اما یک داستان ساده می تواند راهگشا باشد.

۳- می توان از مسائل احساسی بهترین بهره را برد

داستان سرایی در بازاریابی شاید بهترین روش برای تحت تاثیر قرار دادن احساسات مشتریان شما باشد.

اگر داستان هایی که بر مبنای یک اتفاق واقعی بنا شده مطرح کنید به بیشترین میزان قادر خواهند بود عواطف و احساسات مخاطبان که مشتریان آینده شما هستند را تحت تاثیر قرار دهد.

اما حتما دقت کنید مشتریان این داستان ها را راهی برای تحریک احساسات عمومی نشناسند چرا که قطعا این روش تاثیر معکوس خواهد داشت. به زبان ساده احساسات آن ها را تحریک کنید بدون اینکه متوجه شوند!

تری آسیر مونکادا از باشگاه جیمز باور دارد: همه ما می دانیم که حفظ یک شیوه سالم زندگی برای مردم سخت است، بنابراین لازم است با داستان های خود برای مردم الهام بخش باشیم.

داستان ها مثلا برای گروهی از مردم که به یک سبک زندگی غلط عادت کرده اند مثلا به خاطر تنبلی یا مشغله زیاد از رفتن به باشگاه سر می زنند الهام بخش بوده و آن ها را به رفتن به باشگاه تشویق می کند.

مخاطبان ما حساس هستند بنابراین لازم است بسیار محتاط باشیم. برای داستان سرایی در بازاریابی، به شدت باید واقعی و صادق باشیم.

بخوانید!  طراحی سایت کارگزاری آگاه

مکس تیفلیس مدیر عامل Comindware می گوید: انسان ها همیشه داستان های خوب را دوست داشته اند و بازاریابان حرفه ای از این واقعیت به نفع خود استفاده می کنند.

برای داستان سرایی در بازاریابی ، داستان های جعلی را هرگز مطرح نکنید و ادعا نکنید حقیقی اند چون همه مردم قادر به تشخیص یک داستان حقیقی از یک داستان غیر واقعی هستند.

۴- احساسات مشتریان را برای به دست آوردن سهم بیشتر بازار دردست بگیرید

هر برند تجاری در جهان مشتریان بیشتر و چشم انداز آن را می خواهد. این امر در بسیاری از موارد به افزایش فروش منجر می شود، یکی از راه های تحقق این هدف استفاده از داستان سرایی است.

همانطور که راشل گیلت در شرکت Fast Company معتقد است: وقتی ما یک داستان را می خوانیم تنها بخش زبان مغز ما به کار نمی افتد بلکه سایر بخش های مغز ما هم به حرکت در خواهد آمد. درحقیقت بخش تجربه ذهن ما هم روشن شده، درست مثل اینکه خودمان آن داستان را تجربه کرده باشیم.

تنها به این واقعیت توجه کنید که آمریکایی ها در طول روز ۱۰۰ هزار کلمه دیجیتال را مطالعه می کنند، ۹۲ درصد از این افراد به گفته های برند ها و نام های تجاری اعتمادی ندارند، پس پیشنهاد من به شما این است به آن ها داستان هدیه بدهید!

واسیلی مکریتسکی، مدیر عامل شرکت Docs.Zone، می گوید: ذهن مخاطب را با آمار و اطلاعات متوقف کنید، همه برندها برای خود آمار و ارقام قابل توجهی دارند آنچه مهم است این است که این آمار را چطور مطرح می کنید، کافی است کمی خلاقیت در به اشتراک گذاری آمار بکار ببرید.

بخوانید!  نحوه اتصال هاست سی پنل به هاست دانلود

نوشته ۴ مزیت استفاده از داستان سرایی در بازاریابی اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.