0

fold در طراحی سایت به چه معنی است و چه کاربردهایی دارد؟

Fold اصطلاحی است که از دنیای روزنامه نگاری به کسب و کار های دیجیتال راه یافته است. طراحان سایت بر مبنای اهمیت محتوا از fold و ارکان آن بهره می برند. در روزنامه نگاری “رو fold” اصطلاحی است که برای مطالبی که پیش از خط تای روزنامه قرار دارد به کار می رود. مطالبی که با نگاه اول دیده می شوند. بنابراین همیشه تلاش می شود مطالب پر اهمیت تر در روی fold که بالای خط تا است قرار بگیرد.

“زیر fold” اصلاحی است که زیر خط تای روزنامه قرار می گیرد و خواننده برای مطالعه این مطالب باید خط تای روزنامه را بازکند. معمولا مطالبی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند در این بخش نوشته می شوند.

حال که با اصطلاح fold آشنا شدید به نقش fold در طراحی سایت اشاره می کنیم.

Fold در طراحی سایت به چه معناست؟

Fold در طراحی سایت به چه معناست؟

Fold در طراحی سایت نخستین بخشی از صفحه است که توسط کاربر مشاهده می شود، برای مشاهده بخش های دیگرصفحه کاربر باید از اسکرول استفاده کند. Fold در لغت به معنای تا کردن است و در طراحی سایت اشاره به اسکرول کردن دارد.

البته رزولوشن صفحه هم در fold تاثیرگذار خواهد بود. به طوری که در صفحه نمایش های مختلف ممکن است محل قرارگیری fold تاحدودی متغییر باشد.

در طراحی سایت برعکس روزنامه که محل قرار گیری fold ثابت است محل قرارگیری fold متغییر خواهد بود و این امر کار طراح را بسیار دشوار می کند. طراح سایت باید برای صفحات کوچک، بزرگ و کاربران تلفن همراه fold را در نظر داشته باشد.

بخوانید!  ۱۱ نکته برای استفاده آسان از وب سایت شما

اسکرول کردن و طراحی سایت

همیشه اولین چیزی که کاربر با آن ارتباط برقرار می کند مطالب آغازین صفحه یا بالای fold است. معمولا محتوای تا ۶۰۰ پیکسل ارتفاع را کاربر بدون اسکرول مشاهده می کند. در سال های گذشته که مخاطب هنوز با فضای وب و طراحی سایت آشنا نبود شانس اینکه مطالب زیر fold را مشاهده کند کم بود اما در حال حاضر کاربر با مفهوم اسکرول به خوبی آشناست و شانس دیده شدن مطالب زیر fold به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

به این ترتیب دست طراح برای شکل دهی صفحه باز ترشده و حتی می تواند بر روی اسکرول کردن مخاطب حساب باز کند.

به این ترتیب مثل گذشته ها نمی توان نسبت به مطالب  زیر fold بی اعتنا بود، اگرچه این مطالب در درجه دوم اهمیت قرار دارند همچنان مهم هستند و توسط کاربر بررسی می شوند.

نکات مهم در طراحی fold

نکات مهم و تاثیر گذار fold در طراحی سایت

هنگام طراحی صفحه اصلی سایت رزولوشن  اهمیت بالایی دارد بهترین راهکار این است که رزولوشن های استاندارد را در نظر بگیرید و fold را بر این اساس طراحی کنید. صفحه نمایش های عادی چیزی بین ۵۷۰ تا۶۰۰ پیکسل رزولوشن دارند. بهترین راهکار این است که این استاندارد را در طراحی صفحه رعایت کنیم.

در طراحی سایت نباید صفحه ای بدون نیاز به اسکرول داشته باشیم. چراکه این کار ممکن است نمایش سایت در صفحه نمایش های مختلف را با اختلال مواجه سازد.

بنابراین برخلاف تصور عمومی طراحی سایت بدون اسکرول تجربه کاربری را بهبود نمی بخشد بلکه ممکن است نتیجه عکس هم داشته باشد، شاید اسکرول کردن زمانی که موس ها چرخ مخصوص اسکرول نداشتند و یا گوشی هوشمند اختراع نشده بود در تجربه کاربری اثر منفی ای داشت اما این روزها تقریبا اسکرول کردن برای کاربران هیچ دشواری ندارد و به همین دلیل بر تجربه کاربری آن ها هیچ تاثیر منفی ای نخواهد داشت.

بخوانید!  خدمات سئو زبان انگلیسی

سبک های طراحی سایت و اسکرول

طراحی سایت بر اساس نوع اسکرول به ۵ دسته تقسیم می شود:

طراحی تک صفحه

دراین طراحی که به one page design مشهور است، معمولا تنها از تکنولوژی html برای طراحی صفحه وب استفاده می شود. سایت یک صفحه ای برمبنای اسکرول شکل می گیرد ، بنابر این زمانی که کاربر بر روی نوار navigation کلیک می کند ، صفحه اسکرول شده و محتوا و یا قسمت انتخاب شده به کاربر نمایش داده می شود.

طراحی وب پارلاکس

parallax design یا Asymmetrical scrolling یا پیمایش نامتقارن یک تکنیک طراحی وب است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و در اکثر وب سایت ها مشاهده می شود. در این روش هنگام اسکرول کردن بر روی صفحه وب ابتدا تصویر پیش زمینه و سپس پس زمینه حرکت می کند. همچنین طراحی صفحه وب به صورت پارلاکس معمولا با استفاده از دکمه های شیشه ای همراه می باشد.

Hijack scroll

همان طور که از نام آن پیدا است ، در این نوع از طراحی اسکرول کاربر به اصطلاح دزدیده می شود. این بدان معنی است که با اسکرول بر روی صفحه ، پیمایشی بر روی صفحه وب صورت نمی گیرد بلکه از اسکرول برای رسیدن به اهداف دیگری مانند zoom کردن بر روی صفحه یا نمایش اسلایدی تصاویر و … استفاده می شود.

استفاده از Hijack scroll به طور معمول نارضایتی کاربران را به دنبال دارد ، از این رو توسط طراحان وب سایت توصیه نمی شود.

فول پیج اسکرول

در این حالت با هر اسکرول ، یک سکشن از صفحه جایگزین صفحه قبلی می شود. از آنجایی که معمولا اندازه این سکشن با اندازه صفحه نمایش برابر است از کلمه فول پیچ اسکرول برای این روش طراحی سایت استفاده می شود.

بخوانید!  ۹ نکته در محتوا گذاری ویدیویی که SEO شما را بهبود می بخشد

فول پیج اسکرول برای صفحاتی از وب که محتوای زیادی دارند توصیه نمی شود. زیرا بازدید کاربران از این صفحات را مشکل رو به رو می کند.

اسکرول بینهایت

این روش بیشتر در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. در  infinite scroll  آخرین مطلب به صورت اسکرول در ادامه صفحه لود می شود و به دلیل اینکه مطالب در صفحات اجتماعی زیاد و تقریبا بدون انتها است همیشه مطلبی در ادامه لود شده و اسکرول صفحه را بینهایت می کند.

 

نوشته fold در طراحی سایت به چه معنی است و چه کاربردهایی دارد؟ اولین بار در داده پردازان راستین. پدیدار شد.